Re: VW I.D
Postat: 19 feb 2021 09:15
Ja, det där är typisk okunskap. Min första Model S med bakhjulsdrift upplevde jag som bättre på halt underlag än den XC70 AWD jag hade innan Teslan.
Den där skribenten skriver i kommentaren att "fysik är fysik". Den och liknande kommentarer synes i dessa sammanhang ofta komma från personer som inte har så god koll på fysik och hur bilar fungerar.martinot skrev:Klar win för ID4 och RWD över V90 med FWD!Revoltra skrev:V90 vs ID4 - kommer på söndag.
Ja precis. Svårt att få jämnt golv då med sätena fällda. Finns en bra films här som visar hur det ser ut:pingflood skrev:Nån som har koll på hur det icke-"variabla" golvet i lastutrymmet ser ut? Är det som det variabla i lägsta läge?
Tack! Hade helst haft båda möjligheterna men om man tvingas välja föredrar jag lite mer utrymme.Yeahman82 skrev:Ja precis. Svårt att få jämnt golv då med sätena fällda. Finns en bra films här som visar hur det ser ut:pingflood skrev:Nån som har koll på hur det icke-"variabla" golvet i lastutrymmet ser ut? Är det som det variabla i lägsta läge?
Tror den kommer ligga mellan ID3 och ID4 i pris.RyssenKefir skrev:Buzz (om den nu kommer likna conceptet) är den bil jag längtar absolut mest efter.
Bara lite orolig att ”bussen” kommer prisättas extremt högt, för jag tror just affections värdet är stort.
Som ganska ny familj med 2 barn och hund så är detta drömbilen. Särskilt när man gillar att bila i europa och diverse utomhusaktiviteter som kräver utrustning
Men vågar ändå inte hoppas för mycket, för jag har en känsla av att den inte kommer leva upp till min egen hype..
taliz skrev:Tror den kommer ligga mellan ID3 och ID4 i pris.RyssenKefir skrev:Buzz (om den nu kommer likna conceptet) är den bil jag längtar absolut mest efter.
Bara lite orolig att ”bussen” kommer prisättas extremt högt, för jag tror just affections värdet är stort.
Som ganska ny familj med 2 barn och hund så är detta drömbilen. Särskilt när man gillar att bila i europa och diverse utomhusaktiviteter som kräver utrustning
Men vågar ändå inte hoppas för mycket, för jag har en känsla av att den inte kommer leva upp till min egen hype..
RyssenKefir skrev:taliz skrev:Tror den kommer ligga mellan ID3 och ID4 i pris.RyssenKefir skrev:Buzz (om den nu kommer likna conceptet) är den bil jag längtar absolut mest efter.
Bara lite orolig att ”bussen” kommer prisättas extremt högt, för jag tror just affections värdet är stort.
Som ganska ny familj med 2 barn och hund så är detta drömbilen. Särskilt när man gillar att bila i europa och diverse utomhusaktiviteter som kräver utrustning
Men vågar ändå inte hoppas för mycket, för jag har en känsla av att den inte kommer leva upp till min egen hype..
Om den nu skulle göra det så är jag nöjd.
Jag är rädd att den hamnar närmare 700 tyvärr.
Men om jag har jätte gärna fel på den punkten
Sen kommer nog inte effektiviteten kanske vara den bästa. Vårt ultimata behov hade varit någonstan 300-350km mellan 80-10% sommar lands/motorväg blandat och kanske 200-250 dito vinter.
Men är rädd för att den kommer sluka lite kwh..
https://www.vibilagare.se/podcast/fengo ... -ta-billan
Han hyllar också Maxus Euniq MPV som han tyckte var riktigt bra att köra trots att det är ett oprövat märke. Du kan snart läsa en provkörning här på Vi Bilägares sajt.
– Man skulle nästan kunna beskriva mig som lyrisk. Jag blev jätteimponerad, den är riktigt rackarns bra. Den är dessutom rimligt överkomlig för många att köpa, säger Anders Helgesson.
Enligt konfiguratorn på volkswagen.de ser det ut som att versionerna Pure, City och Style går att få med 18". Borde väl vara samma i Sverige?pingflood skrev:Hur är det med fälgstorlek på ID.4? Säljaren jag pratade med sade att 19" är det minsta man får på, men verkar som man kan få 18" på City varianten?
Skulle gärna vilja köra minsta möjliga för vinterdäck för lite bättre komfort och lägre pris.
Eller att de tycker det är bökigt med elbil.Elektrifierad skrev:Haft ID3 i 3 månader nu. Tyvärr krånglade 12-voltsbatteriet så var tvungen att lämna in den på verkstan. Fick en Golf 8 som lånebil...
Efter ett tag med golfen påmindes jag om eldriftens överlägsenhet och underbara känsla. Ofattbart att folk fortfarande köper en Golf istället för en ID3 idag...
Golfen kändes uråldrig och helt livlös (förutom det irriterande brummandet) jmf med ID3s pigga drivlina. Regenerering är en ganska liten detalj, men oj vilken känsla för körupplevelsen det gör när man inte hela tiden behöver pilla på bromsen. Golfen kändes 10-15 år äldre trots att det är en hyllad småbil med enorma försäljningsvolymer.
Prisskillnaden är dessutom ungefär noll (för en instegs-Golf). Till och med ett övertag för ID3 om man kör längre sträckor per år.
Den enda anledningen till varför folk inte redan övergett fossilbilen är att de är GRAVT oinformerade.
Kan tänka mig att det är lite irriterande om man inte kan ladda hemma eller på jobbet, det är ju fortfarande ganska snabbt och lätt att tanka en bensinare på några minuter.mikebike skrev:Eller att de tycker det är bökigt med elbil.Elektrifierad skrev:Haft ID3 i 3 månader nu. Tyvärr krånglade 12-voltsbatteriet så var tvungen att lämna in den på verkstan. Fick en Golf 8 som lånebil...
Efter ett tag med golfen påmindes jag om eldriftens överlägsenhet och underbara känsla. Ofattbart att folk fortfarande köper en Golf istället för en ID3 idag...
Golfen kändes uråldrig och helt livlös (förutom det irriterande brummandet) jmf med ID3s pigga drivlina. Regenerering är en ganska liten detalj, men oj vilken känsla för körupplevelsen det gör när man inte hela tiden behöver pilla på bromsen. Golfen kändes 10-15 år äldre trots att det är en hyllad småbil med enorma försäljningsvolymer.
Prisskillnaden är dessutom ungefär noll (för en instegs-Golf). Till och med ett övertag för ID3 om man kör längre sträckor per år.
Den enda anledningen till varför folk inte redan övergett fossilbilen är att de är GRAVT oinformerade.
Jag måste ladda min bil två gånger i veckan, min gamla bensinbil tankade jag var 6:e vecka.
Då kan du hälsa att vi planerar att göra en familjeresa ner till Italien med vår Id.4 så fort pandemin tillåter. Jag kan återkomma med en reseskildring som (förhoppningsvis) kan övertala dempingflood skrev:
Kan tänka mig att det är lite irriterande om man inte kan ladda hemma eller på jobbet, det är ju fortfarande ganska snabbt och lätt att tanka en bensinare på några minuter.
Men generellt tror jag det är okunskap och rädsla som hindrar folk från att skaffa elbil idag. Har pratat med lite bekanta om det och det är blandning mellan "känns otryggt", "kan man verkligen köra till <valfri destination 10 mil bort> utan att bli stående på vägen?", "men om jag ska köra ner till Italien" (trots att de aldrig ens lämnat landet i bil) osv osv.
Mycket fin, har inte kört så snabbt men lovande ändå.Revoltra skrev:Lovande låg förbrukning (id4)
Hade nog varit en fin kombo!HelectriC skrev:ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
Hade istället åkt till Tyskland och köpt enmartinot skrev:Hade nog varit en fin kombo!HelectriC skrev:ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.
Golf ja men i så fall i Gen 7 karossen!martinot skrev:Hade nog varit en fin kombo!HelectriC skrev:ideellt hade varit en Golf 8 med ID.3:ans drivlina! det hade blivit en riktigt fin ny eGolf det.