Som jag skrev tidigare så är batteriets livslängd mycket längre än bilens om vi tittar på moderna elbilar, så man kommerJeppe_E skrev:Jag tänker mer på den totala miljöpåverkan som ett stort jämfört med ett litet batteri har. Ett mindre batteri behöver laddas oftare = högre degradering av kapaciteten = färre totalt antal mil innan man behöver byta ut batteriet.mati skrev:Det där med stora vs små batterier är lite farligt. Å ena sidan inbillar sig alla att en elbil måste ha en räckvidd på 50+ mil, helst det dubbla, å andra sidan har stora batterier en större miljöpåverkan. Det går inte att komma ifrån. Det är ganska dumt att knöla in ett jättebatteri i en pendlarbil som i princip aldrig kör med än 10 mil i sträck.
Det är ungefär samma problem som när folk envisas med att de måste ha en bil med monstermotor som pendlarbil bara för att de vill dra husvagn en gång om året.
Jag pendlar 35 mil i veckan till jobbet. Om jag har en M3 så skulle jag rent teoretiskt klara mig med en laddning per vecka, fast kanske mer realistisk ladda två kortare gånger per vecka. Men om jag skaffar mig en bil med ett mindre batteri, så kanske jag skulle behöva ladda det 3 ggr per vecka. Så frågan är, hur mycket mer (eller mindre) är små batterier jämfört med stora?
aldrig att byta ut något batteri pgav av dess storlek...
Jag har tex kört närmare 20 tusen mil med min S85 från 2014 och jag har 10 mil till jobbet och laddar
fortfarande bara i ena änden

Jag hade lätt klarat mig med mindre batteri (och laddat lite i båda ändar)...
Däremot kan man fundera på vad man ska göra med batteriet när bilen blir skrot eftersom batteriet då
fortfarande har stor kapacitet kvar...