Dom skall ju kunna ligga och pumpa varv efter varv på ringen, klart det behövs kylning då.
Nä men Autobahn kanske?
Vad gäller antalet hästar så är 200 elhästar fullt tillräckligt. Volymmodellerna på fossilsidan ligger ju under det.
Den ska väl ha 75kW batteri? Då lär man inte komma långt vid lite högre tempo.
Men 75kW det blir ju bara 100hk.
Sorry, menade såklart 75kWh.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag förstod det... men det är faktiskt lite sant. Det är nämligen vad batteriet kan ge för effekt som har betydelse, elmotorer går ju kort tid att överbelasta rejält mycket.
ams i tyskland tror att instrumentbrädan kommer se ut som nya a-klassen, tjusigt värre...
Smaken är som vanligt delad. Jag kan inte förstå varför man spejsar till luftutblåsen och gör dem så extremt sticka-i-ögonen-tydliga. Hua. Model 3 har en så mycket trevligare lösning.
ams i tyskland tror att instrumentbrädan kommer se ut som nya a-klassen, tjusigt värre...
Smaken är som vanligt delad. Jag kan inte förstå varför man spejsar till luftutblåsen och gör dem så extremt sticka-i-ögonen-tydliga. Hua. Model 3 har en så mycket trevligare lösning.
Håller med:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Dom skall ju kunna ligga och pumpa varv efter varv på ringen, klart det behövs kylning då.
Nä men Autobahn kanske?
Vad gäller antalet hästar så är 200 elhästar fullt tillräckligt. Volymmodellerna på fossilsidan ligger ju under det.
Ja, det blir ju intressant att se om Mercedes, en premiumtillverkare med höga tankar om sig själv, bygger en stor SUV som har mindre kraftig motor än en liten Leaf
Bei der Technik des EQC – welcher rund 4,76 m lang sein wird – setzt man auf zwei E-Motoren – vorne und hinten – mit etwa jeweils 150 kW.
Jaha, då är saken biff. Trodde den var enbart bakhjulsdriven. Då får den samma effekt som Ipace, också 200hk per axel.
Visst är min tyska lite rostig, men visst handlar det väl om två motorer på 150kW vardera?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag förstod det... men det är faktiskt lite sant. Det är nämligen vad batteriet kan ge för effekt som har betydelse, elmotorer går ju kort tid att överbelasta rejält mycket.[/quote]
Det betor på vad för elmotorer du har, asynkrona som Tesla använder i Model S och X kan man som sagt överbelasta galet mycket under kort stund men tror inte det samma gäller de synkrona motorerna de flesta andra tillverkare kommer använda.
Det betor på vad för elmotorer du har, asynkrona som Tesla använder i Model S och X kan man som sagt överbelasta galet mycket under kort stund men tror inte det samma gäller de synkrona motorerna de flesta andra tillverkare kommer använda.
Jodå, man kan lasta alla elmotorer väldigt mycket hårdare korta stunder än vad dom tål kontinuerligt.
Det är ju en stor fördel givetvis, men kan samtidigt målas om till en nackdel när bilen inte presterar varv efter varv på Ringen.
Det betor på vad för elmotorer du har, asynkrona som Tesla använder i Model S och X kan man som sagt överbelasta galet mycket under kort stund men tror inte det samma gäller de synkrona motorerna de flesta andra tillverkare kommer använda.
Jodå, man kan lasta alla elmotorer väldigt mycket hårdare korta stunder än vad dom tål kontinuerligt.
Det är ju en stor fördel givetvis, men kan samtidigt målas om till en nackdel när bilen inte presterar varv efter varv på Ringen.
Ja, det är verkligen en nackdel med tanke på att majoriteten av privatbilisterna faktiskt tar sina bilar till Ringen ganska ofta, speciellt de som har en familje-SUV
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det betor på vad för elmotorer du har, asynkrona som Tesla använder i Model S och X kan man som sagt överbelasta galet mycket under kort stund men tror inte det samma gäller de synkrona motorerna de flesta andra tillverkare kommer använda.
Jodå, man kan lasta alla elmotorer väldigt mycket hårdare korta stunder än vad dom tål kontinuerligt.
Det är ju en stor fördel givetvis, men kan samtidigt målas om till en nackdel när bilen inte presterar varv efter varv på Ringen.
Ja, det är verkligen en nackdel med tanke på att majoriteten av privatbilisterna faktiskt tar sina bilar till Ringen ganska ofta, speciellt de som har en familje-SUV
En nackdel är alltid en nackdel även om du inte drabbas av den. Hur de tyska tillverkarna tänker inför sina lanseringar av elbilar är intressant då en stor del av deras målgrupp matar mil efter mil i höga farter på autobahn. För oss här i Sverige som kanske ligger i drygt våra egna 120km/h som mest och matar på är speciellt drabbade. Att nackdelen finns och är påtaglig behöver vi inte förneka, men man ska heller inte förstora problemet i Sverige där det knappt existerar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Fast ska vi vara ärliga så är det ju inte ett problem på Autobahn heller. Det är just bankörning, som är problemet med Model S/X och det måste ju vara förvånansvärt få som drabbas av att de inte kan köra sin familjebil på bana. Även om MS/X ibland får diverse gula sträck vid snabb körning, så gör det ju inte särskilt mycket, det går ju lika bra att köra vidare ändå. Jag matade mil efter mil i somras och hade inga problem att hålla 200+ men det är ju inte komfortabelt pga att man måste bromsa för långsammare fordon hela tiden och därmed köra jojo och det verkar som fler och fler tyskar också inser detta, då jag inte alls märkte av lika många bilar som höll 200+ som det varit tidigare år. Klart de finns, men de är i mindretal, så frågan är hur mycket en volymtillverkare orkar/vill/bör bry sig om dessa få?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast ska vi vara ärliga så är det ju inte ett problem på Autobahn heller. Det är just bankörning, som är problemet med Model S/X och det måste ju vara förvånansvärt få som drabbas av att de inte kan köra sin familjebil på bana.
Jag gjorde denna video för 11 år sedan, fortfarande aktuell!
Det blir säkert en jättebra bil, med flera blåa lysdidoder för att markera att det är en del av framtiden. Men troligtvis kommer det inte med något "system" av laddning osv. Eventuellt hakar dem på trenden med elkickbikes och slänger med en sådan för den urbana coola befolkningen.
Jag håller med dig. Det här är troligen ganska stort, förutsatt att Mercedes inte har klantat till det rejält. Ungefär som när de påstod att kunderna inte är intresserade av snabbladdning i B-klass electric.
Återstår att se hur laddmöjligheterna kommer att utvecklas. Det är ingen fråga att ionity och andra aktörer är på g. Frågan är bara när de är jämförbara med Teslas SuC-nätverk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommer bli en helt annan marknad för de som tittar på elbil snart. Har redan börjat lite men när BMW, MERCEDES, AUDI, VW, VOLVO har "vanliga" elektriska bilar så finns äntligen alternativen för de flesta. Kul!