Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 19 jul 2018 10:24
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
Nu har jag inte räknat på det, men givet samma batteristorlek i bilarna och att batteriernas laddkurvor har samma utseende fast med dubbelt så hög effekt (följer laddarna så att säga) vid varje given punkt, tror jag att bil nr två på laddaren inte kommer behöva mycket längre tid än vad bil nr 1 tar idag. Då är det en "no brainer" tycker jag. Dessutom, kommer två gamla bilar, med nuvarande batteriteknologi, så kommer ju båda att få full effekt direkt.mati skrev:Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
Så om du är ute och chillar så får nästa man vänta längre för att du drar ner på laddfarten och tar en shoppingrunda?Zalman3 skrev:Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Inte bara Tesla utan de bakom i kön med som nämnt ovan.OfarligTesla skrev:Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
Det borde gå att få till riktigt bra med summon och platser som tillåter fler bilar att parkera per laddsladd. Laddstationen positionerar och laddar bilarna på bästa sätt och inte mer än vad som behövs.LarsL skrev:Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Jerker skrev:Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken!
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.Nikke skrev:
Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.
Edit: finns tydligen en tunnel under
"matställe" borde menas Rasta, de ligger norr e18, pricken ligger norr e18, tror pricken borde ligga söder e18, kl 7-8 på rondellenvigge50 skrev:Så markeringen på supercharge.info sitter fel?
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.OfarligTesla skrev:Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).frippe skrev:Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.OfarligTesla skrev:Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.