Re: Audi e-tron
Postat: 23 aug 2020 10:32
Sen ska vi nog inte klumpa ihop android auto med carplay som om det vore samma sak. Carplay tycker jag är bättre och anledningen till varför jag bytte till iPhone. Min bil har bägge.
https://insideevs.com/news/434576/audi- ... s-h1-2020/Iceland- 93%
Norway - 92%
Zalman3 skrev:Intressant är att e-tron är en fossilbilsdödare av rang.
I Norge och Island säljs knappt några fossila Audis längre.
Audi e-trons andel av Audis försäljning h1 2020.https://insideevs.com/news/434576/audi- ... s-h1-2020/Iceland- 93%
Norway - 92%
EDIT:
Audi skulle med lätthet kunna säga att de bara säljer elbilar i Norge och Island från 1 januari 2021.
Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.dd88 skrev:Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
MG ZS EV har på kort tid gjort dundersuccé i Norge, femte mest sålda bil alla kategorier.mati skrev:Audi verkar ju verkligen ha lyckats med e-tron. Trots det höga priset. Det är extremt glädjande för då finns hopp att de börjar förstå att det faktiskt finns en marknad för elbilar och att det dessutom går att konkurrera med Tesla. För som jag uppfattar siffrorna så har Teslas försäljningssiffror dalat rejält i Norge. Och då antar jag att folk inte har bytt tillbaka till fossilbilar utan att de har köpt andra elbilar istället, främst e-tron tydligen.
Det blir spännande att se hur bilar som Enyaq och ID4 tas emot. Bilar som inte kostar skjortan men som ändå är fullvärdiga familjebilar med drag och allt. De kan ju nästan inte bli nåt annat än dundersuccé.
Hehe, samma här. Smart styrning av garageport låter dock intressant. Problemet med min "garageport" är att det är en ladugårdsport som kräver en blandning av lite lagom våld och fingertoppskänsla för att öppnas och stängas. Låsningen sker superavancerat hi-tech-mässigt med en tung sten som läggs framför porten så att den inte blåser upp igen. Kan man göra detta automatiskt med Apple Car Play är jag nästan beredd att skaffa en Ajfån för det. I Android Auto kunde jag inte hitta den funktionen.Jerker skrev:Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.dd88 skrev:Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.HelectriC skrev:vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.mati skrev:Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
Har också Sygic men är inte så imponerad. Visar inte gps hastighet på bilens skärm uppdateras inte längre fast man betalar livstids uppdatering. Nu försöker de sälja en ny app för 39,90€themax skrev:Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.mati skrev:Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
Min favoritnavigeringsapp är Sygic (slutade använda Waze när Google köpte det). Sygic är skönt att ha i instrumentpanelen istället för på en telefonhållare som jag måste ha nu. Teslas navigation funkar rätt bra, men i rusningstrafik har jag alltid Sygic uppe samtidigt, och om det någon gång blir ett val mellan vägar följer jag Sygic.
Lite OT med Sygic här, men det är just denna möjlighet, att ha just de appar JAG vill ha aktiva som är styrkan med Carplay/Android Auto. Dock är Android Auto är inte lika utvecklat (enligt mina erfarenheter) som Carplay i de bilar jag testat i.
Kanske inte vad du menade, men "föga imponerande" skulle jag säga är ett avfärdande.mati skrev:Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Carplay är perfekt om man inte vill använda rattknappar,navigation i head-up och kombi-instrumentet, röststyrning osv.dd88 skrev:Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.HelectriC skrev:vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Hm ja. Skrev själv en tråd om just den här galenskapen. De allra flesta bilkonfiguratorer för elbilar är helt vansinnigt plottriga och ologiska. Tyvärr var e-tron en av de värre enligt mig.dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Inte mugghållare som standard ens?? Eller USB..?Moelito skrev:Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk