Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
Gubben har fått ett måndagsexemplar av sin E-tron, det e tråkigt men att säga att ALLA E-tron är så känns barnsligt..

Gillar att han blev arg över att laddningen var på höger sida, fan, kände han inte på bilen i butiken?? :D :D

" Vart är laddning?"

Skit i det du :lol:
Tycker det är helt rätt med laddning på höger sida som standard i alla högertrafikländer (hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!

mati skrev:
Jag har ladduttag på bägge sidor. Jag ser det som en av fördelarna med e-tron.
Ännu bättre! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
(hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!
Du springer hellre runt bilen varje gång du ska koppla i/ur?

Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.

Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Fick på mailen idag:
Snart kan du uppgradera din Audi med nya funktioner även efter leverans. Online-tjänsten Functions on demand lanseras nu i Norge och Tyskland. I november planeras tjänsten öppna även i Sverige. Inledningsvis går det att via myAudi addera vissa strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner. Det skall även gå att välja mellan olika löptider. Functions on demand finns inledningsvis tillgängligt för A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 och Q8 samt e-tron. Fler modeller och funktioner tillkommer efter hand.
https://via.tt.se/pressmeddelande/audi- ... Id=3283685
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
martinot skrev:
(hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!
Du springer hellre runt bilen varje gång du ska koppla i/ur?

Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.

Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
(hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!
Du springer hellre runt bilen varje gång du ska koppla i/ur?

Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.

Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Exakt!

Kan även bli problem med att laddkabel inte alltid räcker helt runt på ett smidigt sätt, och då är det jobbigt att ställa sig och parkera mot färdriktningen (inte alltid heller polisen gillar det).

Jämfört med ett sådant knöligt läge så har jag inga problem med att gå 1-2 meter extra runt bilen. Har gjort det i alla år under hela livet, med samtliga våra både bensinare och dieslar. Alla har haft tanklock på högersidan (vilket också är naturligt och en bättre mer praktisk placering i länder med högertrafik). Inga bekymmer alls med det! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

vigge50 skrev:
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Esterox
Inlägg: 758
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
(hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!
Du springer hellre runt bilen varje gång du ska koppla i/ur?

Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.

Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Exakt!

Kan även bli problem med att laddkabel inte alltid räcker helt runt på ett smidigt sätt, och då är det jobbigt att ställa sig och parkera mot färdriktningen (inte alltid heller polisen gillar det).

Jämfört med ett sådant knöligt läge så har jag inga problem med att gå 1-2 meter extra runt bilen. Har gjort det i alla år under hela livet, med samtliga våra både bensinare och dieslar. Alla har haft tanklock på högersidan (vilket också är naturligt och en bättre mer praktisk placering i länder med högertrafik). Inga bekymmer alls med det! :)
Ja Inge roligt att kliva in i pumpen för att locket är på fel sida.

Men schysst att parkera efter vägen och så kommer en närgången cyklist och knäcker handsken Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Precis, jag har aldrig ens sett laddstolpar längs gatan som krävt fickparkering.
Det vore väldigt dumt att designa för uddafallet än den övervägande majoriteten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4489
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Precis, jag har aldrig ens sett laddstolpar längs gatan som krävt fickparkering.
Det vore väldigt dumt att designa för uddafallet än den övervägande majoriteten.
Har du aldrig sett billaddare på höger sida i Sverige?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Precis, jag har aldrig ens sett laddstolpar längs gatan som krävt fickparkering.
Det vore väldigt dumt att designa för uddafallet än den övervägande majoriteten.
Har du aldrig sett billaddare på höger sida i Sverige?
Nej, inte i kombo med parallellparkering. Har du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Har du aldrig sett billaddare på höger sida i Sverige?
Jag har som sagt sett det på ett ställe, finns en laddgata i Stockholm som är så, alla andra jag sett har varit sådana där man backar in eller parkerar snett så laddarna kommer på båda sidorna beroende vilken plats man får så där är ingen sida bättre än den andra. Har ju ändå haft elbil i 2.5 år och laddat på lite olika ställen så det känns ju som det kan vara normen iaf.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Lindhagensgatan i Stockholm har det. Jag tror att det kommer bli vanligare i takt med att det byggs ut.
https://goo.gl/maps/xMUVM2Ch1N69j3iQA
I Amsterdam är det också rätt vanligt med laddare vid parkering längs med gatan. Men Sverige utmärker sig med att det är otillåtet att fickparkera mot färdriktningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4489
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Lindhagensgatan i Stockholm har det. Jag tror att det kommer bli vanligare i takt med att det byggs ut.
https://goo.gl/maps/xMUVM2Ch1N69j3iQA
I Amsterdam är det också rätt vanligt med laddare vid parkering längs med gatan. Men Sverige utmärker sig med att det är otillåtet att fickparkera mot färdriktningen.
Jönköping och Huskvarna
jpg.JPG
huskvarna.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Om jag hade kunnat välja placeringen av laddporten så hade jag valt höger sida, just för att det finns ställen där stolparna står utmed trottoaren, så som i bilden ovan. Det är opraktiskt (och farligt) att behöva springa ut på gatan för att komma åt laddporten. Dessutom sticker laddsladden och -luckan ut en bit, det finns alltid idioter som kör för nära och vipps så har de kört av laddsladden.
E-tron har ju två laddportar, det är såklart ännu bättre. Men tyvärr är det tillval, och standardporten sitter på vänster sida. Det är inte helt uppenbart för mig varför de har gjort den prioriteringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Intressant fråga, varför har Tesla valt vänster sida? TB brukar säga att ID3 har luckan på fel sida, men inte varför vänster är rätt. För att Tesla är rätt? I min värld är Leaf och ENIro bäst ute.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Jag hade gärna sett att högra uttaget på E-tron hade haft ccs också.
Edward123
Inlägg: 153
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Audi e-tron

Inlägg av Edward123 »

bylund skrev:
Lindhagensgatan i Stockholm har det. Jag tror att det kommer bli vanligare i takt med att det byggs ut.
https://goo.gl/maps/xMUVM2Ch1N69j3iQA
I Amsterdam är det också rätt vanligt med laddare vid parkering längs med gatan. Men Sverige utmärker sig med att det är otillåtet att fickparkera mot färdriktningen.
Malmö central med. Hade också velat ha luckan till höger så som bilar tillverkade för europa/usa i stort "alltid" haft. Gillar inte att öppna dörren in mot laddare/tankautomater och sen tråckla sig ur bilen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Niklas Z skrev:
Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Kommer den inte krocka med vissa luckor då? (Givetvis beroende på hur dom öppnas)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

dd88 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Kommer den inte krocka med vissa luckor då? (Givetvis beroende på hur dom öppnas)
Finns helt klart risk för det. Med tanke på att luckor öppnas olika så kan det krävas laddkablar som är vinklade på olika sätt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Vi kan ju alltid byta tillbaka till vänstertrafik om tillverkarna envisas med att ha luckan på vänster sida.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Absolut, inte alls en omöjlighet att det kommer.

Hade dock bara vara så mycket enklare om alla elbilar (och även ICE-bilar för den delen) gjort rätt från början.
bylund skrev:
Vi kan ju alltid byta tillbaka till vänstertrafik om tillverkarna envisas med att ha luckan på vänster sida.

*LOL* :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2464
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.

Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Laddlucka.jpg
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.

https://www.e-joy.se/produkt/beam-laddk ... 250v-typ-2
Chargeamps.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.

Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Off Grid Byggaren skrev:
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.

https://www.e-joy.se/produkt/beam-laddk ... 250v-typ-2
Gillar den vinklade laddkabel du visar. Dock inte säker på att det alltid är så smart att ha vinklad kontakt även på laddbox/laddstople-sidan (på bilsidan är det en given fördel)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Själv är jag jäkligt glad att laddluckan sitter på förarsidan, har som sagt aldrig behövt ladda längs gatan. Jag har däremot behövt plugga ur en SuC i ösregn flera gånger och då är det närmare som det är idag.
Skriv svar