Sida 20 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 13:01
av erbo73
Säljaren sa till mig att 750 kg skulle den få dra. Eftermonterat drag, inte integrerat från fabrik. Duger för mig. Ingen dealbreaker iaf. Så jäkla surt att den skulle gå bort på en sån simpel sak som laddaren!
Får nu istället ställa mitt hopp till att en uppdatering av Model S ger (MINST!):
Möjlighet till lasthållare UTAN soltak alt. att den kommer med skidsäck (eller ännu bättre fällbart baksäte 40/20/40)
Headup display
Dragkrok, och 750 kg är good enough.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 13:03
av 12man
Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 13:17
av StefL
12man skrev:Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 13:24
av lobbin
erbo73 skrev:
Möjlighet till lasthållare UTAN soltak alt. att den kommer med skidsäck (eller ännu bättre fällbart baksäte 40/20/40)
.
Lasthållare utan soltak kommer tyvärr troligen inte att hända, då det är den extra balken i taket som kör att man kan ha lasthållare.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 13:32
av Geni87
StefL skrev:12man skrev:Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
De finns, men jag har inte lyckats hitta någon billigare än den här 24 kW:aren
https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... 051790.htm
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:15
av Bjelke
StefL skrev:12man skrev:Hur ser det ut med hemma dc laddare? Till vettiga pengar
Undrar samma sak - jag hade fått för mig att laddboxar som Tesla WC omvandlar AC till DC och på så sätt utnyttjar den ström man har tillgång till optimalt utan hänsyn till ombordladdaren men så är det alltså inte? Det borde ju inte vara rocket science att sätta ihop en laddbox som levererar likström liksom...
Nej tyvärr så nyttjar WC:n bara ombordladdaren...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:17
av Verdi
Västerås stolthet har lite alternativ.
http://new.abb.com/ev-charging/full-global-portfolio
Har inte hittat några priser än. Återkommer.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:18
av lobbin
Fast det spelar väl ingen roll med DC-laddare hemma om man inte har högre anslutning än vad bilens interna laddare klarar av?
Enda fördelen jag kan tänka mig är om den är utrustad med belastningsvakt så den hela tiden levererar max vad fastigheten klarar av samtidigt som den tar hänsyn till övriga förbrukare så den inte smäller huvudsäkringarna.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:22
av Verdi
lobbin skrev:
Fast det spelar väl ingen roll med DC-laddare hemma om man inte har högre anslutning än vad bilens interna laddare klarar av?
Enda fördelen jag kan tänka mig är om den är utrustad med belastningsvakt så den hela tiden levererar max vad fastigheten klarar av samtidigt som den tar hänsyn till övriga förbrukare så den inte smäller huvudsäkringarna.
Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:27
av 12man
Utgick från att ipace hade CCS på anständig nivå..
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:29
av 12man
Bara bilderna ser ut som en million bucks
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:39
av erbo73
12man skrev:Utgick från att ipace hade CCS på anständig nivå..
Jodå, 100 kW faktiskt. Finns dock inte många laddare som stödjer det i Sverige ännu.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 14:50
av lobbin
Verdi skrev:
Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning.

Ah, du tänkte så. Jag trodde vi tänkte mer generellt. Men ja, då är jag med på ditt argument.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 16:05
av Bjelke
lobbin skrev:Verdi skrev:
Jo det gör det väl? Du kan ju mata DC-boxen med trefas. Vips så har I-Pace indirekt trefas-laddning.

Ah, du tänkte så. Jag trodde vi tänkte mer generellt. Men ja, då är jag med på ditt argument.

Ville göra lika till Leafen av samma skäl men det var inte direkt prisvärt då, och är ff ganska dyrt

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 16:14
av Geni87
Då är nog denna ett bättre alternativ för hemmaanvändare, garanterat svindyr den också dock.
https://library.e.abb.com/public/b1a063 ... nd_web.pdf
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 17:48
av HelectriC
Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 17:54
av vigge50
HelectriC skrev:Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Då ska vi bara få reda på priset för denna bilen sen så har vi ganska bra koll på den.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 17:55
av HelectriC
vigge50 skrev:HelectriC skrev:Fick samtal från lokale jaguarsäljaren som berättade lite om bilen.
Jag har plats 50 i kön
Bilen får 1-fas 7,4kW inbyggd laddare
Baksätet är delbart 60/40 utan skidlucka (dvs samma som Model S)
Möjlighet till takräcke och dragkrok
Första kundbilar kommer juli/augusti
22-23 februari visar dom en produktionsbil i Bergen. Sen har man fram till 28 feb att låsa beställning om man vill få bilen i aug/juli
Definitivt ingen tillgång till Teslas Superchargers
Ingen garanti på mer än 50kW CCS även om mer antagligen blir troligt
Luftfjädringen ställer in sig i hårdhet, inte bara höjden som hos Tesla
520 liter bagage bak, 30 liter fram (F-pace har 550 bak)
Körmässigt ska den bli ett mellanting mellan Model S och Model X, dvs inte en ren SUV/gungkänsla.
Då ska vi bara få reda på priset för denna bilen sen så har vi ganska bra koll på den.
De svenska priserna har jag tyvärr inte

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 11 jan 2018 19:27
av bylund
Anledningen till att bilar som Leaf och I-Pace får enfasladdning gissar jag liknar anledningen att Teslan är Kalifornienoptimerad i många avseenden. I Japan och Storbritannien (och Norge och USA) har man ofta enfas med högre strömstyrka i hushållen. På dessa marknader är enfas 32 A alltså bättre än trefas 16 A för hemmaladdningen.
Man kan ju hoppas att design kan ta hänsyn till förhållanden i den stora världen, men det verkar inte vara så.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 07:11
av Bjelke
Tyvärr minns jag inte priset på deras lilla snabbladdare (den mobila alltså) men det var iaf den jag tittade på för nåt år sedan, upp till 22kW och skulle
kunna funka hemma om man vill ladda en bil med enfas-laddning men dra trefas osv...
Vill minnas att det rörde sig om nåt i stil med 50-80 tusen för dom, kan man komma åt nåt bidrag i det fallet tro? (dom är ju inte fast monterade isf)
http://sundrive.hemsida24.se/produkter-20756172
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 07:19
av e5m1r
Här kan du köpa DC laddning till förhållandevis bra pris
http://www.setec-power.com
Kolla bara upp att de har giltiga cert för EU
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 07:59
av Svenssons
Priset verkar hamna kring 30-40tkr för 20kW CCS. Bra mycket mer än för en AC-laddare men ändå möjlighet och dessutom går det kanske få bidrag. Frågan är som du skriver om de klarar av EU-kraven.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 09:24
av Bjelke
När jag räknade på en DC till Leafen så tänkte jag på att man då kunde välja den mindre inbyggda laddaren (dvs spara en slant där) men även
att ha mindre säkringar hemma (eller eg att inte behöva byta till större sas) och spara en rejäl slant även där, och till sist jämförde jag den
kostnaden med en vanlig AC-box hemma, men då blev det ingen vidare kalkyl (om man inte räknar på många år för då vinner kalkylen pgav
kostnaden för större säkringar såklart).
Däremot om jag skulle behålla Leafen som jag hade med den lilla inbyggda laddaren (vilket oxo blev fallet) så var det ju mer en fråga om
att öht kunnat ladda snabbare hemma, och inte bara för att slippa dra all ström från en enda fas

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 09:31
av Svenssons
Som jag ser det så är största vinsten med trefasladdning hemma inte snabbare laddning utan att effekten fördelas på tre faser. Jag skulle nog oftast klara mig med ca 4kW laddning men det skulle vintertid vara stora problem att konstant kväll och nattetid dra 16A från en fas.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 12 jan 2018 09:50
av Smutt
Svenssons skrev:Som jag ser det så är största vinsten med trefasladdning hemma inte snabbare laddning utan att effekten fördelas på tre faser. Jag skulle nog oftast klara mig med ca 4kW laddning men det skulle vintertid vara stora problem att konstant kväll och nattetid dra 16A från en fas.
Håller helt med har man sen en Tesla dessutom blir ju problemet större