Sida 3 av 3
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 07 jan 2018 17:13
av Verdi
Leo skrev:Verdi: i alt 2, omjag förstår dig rätt verkar du räkna med att förmånsvärdet höjer lönen =utdelningsunderlaget. Så är inte fallet. Det är precis därför det är bättre med höjd "vanlig lön" och sen nettolöneavdrag. Eftersom det endast är "vanlig lön" som höjer utdelningsunderlaget.
Jo var så jag räknade. Nettolöneavdrag kör vi redan.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 07 jan 2018 22:58
av stefan007
Verdi skrev:Resonemanget är fel för min del då jag inte kan ta mer utdelning än jag redan gör. Även om jag hade kunnat det så haltar det.
Den enda kostnad jag räknar med för förmånsvärdet är det bolaget betalar in till staten i form av soc avg och löneskatt på förmånen. Det kommer man ju aldrig ifrån.
Håller man sig under brytpunkten så blir det väl ok men ju högre förmånsvärde man har desto svårare att klara sig på pengarna som blir kvar.
Betalar du in sociala avgifter på förmånsvärdet när du har nettolöneavdrag? Eller missförstod jag detta. Ingen förmån uppstår ju då.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 01:02
av improwise
Verdi skrev:Leo skrev:Verdi: i alt 2, omjag förstår dig rätt verkar du räkna med att förmånsvärdet höjer lönen =utdelningsunderlaget. Så är inte fallet. Det är precis därför det är bättre med höjd "vanlig lön" och sen nettolöneavdrag. Eftersom det endast är "vanlig lön" som höjer utdelningsunderlaget.
Jo var så jag räknade. Nettolöneavdrag kör vi redan.
Har fortfarande svårt att se att den ursprungliga kalkylen (om att förmånsvärdet inte spelar så stor roll tack vare aktieutdelning och nettolöneavdrag). Och i väntan på att Tesla hittar några begagnade bilar så kan vi väl lika väl prata om det

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 09:43
av Verdi
stefan007 skrev:Verdi skrev:Resonemanget är fel för min del då jag inte kan ta mer utdelning än jag redan gör. Även om jag hade kunnat det så haltar det.
Den enda kostnad jag räknar med för förmånsvärdet är det bolaget betalar in till staten i form av soc avg och löneskatt på förmånen. Det kommer man ju aldrig ifrån.
Håller man sig under brytpunkten så blir det väl ok men ju högre förmånsvärde man har desto svårare att klara sig på pengarna som blir kvar.
Betalar du in sociala avgifter på förmånsvärdet när du har nettolöneavdrag? Eller missförstod jag detta. Ingen förmån uppstår ju då.
Nej men på de pengar du "betalar tillbaka" i form av nettolöneavdrag så har du ju betalat skatt och soc avg. Så det blir ingen skillnad härvidlag. Däremot vinner du ju på att du hålla bruttolönen uppe så du får bättre pension, högre utrymme för utdelning osv. Nån sån enkel väg runt förmånsvärdet som du tror finns ej. Tyvärr.
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 14:15
av mati
Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis.
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 14:25
av jonas
mati skrev:Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis.
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
Min Revisor från KPMG hade inte koll på detta förrän jag sa det själv. Lita aldrig på att de gör det bästa ur ditt perspektiv. Men många timmar kan de lägga på min bokföring utan att jag förstår ved de gör. Nu gör jag i princip allt jobb de kollar bara igenom, de debiterar samma antal timmar men nu är det mera rätt iallfall.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 19:48
av improwise
jonas skrev:mati skrev:Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis.
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
Min Revisor från KPMG hade inte koll på detta förrän jag sa det själv. Lita aldrig på att de gör det bästa ur ditt perspektiv. Men många timmar kan de lägga på min bokföring utan att jag förstår ved de gör. Nu gör jag i princip allt jobb de kollar bara igenom, de debiterar samma antal timmar men nu är det mera rätt iallfall.
Menar du möjligtvis din redovisningskonsult för en revisor ska normalt, iaf i teorin, inte föreslå några skatteupplägg

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 20:47
av Leo
improwise: om jag försöker jämföra i mitt fall. Eget AB, utdelningsutrymme finns, gör nettolöneavdrag, Förmånsvärde 11191kr. Verklig kostnad för mig privat = 4208kr/mån. Som jag beskrev tidigare.
Samma förutsättningar men en basutrustad X förmånsvärde 8000kr. Känns mycket bättre spontant! Verklig kostnad för mig skulle privat bli =3008kr/mån
Så för en bil med 3191kr högre förmånsvärde blir min privata kostnad ändå inte större än 1200kr mer/mån vilket känns helt ok.
Dessutom känns 4208kr/mån i verklig kostnad privat helt ok för mig på en bil med ett förmånsvärde på 11191kr/mån.
Jag tror många "tänker" automatiskt att det borde bli 11191x50% =5595kr/mån privata pengar PLUS arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet som itt AB måste betala = 3516kr/mån. Vilket även det kan "räknas om" till privata pengar om jag skulle ta ut det via lön över brytpunkten 3516/1,3142x50%=1337kr. Vilket alltså gör att man lätt man TROR att det kommer att kosta mig privat 5595+1337= 6933kr/mån. För ett sådant högt förmånsvärde.
Sammanfattning: många tror/räknar med att ett förmånsvärde på 11191kr/mån kostar de privat 6933kr/mån. När det under vissa förutsättningar (tex mina) bara kostar mig 4208kr/mån privat.
Har hyfsat stor erfarenhet omkring detta och många som hjälper företagare med bokföring, rådgivning, revision har inte riktigt koll på hur olika det KAN slå beroende på olika kunders förutsättningar.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 20:47
av Smutt
Va!!! Det brukar stå skatterådgivning som post på min faktura
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 20:52
av Leo
Hoppas mitt inlägg har hjälpt någon att räkna på det här för att själv se om de har möjlighet att tänka annorlunda.
Dvs köp den bil med utrustning du egentligen vill/företaget har råd med. Ett högt förmånsvärde är då kanske inte så farligt (dyrt) trots allt

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 08 jan 2018 20:58
av mati
Leo skrev:Hoppas mitt inlägg har hjälpt någon att räkna på det här för att själv se om de har möjlighet att tänka annorlunda.
Dvs köp den bil med utrustning du egentligen vill/företaget har råd med. Ett högt förmånsvärde är då kanske inte så farligt (dyrt) trots allt

Jag har aldrig räknat så, men det är ett intressant sätt att se på saken. Det har troligen väldigt lite betydelse just för mig, men ändå bra att känna till. Tack för klargörandet.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 09 jan 2018 09:18
av danni
Mycket diskussion om nästan ingenting. Tekniskt sett kostar det företaget och privatpersonen exakt lika mycket att redovisa förmånsvärde eller göra nettolöneavdrag. Räkneexempel som visar detta har jag tidigare postat här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Men att göra nettolöneavdrag innebär ett antal externa fördelar som högre SGI (för sjukersättning och föräldrapenning), och att man får högre löneunderlag vilket möjliggör större aktieutdelning om man beräknar utdelningsutrymme enligt huvudregeln (vilket jag gör), så visst stämmer det att förmånsvärdet inte slår riktigt lika hårt mot ekonomin om man gör nettolöneavdrag istället för att redovisa förmån.
Men, det är ju fortfarande så att om man jämför med att ha lägre förmånsvärde eller inget förmånsvärde alls, så är det ju fortfarande mycket dyrare att ha högt förmånsvärde. Jag hade nämligen tagit exakt samma lön även utan nettolöneavdraget (dvs till precis på gränsen för statlig skatt) och därmed fått samma aktieutdelningsutrymme och SGI ändå. Så jag kan väl känna att det är lite självbedrägeri inblandat här, ett högre förmånsvärde slår ju ändå ganska hårt mot ekonomin.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 09 jan 2018 20:40
av improwise
danni skrev:Mycket diskussion om nästan ingenting. Tekniskt sett kostar det företaget och privatpersonen exakt lika mycket att redovisa förmånsvärde eller göra nettolöneavdrag. Räkneexempel som visar detta har jag tidigare postat här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Men att göra nettolöneavdrag innebär ett antal externa fördelar som högre SGI (för sjukersättning och föräldrapenning), och att man får högre löneunderlag vilket möjliggör större aktieutdelning om man beräknar utdelningsutrymme enligt huvudregeln (vilket jag gör), så visst stämmer det att förmånsvärdet inte slår riktigt lika hårt mot ekonomin om man gör nettolöneavdrag istället för att redovisa förmån.
Men, det är ju fortfarande så att om man jämför med att ha lägre förmånsvärde eller inget förmånsvärde alls, så är det ju fortfarande mycket dyrare att ha högt förmånsvärde. Jag hade nämligen tagit exakt samma lön även utan nettolöneavdraget (dvs till precis på gränsen för statlig skatt) och därmed fått samma aktieutdelningsutrymme och SGI ändå. Så jag kan väl känna att det är lite självbedrägeri inblandat här, ett högre förmånsvärde slår ju ändå ganska hårt mot ekonomin.
Du beskriver väl de invändningar som jag också hade kring detta, att jag upplever att det i praktiken inte är så förmånligt som det låta i teorin.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 16:04
av Tesla-KjelleGBG
Efter att min bil tillverkades, skickades till Nederländerna för sammansättning och ställdes i hamnen för transport till Sverige och därefter plötsligt försvann från hemsidan innan jul så är läget nu som så att den återigen tillverkas i fabriken och beräknas skickas hit i tid till det utlovade leveransdatumet. Undrar vad som hände med den ursprungliga bilen, fick nån annan den tro?
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 16:09
av bylund
Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 18:21
av Tesla-KjelleGBG
bylund skrev:Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 19:46
av bylund
Tesla-KjelleGBG skrev:bylund skrev:Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Då undrar man om någon kranförare tappade en container i hamnen eller något sådant. Jag skulle kolla med leveranskontakten för att få veta mer.
Eller så har de bara strulat till vilken bil som är bunden till ditt konto...
Om de nu inte menar slutmontering i Nederländerna med "i produktion".
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 20:55
av Tesla-KjelleGBG
bylund skrev:Tesla-KjelleGBG skrev:bylund skrev:Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Då undrar man om någon kranförare tappade en container i hamnen eller något sådant. Jag skulle kolla med leveranskontakten för att få veta mer.
Eller så har de bara strulat till vilken bil som är bunden till ditt konto...
Om de nu inte menar slutmontering i Nederländerna med "i produktion".
Fick nyss veta att bilen avbeställdes, och beställdes igen kort därefter tydligen. Inte jag som bett om det i alla fall...
I produktion, och montering i Nederländerna är olika faser med Atlanttransport emellan såg jag på ”förra bilen”.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 21:08
av bylund
Så om de avbeställde och beställde igen så borde ju bilen finnas i Nederländerna och de borde kunna lösa problemet?
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 21:16
av Tesla-KjelleGBG
bylund skrev:Så om de avbeställde och beställde igen så borde ju bilen finnas i Nederländerna och de borde kunna lösa problemet?
Fast det är inget problem, jag har beställt med önskad lev i slutet av feb, däremot är det konstigt!
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 14 jan 2018 22:16
av lator
Det händer ju tyvärr ibland olyckor och om en bil blir allvarligt skadad så blir det ju tyvärr tvunget att tillverka en ny till kunden. Kanske lika bra då det inte skulle kännas så bra att få en "ny" reparerad bil levererad...

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 19 jan 2018 16:16
av Leo
Nu finns det 15st S75D som lagerbilar.
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 19 jan 2018 18:40
av Skee
Alla bilarna gör 0-100 på 5.4s?
Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes
Postat: 19 jan 2018 22:46
av Bjelke
Trevligt med lagerbilar igen iaf
