Sida 3 av 6
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 19 okt 2017 17:49
av Sofie
Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 19 okt 2017 18:02
av unumlapis
Sofie skrev:Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B

Slår ju det första priset jag hittade där det landade på runt 10.000:- Men åt andra sidan så Ahlsell har ju aldrig någonsin haft bra priser; oftast kan du hitta vanliga komponenter billigare hos Bauhaus...
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 19 okt 2017 18:22
av Sofie
khavusr skrev:Sofie skrev:Ja är det. Ahlsell vill ha 22000:- för 1st 63A 4 polig 30mA JFB klass B

Slår ju det första priset jag hittade där det landade på runt 10.000:- Men åt andra sidan så Ahlsell har ju aldrig någonsin haft bra priser; oftast kan du hitta vanliga komponenter billigare hos Bauhaus...
Det är inte riktigt så dyrt på ahlsell, jag kunde få bra rabatt via ett företag. Så priset skulle landa på endast 17400:-.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 19 okt 2017 19:51
av Off Grid Byggaren
Standardiseringsarbetet fungerar så att Svensk elstandard får in Europastandarder, dessa översätts till Svenska och fastställs som SS-standard.
De tekniska kommittéerna hittar inte på egna Svenska lösningar, utan det är 100-tals elingenjörer i hela Europa som tillsammans tagit fram så säkra lösningar som möjligt. Det ska helst inte bli så här:
Ser att Chargestorms nya EVA laddbox har Jordfelsbrytare Typ B, DC-läckage detektering (EVA Protected & EVA Connected)
https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/
Pratade med en Norrman som installerat cirka 400 laddboxar.
Anledningen till typ B ska vara flera olika.
- Typ B skyddar mot DC-läckage strömmar som skulle kunna uppstå vid eventuellt fel.
- När en elbil ansluts enligt mode 3 standarden görs en del tester de första 6 sekunderna för att kontrollera att elsäkerheten är hög. Dessa tester kan få en typ A att lösa ut vilket gör att driftsäkerheten är högre med typ B.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 19 okt 2017 21:53
av Remuz
Anledningen till typ B ska vara flera olika.
- När en elbil ansluts enligt mode 3 standarden görs en del tester de första 6 sekunderna för att kontrollera att elsäkerheten är hög. Dessa tester kan få en typ A att lösa ut vilket gör att driftsäkerheten är högre med typ B.
Detta är anledningen till att du har den på egen jfb (i mitt fall typ A).
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 29 okt 2017 09:20
av unumlapis
Har nu fått följande svar av Joakim Grafström hos SEK Svensk Elstandard som säger följande:
Avsnittet 722.531.2.101 är en smula svårtytt, men kommer att justeras i ett tillägg framöver. Dock är fordringarna för laddningsstationernas inkopplingspunkter enligt följande:
”Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.”
Det beror alltså på laddningsstationens förmåga att säkerställa frånkoppling av DC-felströmmar vilken jordfelsbrytare som behöver väljas – typ A eller B.
Så vad som skrivs är att vid en likströmladdare (DC) så skall Typ B finnas, så såvida den inte har en inbyggd Typ B som säkerställer frånkoppling av DC-felströmmar. Så därmed vågar man väl på att säga att vid en t ex Tesla WC som är en AC laddare så behövs ingen Typ B. Skulle det nu då vara så att MS/MX saknar Typ B JFB eller liknande komponentskydd, då skulle det krävas en extern JFB Typ B.
Så för referens vad gäller laddstationer då:
- AC Charging
Mobile Connector Bundle
Type 2
Tesla Wall Connector
- DC Charging
Supercharger
Chademo
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 29 okt 2017 09:26
av AGCF
Köp inte från Ahlsell. Köp från Norge. Under 2000 kr inkl tull och moms.
https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... type-b-63a
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 29 okt 2017 10:14
av Off Grid Byggaren
khavusr skrev:Har nu fått följande svar av Joakim Grafström hos SEK Svensk Elstandard som säger följande:
Avsnittet 722.531.2.101 är en smula svårtytt, men kommer att justeras i ett tillägg framöver. Dock är fordringarna för laddningsstationernas inkopplingspunkter enligt följande:
”Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.”
Det beror alltså på laddningsstationens förmåga att säkerställa frånkoppling av DC-felströmmar vilken jordfelsbrytare som behöver väljas – typ A eller B.
Så vad som skrivs är att vid en likströmladdare (DC) så skall Typ B finnas, så såvida den inte har en inbyggd Typ B som säkerställer frånkoppling av DC-felströmmar. Så därmed vågar man väl på att säga att vid en t ex Tesla WC som är en AC laddare så behövs ingen Typ B. Skulle det nu då vara så att MS/MX saknar Typ B JFB eller liknande komponentskydd, då skulle det krävas en extern JFB Typ B.
Så för referens vad gäller laddstationer då:
- AC Charging
Mobile Connector Bundle
Type 2
Tesla Wall Connector
- DC Charging
Supercharger
Chademo
Du har tyvärr misstolkat svaret från SEK. Denna punkt 722.531.2.101 avser alla typer av laddplatser oavsett AC eller DC-laddning.
722 Matning för elfordon
722.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för:
– kretsar avsedda att mata elfordon.
– kretsar avsedda att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet.
Induktiv laddning omfattas inte.
Vad den normala laddningsströmmen består av saknar betydelse ur skyddssynpunkt.
Avsikten med jordfelsbrytaren typ B är att skydda sig mot eventuella felströmmar som kan uppträda.
Det börjar komma produkter med Wallboxar som har inbyggda skydd, Chargestorms nya EVA laddbox har Jordfelsbrytare Typ B, DC-läckage detektering (EVA Protected & EVA Connected)
https://chargestorm.se/produkter/laddbox-eva/
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 29 okt 2017 15:15
av unumlapis
Off Grid Byggaren skrev:722 Matning för elfordon
722.1 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för:
– kretsar avsedda att mata elfordon.
– kretsar avsedda att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet.
Induktiv laddning omfattas inte.
Okay, den detaljen gör skillnad och har inte tillgång till SS standarden så uppskattas att du återkopplar och även med ref. till texten.
//Kim
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 31 okt 2017 09:26
av Smutt
Hemma lät jag dra fram 2,5mm 16amp till pannan egentligen elpatronen på 6kilowatt den fick även separat jordfelsbrytare, när Teslan och även Tesla nr2 (M3) skulle ha matning så lät jag ta från pannans matning till WC1 och förberede för WC2
Nu frågan om jag skulle vilja ha typ B kan jag ha den i centralen (ca 15meter kabel) och den skyddar allt?
Eller måste jag ha en för varje WC? Eller 1 för 2
Om alternativ 2 hur fixar man jordfelsbrytare till pannan? Ny undercentral med 3 jordfelsbrytare känns lite överdrivet
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 01 nov 2017 08:13
av Elektrokungen
Jag fick precis ett reklamblad från Malmbergs, en grossist för elmaterial.
Det säljer typ B Jordfelsbrytare för omkring 1800 kr till elektriker inklusive moms. Kan vara bra att veta.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 01 nov 2017 21:45
av emark
Hej,
Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.
1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
Hälsningar,
Erik
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 01 nov 2017 21:50
av Smutt
[quote="emark"]Hej,
Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.
1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
Alltså Teslas är ju smidig man trycker på knapen o luckan öppnas, jag skulle aldrig orka ha nåt krångligare
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 01 nov 2017 21:56
av Svenssons
emark skrev:Hej,
Jag tolkar det som att man behöver köpa till separat JFB för Teslas WC. Jag har fått tips om Garo och Keba som bra märken för tåliga laddboxar (jag kommer montera den utomhus). Tror också jag behöver energimätning med lastbalansering som Garo har eller effektvakt så att inte säkringen går på natten när värmepumpen går på (den har iofs effektvakt). Istället för at säkra upp huset (har 25A idag). Vilken skulle ni andra ha valt? Egentligen vill jag ha Teslas box men är osäker på om den klarar svenskt väder och det tar emot att lägga på JFB-B och effektvakt utöver boxen.
1. Tesla WC, separat JFB typ B, effektvakt + installation
2. Garo laddbox utomhusbruk minst 22kw 3-fas med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
3. Keba P30C med likströmsdetektering, dynamisk lastbalansering (samt separat energimätare av hushållselen)
Hälsningar,
Erik
Vad har du för laddare i din bil? Normalt kan man endast ladda med 11kW. Jag har uppgraderad laddare så jag kan ladda med 16,5kW. De med lite äldre Model S kan ha valt till dubbelladdare och då kan de ladda med 22kWk. Själv har jag huvudsäkringen på 20A och laddar aldrig mer än 16A, normalt 14-15A från min Wall Connector som inte är fast kopplad utan sitter på en 32A CEE-kontakt. Inget krav på JFB typ B utan kör med typ A. Effektvakt har inte varit nödvändigt, kör själv med bergvärmepump. Skulle egentligen aldrig behöva dra mer än kanske 10A trefas. Jag har schemalagt laddningen till 00:30 och laddningen är oftast klar vid 3-4 på morgonen.
Jag hade valt alternativ 1 men skippat effektvakt. Kostar JFB typ B under 2k så hade jag kanske valt det istället för typ A bara för att få tyst på elektriker men har inte haft problem med att kräva typ A. Val 1 är nog det smidigaste och billigaste alternativet. Min WC har varit ute i över ett år nu.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 03 nov 2017 20:38
av emark
Tack för svar. Jag får bilen (Model S 75) i december och jag tror den kan ladda med 16,5kw. Då får det bli en Tesla WC. Såg en länk i den här tråden till en JFB TYP B i den här tråden från Norge. Men Jan ju vänta med effektvakt tills det blir ett problem.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 08:19
av JonasH
khavusr skrev:Haglund skrev:Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Frågan är vad ”vid laddboxen” betyder? 1 meter, 2 meter ifrån eller vad?
Är det ok att sätta den i centralen i garaget om den sitter nära laddboxen och i så fall, hur när måste centralen sitta?
Detta är extremt rörigt känns det som...
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 09:07
av pinussen
Hmm en jfb är väl en komponent som sitter i centralen...
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 09:23
av Svenssons
pinussen skrev:Hmm en jfb är väl en komponent som sitter i centralen...
Japp, centralen eller direkt i laddboxen på en del modeller. Man skall dock inte koppla fler laster till jordfelsbrytaren utan laddboxen skall ha en egen. Detta håller dock elektriker koll på.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 09:42
av JonasH
Svenssons skrev:pinussen skrev:Hmm en jfb är väl en komponent som sitter i centralen...
Japp, centralen eller direkt i laddboxen på en del modeller. Man skall dock inte koppla fler laster till jordfelsbrytaren utan laddboxen skall ha en egen. Detta håller dock elektriker koll på.
Det intressanta var att det stod att jordfelsbrytaren skulle sitta i anslutning till laddboxen.
Det skulle kunna innebära att man måste sätta upp en minikapsling bredvid laddboxen med jordfelbrytaren i.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 10:09
av Svenssons
JonasH skrev:
Det intressanta var att det stod att jordfelsbrytaren skulle sitta i anslutning till laddboxen.
Det kan den göra i centralen.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 10:17
av Remuz
Hittar ingen typ B på malmbergs hemsida. Får åka till butiken i veckan och kolla.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 12:28
av bylund
Svenssons skrev:JonasH skrev:
Det intressanta var att det stod att jordfelsbrytaren skulle sitta i anslutning till laddboxen.
Det kan den göra i centralen.
Ja, i anslutning till kan väl bokstavligen vara i den elektriska anslutningen till laddboxen?
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 14:54
av JonasH
Ja eller i samma rum och allt där emellan...
Frågan är vad de menade när denna regel skrevs.
Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 20:32
av e5m1r
JonasH skrev:Ja eller i samma rum och allt där emellan...
Frågan är vad de menade när denna regel skrevs.
De menade att förvirra så de altid kan säga att det blev fel
Sen är denna ett bra upplägg för att en till behövs

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC
Postat: 04 nov 2017 22:06
av Elektrokungen
Remuz skrev:Hittar ingen typ B på malmbergs hemsida. Får åka till butiken i veckan och kolla.
https://www.malmbergs.com/Products/2169876#