Leasa Tesla på eget AB
Moderator: Redaktion
Re: Leasa Tesla på eget AB
Nu är jag totalt lost...
Ni betalar IN pengar till erat AB varje år? Jag måste sätta mig och googla nettolöneavdrag....
Ni betalar IN pengar till erat AB varje år? Jag måste sätta mig och googla nettolöneavdrag....
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Nää det gör jag inte och det går lika bra att med nettolöneavdrag få ut mindre nettolön i fickan men äger du bolaget så stannar pengarna som du skulle fått ut, de stannar i bolaget
Om ni är intresserade av att läsa mer om nettolöneavdrag/löneväxling kan ni läsa här på skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 14710.html
Det viktiga här är "Förmånsvärdet för bilen minskar med dessa betalningar och i motsvarande mån minskar skatten och arbetsgivaravgifterna".
Du kommer alltså redovisa 0 (förutsatt att du betalar hela förmånsvärdet) i förmånsvärde på kontrolluppgiften men (och detta är viktigt!) även fylla i att du själv faktiskt ersatt firman för förmånen att få nyttja bilen (minns inte vad rutan heter). Sedan, förutsatt att du har utrymme, delar du ut samma belopp i utdelning till dig själv :S.
De flesta använder nettolöneavdrag enbart istället för vanlig förmånsbeskattning för att öka på eget utdelningsutrymme (enl 3:12 som nämndes här tidigare). Vanliga förmåner man skattar för ger inget lönegrundande utdelningsutrymme eller SGI - men bruttolöneökning+nettolöneavdrag gör det (och är matematiskt ekvivalent).
I mitt eget fall kommer jag vara föräldraledig nästan ett år, och eftersom jag inte tar ut någon lön betalar jag mitt eget bolag förmånsvärdet varje månad för förmånen att få nyttja bilen. Pengar som går rakt in i firman, och behöver ta ett extra varv förbi skattmasen om jag ska få ut dem privat igen (men i mitt fall låter jag en stor del av dom bara gå rakt igenom till DNB, nu när jag tagit en liten paus från jobbet
)
Mer som kan läsas på ämnet:
https://www.accountfactory.com/blog/nettoloneavdrag/
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 14710.html
Kod: Markera allt
Ett nettolöneavdrag innebär att den anställde behåller sin bruttolön men betalar av sina skattade pengar till dig som arbetsgivare. I många fall sker betalningen via ett avdrag från nettolönen.
Det förekommer att anställda som har en förmånsbil betalar ett fast belopp varje månad till arbetsgivaren. Förmånsvärdet för bilen minskar med dessa betalningar och i motsvarande mån minskar skatten och arbetsgivaravgifterna.
Du kommer alltså redovisa 0 (förutsatt att du betalar hela förmånsvärdet) i förmånsvärde på kontrolluppgiften men (och detta är viktigt!) även fylla i att du själv faktiskt ersatt firman för förmånen att få nyttja bilen (minns inte vad rutan heter). Sedan, förutsatt att du har utrymme, delar du ut samma belopp i utdelning till dig själv :S.
De flesta använder nettolöneavdrag enbart istället för vanlig förmånsbeskattning för att öka på eget utdelningsutrymme (enl 3:12 som nämndes här tidigare). Vanliga förmåner man skattar för ger inget lönegrundande utdelningsutrymme eller SGI - men bruttolöneökning+nettolöneavdrag gör det (och är matematiskt ekvivalent).
I mitt eget fall kommer jag vara föräldraledig nästan ett år, och eftersom jag inte tar ut någon lön betalar jag mitt eget bolag förmånsvärdet varje månad för förmånen att få nyttja bilen. Pengar som går rakt in i firman, och behöver ta ett extra varv förbi skattmasen om jag ska få ut dem privat igen (men i mitt fall låter jag en stor del av dom bara gå rakt igenom till DNB, nu när jag tagit en liten paus från jobbet

Mer som kan läsas på ämnet:
https://www.accountfactory.com/blog/nettoloneavdrag/
Kod: Markera allt
Man slipper ange förmånsbelopp på skattedeklarationen, men man måste ändå ange det på kontrolluppgiften. Även om man ersätter företaget för förmånen ska man ändå på kontrolluppgiften ange modellkoden på bilen, förmånsvärdet (som blir noll om man ersatt med nettolöneavdrag) samt hur mycket man betalt för förmånen (dvs nettolöneavdraget).
Och här är ett förtydligande på sin plats: Även om man ersätter företaget för bilförmånen med nettolöneavdrag, har man ändå en förmånsbil. Det är bara det att förmånsvärdet blir noll. Men schablonvärdet för skattefri milersättning är fortfarande 9,50 kr/mil (bensin) resp 6,50 kr/mil (diesel) jämfört med 18,50 kr/mil för privata bilar.
Enkelt uttrycktezitsuj skrev:Nu är jag totalt lost...

Dvs. du överför månatligen värdet av förmånen från ditt privata konto till ditt egna bolags konto. I ditt fall ca 7.000 kr som förmånsvärdet beräknades bli på din Model S.
Säg att bolaget har en kostnad för bilen på 14.000 kr/mån. Sedan erhåller bolaget 7.000 kr från dig privat varje månad.
Du kan också dra av lön netto på dina löneutbetalningar, det blir samma sak, men lite mer krångligt kan jag tycka!
Det där med utdelning och förmånsvärde är bara ett sätt att tänka annorlunda. Du har ju ändå din gräns på vad du får ta som utdelning.
2016 Model S 75
När man betalar IN pengar motsvarande förmånsvärdet uppstår ju ingen förmån =man har ju betalt för förmånen.
Då blir det ju heller ingen arbetsgivaravgift att betala på något förmånsvärde eftersom ingen förmån finns.
Pengarna som du betalt IN till företaget minskar ju företagets "kostnad" för att leasa bilen även om den oftast inte täcker det fullt ut.
Men man kan lite förenklat säga att pengarna som du betalar IN till företaget kommer ju dig tillgodo sen genom att de kan betalas ut som lön eller utdelning osv med de skatteffekter det medför.
Därigenom blir faktiskt inte förmånsvärdets storlek lika avgörande längre om man räknar på det. Eftersom pengarna du betalt in delvis kan klmma dig till godo igen (efter skatteffekterna)
Har du tex 10000 i förmånsvärde som betalas in. Kan företaget använda dessa för att tex höja din lön med motsvarande kostnad. Tex =(10000/1,3142)*0,5=3805kr som du får ut med 50% marginalskatt. Dvs 10000-3805= 6195 nettokronor i kostnad för förmånsvärdet så att säga.
Har du ett förmånsvärde på 15000 så blir det (15000/1.3142)*0,5=5707kr. Dvs 15000-5707= 9293 nettokronor i kostnad för förmånsvärdet.
Då blir det ju heller ingen arbetsgivaravgift att betala på något förmånsvärde eftersom ingen förmån finns.
Pengarna som du betalt IN till företaget minskar ju företagets "kostnad" för att leasa bilen även om den oftast inte täcker det fullt ut.
Men man kan lite förenklat säga att pengarna som du betalar IN till företaget kommer ju dig tillgodo sen genom att de kan betalas ut som lön eller utdelning osv med de skatteffekter det medför.
Därigenom blir faktiskt inte förmånsvärdets storlek lika avgörande längre om man räknar på det. Eftersom pengarna du betalt in delvis kan klmma dig till godo igen (efter skatteffekterna)
Har du tex 10000 i förmånsvärde som betalas in. Kan företaget använda dessa för att tex höja din lön med motsvarande kostnad. Tex =(10000/1,3142)*0,5=3805kr som du får ut med 50% marginalskatt. Dvs 10000-3805= 6195 nettokronor i kostnad för förmånsvärdet så att säga.
Har du ett förmånsvärde på 15000 så blir det (15000/1.3142)*0,5=5707kr. Dvs 15000-5707= 9293 nettokronor i kostnad för förmånsvärdet.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Bra förklarat Leo. Men med 50 % marginalskatt blir det 3.805 kr kvar efter skatt av de 10.000 kr.
10.000/1,3142 = 7.609 (lön som arb. avg räknas på)
7.609 x 0,5 (50 % marginalskatt) = 3.805 kr.
10.000/1,3142 = 7.609 (lön som arb. avg räknas på)
7.609 x 0,5 (50 % marginalskatt) = 3.805 kr.
2016 Model S 75
"Nettokronorna" var tänkt att visa att först betalar man IN 10000kr sen kan man använda dessa och betala ut lön till sig själv. De 10000kr räcker så att man får UT 3805kr netto.
Sammantaget har man då sägas ha en nettokostnad på 10000-3805= 6195 "Nettokronor" om jag nu inte tänkt tokigt.
Sammantaget har man då sägas ha en nettokostnad på 10000-3805= 6195 "Nettokronor" om jag nu inte tänkt tokigt.
Så kan du göra, eller så nyttjar du dom på något mer skatteeffektivt sätt.Leo skrev:"Nettokronorna" var tänkt att visa att först betalar man IN 10000kr sen kan man använda dessa och betala ut lön till sig själv. De 10000kr räcker så att man får UT 3805kr netto.
Ja utdelnig är ju antagligen bäst om man har utdelningsutrymme kvar och tillräckligt Eget kapital. Ville mest bara ge ett exempel.
Med nuvarande bolagsskatt och 3:12 reglerna för utdelning så bör det bli:
(10000/1,22)x0,8=6557kr kvar/åter av de 10000 man betalar in. Vilket innebär en nettokostnad på 10000-6557=3443 istället.
Med nuvarande bolagsskatt och 3:12 reglerna för utdelning så bör det bli:
(10000/1,22)x0,8=6557kr kvar/åter av de 10000 man betalar in. Vilket innebär en nettokostnad på 10000-6557=3443 istället.
Tack för alla grymma svar!
Min naturliga fråga måste då förstås bli:
Ponera att jag istället hittar en bättre beggad tesla på blocket som kostar 900k, och då köper den privat via avbetalning och bara lägger in en avbetalningsplan. 7000 kr i månanden netto är ju rätt mycket pengar att finansiera avbetalning av lån med? Och i detta scenario så har ju firman inga kostnader alls....
Men å andra sidan, de 7000 man betalar in till bolaget finns ju kvar i bolaget... sjukt snurrigt detta...
Ponera att jag istället hittar en bättre beggad tesla på blocket som kostar 900k, och då köper den privat via avbetalning och bara lägger in en avbetalningsplan. 7000 kr i månanden netto är ju rätt mycket pengar att finansiera avbetalning av lån med? Och i detta scenario så har ju firman inga kostnader alls....
Men å andra sidan, de 7000 man betalar in till bolaget finns ju kvar i bolaget... sjukt snurrigt detta...
[quote="ezitsuj"]Tack för alla grymma svar!
Men å andra sidan, de 7000 man betalar in till bolaget finns ju kvar i bolaget... sjukt snurrigt detta...[/quot
Då tar du all värdeminskning däck försäkring osv som privatperson vilket blir mycket dyrare... gillar du inte den blå?
Men å andra sidan, de 7000 man betalar in till bolaget finns ju kvar i bolaget... sjukt snurrigt detta...[/quot
Då tar du all värdeminskning däck försäkring osv som privatperson vilket blir mycket dyrare... gillar du inte den blå?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jo exakt, så man kan då tänka sig att värdeminskningen är mer än de 12k firman betalar per månad för att Leasa bilen då?Smutt skrev:ezitsuj skrev:Tack för alla grymma svar!
Edit: Den blå? Vilken blå vad?

Den blå Demo som ligger ute på Tesla
Ah, nej vill ha en silver med svart inredning... vit inredning med 2 barn är big nono 
Det är ju ändå en ny bil så varför är det en fördel att köpa den?

Det är ju ändå en ny bil så varför är det en fördel att köpa den?
2017 års förmånsvärde och rabatt och du får 40000kr miljöbonus
miljöbilsbonusen är med i offerten från min säljare med? Vad kommer ändras 2018?Smutt skrev:2017 års förmånsvärde och rabatt och du får 40000kr miljöbonus
Har en silver med svart tak och inredning coolt i början men nu känns det Lite mörkt.
Planen var att byta tygklädseln mot eftermonterad aluminiumskin när tyget blev slitet men det blir det ju aldrig
Planen var att byta tygklädseln mot eftermonterad aluminiumskin när tyget blev slitet men det blir det ju aldrig

Ingen som vet men bilarna är snabbare har glastak och luftfjädring så en höjning lär komma för dom som byggs 2018ezitsuj skrev:miljöbilsbonusen är med i offerten från min säljare med? Vad kommer ändras 2018?Smutt skrev:2017 års förmånsvärde och rabatt och du får 40000kr miljöbonus
På förmånsvärdet
Men försvinner supermiljöpremien 2018? Om en elbil inte är en supermiljöbil så vad är det då?Smutt skrev:Ingen som vet men bilarna är snabbare har glastak och luftfjädring så en höjning lär komma för dom som byggs 2018ezitsuj skrev:miljöbilsbonusen är med i offerten från min säljare med? Vad kommer ändras 2018?Smutt skrev:2017 års förmånsvärde och rabatt och du får 40000kr miljöbonus
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nej den försvinner inte men höjs däremot till 60000 istället (1/7 har jag för mig)ezitsuj skrev:Men försvinner supermiljöpremien 2018? Om en elbil inte är en supermiljöbil så vad är det då?Smutt skrev:Ingen som vet men bilarna är snabbare har glastak och luftfjädring så en höjning lär komma för dom som byggs 2018ezitsuj skrev:miljöbilsbonusen är med i offerten från min säljare med? Vad kommer ändras 2018?Smutt skrev:2017 års förmånsvärde och rabatt och du får 40000kr miljöbonus
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Men är du säker på att du behöver extrautrustning för 180.000? Det gör enormt på förmånsvärdet. En slimmad S75D har 4.591 kr i förmånsvärde, blir flera 1.000-lappar i månaden med så mycket extrautrustning.
Det du får standard nu som du inte fick på tidigare modeller är bl.a. luftfjädring, bättre prestanda (4,4 sek 0-100), dimljus, belysning vid yttre handtag, bättre interiörbelysning, glastak (ej att förväxla med soltak som krävs för takräcke).
Det du får standard nu som du inte fick på tidigare modeller är bl.a. luftfjädring, bättre prestanda (4,4 sek 0-100), dimljus, belysning vid yttre handtag, bättre interiörbelysning, glastak (ej att förväxla med soltak som krävs för takräcke).
2016 Model S 75
Långt ifrån säker.Jensa skrev:Men är du säker på att du behöver extrautrustning för 180.000? Det gör enormt på förmånsvärdet. En slimmad S75D har 4.591 kr i förmånsvärde, blir flera 1.000-lappar i månaden med så mycket extrautrustning.
Jag har redan tagit bort skinnstolar i min spec, och funderar även på att ta bort soltaket. Vidare så så kanske även premiumpaktet är onödigt , då det enda jag vill ha där är fetare ljud. Nån här som har vanliga ljudet och kan säga något om det? AP2 känns som ett måste då det för mig är hela grejen med Tesla typ

Jag har vanliga ljudet och jag tycker det är helt okej. Det finns bättre ljudsystem, men det finns också mycket sämre. Om man pillar lite i ljudinställnigarna kan man få det riktigt bra. Men det är återigen en smaksak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14