Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännu
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för Ionity
Är det bara i Sverige som Ionity inte underhåller sina laddare? Den tanken slog mig aldrig, men det kan ju faktiskt vara så.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 aug 2021 22:00
av Gargamel
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Jäkligt trist elbilsupplevelse!
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Igår fick jag parkera på en publik parkering med 50kW, så bilen var full i morse.
Nu står jag på Profil Hotell's parkering med 2.1kW kräm på g, bilen är inte fulladdar föräns 14:10 imorgon, och då är jag i emmaboda och jobbar, så jag kommer få stödladda innan fredag när jag ska hem, så jag slipper sitta efter jobbet på en 50-laddare innan jag tar mig till värnamo..
Men visst, 5 gratisladdningar har jag fått hitintills av ionity för deras laddare varit trasiga och andra platser upptagna, efter 20 minuter telefonsamtal..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 aug 2021 22:58
av Elmil
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 aug 2021 23:17
av martinot
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 00:12
av Zalman3
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 00:34
av Nect
Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 00:51
av martinot
Både +/- för laddning i Norge under semester (många som åker hem just nu).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 07:02
av mati
martinot skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
Jag tror inte heller att det är datorns fel. Visst finns det dålig embedded-skit som är Windows baserad och som funkar sådär. Men det finns - precis som du säger - också mycket bra och stabila terminaler som är tåliga. Man får väl bara hoppas att de inte kör Windows och att de inte har tagit den billigaste hårdvaran. Det ska ju vara premium.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 17:18
av Bjelke
Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 17:26
av mati
Bjelke skrev:
Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarare
bättre pris per kWh)………
Det har du f*n rätt i. Jag tänkte aldrig på det eftersom jag vägrar betala månadsavgift för Ionity. Men det är klart, gör man det så vill man ju såklart kunna ladda där också. Framförallt när man betalar typ 11 månader i onödan bara för att kunna ladda lite billigare under sommarsemestern. Skojigt när det inte fungerar då och man tvingas stå i köer, kanske till och med hos någon annan än Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 17:30
av heldiggrisen
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 18:28
av mati
heldiggrisen skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 18:40
av Robertrimmevik
mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 19:05
av chaffis75
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 19:26
av Elmil
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Elmil skrev:
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Jag förstår inte varför det måste vara så?
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.
Ligger nog något i det.
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
En skillnad är ju att laddaren hanterar personsäkerhet, så den måste vara idiotsäker. Hellre fälla än fria, så att säga. Även om autentiseringen fungerar kommer det att uppstå fler användarrelaterade problem med en terminal. Det finns ju ingen så påhittig som en idiot.
Jag tycker skillnaden mellan SuC och övriga talar sitt tydliga språk - Teslas koncept saknar operatörspanel och detta är en av flera anledningar till att deras system är så driftsäkert och robust.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 21:15
av mati
chaffis75 skrev:
Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Jag är ju helt övertygad om att Ionity säljer gammal ström och att de förpackar den bara som dyr premium-ström för att kunna ta mer betalt. Och alla vet ju att gammal ström kan korka igen kablar och elektronik. Ett täppt strömfilter kan slå ut hela laddaren. Det enda som hjälper då är att skölja igenom laddaren med färsk ström, men den måste teknikern ha med sig i ett stort batteri eftersom laddaren ju bara är ansluten till gammalströmnätet. Det är jättekomplicerat och dyrt, och därför skiter de i att fixa laddarna som har geggat igen.
Ja, så är det nog. Låter logiskt tycker jag. Nån som inte är övertygad än?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 21:30
av chaffis75
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Jag är ju helt övertygad om att Ionity säljer gammal ström och att de förpackar den bara som dyr premium-ström för att kunna ta mer betalt. Och alla vet ju att gammal ström kan korka igen kablar och elektronik. Ett täppt strömfilter kan slå ut hela laddaren. Det enda som hjälper då är att skölja igenom laddaren med färsk ström, men den måste teknikern ha med sig i ett stort batteri eftersom laddaren ju bara är ansluten till gammalströmnätet. Det är jättekomplicerat och dyrt, och därför skiter de i att fixa laddarna som har geggat igen.
Ja, så är det nog. Låter logiskt tycker jag. Nån som inte är övertygad än?
Skämtar du med mig eller vad menar du.. De var ju ett av de mesr oseriösa inlägg jag sett från dig.. Tråkig attityd..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 21:36
av mati
Det är klart det var ett skämt. Förlåt att det inte framgick. Jag glömde nog denna
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 aug 2021 21:40
av chaffis75
mati skrev:
Det är klart det var ett skämt. Förlåt att det inte framgick. Jag glömde nog denna
Ok.. Tack.. Kanske jag som läste lite för dåligt..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 00:18
av martinot
Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 00:51
av Zalman3
martinot skrev:
Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Mycket intressant!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 07:09
av mati
Coolt. Tack martinot, alltid roligt när man får ta del av lite insiderinfo.
Det är ju uppenbart att SuC skiljer sig avsevärt från alla andra laddstationer. Jag utgår ifrån att laddarna hos Ionity (och andra aktörer) är autonoma enheter som arbetar helt oberoende av varandra. Inga moduler som kan ta över när en annan modul pajar, ingen redundans, och förmodligen inte ens någon större fjärrövervakning. Det förklarar högst antagligen skillnaden i driftsäkerhet. Och så teknikerna, det är förmodligen nästan det viktigaste. Att det alltid finns specialistfolk som mer eller mindre omedelbart kan vara på plats för att fixa fel. En fristående elektrikerfirma eller liknande kommer ju troligen inte omedelbart rycka ut när en Ionity-laddare har gett upp. Och sen har de säkert inte heller de nödvändiga reservdelarna hemma.
Frågan är ju om detta någonsin kommer att bli ändring på. Teslas modell är ju helt överlägsen, rent tekniskt, medan ionity har i princip byggt upp sitt nätverk med fel arkitektur i grunden. Svårt att ändra i efterhand skulle jag tro.
Servicefrågan med specialutbildade tekniker skulle Ionity kunna lösa. Men de har ju istället (enligt egen utsago) istället anställt en massa folk för telefonsupport på alla tänkbara språk. Konstig prioritering. Hade laddarna fungerat som de ska så hade man kanske inte behövt så mycket telefonsupport heller.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 08:24
av MWall
Ja, vinstmarginalen på SuC lär inte vara den bästa med den organisationen. Förstår inte alla som tror att Tesla kommer tjäna stora pengar om de öppnar upp för andra märken.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 08:31
av HelectriC
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är klart det var ett skämt. Förlåt att det inte framgick. Jag glömde nog denna
Ok.. Tack.. Kanske jag som läste lite för dåligt..
Du måste väl ändå skämta, som frågar om det var ett skämt
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 aug 2021 08:41
av Off Grid Byggaren
En stor välutbildad serviceorganisation i Sverige är nog vad Ionity också skulle behöva.
Elarkitekturen är rejäl och borde inte vara problem, möjligen i Ytterån där de har dubbla transformatorer för att få rätt spänning. Men den byggdes ju långt innan övriga stationer.