Sida 3 av 5
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 08:09
av Bod
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 08:17
av Ric
Laban skrev:
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Eller så dubblerar USA totalvikten till 72 ton. Framkomligheten blir bättre för övrig trafik jämfört med två stycken ekipage på 36 ton som ligger nära varandra.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 08:44
av bylund
Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 08:48
av e5m1r
bylund skrev:Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 10:49
av bylund
e5m1r skrev:bylund skrev:Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag tror säkert att detta inte blir tillåtet på alla vägar direkt, men jag tror nog också att regler införs för hur andra ska bete sig gentemot dessa följen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 10:59
av Verdi
e5m1r skrev:bylund skrev:Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 11:12
av Laban
Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 11:17
av Verdi
Laban skrev:Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 12:38
av Laban
Verdi skrev:
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Einride's variant bygger på att man ska kunna fjärrstyra bilarna på distans. I Teslas fall kan man väl tänka sig att föraren av den första bilen kan stanna bilen och styra de andra bilarna vid behov. "Lokal" fjärrstyrning

Det blir säkert betydligt enklare att få igenom regelverksmässigt. Och bättre sett till eventuell terrorism
Det jag menade med motorväg främst var väl snarare "enklare" vägar. Dvs, till och från industriområde men kanske inte in till centrum i städer. Alternativt då att mänskliga förare tar över i det läget, innan AP'n kan hantera "allt".
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 20 nov 2017 13:59
av Jerker
Jag tror att det har diskuterats i lite olika trådar om hur vanligt eller gångbart det här ekipaget är i Sverige och övriga Europa. Jag sitter idag och kör ner från Nyköping till Malmö och kan säga att det är majoritet av Semitruck/trailers. Det är den klart vanligaste lastbilstypen. Så jag tror att den har en stor marknad även här.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:28
av Bonden Roger
Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:30
av evilirish
Av vilka anledningar?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:44
av Bonden Roger
Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:45
av Jerker
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:48
av e5m1r
Jerker skrev:En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Om lastilen skötte backning själv:)
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:48
av LarsL
Dags att starta ett eget åkeri och konkurrera skiten ur dem... Någon kommer göra det var så säker.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 13:53
av Bonden Roger
Har haft tanken
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 14:38
av mati
Bonden Roger skrev:Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister...
Samma här. Jag har via jobbet en del kontakter med lastbilsförare. "Jag tror inte alls på det" var det enhälliga svaret. "Tänk om man står ute i ödemarken med tomt batteri och kommer ingenstans."
Iofs så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan ett tomt batteri och en tom dieseltank. Men jag kanske är för insnöad för att se problemet.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 15:53
av LarsL
Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 16:39
av mati
LarsL skrev:Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Bland lastbilschaffisar verkar HVO den stora grejen som ska lösa alla miljöproblem. Det hade kanske varit sant om CO2 hade varit det enda problemet.
Det är en massiv vägg av motståndare från alla falanger som måste rivas ner innan vi kan lämna oljeträsket för gott.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 16:43
av Kulingen
Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 16:54
av Jerker
Jag hävdar att när åkeribranschen ser en möjlighet att spara pengar så kommer enskilda chaufförers åsikter att väga lätt. Och när det blir möjligt att automatisera vissa körsträckor kommer chaufförernas åsikter att väga ännu lättare.
Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 17:00
av mati
Jerker skrev:
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Det är väl som med allt annat. De som envist håller fast vid det gamla kommer att bli omsprungna av dem som är öppna för förändring. Det är en evolutionär process som har fungerat sedan urminnes tider.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 17:53
av Leo
Kanske är som med elbil. Kanske inte passar ALLA lastbilsrutter men kanske är riktigt bra på vissa? Typ terminal till terminal. Där man alltid vet exakt var/när/hur man kör och var man ska ladda. Liksom med stadsbussar.
Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Postat: 26 nov 2017 17:57
av LarsL
Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...