Sida 3 av 8

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 09 jul 2018 20:02
av 12man
Volvo får mkt media

Håkan Samuelsson:

Oktober 2014 , "Rena elbilar tror vi inte på"
Låst artikel: https://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/

Mars 2015, "Vi bygger bilar som man kan köra hela vägen fram med. Men vi lär inte se en ren elbil inom fem år från Volvo. Hur miljövänligt är det att åka runt med flera hundra kilo batterier, som man inte använder? Det är som att ha en jättetank på 150 liter bränsle."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... at-garden/

Maj 2017, Inga nya dieslar, Tesla är great
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... lar-tesla/

Februari 2018 inga nya avgasmotorer
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... gsmotorer/

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 09 jul 2018 21:20
av Leo
Därav att man undrar hur långt Volvo egentligen kommit i praktiken?

Då jag även skulle tro att man med dessa utspel även försöker ”signalera” till all personal internt vad som gäller. Dvs har man först skapat ett ”mindset” internt att elbil är inget att satsa på. Då blir det ännu trögare att vända mindset hos de anställda åt precis andra hållet efter ett tag.

Rekryteringar, kompetens, satsningar, prioriteringar, projektstart, inställning till saker osv görs ju utifrån företagsledningens ”riktning” så att säga. Har man då tydligt pekat ut ”en riktning” så har (förhoppningsvis) organisationen agerat utifrån det.

Man kanske kan tro att företag pekar ut en riktning i press och till journalister som ”rökridå” och sen i ”smyg” tänker och kommunicerar internt åt precis tvärt om? Personligen tror jag det är högs osannolikt, både att företagen gör så och OM de gjorde så att det inte skulle läcka ut. Så därav min övertygelse om att Volvo verkligen ”spjärnade emot” länge och varken ville eller kunde satsa på elbilar.

När man nu kommunicerar att man gör det så är man hyfsat sen ur ”startblocken” i praktiken. Samt att man dessutom riskerar att man initialt byggt upp ett motstånd mot elbilssatsningar internt.

Sen av ”politiska/marknadsmässiga” skäl vill man ändå påskina att man storsatsar och att det ”snart” finns massor av elbilar att köpa från Volvo. Ja rent av att alla NYA bilmodeller som släpps från 2019 ska finnas i ELEKTRIFIERAD version på något sätt (läs mildhybrid åtminstone...)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 09 jul 2018 21:28
av Henrik Torphammar
Istället för VEA gen 2 så blir det alltså elektriskt assisterade drivlinor med enkel eller dubbel överladdning från turbo och kompressor. Vad skall en elmotor med turbo oh kompressor till?

"Istället ska Volvo Cars utveckla nya, elektriskt assisterade drivlinor med enkel eller dubbel överladdning från turbo och kompressor. Från och med 2019 ska alla Volvomodeller erbjudas med minst ett elektriskt alternativ, som hybrid eller laddhybrid. Parallellt utvecklar Polestar sina elbilar och lite längre fram kommer även Volvo med renodlade elbilar."

Om vi realistiskt skall tolka detta så kanske Volvo visar upp en elbil till hyggligt pris 2022? som kanske går att köpa 2025?! Polestar kanske visar något tidigare men då en opraktiskt variant till väldigt högt pris (och utan dragkrok). Det finns ju ett gigantiskt problem med elbilar om man inte har en egen batterifabrik. Tom Tesla som har en egen sådan har ju haft rubriker om att batterierna inte räcker till.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 09 jul 2018 21:43
av LarsL
Ja, det är ju minst 5 år från start till färdig bil. Så när började Volvo? 2017?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 09 jul 2018 21:46
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Ja, det är ju minst 5 år från start till färdig bil. Så när började Volvo? 2017?
Tänker att Hyundai visar ju färdiga Kona nu, men kan antagligen inte leverera på två år. Då har dom LG batterier. Volvo verkar gå sitt eget race där vilket inte kommer gå fortare.

Ironiskt nog är det mest Tesla som får skit för att dom inte kan leverera.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 01:06
av joel80
Under 2019 kommer det gå att få en XC40 med enbart eldrift. Troligen tar dom rätt saftigt betalt för första årsmodellen.. Säkert en med högsta tillbehörspaketen e.t.c och lite exklusivare. Polestar ska också komma med en helt eldriven under 2019.

Spa och CMA-plattformerna som släpptes för typ 3 år sen är förberedda för eldrift. Vad j a g hört så fick man under utvecklingsarbetet av dem ändra om då Volvos ledning svängde frågan om eldrift.

Volvo ska också ha en mindre batterifabrik klar under 2019 på Torslanda-området som ska klara av att göra batterier till runt 10 000 elbilar. Inga jättesiffror.. Men kan dom få ut 10k elbilar under 2020 är det ändå en rätt stor ökning från 0 nu.. Och ser vi i Sverige och den förhoppningsvis stora andel som kan hamna här blir det ett bra tillskott.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 06:37
av mati
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 07:29
av Geni87
Satan vad negativa de flesta är. :) Nästa XC90 går att få som BEV, jag tycker att det är en bra nyhet.

Och nej det blir inte den första BEV:en från Volvo. Tror man det har man nog haft huvudet lite väl långt nere i sanden det senaste, eller så gillar man bara att gnälla på allt som inte är Tesla.
Den här ska komma 2021/2022 om man får tro artikeln, med andra ord bör det vara BEV nr 5 eller 6 i ordningen från Volvo och Polestar.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 07:33
av Geni87
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 07:37
av Jerker
Geni87 skrev:
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Nissan har ju gjort fram tills nu, men försöker sälja sin battericellstillverkning eftersom de i fortsättningen ska köpa av LG. Konstigt nog går det inte så bra med försäljningen:

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-b ... batteries/

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 07:45
av Geni87
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Nissan har ju gjort fram tills nu, men försöker sälja sin battericellstillverkning eftersom de i fortsättningen ska köpa av LG. Konstigt nog går det inte så bra med försäljningen:

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-b ... batteries/
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 08:12
av oscfor
joel80 skrev:
Under 2019 kommer det gå att få en XC40 med enbart eldrift. Troligen tar dom rätt saftigt betalt för första årsmodellen.. Säkert en med högsta tillbehörspaketen e.t.c och lite exklusivare. Polestar ska också komma med en helt eldriven under 2019.

Spa och CMA-plattformerna som släpptes för typ 3 år sen är förberedda för eldrift. Vad j a g hört så fick man under utvecklingsarbetet av dem ändra om då Volvos ledning svängde frågan om eldrift.

Volvo ska också ha en mindre batterifabrik klar under 2019 på Torslanda-området som ska klara av att göra batterier till runt 10 000 elbilar. Inga jättesiffror.. Men kan dom få ut 10k elbilar under 2020 är det ändå en rätt stor ökning från 0 nu.. Och ser vi i Sverige och den förhoppningsvis stora andel som kan hamna här blir det ett bra tillskott.
Nej, SPA-plattformen kommer inte att elektrifieras (BEV). SPA2 däremot.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 08:19
av Svenssons
Anledningen till gnäller på Volvo tror jag beror på att man tycker att det tar mycket lång tid för Volvo att få ut rena elbilar, man vill att Volvo ska ligga längre fram än vad de nu gör. Volvo får säkert ta lite mer skit än tyskarna eftersom Volvos ursprung är Sverige. Själv tycker jag att Volvo är mer än lovligt sega. Man låg bra till i början av 90-talet med ECC men sedan verkar inget hänt förrän svängningen som kom nyss.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 08:42
av Laban
Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 10 jul 2018 09:07
av Geni87
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).
Cellerna är inte en färdig del att montera in i bilen, det krävs att de kombineras till moduler och pack med kylsystem, BMS etc etc etc för att få en färdig komponent att montera i bilen. Just mjukvaran som styr och övervakar batteriet är extremt komplex, och något många biltillverkare kommer vilja göra själva då då den direkt styr hur bilen beter sig och skyddar sig mot avvikelser i batteriet. Jämförelsen med stålverk kanske inte är helt korrekt men lite åt det hållet är det. Jag syftade dock främst på att båda är processer som biltillverkarna normalt inte sysslar med, och de kräver mångmiljardbelopp i investeringar.

Ja precis, nära samarbeten kommer krävas. BMW investerar ju till och med i ett eget cellutvecklingscenter, vilket nog är smart då de så småningom kommer kunna designa sina egna celler, för att sedan välja att antingen lägga ut produktionen "build-to-print" till ett antal leverantörer, eller producera själva - eller en kombination. Vi ser ju ett liknande samarbete Tesla + Panasonic.

Bra att VW pressar leverantörerna till att effektivisera så vi ser lägre priser, när VW ska köpa in handlar det ju om så ofantligt stora volymer att det bör kunna hända lite grejer på den fronten framöver.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 jul 2018 20:54
av Geni87
Polestar 2, prisspann på £30 000 till £50 000 (för olika nivåer av effekt, räckvidd och utrustning får man väl anta då). Räckvidd upp till 56 mil, lansering nästa år. Verkar som att det här blir den första elbilen från Volvo Cars.

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... ntry-level

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 jul 2018 21:05
av Henrik Torphammar
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 jul 2018 21:22
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 00:00
av Legato
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 00:16
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 01:55
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 02:02
av Geni87
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Nja, jag vet inte när de skulle sagt att XC40 skulle komma först? Enligt en artikeln från Februari skulle Polestar 2 vara först. https://electrek.co/2018/02/20/volvo-al ... t-suv/amp/

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 06:12
av Walker
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 10:03
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 17 jul 2018 10:04
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.
På vilket sätt är den jämförbar med första generationen Roadster och inte en nuvarande Model 3?