(hatar att det sitter på vänster sida på Tesla - idiotiskt)!
Du springer hellre runt bilen varje gång du ska koppla i/ur?
Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.
Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
Snart kan du uppgradera din Audi med nya funktioner även efter leverans. Online-tjänsten Functions on demand lanseras nu i Norge och Tyskland. I november planeras tjänsten öppna även i Sverige. Inledningsvis går det att via myAudi addera vissa strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner. Det skall även gå att välja mellan olika löptider. Functions on demand finns inledningsvis tillgängligt för A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 och Q8 samt e-tron. Fler modeller och funktioner tillkommer efter hand.
Tycker det är ännu ett tecken på att Tesla faktiskt tänkt på användaren. På andra bilar får man öppna luckor manuellt och springa runt bilen varje gång man skall iväg.
På Tesla sitter uttaget på samma sida som förardörren och knappen på laddkabeln(wc/SUC) öppnar luckan. Maximalt användarvänligt.
Men visst, kan man själv inte styra placering/parkering kan det förstås bli fel sida.
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
I de flesta fallen är de helt klart en fördel men om du kör mycket i stan så är det väll stor chans att du stannar på en fickparkering. Då skulle det vara betydligt bättre med laddning på den sidan som är mot trottoaren istället för sidan ut mot vägen.
Exakt!
Kan även bli problem med att laddkabel inte alltid räcker helt runt på ett smidigt sätt, och då är det jobbigt att ställa sig och parkera mot färdriktningen (inte alltid heller polisen gillar det).
Jämfört med ett sådant knöligt läge så har jag inga problem med att gå 1-2 meter extra runt bilen. Har gjort det i alla år under hela livet, med samtliga våra både bensinare och dieslar. Alla har haft tanklock på högersidan (vilket också är naturligt och en bättre mer praktisk placering i länder med högertrafik). Inga bekymmer alls med det!
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Exakt!
Kan även bli problem med att laddkabel inte alltid räcker helt runt på ett smidigt sätt, och då är det jobbigt att ställa sig och parkera mot färdriktningen (inte alltid heller polisen gillar det).
Jämfört med ett sådant knöligt läge så har jag inga problem med att gå 1-2 meter extra runt bilen. Har gjort det i alla år under hela livet, med samtliga våra både bensinare och dieslar. Alla har haft tanklock på högersidan (vilket också är naturligt och en bättre mer praktisk placering i länder med högertrafik). Inga bekymmer alls med det!
Ja Inge roligt att kliva in i pumpen för att locket är på fel sida.
Men schysst att parkera efter vägen och så kommer en närgången cyklist och knäcker handsken
Inte om vi pratar Sverige väl? De flesta laddplatser jag ser byggs snedställda så då spelar det egentligen ingen roll vilken sida det sitter på, men på förarsidan har man ju fördelen att det är på den sidan man skall gå in på. Har bara sett en laddgata där man fickparkerar så det verkar inte direkt vanligt att man bygger dem så (gissningsvis för att det kräver större grävarbete och mer kabeldragning per plats).
Precis, jag har aldrig ens sett laddstolpar längs gatan som krävt fickparkering.
Det vore väldigt dumt att designa för uddafallet än den övervägande majoriteten.
Precis, jag har aldrig ens sett laddstolpar längs gatan som krävt fickparkering.
Det vore väldigt dumt att designa för uddafallet än den övervägande majoriteten.
Har du aldrig sett billaddare på höger sida i Sverige?
Jag har som sagt sett det på ett ställe, finns en laddgata i Stockholm som är så, alla andra jag sett har varit sådana där man backar in eller parkerar snett så laddarna kommer på båda sidorna beroende vilken plats man får så där är ingen sida bättre än den andra. Har ju ändå haft elbil i 2.5 år och laddat på lite olika ställen så det känns ju som det kan vara normen iaf.
Lindhagensgatan i Stockholm har det. Jag tror att det kommer bli vanligare i takt med att det byggs ut. https://goo.gl/maps/xMUVM2Ch1N69j3iQA
I Amsterdam är det också rätt vanligt med laddare vid parkering längs med gatan. Men Sverige utmärker sig med att det är otillåtet att fickparkera mot färdriktningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Lindhagensgatan i Stockholm har det. Jag tror att det kommer bli vanligare i takt med att det byggs ut. https://goo.gl/maps/xMUVM2Ch1N69j3iQA
I Amsterdam är det också rätt vanligt med laddare vid parkering längs med gatan. Men Sverige utmärker sig med att det är otillåtet att fickparkera mot färdriktningen.
Om jag hade kunnat välja placeringen av laddporten så hade jag valt höger sida, just för att det finns ställen där stolparna står utmed trottoaren, så som i bilden ovan. Det är opraktiskt (och farligt) att behöva springa ut på gatan för att komma åt laddporten. Dessutom sticker laddsladden och -luckan ut en bit, det finns alltid idioter som kör för nära och vipps så har de kört av laddsladden.
E-tron har ju två laddportar, det är såklart ännu bättre. Men tyvärr är det tillval, och standardporten sitter på vänster sida. Det är inte helt uppenbart för mig varför de har gjort den prioriteringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Intressant fråga, varför har Tesla valt vänster sida? TB brukar säga att ID3 har luckan på fel sida, men inte varför vänster är rätt. För att Tesla är rätt? I min värld är Leaf och ENIro bäst ute.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Malmö central med. Hade också velat ha luckan till höger så som bilar tillverkade för europa/usa i stort "alltid" haft. Gillar inte att öppna dörren in mot laddare/tankautomater och sen tråckla sig ur bilen.
Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det kanske kommer att börja säljas laddkablar som har vinklat kontaktdon mot bilen, för de bilar som har laddporten på vänster sida. Utformas en sådan rätt kommer den att sticka ut mindre än sidospegeln, även när spegeln är infälld.
Kommer den inte krocka med vissa luckor då? (Givetvis beroende på hur dom öppnas)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Kommer den inte krocka med vissa luckor då? (Givetvis beroende på hur dom öppnas)
Finns helt klart risk för det. Med tanke på att luckor öppnas olika så kan det krävas laddkablar som är vinklade på olika sätt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Absolut, inte alls en omöjlighet att det kommer.
Hade dock bara vara så mycket enklare om alla elbilar (och även ICE-bilar för den delen) gjort rätt från början.
bylund skrev:
Vi kan ju alltid byta tillbaka till vänstertrafik om tillverkarna envisas med att ha luckan på vänster sida.
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.
Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida, det kostade 4100:- extra. Det är väldigt sällan den kommer till användning för mig, kanske 10 gånger på 2500 mil.
Just vid de tillfällena känns det väldigt praktiskt förstås. Räknat per laddning blir det dyrt.
Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Off Grid Byggaren skrev:
Finns ju en väldigt smart laddkabel med vinklad kontakt från Chargeamps, varje gång jag använder en sådan har jag frågat mig varför inte alla laddkablar är byggda på det viset.
Gillar den vinklade laddkabel du visar. Dock inte säker på att det alltid är så smart att ha vinklad kontakt även på laddbox/laddstople-sidan (på bilsidan är det en given fördel)?
Bra att det finns som möjlighet, men galet att det inte är standard på höger sida. Vill inte betala 4 papp extra bara för att biltillverkaren klantat sig.
Själv är jag jäkligt glad att laddluckan sitter på förarsidan, har som sagt aldrig behövt ladda längs gatan. Jag har däremot behövt plugga ur en SuC i ösregn flera gånger och då är det närmare som det är idag.