Sida 3 av 3
Re: Elflyg
Postat: 28 jun 2019 09:27
av chpaulin
TiborBlomhall skrev:
Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?
Re: Elflyg
Postat: 28 jun 2019 11:38
av bylund
_TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.
Re: Elflyg
Postat: 28 jun 2019 12:49
av _TonyV
bylund skrev:_TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Re: Elflyg
Postat: 28 jun 2019 13:39
av Laban
_TonyV skrev:
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Ett batteripack är ju redan uppdelat internt i moduler/celler. Och har man ett batteripack på 900 kWh eller större så kan man välja att ha högre spänning externt och därmed klara sig med en smalare kabel.
Men visst, kanske finns en vits med att ha flera kablar i vissa lägen. Hög spänning kommer med vissa problem och man vill heller inte ha en extremt grov kabel som blir svår att hantera. Sen går väl den delen iofs att lösa:
Här är ett ex med 2.5 MW laddare:
https://new.abb.com/news/detail/16086/a ... tric-ferry
Crucial to the supporting infrastructure shoreside is the shore power connection delivered by ABB to recharge the battery with a power of 2500kW while the ferry is in the dock. On average, it will take about 30 minutes to recharge.
Re: Elflyg
Postat: 10 aug 2025 21:53
av Elbilisten
Flygfesten i Dala-Järna hör till de största civila flygshowerna i Europa och lockar omkring 50 000 besökare. Denna gången fick de se elflyget Pipistrel Velis Electro.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... dala-jarna
Re: Elflyg
Postat: 10 aug 2025 23:04
av jonasl
Jag var där. Övernattande i bilen förstås, ett stenkast från flygfältet.
Pipistrel drog väl inte ner några rungande applåder precis, tror inte de flesta förstår hur perfekt det är för skolflyg.
Imponerande arrangemang av den lilla klubben . Har haft släkt i närheten så jag har sett det hemma från dem massor av gånger men i år var jag på flygfältet.
Re: Elflyg
Postat: 11 aug 2025 15:18
av Vasp
Angående elflyg så har pilotutbildningen i min stan några stycken Pipistrel Velis Electro och även andra flyg såklart.
Vad jag har hört så är de nöjda med dem och de fungerar riktigt bra .
https://greenflightacademy.com/sv/vara-flotta/
Re: Elflyg
Postat: 11 aug 2025 17:32
av jonasl
Om kostnaden per flygtimme bara är 1/10 av andra vanliga flygplan så är det ju ett helt perfekt plan för att nöta start och landning med, även om nu flygtiden är mindre än en timme.
Re: Elflyg
Postat: 11 aug 2025 18:23
av AAKEE
jonasl skrev: ↑11 aug 2025 17:32
Om kostnaden per flygtimme bara är 1/10 av andra vanliga flygplan så är det ju ett helt perfekt plan för att nöta start och landning med, även om nu flygtiden är mindre än en timme.
Det fungerar säkert bra och så, men kostnaden är nog inte bara 1/10.
Motorn har en TBO-tid på 2000h, ny motor kostar 22.200 USD, det finns ingen officiell kostnad på en overhaul på motorn. Sannolikt någonstans mellan 0.5-1 x nypriset på motorn.
Så motorbytet är ~ en hundring i timmen.
Motorn ska in och byta några tätningar var 300:e timme så det kostar nog också.
Batterierna har TBO på 500timmar just nu.
Sannolikt ökar det med erfarenhet på batterierna men 750 h i någon framtid.
Man pratar 60-70K för batterisystemet så rimligen kostar det inte under 500:- i timmen
Även om bränslekostnaden är låg är bränslet ändå en liten del av flygtimpriset för flygmaskiner.
Re: Elflyg
Postat: 12 aug 2025 00:38
av jonasl
Det är säkert säljsnack men det är vad norrmännen som visade upp planet i Dala-Järna påstod.
Nämns även i ovan länkade reportage:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... dala-jarna
Urvalet i reportaget är lite lustigt, de nämner nog två av de minst spektakulära inslagen medans den 73-åriga Jurgis Kairys eller svenska Daniel Ryfa som kört Red Bull Air Race inte nämns öht. Deras uppvisningar var helt klart mera sevärda
Som du säger kan säkert intervallerna ändras med tid och erfarenhet, men klart högre energidensitet måste nog till för att det ska kunna användas till så mycket annat. Det är verkligen inget stort batteri.
Re: Elflyg
Postat: 12 aug 2025 02:13
av AAKEE
Pipistrel Velis Electro, the first certified electric aircraft, is significantly lower than comparable piston-engine aircraft. For a European flight school flying 500 hours per year, the cost is around €53.95 per hour, with electricity contributing only €1.08.
Det är ungefär 600:-/h
”The Pipistrel Velis Electro uses approximately 22.76 kWh of electricity per 100 kilometers.”
Man räknar om det till 1.08€ per timme.
20 kWh kostar oftast ….? Om man ska ladda lite fortare.