Sida 191 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 17:37
av Remuz
Bolag som Tesla är galet svåra att värdera. Min värdering är typ 5% av vad man har i market cap nu. Jag kommer dock inte köpa om den går ner till motsvarande 100dollar heller för jag är för rädd om mina pengar för sånt. Absolut lite bitter för att jag inte köpte när jag började följa, men risken var enorm och grattis till alla er som tog risken och nu kan kamma hem rewarden :)

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 17:38
av taliz
Toja skrev:
fth skrev:
Toja skrev:
Dessutom är det väl samma datum som Tesla officiellt blir med i S&P 500
Det är inte allmänt känt om/när Tesla blir upptagen i S&P 500

/fth
Som jag förstått det ska dom enligt reglerna in i S&P500 men väntar på nästa S&P möte som är runt den 22/9
Det finns inget som säger att ett bolag "ska" vara med i S&P 500 AFAIK.
Det behövs rätt förutsättningar, men vilka som faktiskt kommer med avgörs av beslutsfattare inte av "regler".

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 17:55
av Fredrik j
Jordad skrev:
Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 18:07
av Jordad
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.
Alla aktier värderas efter framtida potential.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 18:15
av Fredrik j
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.
Alla aktier värderas efter framtida potential.
Precis. Tolkade ditt inlägg som att en kurs på 2700 borde vara rimligt baserat på att verksamheten är 10gånger större.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 18:17
av Zalman3
2295!!!

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 18:23
av Zalman3
Tesla is now a Top 10 company by market cap :
När når Tesla topp 5 i världen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 19:05
av Credde
Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.

Battery dag måste verkligen visa nåt stort annars blir folk extremt besvikna.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 19:47
av Mickep
När skall tesla göra utdelning?
Som det är nu betalar man bara skatt på isk kontot utan att få någonting, förrän man säljer. (och det vill man inte)

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 19:49
av Legato
Credde skrev:
Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.

Battery dag måste verkligen visa nåt stort annars blir folk extremt besvikna.
Det är givetvis helt absurt.

Helt omöjligt att gissa hur länge galenskapen ska pågå, men det lär nog bli en rejäl backlash iaf. Är rädd att många kommer bränna sig rejält.

När man läser i aktieforum samt grupper på Facebook får man känslan av:
1.) Att många investerat stor del av sina besparingar.
2.) Att många har väldigt stor del av sina investeringar i just Tesla, dvs liten eller obefintlig riskspridning.
3.) Att många på fullt allvar börjar prata om att Tesla är ett undantag från gängse finansiell teori. Vinstgenerering tror man inte är så viktigt...

Det känns verkligen som en riktigt, riktigt farlig kombination av faktorer.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 19:58
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
2295!!!
2224! ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 20:19
av Legato
Warren Buffets citat känns väldigt väl applicerbart på allt för många Teslainvesterare just nu:

"“But they nevertheless hate to miss a single minute of what is one helluva party. Therefore, the giddy participants all plan to leave just seconds before midnight. There’s a problem, though: They are dancing in a room in which the clocks have no hands.”"

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 20:21
av frippe
Legato skrev:
Credde skrev:
Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.

Battery dag måste verkligen visa nåt stort annars blir folk extremt besvikna.
Det är givetvis helt absurt.

Helt omöjligt att gissa hur länge galenskapen ska pågå, men det lär nog bli en rejäl backlash iaf. Är rädd att många kommer bränna sig rejält.

När man läser i aktieforum samt grupper på Facebook får man känslan av:
1.) Att många investerat stor del av sina besparingar.
2.) Att många har väldigt stor del av sina investeringar i just Tesla, dvs liten eller obefintlig riskspridning.
3.) Att många på fullt allvar börjar prata om att Tesla är ett undantag från gängse finansiell teori. Vinstgenerering tror man inte är så viktigt...

Det känns verkligen som en riktigt, riktigt farlig kombination av faktorer.
Ja inte kan den vara riktigt hälsosam. Det som egentligen är stora frågan är hur länge det går innan bubblan brister och tesla kommer att värderas mer traditionellt.

Så, när sälja och kliva ur bubblan innan den spricker?

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 20:23
av Svenssons
Mickep skrev:
När skall tesla göra utdelning?
Som det är nu betalar man bara skatt på isk kontot utan att få någonting, förrän man säljer. (och det vill man inte)
Tesla lär inte ha någon utdelning på många år. Det är först när man minskar på expansionstakten som det kommer bli aktuellt.

Själv förstår jag varför TSLA stiger men kan inte fatta att den stiger till denna nivå. Känns orimligt högt även med ny batteriteknik, nya fabriker, nya marknader, FSD och allt annat.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 21:00
av Sabbe
Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.

Jag är övertygad om att Tesla är topp 3 högst värderade företag år 2030. Om det innebär en värdering på 2 eller 10 biljoner dollar återstår att se. Jag investerar på lång sikt och väntar mer än gärna på belöningen som väntar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 22:04
av Zalman3
Stängde på 2238 dollar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 22:09
av Verdi
Sabbe skrev:
Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.

Jag är övertygad om att Tesla är topp 3 högst värderade företag år 2030. Om det innebär en värdering på 2 eller 10 biljoner dollar återstår att se. Jag investerar på lång sikt och väntar mer än gärna på belöningen som väntar.
Hur många års 30-50% ökningar är inprisade i kursen redan? Bara för att bolaget växer med 50% så ökar inte aktien med 50%.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 22:15
av FredrikR
Sabbe skrev:
Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.

Jag är övertygad om att Tesla är topp 3 högst värderade företag år 2030. Om det innebär en värdering på 2 eller 10 biljoner dollar återstår att se. Jag investerar på lång sikt och väntar mer än gärna på belöningen som väntar.

Instämmer i det du skriver.
Jag hoppade av på typ 950, för tänkte att det skulle komma en dipp. Gick in igen någon stans på 1400 för att jag känner långsiktigt tror jag på Tesla även om det kommer några dippar. Tänker att då vill jag i alla fall ha någon aktie.
Men med den här stegringen det varit sedan dess börjar jag tveka igen och känna att det kanske är lika bra att sälja och vänta in någon dipp.
Svårt då jag vill vara långsiktig, men kursen känns lite väl överdriven/uppblåst just nu.

Nu ska man ha i åtanke att mina affärer på dessa nivåer innefattar några enstaka aktier. Man kunde ju önska att jag behöll de aktierna jag hade när nivån låg mellan 150-250 :lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 aug 2020 23:41
av Andersen
Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 01:09
av Legato
Andersen skrev:
Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.

1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).

2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.

3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 06:13
av Zalman3
20200828_061214.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 07:14
av Andersen
Legato skrev:
Andersen skrev:
Bilagan Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg finns inte längre
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.

1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).

2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.

3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
Jämfört med andra stora tillväxtföretag ser det ut så här:
EgXNcMOWoAAUvR1.jpg
Apples PEG tex?

I Teslas fall så pratar vi fortfarande biltillverkningen och inget annat - inte Tesla Energy och inte en fungerande FSD. Värdet på det sistnämnda kan förstås vara noll, men knappast så för Tesla Energy, särskilt inte om de får snurr på cellproduktion i egen regi på Tera-nivå.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 10:59
av Jordad
Legato skrev:
Andersen skrev:
Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.

1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).

2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.

3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
Extremt optimistiska är en överdrift. Tesla har 25% marknadsandel idag och bygger kapacitet snabbare än resten av bilindustrin. Det är snarare troligt att Teslas marknadsandel ökar närmaste åren. Sedan kanske den sjunker tillbaka innan 2025 men 20% är en förhållandevist konservativ bedömning. Tesla har högre GM idag och då är man bara i början av M3/Y programmet. Stordriftsfördelarna har inte kommit ännu. ASP är också troligt. Tesla kommer säkert sälja hälften av bilarna under 45k 2025 men Semi och Y,S,X,C,R kommer dra upp snittet rejält. Opex har sjunkit de senaste 5 åren för Tesla trots hög expansionstakt och det är inte troligt att man helt skulle glömma den effektiviteten framöver.

Det finns mycket som man kan ifrågasätta med beräkningen ovan och framförallt är det att den är överdrivet pessimistisk. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner i produktion. Aktiens värdering idag bygger även till viss del på Energiprodukter och ett framtida Tesla Network och man måste ha med det i beräkningen. Bara att ersätta peaker plants kommer troligtvis vara en jättemarknad för Tesla de kommande 5 åren.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 11:37
av Legato
Andersen skrev:
Legato skrev:
Andersen skrev:
Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.

1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).

2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.

3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
Jämfört med andra stora tillväxtföretag ser det ut så här:
EgXNcMOWoAAUvR1.jpg
Apples PEG tex?

I Teslas fall så pratar vi fortfarande biltillverkningen och inget annat - inte Tesla Energy och inte en fungerande FSD. Värdet på det sistnämnda kan förstås vara noll, men knappast så för Tesla Energy, särskilt inte om de får snurr på cellproduktion i egen regi på Tera-nivå.
Haha, PE 2022...

Det är återigen ett extremt haussat estimat om PE 2022 och då dessutom med utgångspunkten att aktien ska stå kvar på dagens nivå, dvs utan uppsida.

Till skillnad från Apple så gör Tesla i princip nollvinst idag. Det är ju det som är grejen, Apple levererar idag medan Teslas kurs bygger på vad man i bästa fall kan leverera 2025... Det är inte omöjligt att det händer, men risken och nedsidan är otroligt mycket större.

Re: Aktien TSLA

Postat: 28 aug 2020 11:44
av Legato
Jordad skrev:
Legato skrev:
Andersen skrev:
Screenshot_20200827-232949_Chrome.jpg
Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?

Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?

Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:

Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split

Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.

Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.

1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).

2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.

3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
Extremt optimistiska är en överdrift. Tesla har 25% marknadsandel idag och bygger kapacitet snabbare än resten av bilindustrin. Det är snarare troligt att Teslas marknadsandel ökar närmaste åren. Sedan kanske den sjunker tillbaka innan 2025 men 20% är en förhållandevist konservativ bedömning. Tesla har högre GM idag och då är man bara i början av M3/Y programmet. Stordriftsfördelarna har inte kommit ännu. ASP är också troligt. Tesla kommer säkert sälja hälften av bilarna under 45k 2025 men Semi och Y,S,X,C,R kommer dra upp snittet rejält. Opex har sjunkit de senaste 5 åren för Tesla trots hög expansionstakt och det är inte troligt att man helt skulle glömma den effektiviteten framöver.

Det finns mycket som man kan ifrågasätta med beräkningen ovan och framförallt är det att den är överdrivet pessimistisk. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner i produktion. Aktiens värdering idag bygger även till viss del på Energiprodukter och ett framtida Tesla Network och man måste ha med det i beräkningen. Bara att ersätta peaker plants kommer troligtvis vara en jättemarknad för Tesla de kommande 5 åren.

För det första så bygger den på att försäljningen av elbilar ska öka med ca 50% i snitt kommande fem år. 2019 ökade den med runt 20% och 2020 kommer försäljningen troligen minska. Att då räkna med 50% årligen i genomsnitt är såklart extremt optimistiskt och förutsätter en extremt expansiv världsekonomi.

Att tro att opex ökar 120% när produktionen ökar 700% är såklart helt orimligt.

Att ASP skulle ligga på $45k samtidigt som man säljer 700% fler bilar är såklart också helt orimligt. Antingen blir ASP avsevärt lägre (vilket jag tror) eller så blir volymerna avsevärt lägre (vilket jag också tror, dock inte lika stor avvikelse).