Sida 3 av 3

Re: Sveg Supercharger

Postat: 24 feb 2020 09:47
av EnTraktor
Svag är en tillfällig nödlösning i väntan på en riktig SuC. Man ska inte ha med Sveg i sin ruttplanering då risken är stor att man förlorar timmar i kö.
Anledning till begränsning i kraft är att en transformatorstation behöver sättas upp för högre effekt och det gör man när man bygger en SuC med 8-16-24 stall.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 28 feb 2020 10:41
av Jocce
Sveg var enligt utsago Kaos förra helgen. Valde att åka Gävle-Hudiksvall (+stödja lite med CCS i Ljusdal).

För min egen personliga vinning hoppas jag dock att de lägger en SuC i Ljusdal, skulle ligga perfekt för mina resor ;)


/Jocce

Re: Sveg Supercharger

Postat: 29 feb 2020 18:32
av KnightRider
From 24/7 ska det finnas 8 SuC i Sveg.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?boun ... percharger
81F7FB49-8152-4F77-A06A-BAF21044CA64.jpeg

Re: Sveg Supercharger

Postat: 29 feb 2020 18:36
av bylund
KnightRider skrev:
From 24/7 ska det finnas 8 SuC i Sveg.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?boun ... percharger
81F7FB49-8152-4F77-A06A-BAF21044CA64.jpeg
24/7 betyder att den är tillgänglig 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 29 feb 2020 18:36
av Remuz
24/7 betyder ju iofs att det alltid är öppet, inte att något kommer 24e juli

Re: Sveg Supercharger

Postat: 02 mar 2020 14:36
av IanEss
Jocce skrev:
Sveg var enligt utsago Kaos förra helgen. Valde att åka Gävle-Hudiksvall (+stödja lite med CCS i Ljusdal).

För min egen personliga vinning hoppas jag dock att de lägger en SuC i Ljusdal, skulle ligga perfekt för mina resor ;)


/Jocce
Vore intressant med nån direktrapport från någon som var där stugbytardagar på sportlovet. Våndas lite för min första långresa med Tesla i påsk upp till Funäs :? .

Re: Sveg Supercharger

Postat: 02 mar 2020 14:47
av Jocce
IanEss skrev:
Vore intressant med nån direktrapport från någon som var där stugbytardagar på sportlovet. Våndas lite för min första långresa med Tesla i påsk upp till Funäs :? .

Det rapporterades en hel del i FB-gruppen under Söndagen jag åkte upp.




Jag hade åkt via Hudik (en hel del bilar där och en kort väntetid för vissa när jag åkte) och sedan eventuellt toppat upp med CCS/Chademo längs vägen. Finns flera längs vägen, några gratis. (Tips är att undvika den i Ljusdal då den ligger centralt och verkar som "locals" använder den flitigt. Den är dock min favorit då jag kan handla på ICA under tiden) om jag vore dig.

Alternativt maxa i Gävle och köra Chademo/CCS längs vägen upp där.

Åker du en dag då många åker räcker 2 laddare tyvärr inte långt, när de dessutom har begränsad effekt.


/Jocce

Re: Sveg Supercharger

Postat: 02 mar 2020 19:26
av Gasglad
Är nog inga större problem, är i Klövsjö nu och åkte upp i lördags. Var ingen kö på nån av laddarna. Dock är det smart att toppa upp rejält i tex i Hudik för då kan du välja laddare fritt längs vägen och inte behöva stå så länge. Eftersom Max effekt är 100 kW i Sveg och rätt väl trafikerad så ska du ha tur om du får stå själv. Så i praktiken är det 50 kW som man kan räkna med efter att man svängt av E4:a oavsett var man stannar.

Är det fint väder så tar du dig förmodligen hela vägen om du har typ 90% när du lämnar Hudik.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 02 mar 2020 19:31
av olarsson
Ganska lång kö i Sveg lördag sen em i skarven v8/v9 vilket sannolikt är peak stugbytarhelg. Stog nog 4-5 bilar i kö varav min var en. Det är mycket på två långsamma stolpar. Jag rekommenderar att toppladda i Hudik istället...

Re: Sveg Supercharger

Postat: 06 mar 2020 13:43
av Gasglad
Nej 2 stolpar som delar 100kW

Re: Sveg Supercharger

Postat: 06 mar 2020 14:15
av EnTraktor
point1 skrev:
Stämmer det att det numera finns 8 laddare i Sveg som det står på Teslas hemsida?
Jag upprepar det jag skrev på förra sidan.
EnTraktor skrev:
Svag är en tillfällig nödlösning i väntan på en riktig SuC. Man ska inte ha med Sveg i sin ruttplanering då risken är stor att man förlorar timmar i kö.
Anledning till begränsning i kraft är att en transformatorstation behöver sättas upp för högre effekt och det gör man när man bygger en SuC med 8-16-24 stall.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 07 mar 2020 16:41
av Rubiks
Två bilar som stod och laddade när jag kom till Sveg idag (Lördag 7/3) vid ca 13:45. Kom en annan model tre som jag laddade samtidigt som i Mora strax efter mig som vände. Hann plocka fram lite medhavd fika innan båda bilarna åkte och jag laddade några minuter själv. Fick en varning om att det var hög belastning på laddarna och en begränsning på 80%. Mindre sportlovsstugbytning den här helgen gissar jag.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 07 maj 2020 11:30
av tias
Enligt Teslas hemsida står det att Sveg nu har 8 superchargers. Den planerade stationen i Ytterhogdal är dessutom bortplockad. Någon som vet om detta överensstämmer med verkligheten?

Re: Sveg Supercharger

Postat: 07 maj 2020 12:49
av Rubiks
tias skrev:
Enligt Teslas hemsida står det att Sveg nu har 8 superchargers. Den planerade stationen i Ytterhogdal är dessutom bortplockad. Någon som vet om detta överensstämmer med verkligheten?
Troligen ingen förändring sedan i Mars när jag var där och då är det som det står ovan, två stolpar som delar på 100kW i Sveg.

Edit: 100W på två stolpar var lite väl snålt även om de är lite temporära :oops:

Re: Sveg Supercharger

Postat: 07 maj 2020 13:31
av Magnus71
Ser fortfarande ut som två i appen iaf.

Re: Sveg Supercharger

Postat: 24 nov 2021 10:39
av TiborBlomhall
Har fått följande information från Tesla:
Inom kort kommer Teslas Supercharger i Sveg att utökas med ytterligare 4 V3-laddare. Det innebär att det kommer finnas 12 V3-laddare på plats lagom till skidsäsongen.

Fram till idag har det även funnits tillfälliga V2-laddare i Sveg som nu tagits bort från Sveg. Förändringen kommer att synas i bilarnas UI, men det vore önskvärd att informera om att Sveg endast har V3-laddare idag, särskilt till ägare av äldre Model S och Model X som inte redan har utfört CCS-uppgraderingen och beställt en adapter. De är välkomna att kontakta Service för att få det utfört och därmed kunna ladda på alla V3 Superchargers och på de allra flesta snabbladdningsstationerna från tredje part. Mobile Service kan utföra uppgraderingen när bilen står parkerad hemma, på jobbet eller vid en Supercharger.

Alla Model 3 och Model Y är utrustade med CCS-kontakt och Model S och Model X-ägare kan använda de nya V3- laddarna med en CCS-adapter, som är standardutrustning i bilarna sedan maj 2019.