Ladd problem!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Leo skrev:
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Du gissar fel Bild
Jag får upprepa mig... vi har haft neråt -15 bilen står ute och drar inte mer än 8kWh för batteri och coupe
Bild
Bild
Du upprepar dig men som jag sagt flera gånger så har du fel i detta fall. Vi är.väldigt många för vilka kombinationen full batterivärme och kupévärme dragit 11 kW. Den enda frågan är varför man aldrig kommer upp i 12 kW eftersom både batterivärmaren och kupévärmaren ska dra 6 kW var vid maxeffekt.
Min bil har aldrig dragit mer än 8 ( 2015 S70 gamla batteri kemi ) kan vara annat för nya bilar / andra batteri storlekar / kemi
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då gissar jag igen lite :D Att man aldrig kommit upp i 11kW trots att 6+6 borde bli 12 är antagligen för att man mjukvaruspärrat så att man inte överskrider 11kW=16A om båda går samtidigt eftersom det är vad UMC:n levererar och är klassad för.

Samtidigt bara för att tex kupévärmaren KAN dra upp till 6kW så betyder det ju inte att den gör det. Räcker nog ofta med att den drar mindre för att hålla kupén varm. Vi körde i -28gr under sportlovet och hade hur varmt som helst i bilen så det finns antagligen effekt som räcker och blir över om det är varmare. Allt också beroende på hur snabbt värmaren är programmerad för att värma upp kupén.

Dessutom ha väl Teslan värmepump? Då borde ju själva strömförbrukningen kunna vara lägre och värmeeffekten ändå tillräcklig utan att själva värmaren (=vattenkokaren) behöver gå med full effekt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Då gissar jag igen lite :D Att man aldrig kommit upp i 11kW trots att 6+6 borde bli 12 är antagligen för att man mjukvaruspärrat så att man inte överskrider 11kW=16A om båda går samtidigt eftersom det är vad UMC:n levererar och är klassad för.

Samtidigt bara för att tex kupévärmaren KAN dra upp till 6kW så betyder det ju inte att den gör det. Räcker nog ofta med att den drar mindre för att hålla kupén varm. Vi körde i -28gr under sportlovet och hade hur varmt som helst i bilen så det finns antagligen effekt som räcker och blir över om det är varmare. Allt också beroende på hur snabbt värmaren är programmerad för att värma upp kupén.

Dessutom ha väl Teslan värmepump? Då borde ju själva strömförbrukningen kunna vara lägre och värmeeffekten ändå tillräcklig utan att själva värmaren (=vattenkokaren) behöver gå med full effekt.
Tror du gissar helt rätt om mjukvaruspärrad effekt och allt annat oxo förutom det sista, Tesla har knepigt nog inte
värmepump...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Leo skrev:

Tror du gissar helt rätt om mjukvaruspärrad effekt och allt annat oxo förutom det sista, Tesla har knepigt nog inte
värmepump...
Va???
Det har jag missat helt!!
Trodde tesla hade värmepump!
Hur har jag kunnat missat det????
Det är ju inte bra.
Trodde den hade det IOM att den har ac.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Det trodde jag oxo länge, antar att det är lite snålhet då ett stort batteri räcker till värme ändå osv...
Snålhet för ett lägre pris på bilen alltså...
Jag gissar på att dom snart inför värmepump för att fortsätta leda när det börjar dyka upp andra bilar med stora
batterier (bäst räckvidd i verkligheten lär ju vara nåt som syns i diverse tester)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Teslas display visar alltid effekt i heltal. Klimatanläggningen och batterivärmaren (på bilar där denna inte är trasig) kanske drar 5,7 kW vardera ≈ 6 kW, vilket tillsammans blir 11,4 kW ≈ 11 kW.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Det trodde jag oxo länge, antar att det är lite snålhet då ett stort batteri räcker till värme ändå osv...
Jag gissar på att dom snart inför värmepump för att fortsätta leda när det börjar dyka upp andra bilar med stora
batterier (bäst räckvidd i verkligheten lär ju vara nåt som syns i diverse tester)...
Ok, så då är jag inte ensam i alla fall.
Ja, det lör blir några mil på vintern som man kan komma längre på när väl värmepumpen är std i bilarna.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Ok, så då är jag inte ensam i alla fall.
Ja, det lör blir några mil på vintern som man kan komma längre på när väl värmepumpen är std i bilarna.
Jag har ju även en Leaf första generation som oxå saknar pump på värmen och redan året efter
infördes värmepump... Dom ökade räckvidden ganska
mkt med samma batteri (dom höjde förvisso även nivån på hur mkt av batteriet man har tillgång till)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar