Sida 3 av 5

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 16:42
av improwise
nek0 skrev:
improwise skrev:
Jjakobb skrev:
Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.
Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.
Vilket politiskt motstånd är det?
Det stavas Volvo + Scania
Att man stöttar inhemsk industri är väl inte så konstigt, men på vilket sätt är Volvo och Scania mot elbilar?

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 16:47
av Kulingen
Skulle staten läggastraffskatt på alla bensin och dieslar så skulle Volvo och Scania gått betydligt sämre och då kanske de skulle ha rena elbilar och lastbilar redan ute på våra vägar. Eftersom regeringen inte har gjort något så har väntar dom in i det sista med detta

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:06
av vigge50
improwise skrev:
nek0 skrev:
improwise skrev:
Vilket politiskt motstånd är det?
Det stavas Volvo + Scania
Att man stöttar inhemsk industri är väl inte så konstigt, men på vilket sätt är Volvo och Scania mot elbilar?
Regeringen har i flera år pratat om att införa bonus/malus systemet men det har ständigt flyttats på framtiden samtidigt som Volvo har kritiserat elbilar och har väldigt bränsleslukande bilar, det var heller inte länge sen Volvos vd var väldigt kritisk mot elbilar och sa att det var plug-in hybrider de skulle satsa på. Är väll inte så konstigt om regeringen då väljer att inte lyfta fram elbilar när Volvo inte har några planer på att producera några officiellt?

https://www.expressen.se/motor/volvoche ... t-losning/

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:11
av mati
Jerker skrev:
Då är jag nog en blandning av de två. Jag förespråkar t.ex. att man inte ska flyga om man inte absolut måste göra det, att man ska äta lokalproducerad ekologisk mat m.m. men samtidigt tror jag att lösningen på lång sikt ligger i nya tekniska lösningar. Jag tror inte på att bli "Amish" för det är inte vägen till en bättre framtid.
Samma här. Jag tror absolut inte att man ska bromsa sig in i framtiden. Jag hoppas att den tekniska utvecklingen så småningom (hoppas snart) leder till att vi får bukt på alla miljöproblem. Samtidigt tycker jag inte att man ska fortsätta slösa med resurser och låtsas som ingenting. Den årliga Thailand-resan är absolut ingen mänsklig rättighet, det är vansinne att köpa äpplen från Sydamerika trots att de finns i grannens trädgård, och man behöver inte heller ta SUV:en när man lämnar barnen till skolbussen. Det handlar oftast mer om sund förnuft än någon slags partitillhörighet.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:23
av Niklas Z
mati skrev:
Jerker skrev:
Då är jag nog en blandning av de två. Jag förespråkar t.ex. att man inte ska flyga om man inte absolut måste göra det, att man ska äta lokalproducerad ekologisk mat m.m. men samtidigt tror jag att lösningen på lång sikt ligger i nya tekniska lösningar. Jag tror inte på att bli "Amish" för det är inte vägen till en bättre framtid.
Samma här. Jag tror absolut inte att man ska bromsa sig in i framtiden. Jag hoppas att den tekniska utvecklingen så småningom (hoppas snart) leder till att vi får bukt på alla miljöproblem. Samtidigt tycker jag inte att man ska fortsätta slösa med resurser och låtsas som ingenting. Den årliga Thailand-resan är absolut ingen mänsklig rättighet, det är vansinne att köpa äpplen från Sydamerika trots att de finns i grannens trädgård, och man behöver inte heller ta SUV:en när man lämnar barnen till skolbussen. Det handlar oftast mer om sund förnuft än någon slags partitillhörighet.
Instämmer helt. Att utnyttja tekniken för att minska miljöbelastningen är en förutsättning. De "mörkgrönas" lösning tror jag inte kommer att accepteras förrän allt gått käpprätt åt skogen. Bättre då att försöka utnyttja den kunskap vi har (som ofta manifesteras i form av teknik), samt att dra ner på onödigheter, som t ex nyss nämnda Thailandsresor. Den ena lösningen (teknikvägen) utesluter inte andra alternativ för att minska miljöpåverkan.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:39
av Jjakobb
Bod skrev:
improwise skrev:
Jjakobb skrev:
Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Så är Q4 slut och slutsumman blev 3750 nyregistrerade Teslor i Norge. Man kan jämföra med att det i Sverige finns drygt 3860 Teslor totalt.
Lägg också till att Sverige är nästan dubbelt så stort i befolkning.
Lägg till att i Sverige har politiskt motstånd vad gäller elbilar och att omvandlingen styrs av marknadskrafter och en ganska lam regering. Samtidigt som de i Norge kan finansiera sin elbilsomvändning med en liten fond på dubbla Sveriges Bnp.
Vilket politiskt motstånd är det?
Jag tror att det som menas är att vi har en stor fossilbilsindustri i Sverige. Både lastbilar och personbilar och de har starka lobbygrupper. Vi har också en statsminister som fått (får) en del av sin inkomst indirekt från Volvo, vilket gör honom lyhörd för Volvos vilja.

De flesta på forumet, som jag upplever det, ser också Miljöpartiet mer som ett bilhatarparti än ett miljöparti. Därför att de motarbetar bilismen totalt, istället för premiera mindre utsläpp.

Tack jag tycker att du svarade på den frågan ganska bra.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:42
av improwise
Kulingen skrev:
Skulle staten läggastraffskatt på alla bensin och dieslar så skulle Volvo och Scania gått betydligt sämre och då kanske de skulle ha rena elbilar och lastbilar redan ute på våra vägar. Eftersom regeringen inte har gjort något så har väntar dom in i det sista med detta
Fast det känns inte realistisk. Finns många som inte har råd med elbilar eller där det fortfarande är för opraktiskt. Bättre då att subventionera elbilar (vilket man gör) och att långsamt öka straffet på fossilbilar (vilket man väl också gjort).

Vet inte hur många som hänger på dessa forum som inte har någon Tesla men vi som har det är knappast representativa för genomsnittssvensson rent ekonomiskt skulle jag tro.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:49
av Jjakobb
vigge50 skrev:
improwise skrev:
nek0 skrev:
improwise skrev:
Vilket politiskt motstånd är det?
Det stavas Volvo + Scania
Att man stöttar inhemsk industri är väl inte så konstigt, men på vilket sätt är Volvo och Scania mot elbilar?
Regeringen har i flera år pratat om att införa bonus/malus systemet men det har ständigt flyttats på framtiden samtidigt som Volvo har kritiserat elbilar och har väldigt bränsleslukande bilar, det var heller inte länge sen Volvos vd var väldigt kritisk mot elbilar och sa att det var plug-in hybrider de skulle satsa på. Är väll inte så konstigt om regeringen då väljer att inte lyfta fram elbilar när Volvo inte har några planer på att producera några officiellt?

https://www.expressen.se/motor/volvoche ... t-losning/
Volvo verkar ärligt fullt ut skita i miljön. De enda de bryr sig om är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett exempel på detta är att Volvos vd plöstligt ändrade sin åsikt gällande elbilar när han insåg att det är så de kommer tjäna pengar. Ett annat är hur de fram till att de gör det ganska brådskande skiftet säljer så många skitdieslar som möjligt. De är så jävla snåla att de inte kan utrusta sina sprillans nya s/v90 med scr-rening, då det kostar 15 papp extra, och totalt skiter i att det minskar skadliga partikelutsläpp med typ 80%.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 17:55
av improwise
Jjakobb skrev:
vigge50 skrev:
improwise skrev:
nek0 skrev:
improwise skrev:
Vilket politiskt motstånd är det?
Det stavas Volvo + Scania
Att man stöttar inhemsk industri är väl inte så konstigt, men på vilket sätt är Volvo och Scania mot elbilar?
Regeringen har i flera år pratat om att införa bonus/malus systemet men det har ständigt flyttats på framtiden samtidigt som Volvo har kritiserat elbilar och har väldigt bränsleslukande bilar, det var heller inte länge sen Volvos vd var väldigt kritisk mot elbilar och sa att det var plug-in hybrider de skulle satsa på. Är väll inte så konstigt om regeringen då väljer att inte lyfta fram elbilar när Volvo inte har några planer på att producera några officiellt?

https://www.expressen.se/motor/volvoche ... t-losning/
Volvo verkar ärligt fullt ut skita i miljön. De enda de bryr sig om är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett exempel på detta är att Volvos vd plöstligt ändrade sin åsikt gällande elbilar när han insåg att det är så de kommer tjäna pengar. Ett annat är hur de fram till att de gör det ganska brådskande skiftet säljer så många skitdieslar som möjligt. De är så jävla snåla att de inte kan utrusta sina sprillans nya s/v90 med scr-rening, då det kostar 15 papp extra, och totalt skiter i att det minskar skadliga partikelutsläpp med typ 80%.
Fast företag ska tjäna pengar. Det behöver inte innebära att man är mot miljön för det, men det är inte företagens uppgift att skapa incitamenten för miljövänlighet, det är politikernas.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 19:43
av Jerker
improwise skrev:
Fast företag ska tjäna pengar. Det behöver inte innebära att man är mot miljön för det, men det är inte företagens uppgift att skapa incitamenten för miljövänlighet, det är politikernas.
Hoppsan! Jag kan höra massa politikers mantra att "marknaden ska få sköta sig själv" eka i huvudet. Så du menar att det inte fungerar och inte alls ger oss en bättre värld? :? :lol:

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 19:48
av AGCF
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 19:51
av Jerker
Niklas Z skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Då är jag nog en blandning av de två. Jag förespråkar t.ex. att man inte ska flyga om man inte absolut måste göra det, att man ska äta lokalproducerad ekologisk mat m.m. men samtidigt tror jag att lösningen på lång sikt ligger i nya tekniska lösningar. Jag tror inte på att bli "Amish" för det är inte vägen till en bättre framtid.
Samma här. Jag tror absolut inte att man ska bromsa sig in i framtiden. Jag hoppas att den tekniska utvecklingen så småningom (hoppas snart) leder till att vi får bukt på alla miljöproblem. Samtidigt tycker jag inte att man ska fortsätta slösa med resurser och låtsas som ingenting. Den årliga Thailand-resan är absolut ingen mänsklig rättighet, det är vansinne att köpa äpplen från Sydamerika trots att de finns i grannens trädgård, och man behöver inte heller ta SUV:en när man lämnar barnen till skolbussen. Det handlar oftast mer om sund förnuft än någon slags partitillhörighet.
Instämmer helt. Att utnyttja tekniken för att minska miljöbelastningen är en förutsättning. De "mörkgrönas" lösning tror jag inte kommer att accepteras förrän allt gått käpprätt åt skogen. Bättre då att försöka utnyttja den kunskap vi har (som ofta manifesteras i form av teknik), samt att dra ner på onödigheter, som t ex nyss nämnda Thailandsresor. Den ena lösningen (teknikvägen) utesluter inte andra alternativ för att minska miljöpåverkan.
Det fungerar ju så med tekniska framsteg att så fort de finns tillgängliga kommer någon att nyttja dem. Alltså kan vi inte ta ett steg tillbaka och börja leva som på 1800-talet igen. Det kommer alltid att finnas människor, företag, stater osv. som inte är villiga att avstå ifrån de framsteg som gjorts. Det är därför man har varit så ovillig att t.ex. sluta använda olja så länge inget bättre eller likvärdigt alternativ finns. Det krävs helt enkelt tekniska framsteg som gör de gamla lösningarna omoderna eller för dyra. Först då överger marknaden de miljöovänliga alternativen.

Det jag däremot önskar är att lite fler skulle avstå lite av sin bekvämlighet och lyx för att vinna oss lite mer tid för omställningen.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 20:12
av mati
Jerker skrev:
Det jag däremot önskar är att lite fler skulle avstå lite av sin bekvämlighet och lyx för att vinna oss lite mer tid för omställningen.
Ja, men detta kommer inte att ske av sig självt. Till exempel, för att folk ska sluta använda flygplan som allmänna transportmedel måste flyget bli dyrare. Mycket dyrare. Men det är svårt att göra nu när alla har vant sig vid att det är billigt. Politiker vill bli valda igen. Det är inte populärt att ta saker ifrån folk.
Svägerskan t ex är just nu i Mexiko i tre veckor, annars brukar hon flyga lite snabbt till Mallorca eller så, bara för att shoppa lite. Jag får raseriutbrott när jag hört sånt. Hon fattar inte varför. Alla gör ju så enligt henne. Så farligt som jag säger kan det ju inte vara. Förmodligen har hon rätt att alla gör det. Mina grannar flyger flera gånger om året till London på shoppingtur. Jag anser att detta är faktiskt ett problem, för det är onödig slöseri med ändliga resurser. Samtidigt som det förstör för framtida generationer.
Ändå så tycker jag inte att jag tillhör den mörkgröna fallangen. Som sagt, lite sund förnuft räcker.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 20:48
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Det jag däremot önskar är att lite fler skulle avstå lite av sin bekvämlighet och lyx för att vinna oss lite mer tid för omställningen.
Ja, men detta kommer inte att ske av sig självt. Till exempel, för att folk ska sluta använda flygplan som allmänna transportmedel måste flyget bli dyrare. Mycket dyrare. Men det är svårt att göra nu när alla har vant sig vid att det är billigt. Politiker vill bli valda igen. Det är inte populärt att ta saker ifrån folk.
Svägerskan t ex är just nu i Mexiko i tre veckor, annars brukar hon flyga lite snabbt till Mallorca eller så, bara för att shoppa lite. Jag får raseriutbrott när jag hört sånt. Hon fattar inte varför. Alla gör ju så enligt henne. Så farligt som jag säger kan det ju inte vara. Förmodligen har hon rätt att alla gör det. Mina grannar flyger flera gånger om året till London på shoppingtur. Jag anser att detta är faktiskt ett problem, för det är onödig slöseri med ändliga resurser. Samtidigt som det förstör för framtida generationer.
Ändå så tycker jag inte att jag tillhör den mörkgröna fallangen. Som sagt, lite sund förnuft räcker.
Jag har samma erfarenheter. Jag har dessutom mött så mycket arrogans från dem som jag har försökt att få att fatta. De vill inte ta in att flyget är en fruktansvärd miljöbov. Jag bor dessutom i kommunen där Skavsta ligger och bl.a. Ryanair flyger ifrån. Människor här älskar verkligen att ha så nära till flyget som dessutom är så billigt. Jag har inte ens lyckats med min egen fru. Hon flyger en eller två ggr/år på nöjesresor.

Jag tror att framtiden kommer att döma oss väldigt hårt. De kommer inte att kunna förstå hur vi med öppna ögon kunde fortsätta att smutsa ner världen på det sättet som vi gjorde. Våra barn och barnbarn kommer att förbanna oss för att vi förstörde för dem. De kommer inte att visa oss någon nåd.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 20:55
av mati
Jerker skrev:
... Våra barn och barnbarn kommer att förbanna oss för att vi förstörde för dem. De kommer inte att visa oss någon nåd.
Det är därför jag valde att aldrig skaffa några barn. Det var ett högst medvetet beslut.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 21:00
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
... Våra barn och barnbarn kommer att förbanna oss för att vi förstörde för dem. De kommer inte att visa oss någon nåd.
Det är därför jag valde att aldrig skaffa några barn. Det var ett högst medvetet beslut.
Ah... När jag ville ha barn så hade vi inte samma beslutsunderlag. Jag vet inte hur jag hade gjort idag. Jag har tänkt i de banorna att det är oansvarigt att sätta barn till en värld som kanske är obeboelig när de är vuxna.

Re: Q4 2017

Postat: 30 dec 2017 21:05
av mati
Jerker skrev:
Jag har tänkt i de banorna att det är oansvarigt att sätta barn till en värld som kanske är obeboelig när de är vuxna.
Det är så jag tänker.

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 09:05
av Niclas
Fan vilka dystopiker ni är

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 09:18
av bjelkeman
Tyvärr så så är det nog inte en dystopi utan en mycket möjlig realitet.

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 11:15
av Gustafsson
Men hallå! Världen är grym och har alltid varit det. Trots allt elände vi exponeras för är det inget mot tidigare perioder i vår historia.
Domedagsprofetior leder ingen vart!

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 11:25
av Stefan
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Låt oss återgå till ämnet.

Jag tror också att S&X ger oss rekord leveranser.
Jag hoppas att de inte har haft för stora kostnader under Q4 o h att de skjuter på avskrivningar tills leverans av 3an kommer igång. Kanske blir det en positiv rapport. :roll:

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 11:51
av improwise
Gustafsson skrev:
Men hallå! Världen är grym och har alltid varit det. Trots allt elände vi exponeras för är det inget mot tidigare perioder i vår historia.
Domedagsprofetior leder ingen vart!
Tror det dom menar kanske snarare är att det blir sämre snarare än bättre vilket det inte blivit innan. Därmed inte sagt att jag själv håller med, det går som det går, ingen direkt framtidstänkare som så :)

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 11:56
av Gustafsson
Bättre å bättre, det beror på tidsperspektivet! Just i denna tråd står ju Q4 rapport för dörren, utfallet må skapa ångest hos vissa, men intresse från andra oavsett innehållet.....

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 12:04
av LarsL
Håller med vi behöver mer bright green och mindre domedagshot. Det är så mycket lättare att få till en omställning genom att låta ingenjörer och entreprenör ta fram nya smartare lösningar som människor vill ta till sig än att skrämma dem tillbaka till medeltiden.
Jag har jobbat med lösningar för att göra flygplan energieffektivare och har då några gånger stött på dark green kommentarer. Det finns de som tycker det är dåligt att göra planen effektivare eftersom vi då kommer fortsätta flyga(?). Jag tror ju folk kommer fortsätta flyga oavsett, om vi inte inför någon form av förbud eller stenhård beskattning. Vilket förmodligen skulle kräva starka politiker... på gränsen till diktaturer. Att däremot göra motorerna effektivare har mest positiva effekter, billigare och miljövänligare resor. Extrem fallet är ju att även göra flyget elektriskt vilket skulle revolutionera även den sektorn (även om jag personligen skulle förlora arbete på det).

Re: Q4 2017

Postat: 31 dec 2017 12:10
av LarsL
För att återgå till ämnet...
AGCF skrev:
Vd tror ni om resultatet Q4? Rekordleveranser av S och X känns det som. Frågan är vad som utgjorde den stora kostnadsmassan i Q3? Var det model 3 linan engångskostnader eller löpande kostnader..
Jag tror att en stor del av kostnaderna är löpande kostnader för produktionslinjen. Den kostar ju i princip lika mycket som den kommer göra när den går för fullt med 5000-10000 bilar/vecka bara det att den bara levererat några hundra bilar totalt så inkomsterna saknas att matcha kostnaderna emot. Det är förmodligen till och med dyrare att köra linan nu än det kommer vara om ett till två år. Nu krävs det säkert många timmar fix och trix, vilket är dyrt.