Hur ser Svensson på Teslaägare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur ser Svensson på Teslaägare?

Inlägg av Tars »

jeppe_sthlm skrev:
Oj vad många intressanta svar och upplevelser på min frågeställning det hade rasslat in när jag varit off-forum i typ ett dygn :) Kul!

De med olja i blodet är som jag stött på har jag egentligen inte haft något problem med. De har också ofta lagt en bra slant på sin bil och vet att man behöver prioritera. Blir mest roliga och intressanta diskussioner, då bilintresset finns.

Som någon sa - det är nog värst när folk ignorerar och man märker att de vill ställa frågor men kniper. Där skiner avundsjukan igenom och för mig är det lite nytt. Håller normalt en väldigt låg profil: inga dyra kläder, klockor eller andra exklusiva attribut och ett enkelt boende. I likhet med en kommentar, så gillar jag inte heller att sticka ut. Lite dumt kanske att köpa en knallröd bil med kolfiberspoiler och feta fälgar då. Kanske får skylla mig själv :-/
Japp helt och hållet ditt fel att du köper en elbil. Speciellt med en färg som skriker hör kommer jag, bättre downforce med kolfibervingen och feta fälgar.
Men! Tänkt så här, du är med i en elrevolution, bara där kan du känns dig stolt!
Även om du kanske inte prioriterar miljö(ingen aning vad du har dör prioriteringar), så visar du andra att det går att åka med en dyr elbil.Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jeppe_sthlm skrev:
I likhet med en kommentar, så gillar jag inte heller att sticka ut. Lite dumt kanske att köpa en knallröd bil med kolfiberspoiler och feta fälgar då. Kanske får skylla mig själv :-/
Jag får erkänna att jag aldrig funderade över att folk skulle kunna bli avundsjuka eller att man sticker ut med en Tesla. Det förekom liksom inte i min värld fram tills dess att jag skaffade min första Model S. Man kan ju tycka att det är självklart och att jag borde begripit det innan, men jag har aldrig haft nånting dyrt eller exklusivt tidigare. Det var alltså en helt ny erfarenhet för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

”Som någon sa - det är nog värst när folk ignorerar och man märker att de vill ställa frågor men kniper. Där skiner avundsjukan igenom”

Eller så tänker de att teslaägaren de inte känner nog är less på alla som ska fram och prata och avstår därför?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tars skrev:
Japp helt och hållet ditt fel att du köper en elbil. Speciellt med en färg som skriker hör kommer jag, bättre downforce med kolfibervingen och feta fälgar.
Men! Tänkt så här, du är med i en elrevolution, bara där kan du känns dig stolt!
Även om du kanske inte prioriterar miljö(ingen aning vad du har dör prioriteringar), så visar du andra att det går att åka med en dyr elbil.Bild
Jo, miljön var absolut ett stor anledning till att jag köpte bilen. Hade tidigare en gasbil och kunde liksom inte förmå mig att köpa en mindre miljövänlig bil. Lägg på ett gediget teknikintresse samt ett bilintresse på något vis fått hålla tillbaks pga. att jag inte ville ha en miljöbov, så var urvalet minst sagt smalt ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bjorn N skrev:
”Som någon sa - det är nog värst när folk ignorerar och man märker att de vill ställa frågor men kniper. Där skiner avundsjukan igenom”

Eller så tänker de att teslaägaren de inte känner nog är less på alla som ska fram och prata och avstår därför?
Du har en poäng där - så kan det ju absolut vara!
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

miksch skrev:
Jeg er jo en «norrbagge», og også her er det noen misunnelige som ikke kan fordra elbil/Tesla. Samtidig er Tesla så vanlig at man mer forsvinner i mengden.
Det jeg tror er viktig at alle som har en forholdsmessig dyr bil, uansett merke, forstår hvor viktig det er å kjøre defensivt. Å sitte i en svindyr bil og oppføre seg som et svin i trafikken er nok det som skader et bilmerke mest.
Til mine barn sier jeg at en slik bil med så stort potensiale forplikter. Og da blir tilbakemeldingene fra medtrafikantene i regel veldig ok. Sist var det en Skoda Fabia som ville kjøre i kapp. Og jeg lot han vinne. Tror at den unge mannen i Skodaen fikk en god dag, og det er nok den beste reklamen Tesla kan få.
Har tänkt på det där en del på det där och jag håller med om att det absolut är viktigt att visa hänsyn, släppa in bilar, stanna för fotgängare osv. Däremot tror jag inte att en liten...hrm...lätt acceleration från ett trafikljus gör någon förnär. Det låter ju inget och stör ingen. Vill inte folk se det när det kommer en Tesla? Det ville iallafall jag innan jag skaffade Teslan, men jag hade iofs redan ett ”visst” intresse ;-)
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Jag ger alltid fullt om jag står först vid rödljus, oavsett vad som står brevid. Det är liksom tyst, och det stör ingen.
Sen är jag väldigt snäll i trafiken i övrigt, som sagt, bara för att man har en svindyr bil behöver man inte trängas och köra svinigt.

Men rödljusen, där går det inte låta bli :P l
Multicoat Red Model X P100D
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

En av orsakerna till att jag sålde min Tesla var faktiskt att jag började känna att det finns folk som ser på en som "det rika äcklet" när man kommer åkande i en så dyr bil. Även om jag inte köpte bilen som någon sorts skrytobjekt och jag borde strunta i vad folk tycker, så är jag inte där ännu mentalt och denna känsla gjorde att totalkänslan med att ha bilen gick neråt. Det kändes som att det blev värre efter jag flyttade till lägenhet igen och min bil var värd kanske samma som 50% av de andra bilarna i garaget sammanlagt, och brf-styrelsens motvillighet att ordna med laddning gjorde förstås sitt det också.

När jag bodde i dyrt villaområde där även vissa andra hade dyra bilar så kändes det inte som att jag stack ut riktigt lika mycket, och där var grannar och andra förbipasserande mer positiva och intresserade av bilen för dess eldrift och stora skärm.

Nu kör jag en Golf GTI, av vilka jag får tre stycken för pengarna Teslan kostade, men nog är det ändå en häftig bil som lockar till frågor och kommentarer. Den är dock betydligt lättare att störa sin omgivning med om man sträcker ut högerbenet, då den för ett jäkla liv jämfört med Teslan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är klart att det har stor betydelse var man bor. Jag bor ju mitt ute på vischan och här är folk generellt mindre välbärgade än på andra ställen. Dessutom bor jag i ett litet hus som inte är värt nånting och det gör saken ännu konstigare. Teslan är lätt dubbelt så mycket värd som hela min fastighet - åtminstone nypriset på bilen - och det sticker såklart i ögonen på vissa. Antagligen undrar de varför jag bor här om jag nu är så rik, eller tvärtom så undrar de hur jag kan ha råd med en så dyr bil utan att vara kriminell eller nåt.
Jag är nog han den rike tysken som kör den däringa dyra bilen och jobbar nånting med data. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Yxel skrev:
Jag ger alltid fullt om jag står först vid rödljus, oavsett vad som står brevid. Det är liksom tyst, och det stör ingen.
Sen är jag väldigt snäll i trafiken i övrigt, som sagt, bara för att man har en svindyr bil behöver man inte trängas och köra svinigt.

Men rödljusen, där går det inte låta bli :P l
+1
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar