Sida 3 av 6

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 10:42
av Svenssons
rasky skrev:
Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Troligen vill man inte själv ha High eller Very High på luftfjädringen när man accelererar men problem är troligen att bilen har höjt sig själv pga GPS-positionen och man har testat att höja bilen i närheten någon gång tidigare. Bilen borde också lägga sig i chill mode när man har High/Very High satt. Då skulle problemen bli mycket mindre.

Själv har jag inte stött på samma problem och jag har varit i kontakt med enbart Mölndal.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 10:56
av fth
Svenssons skrev:
Bilen borde också lägga sig i chill mode när man har High/Very High satt. Då skulle problemen bli mycket mindre.
Det är ju en fullständigt lysande idé, tweeta Elon med förslaget!

Det borde vara typ fyra minuters jobb att lägga in det i mjukvaran, det skulle sannolikt spara ganska mycket pengar för Tesla och minska på irritationen hos X-ägare.

Dom skulle kanske tom kunna lägga in möjligheten att växla till Chill även i Normal om man vill minimera risken för problem.

/fth

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 11:00
av Bjelke
Svenssons skrev:
rasky skrev:
Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Troligen vill man inte själv ha High eller Very High på luftfjädringen när man accelererar men problem är troligen att bilen har höjt sig själv pga GPS-positionen och man har testat att höja bilen i närheten någon gång tidigare. Bilen borde också lägga sig i chill mode när man har High/Very High satt. Då skulle problemen bli mycket mindre.

Själv har jag inte stött på samma problem och jag har varit i kontakt med enbart Mölndal.
Det störiga är ju att om det nu verkligen helt och fullt beror på körhöjden och fullgas så ska det vara spärrat i bilen för att kunna neka garanti på felet osv, jag kan inte ens minnas att det där stod i manualen från första
början utan tillkom senare, och dessutom står det inte att det är förbjudet och helt tar bort garanti-ansvaret för tillverkaren.
Att bilen helt själv och automatiskt höjer fjädringen utan at begränsa max effekt är ju precis som du säger också snudd på tragikomiskt i det här läget.
En rekommendation är inte ett sätt att friskriva sig från ansvar på det sättet, då måste ju dessutom Tesla på något sätt bevisa att det är exakt så det gått till också, och vart går gränsen isf? En fullgas så är garantin rökt eller?

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 11:01
av Bjelke
fth skrev:
Svenssons skrev:
Bilen borde också lägga sig i chill mode när man har High/Very High satt. Då skulle problemen bli mycket mindre.
Det är ju en fullständigt lysande idé, tweeta Elon med förslaget!

Det borde vara typ fyra minuters jobb att lägga in det i mjukvaran, det skulle sannolikt spara ganska mycket pengar för Tesla och minska på irritationen hos X-ägare.

Dom skulle kanske tom kunna lägga in möjligheten att växla till Chill även i Normal om man vill minimera risken för problem.

/fth
Ja en max effekt för varje läge på fjädringen har det pratats om och skulle vara enkelt för dom att lägga in...

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 11:46
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Bilen borde också lägga sig i chill mode när man har High/Very High satt. Då skulle problemen bli mycket mindre.
Det är ju en fullständigt lysande idé, tweeta Elon med förslaget!

Det borde vara typ fyra minuters jobb att lägga in det i mjukvaran, det skulle sannolikt spara ganska mycket pengar för Tesla och minska på irritationen hos X-ägare.

Dom skulle kanske tom kunna lägga in möjligheten att växla till Chill även i Normal om man vill minimera risken för problem.

/fth
Tweeta? Vad är det? Jag har inte Twitter längre och tänker inte skaffa det. Någon annan får gärna skicka vidare.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 12:19
av Remuz
Får jag respons på min tweet om att låsa skärmen så ska jag testa att twittra detta med. Låsa skärmen borde vara ungefär 4min jobb också

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 12:50
av Nicke Nyfiken
rasky skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
rasky skrev:
Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.

Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö. :evil:

Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.

Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.

Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Yes, det var chefen i Malmö jag pratade med. Först åkte jag en runda med en servicetekniker som råkade säga att de haft inne flera bilar i veckan senaste tiden med samma problem. Sen bad jag att få prata med chefen och det var mycket riktigt han som pratade om "egenskaper hos bilen". Det är tydligen en medveten strategi där. Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Jag har tidigare under åren, innan Malmö SC fanns, vänt mig till SC i Mölndal och Köpenhamn och har aldrig hört argumentet ”egenskap hos bilen” tidigare, och aldrig upplevt den anklagande tonen som SC-chefen i Malmö använder om man anser sig ha ett fel på bilen.

Det är inget fel på teknikerna eller tjejerna som sitter i ”servicedisken”, men det märks tydligt att de tycker det är obehagligt när chefen är närvarande. Och det har jag full förståelse för efter att ha pratat med honom.

Efter diskussionen om felande bromsar, då han sa att det var en ”egenskap hos bilen” som jag själv orsakat genom handhavandefel, kom en tekniker ut på parkeringen när jag skulle åka, och bad om ursäkt för bemötandet jag fått av chefen. Han var uppenbart bekymrad av bromsfelet och av en helt annan åsikt än chefen. Men han sa mer eller mindre rakt ut att han inte kunde göra något så länge chefen inte anser att det är ett fel.

Som sagt, någonting är riktigt jäkla sjukt på SC-Malmö.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 01 aug 2018 14:17
av Tars
Nicke Nyfiken skrev:
rasky skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
rasky skrev:
Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.

Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö. :evil:

Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.

Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.

Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Yes, det var chefen i Malmö jag pratade med. Först åkte jag en runda med en servicetekniker som råkade säga att de haft inne flera bilar i veckan senaste tiden med samma problem. Sen bad jag att få prata med chefen och det var mycket riktigt han som pratade om "egenskaper hos bilen". Det är tydligen en medveten strategi där. Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Jag har tidigare under åren, innan Malmö SC fanns, vänt mig till SC i Mölndal och Köpenhamn och har aldrig hört argumentet ”egenskap hos bilen” tidigare, och aldrig upplevt den anklagande tonen som SC-chefen i Malmö använder om man anser sig ha ett fel på bilen.

Det är inget fel på teknikerna eller tjejerna som sitter i ”servicedisken”, men det märks tydligt att de tycker det är obehagligt när chefen är närvarande. Och det har jag full förståelse för efter att ha pratat med honom.

Efter diskussionen om felande bromsar, då han sa att det var en ”egenskap hos bilen” som jag själv orsakat genom handhavandefel, kom en tekniker ut på parkeringen när jag skulle åka, och bad om ursäkt för bemötandet jag fått av chefen. Han var uppenbart bekymrad av bromsfelet och av en helt annan åsikt än chefen. Men han sa mer eller mindre rakt ut att han inte kunde göra något så länge chefen inte anser att det är ett fel.

Som sagt, någonting är riktigt jäkla sjukt på SC-Malmö.
Det var riktigt trist att höra.
Så ska inte tesla framstå tycker jag.
Av små åtgärder i positiv riktning gör att fler vågar tesla, fastän vissa har mer fel på sina bilar än andra.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 07:04
av SAB
Enligt servicetekniker i Mölndal när jag var förbi för ca tre veckor sedan är vridmomentet numera strypt lite i high och very high läget. Men han rekommenderade ändå att man skulle ta det lugnt i de lägena.
Det sas också att de är nära till med en permanent lösning för dessa framaxelvibrationer..

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 07:54
av Foluke
SAB skrev:
Enligt servicetekniker i Mölndal när jag var förbi för ca tre veckor sedan är vridmomentet numera strypt lite i high och very high läget. Men han rekommenderade ändå att man skulle ta det lugnt i de lägena.
Det sas också att de är nära till med en permanent lösning för dessa framaxelvibrationer..
Jag visade upp min bil i Mölndal för några veckor sedan. En tekniker gjorde en acceleration och konstaterade vibrationer. Servicechefen insisterade på att beställa delar och byta så snart de kom trots att jag tyckte vi skulle vänta på en "permanent" lösning. Inget knussel i Mölndal, inte! :D
Jag kör numera alltid på low och accar sällan max så problemet är inte stort och inte frekvent.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 07:59
av Kylbalsam
Intressant diskussion.

Jag själv nämnde vibrationer på vår S90D och provkörde etc. i just Malmö. Det var normalt enligt teknikern. Bilen hade då gått 6500 mil och har INTE luftfjädring.

I samma veva gjorde vi en service och fick en X100D som lånebil. Efter att ha accelererat med den, så kan jag inte längre klaga på vår S. X:en vibrerade galet mycket vid acceleration. Läget var satt på low...alltså bilen har luftfjädring.
Den bilen hade gått 700 mil...och var från okt-17.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 08:29
av Lucidor
Jag har klagat på drivaxelvibrationer på vår Model X ett par gånger i Upplands Väsby men bägge gånger fått beskeded att de inte byter dem innan det finns en permanent lösning. Bilen har gått 3400 mil och jag kör konstant i läge low men den skakar likfullt även vid måttlig acceleration. Jag har även problem med vibrationer vid konstant fart över 130 km/h. Jag misstänkte obalans i hjulen och fick dem ombalanserade hos Däckia. De hittade och korrigerade 10g / hjul vilket inte är mycket. Vibrationerna blev något lite bättre men finns fortfarande kvar tyvärr.

Vet inte om jag ens orkar diskutera detta med SC med tanke på de besked jag fått tidigare. Det är märkligt att vi kunder behandlas så olika.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 09:36
av LarsL
Finns det någon utan luftfjädring som haft problem med drivaxlar?

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 05 aug 2018 10:02
av kontakten2
Är det en viss Magnus ni pratar om på sc Malmö?
Då har jag en väldigt lång lista.... :shock:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 11:51
av SAB
Foluke skrev:
SAB skrev:
Enligt servicetekniker i Mölndal när jag var förbi för ca tre veckor sedan är vridmomentet numera strypt lite i high och very high läget. Men han rekommenderade ändå att man skulle ta det lugnt i de lägena.
Det sas också att de är nära till med en permanent lösning för dessa framaxelvibrationer..
Jag visade upp min bil i Mölndal för några veckor sedan. En tekniker gjorde en acceleration och konstaterade vibrationer. Servicechefen insisterade på att beställa delar och byta så snart de kom trots att jag tyckte vi skulle vänta på en "permanent" lösning. Inget knussel i Mölndal, inte! :D
Jag kör numera alltid på low och accar sällan max så problemet är inte stort och inte frekvent.
Det konstiga är att jag, som normalt har att göra med Väsby, var i Gbg och passade på att få bekräftat drivaxelproblemet, vilket jag fick. De skickade uppgifterna till Väsby men sedan ringer de upp från Mölndal och säger att de inte gör något åt det förrän permanent lösning finns.
Beror detta på att jag 'tillhör' Väsby eller vad..? Kanske för lite vibrationer?
Bilen har gått 5000mil.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 11:55
av ovelundkvist
De byter bara om det är akut, detta eftersom de än så länge inte har någon permanent lösning.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 11:59
av Remuz
ovelundkvist skrev:
De byter bara om det är akut, detta eftersom de än så länge inte har någon permanent lösning.
Jag kan känna att det är lite akut när man köper en bil som göt 0-100 på 5s men det har på de 15mån jag haft den aldrig gått då den känns som den ska gå sönder (även i very low). Jag förväntar mig givetvis åtgärd och ersättning för utebliven funktionalitet eller tillbakaköp av bilen. Svårt att få SC att försöka åtgärda det 3 gånger (så man kan trigga återköp) eftersom de hävdar att det inte finns en lösning.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 12:25
av ovelundkvist
Akut är om de riskerar att gå sönder, så om dina låter som de håller på att gå sönder ska du såklart se till att de byter dem.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 12:44
av Verdi
ovelundkvist skrev:
Akut är om de riskerar att gå sönder, så om dina låter som de håller på att gå sönder ska du såklart se till att de byter dem.

Jag upplever ett obehag och det är ICKE tillfredsställande med tanke på priset. Svårt att sälja bilen också...

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 15:43
av Remuz
Vad är definitionen på trasigt då? Om bilen känns som den studsar fram är iaf inte jag tillfredsställd efter att betalt rejält över miljonen... Acc är ju dessutom Teslas usp delvis.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 15:54
av rasky
Jag kan ju tycka att svaret "vi byter inte förrän vi har en permanent lösning" känns avsevärt mycket bättre än "det är en egenskap hos bilen" och "det är du själv som kört sönder bilen". Blir så väldigt irriterad på rökridåer och retoriktävling.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 16:07
av Remuz
Absolut, men jag blir irriterad på att bilköpet är lotteri. Om jag hittar En P100D med vita säten så ska jag testa och granska nooooooga. Orkar inte ha bilen boende på SC 20% av tiden och resterande 80% inte ha en bil som kan användas som det är tänkt. Men jag är inte bitter

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 20:19
av rasky
Remuz skrev:
Absolut, men jag blir irriterad på att bilköpet är lotteri. Om jag hittar En P100D med vita säten så ska jag testa och granska nooooooga. Orkar inte ha bilen boende på SC 20% av tiden och resterande 80% inte ha en bil som kan användas som det är tänkt. Men jag är inte bitter
Jag håller helt med. Det är överhuvudtaget inte rimligt att en bil i den här prisklassen beter sig på det här sättet.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 20:25
av olarsson
Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Postat: 06 aug 2018 21:11
av ovelundkvist
Låter mer som obalanserade hjul.