Re: Polestar 2
Postat: 08 dec 2021 13:24
Jorå, när man utsågs till Sveriges fulaste ort - för andra gången.Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid![]()
![]()
Jorå, när man utsågs till Sveriges fulaste ort - för andra gången.Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid![]()
![]()
Det är visserligen varken Sveriges eller Norrlands mittpunkt, men kanske Världens?Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid![]()
![]()
Det kan man ju förstå förståsBrooklynS skrev:Jorå, när man utsågs till Sveriges fulaste ort - för andra gången.Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid![]()
![]()
Umeå är verkligen en HPC-öken.... 3 st 50kWh-stationer är vad som erbjuds. Det svider att som Umeåbo erkänna att det finns bättre med laddmöjligheter i Skellefteå. Men snart har de ju en hel batterifabrik där som man borde kunna slanga ström ur.joel80 skrev:Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare.lawe skrev:Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....Maw skrev:Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...
Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det![]()
Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
Och proppar igen vägarna så fort det snöar!joel80 skrev:Ser framför mig Umeås kommunpampar som sånna där gubbar och tanter som sitter i vissa bostadsrättsföreningar och hatar på allt var laddstolpar och elbilar är.
Vi ska inte ha några sånna nymodigheter! det brinner sånna bilar hela tiden, elen tar slut för vanligt folk, elbilar funkar ändå inte här uppe....
Fast den där har ingen över 100 kW efter inlandsvägen (Bollnäs-Ljusdal-Kårböle-Rätan)… enbart ensamma 50 kW finns.joel80 skrev:Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:Nect skrev:OfarligTesla skrev:Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.Maw skrev:Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Det var en hybrid, GLE 350de, liten tank i dessa, förbrukningen var lite över 1l/mil. Räckvidd full till tom kanske 50-60 mil med det körmönstret.taliz skrev:Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
Men det är laddare på gång i Umeå.lawe skrev:Umeå är verkligen en HPC-öken.... 3 st 50kWh-stationer är vad som erbjuds. Det svider att som Umeåbo erkänna att det finns bättre med laddmöjligheter i Skellefteå. Men snart har de ju en hel batterifabrik där som man borde kunna slanga ström ur.joel80 skrev:Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare.lawe skrev:Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....Maw skrev:Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...
Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det![]()
Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
Vet du när de är planerade att vara klara?Peter Andersson skrev:Men det är laddare på gång i Umeå.
150 kW laddare på Coop Ersboda och 120 kW laddare på Strömpilen.
Dessutom bygger ju OKQ8 150 kW laddare.
Det korta svaret är nej.Maw skrev:Vet du när de är planerade att vara klara?Peter Andersson skrev:Men det är laddare på gång i Umeå.
150 kW laddare på Coop Ersboda och 120 kW laddare på Strömpilen.
Dessutom bygger ju OKQ8 150 kW laddare.
Vi hoppas dom är på plats inför sommarens elbilsrace!Peter Andersson skrev:Det korta svaret är nej.Maw skrev:Vet du när de är planerade att vara klara?Peter Andersson skrev:Men det är laddare på gång i Umeå.
150 kW laddare på Coop Ersboda och 120 kW laddare på Strömpilen.
Dessutom bygger ju OKQ8 150 kW laddare.
Har blivit lurad så många gånger.
Exempelvis så lovades det en 150kW laddare för 1,5 år sedan vid sjukhuset.
Det blev försenat och på Uppladdning.nu så står det att den bara nu ger 35kW.
Nja, det har varit rätt många dagar med plus och lite regn i förra veckan. Jag vet ifs inte säkert men jag kan tänka mig att det går att promenera på isarna här i Växjötrakten efter den här nattens kyla men inte så mycket mer. Har varit förkyld några dagar så jag har lite dålig koll.Bjelke skrev:Mycket kyla innan snö borde väl ha gett lite is även där eller?
Två sådana bak och en fram så borde kinesen kunna börja röra på sig ganska skapligtmartinot skrev:Polestar Developing Own 636 HP Motor And Two-Speed Gearbox
https://insideevs.com/news/555846/poles ... velopment/
Coolt!joel80 skrev:Man kan ladda hem webbläsaren Vivaldi nu och streama Youtube och annat.
(Kräver att man har 1.8-uppdateringen)
Jag provkörde i Malmö i våras och fick då köra själv utan sällskap.Melkin skrev:Är lite nyfiken på att provköra en Polestar 2 i Stockholm. Någon som vet om man får köra själv, eller måste man åka med en säljare?
"Butiken" ligger lite jobbigt till mitt i city, men det går ju att få dem att komma till mig - i detta fall antar jag att den som "levererar" bilen måste vara med under provkörningen. Någon som har erfarenhet?
Jag provkörde i somras från butiken i Stockholm och då fick man köra själv.Melkin skrev:Är lite nyfiken på att provköra en Polestar 2 i Stockholm. Någon som vet om man får köra själv, eller måste man åka med en säljare?
"Butiken" ligger lite jobbigt till mitt i city, men det går ju att få dem att komma till mig - i detta fall antar jag att den som "levererar" bilen måste vara med under provkörningen. Någon som har erfarenhet?