2016 90D eller 2015 P85D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: 2016 90D eller 2015 P85D?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Ja, den gamla P85 hade själ. Den var ärlig och utan konstigheter. Rolig, tyst, stor frunk, dubbelladdare och regnsensor. Bilens specifikation motsvarade verkligheten. Inget "betala nu, resten kommer sen" eller "oj, vi fick inte till det". Den var dessutom bättre ihopsatt på så vis att den inte skramlade eller så.
Den nya bilen har inga jätteallvarliga fel direkt. Men det känns hela tiden som att jag har blivit lurad. Den känslan är jobbig och svår att komma ifrån.
Det är surt att ha den där gnagande känslan att man inte är riktigt nöjd.
Jag älskar min P85 och känner inget behov av att byta bil. Som du skriver, rolig, tyst, stor frunk mm. och alla funktionerna fungerar som utlovat.
Det är bara en sak som grämer mig. Jag kan inte ha takbox så vi är tvungna att ta fuldieseln när vi åker på skidsemester. :cry:
I övrigt är den perfekt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara en sak som grämer mig. Jag kan inte ha takbox så vi är tvungna att ta fuldieseln när vi åker på skidsemester. :cry:
I övrigt är den perfekt.
Det är precis det jag intalar mig hela tiden. Nya bilen har pano-tak och det är ganska najs måste jag säga. En fördel jag verkligen gillar. Tyvärr tar fördelarna i princip redan slut där. Möjligen att däcken slits lite mindre. Det är ju bra. Men jag kan inte komma på nåt mer som är bättre annars. Hur mycket jag än önskar att det hade varit så. Däremot så skulle jag kunna göra en lång lista med saker som är sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
I övrigt är den perfekt.
Det är precis det jag intalar mig hela tiden. Nya bilen har pano-tak och det är ganska najs måste jag säga. En fördel jag verkligen gillar. Tyvärr tar fördelarna i princip redan slut där. Möjligen att däcken slits lite mindre. Det är ju bra. Men jag kan inte komma på nåt mer som är bättre annars. Hur mycket jag än önskar att det hade varit så. Däremot så skulle jag kunna göra en lång lista med saker som är sämre.

Det här är faktiskt en sak som gör att jag tvekar att byta nu ändå. Jag vet vad jag har men inte vad jag får. Den jag tänker köpa KAN ju vara en jäkla problembil. Så behöver man inte resonera med andra märken men med Tesla ska man nog vara glad om man får ett förhållandevis problemfritt exemplar. Vilken min faktiskt är. Är också jättenöjd med nya förarsätet som jag sitter jättebra i. Fick ju ett nytt sånt förra månaden. Stygnen sitter lite annorlunda än på premiumsätet som satt i från början.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
I övrigt är den perfekt.

Det här är faktiskt en sak som gör att jag tvekar att byta nu ändå. Jag vet vad jag har men inte vad jag får. Den jag tänker köpa KAN ju vara en jäkla problembil. Så behöver man inte resonera med andra märken men med Tesla ska man nog vara glad om man får ett förhållandevis problemfritt exemplar. Vilken min faktiskt är. Är också jättenöjd med nya förarsätet som jag sitter jättebra i. Fick ju ett nytt sånt förra månaden. Stygnen sitter lite annorlunda än på premiumsätet som satt i från början.
Nu hänger jag inte med, fick du dina premiumsäten utbytta mot nextgen? Eller är det bara en ny design?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
I övrigt är den perfekt.

Nu hänger jag inte med, fick du dina premiumsäten utbytta mot nextgen? Eller är det bara en ny design?
Delvis ny design. Jag tar nån bild och lägger upp.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nya designen
20171030_201516.jpg
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gamla designen.

Skiljer inte så mycket dock.
20171030_201532.jpg
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Det här är faktiskt en sak som gör att jag tvekar att byta nu ändå. Jag vet vad jag har men inte vad jag får. Den jag tänker köpa KAN ju vara en jäkla problembil.
Exakt vad som fick mig att avboka min uppvisning av bilen och ta ner annonsen på blocket. Min bil är ju "debuggad" nu, jag vet vad jag har men inte vad jag får om jag skulle byta. Vore fantastiskt surt om man blev med ett måndagsexemplar, då skulle man sakna nuvarande bil. Lite som för Mati, så vill man ju inte ha det.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@Verdi: hur fick du Tesla att byta dina stolar? Vad var det för fel på dem? Min förarstol ser numera ut som om bilen vore 10 år gammal. Skinnet är liksom smårynkigt och torrt och motsätter sig all form av skötsel. Passargerarstolen börjar visa liknande tendenser. Det ser ärligt talat förjävligt ut. Byts stolarna på garanti? Håller de nya eller blir det samma sak efter ett halvår?
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

MaxE skrev:
Är det någon av dom som ligger hos Tesla som är en P85DL?
Ärligen tror jag inte Tesla vet vilka som är L eller inte.
Min P85D hade jag uppgraderat till L, men Tesla visste inte om det när Niclas frågade - han kontaktade mig direkt och köpte efter genom mig fått veta att bilden hade L och hårdare fjädring mm.

Bilen var som även nämnt i bra skick - Tesla verkar mer dumpa dem prismässigt för att bli av med dem, inte intresserade av att tjäna de sista 10-20.000 kronorna som de lätt borde kunnat få extra för en L.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

mati skrev:
@Verdi: hur fick du Tesla att byta dina stolar? Vad var det för fel på dem? Min förarstol ser numera ut som om bilen vore 10 år gammal. Skinnet är liksom smårynkigt och torrt och motsätter sig all form av skötsel. Passargerarstolen börjar visa liknande tendenser. Det ser ärligt talat förjävligt ut. Byts stolarna på garanti? Håller de nya eller blir det samma sak efter ett halvår?
Jag hade veck på min x och påpekade detta.
Fick förarsätet sen bytt.
Jag skulle vilja ha nextgen sätena, vita, och nextgen i bak som man fick på vissa p85d.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Skinnet var dåligt sträckt. Blev veck på förarstolen. Men de bytte bara den. Passagerarstolen är den gamla så nu har jag lite olika stolar i den. Men det lär nog ingen märka.

Vad har du för stolar? Next gen?

Blir mer och mer tveksamt om jag törs byta. Den jag har funkar ju faktiskt riktigt bra.

Den jag är intresserad av har next gen stolar och de känns fastare än premiumstolarna. Tror de är mindre bekväma för mig. Den här nya stolen är verkligen bekväm.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har anmält mina stolar som har veck och är slitna. Det finns enligt SC ingen lösning på detta ännu, men jag får som bytta när lösning finns. Mina är dock ventilerade.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Det här är faktiskt en sak som gör att jag tvekar att byta nu ändå. Jag vet vad jag har men inte vad jag får. Den jag tänker köpa KAN ju vara en jäkla problembil.
Exakt vad som fick mig att avboka min uppvisning av bilen och ta ner annonsen på blocket. Min bil är ju "debuggad" nu, jag vet vad jag har men inte vad jag får om jag skulle byta. Vore fantastiskt surt om man blev med ett måndagsexemplar, då skulle man sakna nuvarande bil. Lite som för Mati, så vill man ju inte ha det.
Vad har du och vad tänkte du byta till?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror som sagt Tesla håller på med en "lärprocess" för att bli duktiga på att hantera begagnat. Just nu är det lite "lösa boliner" och frågan är ju hur deras lönsamhet ser ut osv?

Frågan är ju också hur deras utökade garantier slår kostnadsmässigt framöver?

Dålig/otydlig "inbytesprocess" som jag och andra upplevt. Vilket antagligen görcatt de har dålig kontroll på hur olika påkost de ska räkna med på olika exemplar. Överbetalar antagligen för risiga exemplar och underbetalar för fina.

Är också förvånade att inte fler lagerbilar mjukvaruuppdateras för att höja saluvärdet eller att man promotar den möjligheten.

Svårt för kunderna att bilda sig en uppfattning om de olika begagnade bilarna då foton saknas osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Surfaren, tycker du gör rätt i att behålla din snygga blåa skönhet. Otroligt fin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Skinnet var dåligt sträckt. Blev veck på förarstolen. Men de bytte bara den. Passagerarstolen är den gamla så nu har jag lite olika stolar i den. Men det lär nog ingen märka.

Vad har du för stolar? Next gen?

Blir mer och mer tveksamt om jag törs byta. Den jag har funkar ju faktiskt riktigt bra.

Den jag är intresserad av har next gen stolar och de känns fastare än premiumstolarna. Tror de är mindre bekväma för mig. Den här nya stolen är verkligen bekväm.
Jag har nextgen stolar. Förutom att de ser slitna ut så tycker jag att skinnet är extremt känsligt för tryck. De har liksom ett minne och har nån suttit i stolen ser man det hela dagen. Och då pratar jag inte ens hur det ser ut när jag ställer matkassar eller sånt i baksätet.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
Surfaren, tycker du gör rätt i att behålla din snygga blåa skönhet. Otroligt fin.
Tack för det :)
Verdi skrev:
Vad har du och vad tänkte du byta till?
Jag har en välutrustad 85D som jag beställde ny själv. Jag hade tänkt byta till en äldre/billigare för att få loss lite kapital som är bundet i bilen (och för att få variation på färgen :D ). Men dom som Tesla hade för strax över 600' gick åt innan jag fick någon seriös spekulant och jag sneglade då lite på den där P85D:n för 729' men drog sen i nödbromsen trots alls.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag har nextgen stolar. Förutom att de ser slitna ut så tycker jag att skinnet är extremt känsligt för tryck. De har liksom ett minne och har nån suttit i stolen ser man det hela dagen. Och då pratar jag inte ens hur det ser ut när jag ställer matkassar eller sånt i baksätet.
Ok, har väldigt lite erfarenhet av next gen stolarna men jag har haft lånebil med dessa och inte tänkte jag på det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker 90 är sämsta modellen, tyngre och batteriet verkar sämre än 85.
Har du en hyfsat ny problemfri 75D så hade iaf jag valt att behålla den. Lättare, snålare, bil och mindre kapitalinsats.

De lär komma en ”major update” närmaste året, då kommer du ångra ännu mer om du byter nu...

Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Tycker 90 är sämsta modellen, tyngre och batteriet verkar sämre än 85.
Har du en hyfsat ny problemfri 75D så hade iaf jag valt att behålla den. Lättare, snålare, bil och mindre kapitalinsats.

De lär komma en ”major update” närmaste året, då kommer du ångra ännu mer om du byter nu...

Sent from my iPad using Tapatalk
Tack men jag tror ändå jag gör bytet. Den som lever får se om det var rätt val. :)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Finns en P85DL nu på blocket för 829, har Ludicrous och borde ha plusfjädring, dock lite dåligt utrustad. Och har gått lite långt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niclas skrev:
Finns en P85DL nu på blocket för 829, har Ludicrous och borde ha plusfjädring, dock lite dåligt utrustad. Och har gått lite långt.
Den är borttagen. Har släppt P85D spåret pga höga försäkringskostnader och högt förmånsvärde. Dessutom gillar jag facelift-utseendet väldigt mycket mer.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Niclas skrev:
Den är borttagen. Har släppt P85D spåret pga höga försäkringskostnader och högt förmånsvärde. Dessutom gillar jag facelift-utseendet väldigt mycket mer.
Min har 90hk.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Niclas skrev:
Min har 90hk.

Jag kollade premien hos mitt bolag (LF Uppsala) på både en P85D med 90hk och en med korrekt effekt. De gav exakt samma svindyra premie på båda. Och då tycker jag att jag fått bra pris på min 75D. Premien på 90D:n är på kronan exakt samma som på min. 8600:- för halv.

Halvförsäkring på P85D var 19 tkr och helförsäkring var 32 tkr. Skulle väl kunna kolla fler bolag men tyvärr fanns det ingen riktigt klockren P85D hos Tesla och så tillkommer problemen med att de inte visar riktiga bilder, det är svårt att få se den osv. Och så är Teslas leveransorganisation bedrövliga. Tar väl en månad för de att få en lagerbil tvättad och redo för leverans.
Skriv svar