Jag överlever det lilla vattnet (speciellt om man måste ut ändå, och skiljer bara 1-2 meter extra).
Är det ett stort problem med så mycket ösregn på vissa platser så får man väl bygga tak, precis som på klassiska bensinmackar (själv känner jag inget stort behov för det)?
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.
Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Off Grid Byggaren skrev:
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.
Gillar den vinklade laddkabel du visar. Dock inte säker på att det alltid är så smart att ha vinklad kontakt även på laddbox/laddstople-sidan (på bilsidan är det en given fördel)?
I de flesta av laddboxarna jag sett funkar det bra att sätta i denna vinklade kontakt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jag överlever det lilla vattnet (speciellt om man måste ut ändå, och skiljer bara 1-2 meter extra).
Är det ett stort problem med så mycket ösregn på vissa platser så får man väl bygga tak, precis som på klassiska bensinmackar (själv känner jag inget stort behov för det)?
Klart man överlever, det finns mycket man överlever som man ändå vill undvika. Men får jag valet så tar jag hellre laddporten på förarsidan då det faktiskt ger uppsidan vid regn, offrar som sagt ingenting på det eftersom jag aldrig hamnat i en situation där det var sämre.
Det blir nog inte så poppis med laddning längs gatan på det viset då det allt som oftast är en trottoar där så gående kan snubbla på ev sladd.
När jag jobbade i Norge så hade jag en lägenhet i centrum av Stavanger (jobbpendlade), och där var det väldigt vanligt. Ingen som snubblade på de heller. Laddstolparna stod precis vid parkeringsfickorna, så inga sladdar som gick över själva trottoaren.
Då Norge är lite av ett föregångsland på elbilar, så om man kikar på hur de gjort, så misstänker jag att det så småningom även kommer liknande lösningar hit till våra städer. Då är det bra smidigt att ha bilar som har laddintaget på rätt sida.
Vad som är praktiskt beror väl på vart man brukar parkera för det mesta. Har man eget garage och laddar i stort sett alltid där och man går ut samma väg som bilen körde in (dvs precis som vi råkar har det) så är vänster sida bak mest praktiskt eftersom man alltid passerar den biten när man ska i och ur bilen.
Laddar man mycket på publik laddning med DC så tycker jag nog att det var smidigare som Leaf, Zoe och Kona ha det, dvs i fronten. Det är dock opraktiskt om man har garage utformat som ovan exempel, eftersom du då måste krångla dig runt bilen varje gång du ska iväg eller kommer hem.
Har man otur och bor i stad ( ) med gatuparkering så är nog höger bak mer praktiskt än vänster bak i och med att man oftast parkerar på höger sida på en väg med högertrafik.
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.
Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Off Grid Byggaren skrev:
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.
Gillar den vinklade laddkabel du visar. Dock inte säker på att det alltid är så smart att ha vinklad kontakt även på laddbox/laddstople-sidan (på bilsidan är det en given fördel)?
I de flesta av laddboxarna jag sett funkar det bra att sätta i denna vinklade kontakt.
5d85d1980761b.jpeg
Tänkte mer där vissa uttag redan är vinklade ner i 45 grader. Skall själv tex. köpa en sådan här Easee från Tibber tänkte jag:
Sedan är vissa offentliga laddstolpar jag laddar på vinklade neråt på liknande sätt (skall se om jag kan ta bild med telefonen nästa gång).
Därav att jag personligen nog hade bäst gillat en kabel som var en kombo; vinklad neråt (närmare 80 grader) som din Chargeamp-kabel på bilsidan, men vinklad bara lite neråt (närmare 40 grader) som på mer normala kablar (som tex. Mennekes) på laddstolpesidan.
Uppdatering; tog nu ikväll en bild på en laddstolpe utanför vår ICA-handlare som jag brukar ladda på. Här ser jag ett möjligt problem med den Chargeamp-kabel som är vinklad kraftigt även på laddstoplesidan.
Jag är lite osäker på hur tydligt det syns, men försökte lyfta på locket så att man ser hur uttaget redan i sig är vinklat en hel del neråt:
Ett av Teslas största problem och nackdel är den usla kvaliteten, men igår såg jag ett klipp från en e-tron-ägare som hade vissa allvarliga problem och synpunkter gällande Audis kvalitet. Detta på en bil som han i grunden gillade mycket, men som enligt honom rusats ut alldeles för tidigt på marknaden.
Ett av Teslas största problem och nackdel är den usla kvaliteten, men igår såg jag ett klipp från en e-tron-ägare som hade vissa allvarliga problem och synpunkter gällande Audis kvalitet. Detta på en bil som han i grunden gillade mycket, men som enligt honom rusats ut alldeles för tidigt på marknaden.
Se sida 495
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ett av Teslas största problem och nackdel är den usla kvaliteten, men igår såg jag ett klipp från en e-tron-ägare som hade vissa allvarliga problem och synpunkter gällande Audis kvalitet. Detta på en bil som han i grunden gillade mycket, men som enligt honom rusats ut alldeles för tidigt på marknaden.
Se sida 495
Inte sett den tidigare (mitt fel att ha missat att klicka på länken och inte sett videon då), men känns som om Audi inte lyckats lika bra med sina elektroniska backspeglar som Honde med deras "E" (som verkar fungera").
Nu är jag själv inte inne på att byta till e-tron även om jag gillar många aspekter av bilen (var det dock inne och funderade på en e-tron för en två år sedan), men hade jag varit det så skulle jag nog skippat både dessa elektroniska backspeglar och den typ av soltak/lucka som gör att det regnar in i kupén.
Tycker iaf. synd om den kunden där Audi och deras verkstäder inte lyckas lösa så enkla fel och brister (vet att VAG kritiserats fördåliga verkstäder och dålig service, men detta är ju höjden att de inte kan fixa läckande tak!).
Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
De hade nog lite för bråttom att få ut den på marknaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Såg på amerikanskt forum att om man loggar in på tyska eller norska myAudi (webb) så kan man testa FOD. Gjorde det precis och kommer nu åt att köpa funktioner. Vetef om man vågar prova dock.
Är vad jag kan se:
DAB
Apple carplay (tror jag, har det så det syns inte)
Matrix
Lysfunktionspaket, kurvljus, motorvägsljus och snyggare coming/leaving home ljus
Parkeringsassisten (självparkerande)
Tänker likadant. Testandet för 14 nok spelar ingen roll. Jag har ju bilen som förmånsbil så vet inte vad som händer om man skulle betala köp för 2 år och ta det på bruttolöneavdrag. Antar att det blir förmånsvärde då. Kör man matrix på 2 ggr 6 månader blir det oavsett inte så blodigt.
Loggade in på den Norska MyAudi hemsidan, fick upp allting.
Det här var en bra tillval tycker ja!
Kommer testa allt i en månad
Var nånstans ser man det? När jag loggar in på norska MyAudi ser det exakt likadant ut som på svenska sidan. Inga functions in demand. Eller är jag på fel ställe?
Edit, nu hittade jag en knapp, men det funkar ändå inte.
Functions on Demand
Det er ingen produkter tilgjengelige for kjøp for din Audi. Straks tilgjengeligheten endrer seg, vil du finne en liste over produkter som kan bestilles, her. Se innom igjen snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Loggade in på den Norska MyAudi hemsidan, fick upp allting.
Det här var en bra tillval tycker ja!
Kommer testa allt i en månad
Var nånstans ser man det? När jag loggar in på norska MyAudi ser det exakt likadant ut som på svenska sidan. Inga functions in demand. Eller är jag på fel ställe?
Edit, nu hittade jag en knapp, men det funkar ändå inte.
Functions on Demand
Det er ingen produkter tilgjengelige for kjøp for din Audi. Straks tilgjengeligheten endrer seg, vil du finne en liste over produkter som kan bestilles, her. Se innom igjen snart.
Du har ju en tidig bil och jag tror att MY19 inte har tillgång initialt. Men du har väl allt på din bil redan?