Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 12 feb 2023 08:44
Subjektivt är S Plaid mycket tystare än 2020 S Raven. (Störst skillnad är det med dubbdäcken på bar asfalt.)
https://teslaclubsweden.se/forum/
Subjektivt är S Plaid mycket tystare än 2020 S Raven. (Störst skillnad är det med dubbdäcken på bar asfalt.)
Fick ju den bara 1 vecka innan S så inte mycket erfarenhet och nästan ingen med fler än 2 i bilen och bara med dubbfria vinterhjul. Men från förarplatsen tycker jag den känns tyst, ID4, jämfört med de andra Teslor jag haft.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:53Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.Pontus skrev: ↑11 feb 2023 10:03Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.OfarligTesla skrev: ↑10 feb 2023 16:45Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
Håller inte med om att det är samma lika.
Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑13 feb 2023 13:57Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Det här sättet verkar ju också funka. Kanske är det fler som föredrar det här istället för chatten...OfarligTesla skrev: ↑13 feb 2023 14:02Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑13 feb 2023 13:57Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Tack för att du grävde fram svaret iaf!
Såg nu att man kan boka provkörning i Uppsala av en S iaf...
viewtopic.php?p=701191#p701191blast skrev: ↑14 feb 2023 07:47Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2023 08:01Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtalOfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 09:51Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2023 08:01Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Får väl maila och hoppas man får svar innan påsk.
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal. Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Nu är Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal. Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna?mikebike skrev: ↑14 feb 2023 11:09Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal. Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Du menar eftersom bilen fungerar så bra?taliz skrev: ↑14 feb 2023 12:10Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna?mikebike skrev: ↑14 feb 2023 11:09Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal. Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.![]()
Hade denna varning från och till under senare delen av -22 men försvann när jag fick bytt spakcentrum och har inte återkommit. Teorin är att det blivit någon olag/okontakt som gör att funktionen inte går att använda dvs stängs av.
Däcktryck gör en del men inte så mycket.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra.
Det är ju inte jättekomplicerat att släppa ut lite luft ur däcken... just sayingOfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
P.S. jag kör själv med 3.2 bar (dvs 46 psi) på min X eftersom jag upplever att förbrukningen minskar rätt mycket då, men jag tycker inte det påverkar ljudnivån särskilt mycket jämfört med mer "normalt" däckstryck.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Model 3 är ju svenska kvinnors #1 drömbil tydligen.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 17:32Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller
Får se om jag kan hitta en annan bil att provköra för som det var nu blev det fullt stopp från frun att köpa en S iaf, och hon hade inga problem med komforten i Model 3an.
Ja något var fel, kände kraftiga vibrationerna i högerarmen om jag la armbågen på armstödet så är rätt säker på att det inte var en representativ provkörning. Om det var däcktryck, fel på den bilen eller något liknande vet jag inte men något var det garanterat. Sedan var det vissa paneler som inte satt ihop speciellt bra och verkade hoppat ur sina clips.dave skrev: ↑15 feb 2023 18:40
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.
Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Tydligen ja, eller nu verkar hon helt såld på nuvarande i4a faktiskt och det är därför hon är kritisk till en S
Kvinnan här hemma kör hellre 500e än S Plaid. Klagar på att den är för stor. Jämför man med dom två så är ju S lite störreOfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 20:02Ja något var fel, kände kraftiga vibrationerna i högerarmen om jag la armbågen på armstödet så är rätt säker på att det inte var en representativ provkörning. Om det var däcktryck, fel på den bilen eller något liknande vet jag inte men något var det garanterat. Sedan var det vissa paneler som inte satt ihop speciellt bra och verkade hoppat ur sina clips.dave skrev: ↑15 feb 2023 18:40
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.
Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Tydligen ja, eller nu verkar hon helt såld på nuvarande i4a faktiskt och det är därför hon är kritisk till en S.
Får man köra Plaid själv med max kraft? I så fall kan man ju anta att de blir utsatta för ett och annat..OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 20:02Ja något var fel, kände kraftiga vibrationerna i högerarmen om jag la armbågen på armstödet så är rätt säker på att det inte var en representativ provkörning. Om det var däcktryck, fel på den bilen eller något liknande vet jag inte men något var det garanterat. Sedan var det vissa paneler som inte satt ihop speciellt bra och verkade hoppat ur sina clips.dave skrev: ↑15 feb 2023 18:40
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.
Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Tydligen ja, eller nu verkar hon helt såld på nuvarande i4a faktiskt och det är därför hon är kritisk till en S.