Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Om man har en långsiktig placeringshorizont kan det vara en risk att försöka trada innehavet under tiden. Mao sälja bort sig.Legato skrev:Det är ju inte särskilt smart att vara långsiktig i ett innehav man tror ska minska i värde över tid. Hela poängen med långsiktighet är ju att man hoppas att ett innehav över tid ska nå sin korrekta värdering.Mickep skrev:Helt riktigt man kan tro på företaget men tycka att kursen skulle vara mindre. om man är långsiktig så behåller man dem. Då spelar den ingen roll om kursen går i taket eller sjunker genom golvet. Att den är övervärderad betyder bara att man tycker att kursen skulle vara mindre. (och att det inte gör något om den går ned för att man räknar med en mindre kurs).
Varför man inte säljer? tja det är upp till var och en.
Sen är det självfallet upp till var och en om man vill äga aktier i annat syfte än att få avkastning, men det blir en extremt märklig utgångspunkt i en diskussion kring en aktieinvestering.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Även om man sparar långsiktigt vill man väl tjäna på den dagen man säljer? Ofta betyder väl ”långsiktigt” att man sparar till sin pension?
Det finns en hel del proffsanalytiker som har en riktkurs på eller över dagens nivå. Och då menar jag inte ARK! Är de också helt ute och cyklar, enligt dig?Legato skrev:Nej. Fundamenta i bolaget förändras inte av vilken lista aktien är noterad på.lejon1 skrev:Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
Ps! För att njuta redan nu var jag i Göteborg och hämtade ut en ny MS Performance, är så gammal att jag inte vågar/vill vänta på nya MS.
De S&P baserade indexfonder måste absolut hålla innehav i Tesla, men det innebär såklart säljtryck när folk minskar sina innehav i respektive fond, på samma sätt som det medför köptryck när folk ökar sina innehav.
Fundamenta kommer man liksom aldrig runt. På lång sikt måste alla bolag leverera vinster/kassaflöden som motiverar börsvärdet. Det man bör fråga sig är om man tror att Tesla kommer göra det eller inte.
Det intressanta med senaste halvårets kursrusning är att det fortfarande är väldigt många som är negativa till Tesla, och tydligt demonstrerar att de inte förstår bolaget öht. Många analytiker har också tvingats springa efter och höja estimat efter kvartalsrapporterna. Få har gjort det innan.
Innan en samlad analytikerkår börjar hissa Tesla till skyarna är jag faktiskt inte så orolig över bubbelvärdering. Okunskap och dissningar från $TSLAQ-gänget - experter på att försöka vantolka allt - drar ändå ner förväntningarna.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Analytiker väger väl också in att så många vill köpa aktien?Andersen skrev:Det finns en hel del proffsanalytiker som har en riktkurs på eller över dagens nivå. Och då menar jag inte ARK! Är de också helt ute och cyklar, enligt dig?Legato skrev:Nej. Fundamenta i bolaget förändras inte av vilken lista aktien är noterad på.lejon1 skrev:Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
Ps! För att njuta redan nu var jag i Göteborg och hämtade ut en ny MS Performance, är så gammal att jag inte vågar/vill vänta på nya MS.
De S&P baserade indexfonder måste absolut hålla innehav i Tesla, men det innebär såklart säljtryck när folk minskar sina innehav i respektive fond, på samma sätt som det medför köptryck när folk ökar sina innehav.
Fundamenta kommer man liksom aldrig runt. På lång sikt måste alla bolag leverera vinster/kassaflöden som motiverar börsvärdet. Det man bör fråga sig är om man tror att Tesla kommer göra det eller inte.
Det intressanta med senaste halvårets kursrusning är att det fortfarande är väldigt många som är negativa till Tesla, och tydligt demonstrerar att de inte förstår bolaget öht. Många analytiker har också tvingats springa efter och höja estimat efter kvartalsrapporterna. Få har gjort det innan.
Innan en samlad analytikerkår börjar hissa Tesla till skyarna är jag faktiskt inte så orolig över bubbelvärdering. Okunskap och dissningar från $TSLAQ-gänget - experter på att försöka vantolka allt - drar ändå ner förväntningarna.
Andersen skrev:Det finns en hel del proffsanalytiker som har en riktkurs på eller över dagens nivå. Och då menar jag inte ARK! Är de också helt ute och cyklar, enligt dig?Legato skrev:Nej. Fundamenta i bolaget förändras inte av vilken lista aktien är noterad på.lejon1 skrev:Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
Du var uppenbarligen inte med för 20 år sen. "Analytiker" är inte värda ett skit. De kan inte förutsäga framtiden heller.
Jag skrev att man bör göra en plan för ens investering. Står det i planen att man behöver pengarna inom 2-3 år eller att 2200 är ens mål då ska man sälja med en gång.Legato skrev:Man kan göra precis vad man vill, men att skriva att folk fokuserar för mycket på värderingen (som du skrev) är för mig som att säga att folk bryr sig för mycket om hur ett visst vin smakar, eller för mycket om att ha roligt.
För mig är värderingen det enda relevanta. Aktier äger man till syvende och sist för att försöka få bra avkastning, inget annat. Anser man att en aktie är för högt värderad så säljer man, anser man att den är för lågt värderad så köper man.
Jag har en längre plan och 2200 är inte i närheten av vad jag vill ha som avkastning. Även om det självklart är lockande att sälja nu och att ta hem en stor vinst så väljer jag ändå att följa min plan. Det kan säkert bli mycket upp och ner framöver och att jag ångrar att jag inte sålde men det brukar bli högre avkastning i det långa loppet om man inte är en vindflöjel. Ett av de största misstagen många gör på aktiemarknaden är att de säljer för tidigt.
Om man har ett långsiktigt mål vilket man bör ha om man investerar i aktier är det oftast vettigare att man fokuserar på själva företaget för om företaget gör bra saker och utvecklas snabbt blir man mer trygg i sin investering. I Teslas fall hjälpte det mycket under förra sommaren när aktien var nedtryckt att inte bry sig om aktiepriset utan istället fokusera på företaget. Det är samma sak nu. Jag vill ha mer än 2200 och säljer inte. Jag känner mig också trygg med att Tesla växer snabbt och att jag förr eller senare kommer nå mitt mål.
Att analytiker har riktkurser över dagens kurs gäller generellt för precis alla aktier precis alltid... Det ligger i sakens natur att analytiker vill hålla kurser och handel uppe. Du kan ju tex läsa lite om vad analytikerna tyckte om Enron eller mer aktuellt om Wirecard.Andersen skrev:Det finns en hel del proffsanalytiker som har en riktkurs på eller över dagens nivå. Och då menar jag inte ARK! Är de också helt ute och cyklar, enligt dig?Legato skrev:Nej. Fundamenta i bolaget förändras inte av vilken lista aktien är noterad på.lejon1 skrev:Ingen nämner S&P 500. När det blir realitet måste det väl ha en stabiliserande faktor? Ligger kvar långsiktigt.
För mig är det lika ointressant vad de tycker nu som det var vad de tyckte med aktien på $180 för nått år sedan. Jag gör min egen analys av läget och ägde aktien upp till $800-$900 nivån. Där någonstans tycker jag en rimlig kurs är i dagsläget.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nej, man säljer aldrig bort sig när man säljer till en kurs som är högre än den man anser vara motiverad...Andersen skrev:Om man har en långsiktig placeringshorizont kan det vara en risk att försöka trada innehavet under tiden. Mao sälja bort sig.Legato skrev:Det är ju inte särskilt smart att vara långsiktig i ett innehav man tror ska minska i värde över tid. Hela poängen med långsiktighet är ju att man hoppas att ett innehav över tid ska nå sin korrekta värdering.Mickep skrev:Helt riktigt man kan tro på företaget men tycka att kursen skulle vara mindre. om man är långsiktig så behåller man dem. Då spelar den ingen roll om kursen går i taket eller sjunker genom golvet. Att den är övervärderad betyder bara att man tycker att kursen skulle vara mindre. (och att det inte gör något om den går ned för att man räknar med en mindre kurs).
Varför man inte säljer? tja det är upp till var och en.
Sen är det självfallet upp till var och en om man vill äga aktier i annat syfte än att få avkastning, men det blir en extremt märklig utgångspunkt i en diskussion kring en aktieinvestering.
Sen kan man givetvis ha fel i sin analys, men det är något helt annat.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:
Nej, man säljer aldrig bort sig när man säljer till en kurs som är högre än den man anser vara motiverad...
Momentum är ju stark i TSLA. Då är det lätt att få för sig att det alltid kommer vara så. Man gillar Elon Musk, bilarna och bolaget. Man tror på framtiden. Samtidigt går kursen upp och upp. Klart att det är lätt att gå vilse då.
Samtidigt är det svårt att veta. Aktien kan säkert fortsätta upp mot $3000 i höst. Vem f-n vet. Men då är det TA och psykologi vi pratar om. Inte fundamenta.
"Vill ha"? Tja, man kan ju "vilja ha" $100.000 per aktie också. Det relevanta är att du skrev att ett antal faktorer måste uppfyllas för att du ska tycka dagens kurs är motiverad. Då är det ju väldigt märkligt att behålla aktien.Jordad skrev:Jag skrev att man bör göra en plan för ens investering. Står det i planen att man behöver pengarna inom 2-3 år eller att 2200 är ens mål då ska man sälja med en gång.Legato skrev:Man kan göra precis vad man vill, men att skriva att folk fokuserar för mycket på värderingen (som du skrev) är för mig som att säga att folk bryr sig för mycket om hur ett visst vin smakar, eller för mycket om att ha roligt.
För mig är värderingen det enda relevanta. Aktier äger man till syvende och sist för att försöka få bra avkastning, inget annat. Anser man att en aktie är för högt värderad så säljer man, anser man att den är för lågt värderad så köper man.
Jag har en längre plan och 2200 är inte i närheten av vad jag vill ha som avkastning. Även om det självklart är lockande att sälja nu och att ta hem en stor vinst så väljer jag ändå att följa min plan. Det kan säkert bli mycket upp och ner framöver och att jag ångrar att jag inte sålde men det brukar bli högre avkastning i det långa loppet om man inte är en vindflöjel. Ett av de största misstagen många gör på aktiemarknaden är att de säljer för tidigt.
Om man har ett långsiktigt mål vilket man bör ha om man investerar i aktier är det oftast vettigare att man fokuserar på själva företaget för om företaget gör bra saker och utvecklas snabbt blir man mer trygg i sin investering. I Teslas fall hjälpte det mycket under förra sommaren när aktien var nedtryckt att inte bry sig om aktiepriset utan istället fokusera på företaget. Det är samma sak nu. Jag vill ha mer än 2200 och säljer inte. Jag känner mig också trygg med att Tesla växer snabbt och att jag förr eller senare kommer nå mitt mål.
Får man själv välja så vill man såklart ha oändlig avkastning. Det har ju dock ingen koppling till vad som är en rimlig verklig avkastning.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kortsiktigt är det absolut helt omöjligt att gissa kursrörelser.Verdi skrev:Legato skrev:
Nej, man säljer aldrig bort sig när man säljer till en kurs som är högre än den man anser vara motiverad...
Momentum är ju stark i TSLA. Då är det lätt att få för sig att det alltid kommer vara så. Man gillar Elon Musk, bilarna och bolaget. Man tror på framtiden. Samtidigt går kursen upp och upp. Klart att det är lätt att gå vilse då.
Samtidigt är det svårt att veta. Aktien kan säkert fortsätta upp mot $3000 i höst. Vem f-n vet. Men då är det TA och psykologi vi pratar om. Inte fundamenta.
Det viktiga (i mitt tycke) är att aldrig äga aktier som man anser vara fundamentalt övervärderade.
Den läxan lärde jag mig under IT-haussen och det misstaget kommer jag aldrig göra igen. Jag tycker som sagt Buffets citat är klockrent. Det är väldigt många som tror att de ska hitta ut i tid, men det är väldigt mycket svårare i praktiken än i teorin.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ska du ta strid med varenda en som äger aktier i Tesla?Legato skrev:"Vill ha"? Tja, man kan ju "vilja ha" $100.000 per aktie också. Det relevanta är att du skrev att ett antal faktorer måste uppfyllas för att du ska tycka dagens kurs är motiverad. Då är det ju väldigt märkligt att behålla aktien.
Får man själv välja så vill man såklart ha oändlig avkastning. Det har ju dock ingen koppling till vad som är en rimlig verklig avkastning.

Ja jag tycker det är viktigt att Tesla åstadkommer vissa mål dels för att växa in i värdering och för att företaget ska kunna få möjlighet att växa ytterligare.
Värdering av tillväxtaktier är sällan perfekt. Ofta springer det långt före och ibland långt efter. Klarar man inte av det ska man nog hålla sig till lite försiktigare värdeaktier.
Strid? Nej, men jag diskuterar gärna ämnet. Jag är civilingenjör i finansiell matematik och tycker som sagt det är fascinerande med bubblor på finansiella marknader och vad mycket de tycks ha gemensamt. Är nyfiken på om de alltid kommer upprepas med jämna mellanrum eller om de kommer försvinna med tiden.Jordad skrev:Ska du ta strid med varenda en som äger aktier i Tesla?Legato skrev:"Vill ha"? Tja, man kan ju "vilja ha" $100.000 per aktie också. Det relevanta är att du skrev att ett antal faktorer måste uppfyllas för att du ska tycka dagens kurs är motiverad. Då är det ju väldigt märkligt att behålla aktien.
Ja jag tycker det är viktigt att Tesla åstadkommer vissa mål dels för att växa in i värdering och för att företaget ska kunna få möjlighet att växa ytterligare.
Värdering av tillväxtaktier är sällan perfekt. Oftast springer det långt före och ibland långt efter. Klarar man inte av det ska man nog hålla sig till lite försiktigare värdeaktier.
När det dessutom "drabbat" ett bolag jag älskar med produkter jag tycker är fantastiska så blir det hela extra intressant. På sätt och vis kanske det bästa för världen vore om den här bubblan bara fortsatte...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Pengar som förr har investerats i bolag som kommer att gå under dvs oljebolag och de traditionella fordonstillverkarna måste hamna någonstans, tror mycket av dessa pengar investeras i framtidsbolag som Tesla.
Men det fattas ju inte plötsligt 400 miljarder dollar i andra företag. Vore ju intressant att veta hur mycket pengar som har investerats i teslaaktier.Sabbe skrev:Pengar som förr har investerats i bolag som kommer att gå under dvs oljebolag och de traditionella fordonstillverkarna måste hamna någonstans, tror mycket av dessa pengar investeras i framtidsbolag som Tesla.
Märkligt med aktier.
Om jag äger 11 aktier som jag köpt för 1kr st, totalt 11kr.
Om jag då säljer en aktie för 100kr, då är mitt återstående aktieinnehav plötsligt värt 1000kr???
Om jag då säljer en aktie för 100kr, då är mitt återstående aktieinnehav plötsligt värt 1000kr???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Precis. Men det betyder ju inte att någon annan blivit av med 1000kr.Zalman3 skrev:Märkligt med aktier.
Nja, ditt ingångsvärde var 11:-, värdet innan du sålde aktien var 1100:- och efter är värdet 1000:-.Zalman3 skrev:Märkligt med aktier.
Sannolikt får du betala typ 33:- i skatt på den där aktieförsäljningen, dvs tre gånger mer än vad du gav för samtliga aktier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Blir nya kursen 442 på måndag?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Mer än 420.69
<— jag som är glad att jag köpt ganska billigt och trott att det skulle bli hyfsad utdelning vid 420, när Elon vill lämna aktiemarknaden.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Ja, alla esg-aktier har höga värderingar nu. De som kan tala emot att det är en bubbla som kommer spricka i närtid är att det antagligen kommer bli ännu mer pengar som pumpas in i esg närmaste åren.Sabbe skrev:Pengar som förr har investerats i bolag som kommer att gå under dvs oljebolag och de traditionella fordonstillverkarna måste hamna någonstans, tror mycket av dessa pengar investeras i framtidsbolag som Tesla.
En hög värdering betyder ju inte att mycket pengar har investerats. Teslas aktievärde har ju till stor del ”skapats”. Pengarna fattas ju inte naturligt någon annanstans.
Någon som varit inne på Avanza idag? De har ökat antalet aktier men inte justerat värdet ännu. Jag höll på att ramla av stolen 

- UrbanL
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/urban10026
Gott, då var man miljonär igenJordad skrev:Någon som varit inne på Avanza idag? De har ökat antalet aktier men inte justerat värdet ännu. Jag höll på att ramla av stolen