VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.
Vad är det som lockar så mycket med Golf? Det är ju samma usla mjukvara. Sämre utrymmen.
Är det tjocktvn framför ratten ni gillar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
+1
Stoppa in ID3:ans batteri i en Golf och jag byter aldrig bort den bilen.
Vad är det som lockar så mycket med Golf? Det är ju samma usla mjukvara. Sämre utrymmen.
Är det tjocktvn framför ratten ni gillar?
Tycker Golf har en trevlig kvalitet på interiören (något som ID3 kritiserats mycket för). Sedan skön att köra, vilket gjort att vi hyrt på semester när vi vill ha en liten billig småbil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Jag satte mig i en Golf 8 precis efter jag kört ID3. Ingen skillnad på interiörkvalitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: VW I.D

Inlägg av Peter Andersson »

På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Det tråkiga är att vi i Sverige har höga elbilspriser.

I Tyskland kostar en ID3 58kWh, 426km i räckvidd.
26.015 euro, efter rabatt och stöd.

Å andra sidan finns väldigt många elbilar på blocket för runt 3.000kr per månad om man privatleasar.
Det blir ca 36.000kr per år, med 1.500 mil så blir milkostnaden 24 kr per mil, plus ström.

Jämför mil priset med en VW Golf

Volkswagen - Golf 2015 bensin
VII 1.2 TSI DSG7 Kombi-Sedan
Pris: 67,000 kr
22kr per mil
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Priset blev också $35 000 för några få bilar innan Tesla helt ströp tillgången till dessa. I Sverige betalar vi dock inte i dollar och i våra priser ingår moms och VSG. Sedan tillverkas inte bilen här så då tillkommer även tull och frakt. I Sverige kom aldrig den billigaste versionen av Model 3 vad jag känner till och priset var väl ca 540 kkr som billigast för en Model 3 Standard Range Plus.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
Att den fick mer utrustning förändrar ju inte att den i princip aldrig släpptes som 35000 dollar bil. Jo vet de sålde några men de var ju en symbolisk handling.
Sen om du inte ser att tesla haft några problem så är mitt förslag att öppna ögonen. Jag säger inte att alla haft de men problem finns.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Titta in här igen och kollade igenom denna tråd för att se hur alla spekulationer har fallit ut: På de första sidorna dreglade man över ID, neo som skulle levereras till kund i april 2020, kosta 250 000.- och gå 50 mil....
Nu skriver vi februari 2021 och bilarna har levererats i några månader (bara dryga halvåret fel)
Billigaste ID3 kostar från 399 900.- med 45 kWh batteri (som inte lär gå några 50 mil) Den som kanske når dessa utlovade 50 mil kostar från 531 900.- dvs mer än dubbelt det utlovade. Så, tyvärr, så var visionen om elbilar i flingpaketen bara just en vision, en dröm.
Nu talas det om billiga elbilar 2023 eftersom batterierna kommer att bli billigare. Men - ärligt.... är det någon som fortfarande tror på hjultomten? Skulle de stora biltillverkarna börja idka välgörenhet och ”ge” bort bilar för långt under det som marknaden är beredd att betala bara för att de kan? Jag vet i a f vad jag tror. Samma som för 2,5 år sedan (och då trodde jag ändå att 50 mila-bilen skulle kosta runt 400 000.- inte 530 000.-) Nu har jag i 2 år och 3500 mil njutit av den billigaste, roligaste och mest problemfria bilen jag någonsin ägt. Jag säger GRATTIS! till mig själv.
Tycker denna beskrivning stämmer in ganska väl även på modell 3. 35000 dollar skulle den kosta.. Ja vad blev priset i Sverige tillslut även om man lägger på alla skattar och allt i Sverige.
Vad de gäller problem fritt så har min id3 varit problem fri men de betyder inte alla alla varit problem fria, samma sak har jag hört gäller modell 3.
Tror vi alla sitter i samma båt...
Model 3 har funnits under lång tid för 35000 dollar, idag kostar den 37000 dollar och har mycket mer utrustning än vad 35000 dollars versionen ursprungligen skulle ha. Priset i Sverige var 490 efter premie när vi köpte, med dragkrok. Model 3 är erkänt väldigt problemfri, köerna till service är väldigt korta(som förut var långa). Men panel gaps finns kvar, men det tycker jag många bilar har nuförtiden (kanske först efter man blivit tesla ägare man kollar efter sådant)
Att den fick mer utrustning förändrar ju inte att den i princip aldrig släpptes som 35000 dollar bil. Jo vet de sålde några men de var ju en symbolisk handling.
Sen om du inte ser att tesla haft några problem så är mitt förslag att öppna ögonen. Jag säger inte att alla haft de men problem finns.
35000 dollars bilen fanns i 1,5år fram till november 2020

https://electrek.co/2020/11/16/tesla-st ... r-refresh/

Bortser man från panel gaps och värmepump problem i 2021 så är model 3 kung

https://cleantechnica.com/2020/09/09/an ... lity-king/
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Dodde skrev:
Yeahman82 skrev:
Dodde skrev:
Ryktas om att ID.4 finns i Sverige nu för provkörning av allmänheten, någon som kan bekräfta?
Inte förstahandabekräftelse, men det är flera på id-gruppen på Facebook som säger att de har provkört idag. Alla är nöjda.

Själv provklämde jag lite på en igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd. Riktigt fin bil!
Härligt att höra, får jag fråga vilken stad du klämde på den?
Möller bil i Enköping. Men jag har läst att den finns på flera ställen.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW I.D

Inlägg av pingflood »

Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

pingflood skrev:
Posta gärna lite citat om du känner för det, har inte FB själv men roligt att höra vad folk säger. :)
Hittade bara två nu, men jag letade inte så noga:

"Lyrisk efter dagens provkörning av VW Helsingborgs ID4 1st. måtte det gå fort till April då jag får min Max"

"Fick prov ID4 en runda idag. Jag har själv beställt en MAX.

Några korta:
- Förbrukningen kan bli riktigt bra, fick ner demobilen under 20 och då körde jag ändå som en biltjuv.
- Bra stolar!
- Seg display/menyerna.
- Bra storlek.
- Känns mer som en riktigt bil än ID3 som jag lånade en långhelg.

Ser fram emot min leverans."
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Första bilen registrerad i sverige igår...
Skärmbild 2021-02-24 185657.png
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW I.D

Inlägg av Kubi »

Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Vad är den stora skillnaden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nx00 skrev:
Fick mail från VW att 2.1 mjukvaran börjar rulla ut den 4 mars. 1st Edition ägare blir prioriterade. Here we go!
Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?

Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Kubi skrev:
Yeahman82 skrev:
Fredrik j skrev:
Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig :-)

Ursäkta, vilken sida är det?
Car.info

Ganska intressant sida faktiskt
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

taliz skrev:
Vad är den stora skillnaden?
Mycket. Orkar inte skriva allt. Finns och läsa här. https://www.volkswagen.co.uk/owners-and ... are-update

Personligen ser jag främst emot Apple CarPlay och Augumented Reality.
M3, ID3, M3P, MY
Skriv svar