Minns jag helt fel nu eller var det inte så att skylttillverkaren själv gick ut och sa att de inte hade några problem med att lämna ut skyltarna direkt till Tesla men de behövde få tillstånd från transportstyrelsen för det?
Kanske har jag fel men i så fall förstår jag inte riktigt TS svar.
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?
Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Händer ofta på Transportstyrelsen:
"Vi har slut på kaffe på vårt kontor. Kan du ta med lite till mötet på vårt kontor i eftermiddag?"
"Nej, postnord hinner inte"
‐------
"Entrepenören hade bråttom att få tillståndet för grävning, någon på kommunen. Han ville komma hit och hämta det och bjuda avdelningen på tårta, men nu låter vi postnord slarva bort det istället."
‐-------
"Suck , ett e-mail att svara på... nåväl. 'Skriv ut', iväg till printern och sen skicka med postnord. MÅÅÅÅSTE POSTNORD!!!!!1111"
‐-----
eller kanske inte?
Varför ska en upphandling om att SKICKA saker blandas in när det handlar om UPPHÄMTNING?
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?
Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.
De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.
Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Har säkert tagits upp i denna 7 mil långa tråd förut, men jag har suttit och ringt verkstäder för att få en dörr bytt som blev påkörd och ingen verkstad av de 20 i Stockholm som watercircles har avtal med vågar ta i en tesla
När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?
Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Händer ofta på Transportstyrelsen:
"Vi har slut på kaffe på vårt kontor. Kan du ta med lite till mötet på vårt kontor i eftermiddag?"
"Nej, postnord hinner inte"
‐------
"Entrepenören hade bråttom att få tillståndet för grävning, någon på kommunen. Han ville komma hit och hämta det och bjuda avdelningen på tårta, men nu låter vi postnord slarva bort det istället."
‐-------
"Suck , ett e-mail att svara på... nåväl. 'Skriv ut', iväg till printern och sen skicka med postnord. MÅÅÅÅSTE POSTNORD!!!!!1111"
‐-----
eller kanske inte?
Varför ska en upphandling om att SKICKA saker blandas in när det handlar om UPPHÄMTNING?
Nej, det handlar nog mer om att Transportstyrelsen prioriterar att inte sabotera en facklig stridsåtgärd.
Det kan man ju naturligtvis ha olika synpunkter på men att transportstyrelsen skulle göra så här av okunskap är ju inte sannolikt.
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.
Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Fast det interimistiska beslutet gäller väl tills någon beslutat något annat? Och Tingsrätten har ju ännu inte tagit beslut i stämningen så det kan nog ta ett tag för Hovrätten att hantera detta. Sen kommer väl TS strunta i att betala de 1m kr såklart….
Ska oavsett bli intressant att se hur det här utvecklar sig.
Fast det är det interimistiska beslutet som överklagats, så hur långt målet i sig kommit i Tingsrätten spelar ingen roll. Dessutom kan Hovrätten besluta om inhibition innan de behandlat överklagan i sig, så det kan gå snabbt när de väl börjar hantera ärendet. Om något av detta kommer ske återstår att se.
Om 14 dagar ser det ut att bli stopp även i Danmark för hamnarbetare och chaufförer att befatta sig med Teslatransporter som ska till Sverige... Återstår då för Tesla att köra bilarna hela vägen från Giga Berlin eller från Norge...?
Om 14 dagar ser det ut att bli stopp även i Danmark för hamnarbetare och chaufförer att befatta sig med Teslatransporter som ska till Sverige... Återstår då för Tesla att köra bilarna hela vägen från Giga Berlin eller från Norge...?
Kommer knappast att påverka något. De har ju tidigare lastat av kina/usabilar i Belgien och kört dem till Sverige. Norge lär man undvika p g a tullregler.
Kommer knappast att påverka något. De har ju tidigare lastat av kina/usabilar i Belgien och kört dem till Sverige. Norge lär man undvika p g a tullregler.
Det är väl bara att sätta en TIR-dekal på bilen och slussa den genom norge?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.
Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Fast det interimistiska beslutet gäller väl tills någon beslutat något annat? Och Tingsrätten har ju ännu inte tagit beslut i stämningen så det kan nog ta ett tag för Hovrätten att hantera detta. Sen kommer väl TS strunta i att betala de 1m kr såklart….
Ska oavsett bli intressant att se hur det här utvecklar sig.
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.
Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.
Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Nä de måste inte ett dugg, de har överklagat och kommer inte lämna ut en enda skylt tills Hovrätten sagt sitt...
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 05 dec 2023 09:08
av lem
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.
De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.
Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Jag vill minnas att jag läst att postdistributionen är upphandlad centralt för fler (samtliga?) myndigheter och att Transportstyrelsen har att avropa sina tjänster mot detta avtal. Sannolikt är ramavtalet i så fall tvingande. Det skulle innebära att värdet av tjänsten sammantaget uppgår till betydande belopp långt över 700 kkr.
Sedan är nog Transportstyrelsen oerhört mån om att förhålla sig neutral i konflikten, d v s ”business as usual” och ingen särbehandling i förhållande till någon av parterna.
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?
Någon som har koll?
Nu har det bar gått fyra dagar(varav två helgdagar) men än så länge i december så har Tesla levererat 68 bilar. Lite för kort tid för att dra några slutsatser än dock.
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?
Hur går det för tesla att leverera bilar? Är det ”stopp i röret” eller flyter det fortfarande på:
- logistik runt reservdelar? Vinterhjul? Kan verkstäderna hålla igång?
- leverans av nya bilar och logistik? Distribueras dessa ut till resp utlämningsställe och blir stående?
- reg skyltar?
Någon som har koll?
Fler Teslabilar registrerades i november
1 512 Teslabilar registrerades i Sverige under november månad, visar branschorganisationen Mobility Swedens senaste siffror över nyregistreringar. Det innebär att lite mer än dubbelt så många Teslabilar har tagits i trafik i Sverige under november jämfört med oktober då 721 bilar nyregistrerades.
Avtalet borde väl rimligen innefattas av offentlighetsprincipen så man kan begära ut det? Nu har jag aldrig vart med i upphandling rörande posttjänster men jag har en ansenlig mängd LoU-anbud och vunna avtal i bagaget och i inget av fallen har det inte varit med en klausul ifrån upphandlande myndighet/offentligt bolag där de kan dra sig ur avtalet/göra avsteg i de fall där leverantören inte uppfyller sitt åtagande.
De har även möjlighet att direktupphandla tjänster upp till 700.000kr om inte t o m den gränsen höjts, det är rätt många skyltar skickade.
Men det kanske krävs en EU-dom för det här, jag tycker det är märkligt att TS sitter och funderar på bekymmer bortom att skyndsamt få ut skyltar till registrerade bilar här, man upprepar ju hela tiden mantrat att det som är så bra med den svenska modellen är att myndigheterna inte blandar sig i den.
Jag vill minnas att jag läst att postdistributionen är upphandlad centralt för fler (samtliga?) myndigheter och att Transportstyrelsen har att avropa sina tjänster mot detta avtal. Sannolikt är ramavtalet i så fall tvingande. Det skulle innebära att värdet av tjänsten sammantaget uppgår till betydande belopp långt över 700 kkr.
Sedan är nog Transportstyrelsen oerhört mån om att förhålla sig neutral i konflikten, d v s ”business as usual” och ingen särbehandling i förhållande till någon av parterna.
Mina 2p
Känns måttligt neutralt att ifrågasätta en domstol för att stödja ett helt annat bolags sympatistrejk.
Det känns också som Transportstyrelsen vill skydda sin uppenbart bristfälliga upphandling som tydligen saknar klausuler för oförutsedda händelser om vald leverantör inte kan utföra sitt uppdrag åt en statlig myndighet.
Helt sanslöst att en myndighet lägger våra skattepengar på att motsätta sig en domstol.
Det är nog dags för folk att kräva ansvar av regeringen/riksdagen såhär kan det knappast få gå till.
Mycket riktigt, de måste lämna ut skyltarna och Tesla har ju sagt hur de vill ha dem utan att blanda in deras personal.
De MÅSTE tillhandahålla skyltarna direkt, annars får de betala 1 miljon. Å andra sidan så spelar det ingen roll. Skulle de skita i att lämna ut skyltarna (via tillveraren karen direkt till tesla) så får de ju dels betala en miljon men de är ju stämda så det kan lika gärna sluta i 100 miljoner. Jag har svårt att tro att de går emot detta. Däremot skall det ju utredas vidare. Men tills dess är det bara att lyda.
Sannolikt har de redan fått skyltar.
Den som är intresserad kan säkert ringa de eller tillverkaren och fråga. Det är statligt så jag kan inte tänka mig att det är hemligstämplad info. Man kan tex ringa i egenskap av köpare av en bil och fråga om det är något stopp alls på utlämning av skyltar till bilar registrerade i sverige. Man behöver ju inte nämna ordet Tesla ens. Media verkar inte snokat i det, så jag utgår från att de fått ut skyltar.
Nä de måste inte ett dugg, de har överklagat och kommer inte lämna ut en enda skylt tills Hovrätten sagt sitt...
Beslutet gäller omedelbart. Även om det överklagas.
Yes, nu visar vi solidaritet med de anställda som inte vill ha kollektivavtal. Vi står upp för de enskilda anställda mot den byråkratiska jätten IF Metall som vill sätta sig på dem.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 05 dec 2023 10:03
av AktivEffekt
Bara korkat av Tesla, det här kommer att sprida sig ytterligare. Ska man lämna i Danmark med nu?