Sida 20 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 10:24
av OfarligTesla
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 10:42
av ellerstrom
mati skrev:
Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
Nu har jag inte räknat på det, men givet samma batteristorlek i bilarna och att batteriernas laddkurvor har samma utseende fast med dubbelt så hög effekt (följer laddarna så att säga) vid varje given punkt, tror jag att bil nr två på laddaren inte kommer behöva mycket längre tid än vad bil nr 1 tar idag. Då är det en "no brainer" tycker jag. Dessutom, kommer två gamla bilar, med nuvarande batteriteknologi, så kommer ju båda att få full effekt direkt.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 13:19
av LarsL
Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.

Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 13:38
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.

Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.

För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet

Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.

Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Så om du är ute och chillar så får nästa man vänta längre för att du drar ner på laddfarten och tar en shoppingrunda?


OfarligTesla skrev:
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
Inte bara Tesla utan de bakom i kön med som nämnt ovan.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 13:45
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.

Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Det borde gå att få till riktigt bra med summon och platser som tillåter fler bilar att parkera per laddsladd. Laddstationen positionerar och laddar bilarna på bästa sätt och inte mer än vad som behövs.

Som någon nämnde i en annan tråd där jag tipsade om destination chargers bara 24km från en supercharger, att man hellre ställde sig på gratis CHAdeMO mitt i stan och gick iväg och käkade. Det är ju fritt för alla att använda en gratis laddare, men jag kan tycke det blir lite systemfel om någon blockerar en CHAdeMO när dom med stor sannolikhet inte behöver det. Samma sak med Superchargers, att erbjuda lägre laddhastighet billigare bromsar ju nästa bil i turordningen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 14:41
av Zalman3
Har mest laddat på SC i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 15:31
av Generalbogge
Nu verkar ju nästan Grums vara klar, enligt bilder i tidigare inlägg. Men den står fortfarande som kommande under hösten 2018 på Teslas hemsida. Detsamma gäller Markaryd, som också står kommer hösten 2018. Är det så att den också håller på att byggas nu? Någon som vet något om den?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 16:11
av Jerker
Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken! :lol:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 17:07
av Walker
Jerker skrev:
Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken! :lol:
:lol: :lol: :lol:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 07:35
av EnTraktor
Enligt supercharge.info är Grums öppen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 08:32
av Nikke
Passerar om ca 4 timmar. Kan kolla

Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:10
av Nikke
Bild

Bild

Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.

Edit: finns tydligen en tunnel under

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:14
av 12man
Då ligger pricken fel hos Supercharge.info, misstänkte det från bullens bilder,

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:14
av vigge50
Så markeringen på supercharge.info sitter fel?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:36
av frippe
Nikke skrev:
Bild

Bild

Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.

Edit: finns tydligen en tunnel under
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:46
av 12man
vigge50 skrev:
Så markeringen på supercharge.info sitter fel?
"matställe" borde menas Rasta, de ligger norr e18, pricken ligger norr e18, tror pricken borde ligga söder e18, kl 7-8 på rondellen

Dvs Rasta vill fortf inte ha Tesla hos sig, det var ju där "Karlstad" SuC var tänkt att ligga från början, finns ju gott om plats på norrsidan..

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 11:52
av 12man
Cirkulationsplatsen heter "wounded knee" enligt vissa kartor, uttryck för Värmlandshumor, knutte som gått i backen? Och hans kompisar som namngett?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 12:02
av vigge50
Finns redan på Teslas hemsida
74B07462-EFDA-40AE-A2B6-26651C5165E2.jpeg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 14:12
av Nikke
Teslas ”nål” stämmer. Vi fick gå över två diken för att komma under vägen till E18.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 14:31
av OfarligTesla
frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 14:35
av frippe
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar. :?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 14:37
av OfarligTesla
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar. :?
Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 17:46
av ovelundkvist
Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 17:48
av ovelundkvist
Etikett på de mindre fundamenten.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 jul 2018 17:58
av Corvus
Befinner mig just nu på Bremens Supercharger. Här finns märkligt nog bara 4 laddstolpar. Alla är upptagna och det är fem bilar i kö nu. Tesla har en representant här som håller ordning på kön.
Som tur är ligger det vid ett outlet, McDonalds och Ikea så det finns att göra.