Sida 195 av 231

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 19:13
av mati
HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 20:11
av taliz
mati skrev:
HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.
Vad är det som lockar så mycket med Golf? Det är ju samma usla mjukvara. Sämre utrymmen.
Är det tjocktvn framför ratten ni gillar?

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 20:22
av martinot
taliz skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.
Vad är det som lockar så mycket med Golf? Det är ju samma usla mjukvara. Sämre utrymmen.
Är det tjocktvn framför ratten ni gillar?
Tycker Golf har en trevlig kvalitet på interiören (något som ID3 kritiserats mycket för). Sedan skön att köra, vilket gjort att vi hyrt på semester när vi vill ha en liten billig småbil.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 20:45
av taliz
Jag satte mig i en Golf 8 precis efter jag kört ID3. Ingen skillnad på interiörkvalitet.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 21:50
av Walker
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.

Re: VW I.D

Postat: 22 feb 2021 23:07
av Peter Andersson
På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Det tråkiga är att vi i Sverige har höga elbilspriser.

I Tyskland kostar en ID3 58kWh, 426km i räckvidd.
26.015 euro, efter rabatt och stöd.

Å andra sidan finns väldigt många elbilar på blocket för runt 3.000kr per månad om man privatleasar.
Det blir ca 36.000kr per år, med 1.500 mil så blir milkostnaden 24 kr per mil, plus ström.

Jämför mil priset med en VW Golf

Volkswagen - Golf 2015 bensin
VII 1.2 TSI DSG7 Kombi-Sedan
Pris: 67,000 kr
22kr per mil
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true

Re: VW I.D

Postat: 23 feb 2021 03:45
av chaffis75
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...

Re: VW I.D

Postat: 23 feb 2021 04:32
av Tellus
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)

Re: VW I.D

Postat: 23 feb 2021 04:48
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Priset blev också $35 000 för några få bilar innan Tesla helt ströp tillgången till dessa. I Sverige betalar vi dock inte i dollar och i våra priser ingår moms och VSG. Sedan tillverkas inte bilen här så då tillkommer även tull och frakt. I Sverige kom aldrig den billigaste versionen av Model 3 vad jag känner till och priset var väl ca 540 kkr som billigast för en Model 3 Standard Range Plus.

Re: VW I.D

Postat: 23 feb 2021 07:45
av chaffis75
Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
Att den fick mer utrustning förändrar ju inte att den i princip aldrig släpptes som 35000 dollar bil. Jo vet de sålde några men de var ju en symbolisk handling.
Sen om du inte ser att tesla haft några problem så är mitt förslag att öppna ögonen. Jag säger inte att alla haft de men problem finns.

Re: VW I.D

Postat: 23 feb 2021 08:48
av Tellus
chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
Att den fick mer utrustning förändrar ju inte att den i princip aldrig släpptes som 35000 dollar bil. Jo vet de sålde några men de var ju en symbolisk handling.
Sen om du inte ser att tesla haft några problem så är mitt förslag att öppna ögonen. Jag säger inte att alla haft de men problem finns.
35000 dollars bilen fanns i 1,5år fram till november 2020

https://electrek.co/2020/11/16/tesla-st ... r-refresh/

Bortser man från panel gaps och värmepump problem i 2021 så är model 3 kung

https://cleantechnica.com/2020/09/09/an ... lity-king/

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 16:32
av Dodde
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 17:56
av Yeahman82
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 17:57
av Dodde
Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 18:29
av Yeahman82
Dodde skrev:
Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?
Möller bil i Enköping. Men jag har läst att den finns på flera ställen.

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 18:36
av pingflood
Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 18:49
av Yeahman82
pingflood skrev:
Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)
Hittade bara två nu, men jag letade inte så noga:

"Lyrisk efter dagens provkörning av VW Helsingborgs ID4 1st. måtte det gå fort till April då jag får min Max"

"Fick prov ID4 en runda idag. Jag har själv beställt en MAX.

Några korta:
- Förbrukningen kan bli riktigt bra, fick ner demobilen under 20 och då körde jag ändå som en biltjuv.
- Bra stolar!
- Seg display/menyerna.
- Bra storlek.
- Känns mer som en riktigt bil än ID3 som jag lånade en långhelg.

Ser fram emot min leverans."

Re: VW I.D

Postat: 24 feb 2021 18:57
av Fredrik j
Första bilen registrerad i sverige igår...
Skärmbild 2021-02-24 185657.png

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 07:20
av Yeahman82
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 17:40
av Kubi
Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 17:50
av nx00
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 18:04
av taliz
nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Vad är den stora skillnaden?

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 18:41
av martinot
nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?

Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 18:46
av Yeahman82
Kubi skrev:
Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Car.info

Ganska intressant sida faktiskt

Re: VW I.D

Postat: 25 feb 2021 18:47
av nx00
taliz skrev:
Vad är den stora skillnaden?
Mycket. Orkar inte skriva allt. Finns och läsa här. https://www.volkswagen.co.uk/owners-and ... are-update

Personligen ser jag främst emot Apple CarPlay och Augumented Reality.