Dubbelt så dyrt att tanka elbilar
Samtidigt som jakten på en fossilfri region pågår sätter Kalmar Energi upp laddstolpar till elbilar där bränslet ofta blir dubbelt så dyrt som bensin. http://www.barometern.se/kalmar/dubbelt ... a-elbilar/
Om han laddar för 80 öre per kw hemma blir det jättebilligt. Tänk om han laddar 20 h med 1 kw för 80 öre blir det ju 4 öre per kWh
Re: Artikel i media
Postat: 29 jan 2017 19:51
av Remuz
Att betala 15kr/mil är väl helt okej när man behöver tanka enstaka mil i nödlägen. Dom måste ju betalt för infra, annars får staten gå in och bygga allt infra
Måste dela med mig av den här också.
Känns det inte som slöseri att elektrifiera hela vägsträckorna, som i det här fallet Gävle-Borlänge? Borde det inte räcka med kortare sträckor med jämna mellanrum där man kan ladda upp batteriet under färd?
Ifall man överhuvud taget ska slösa pengar på elektrifiering av vägar, istället för riktigt kraftiga superladdare för lastbilar.
Han har länge propagerat för fler tunlar. Det här är en test tunnel för att komma på snabbare sätt att göra dom. han sicktar på att få upp tunnelborrningshastigheten med 500-1000%
Han har länge propagerat för fler tunlar. Det här är en test tunnel för att komma på snabbare sätt att göra dom. han sicktar på att få upp tunnelborrningshastigheten med 500-1000%
Undrar om Elon är kompis med Mikael Blomqvist och därmed 10X labs? http://www.10xlabs.io/
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 11:01
av helix
Model S får inte toppbetyg i krocktest utfört av IIHS i USA.
Enligt artikeln har Tesla gjort uppdatering på bilar producerade i Januari för att förbättra säkerhetsbälten och impact vid en kollision rakt fram och bilen ska testas på nytt. Det står även i artikeln att Tesla jobbar med underleverantörer för att förbättra strålkastarna då dessa fått dåligt betyg i testet. Det där med strålkastarna är faktiskt ett riktigt stort problem och för mig personligen är detta tillsammans med några andra saker bakgrunden till att jag överväger att avbeställa min bil som ska komma i vår, alternativt hoppas på att det görs uppdateringar innan min bil produceras...
Model S får inte toppbetyg i krocktest utfört av IIHS i USA.
Enligt artikeln har Tesla gjort uppdatering på bilar producerade i Januari för att förbättra säkerhetsbälten och impact vid en kollision rakt fram och bilen ska testas på nytt. Det står även i artikeln att Tesla jobbar med underleverantörer för att förbättra strålkastarna då dessa fått dåligt betyg i testet. Det där med strålkastarna är faktiskt ett riktigt stort problem och för mig personligen är detta tillsammans med några andra saker bakgrunden till att jag överväger att avbeställa min bil som ska komma i vår, alternativt hoppas på att det görs uppdateringar innan min bil produceras...
När jag hade en BMW 320d GT som hyrbil upptäckte jag att jag ofta glömde att slå på helljuset på BMW:n. Dels berodde detta på att jag hade blivit van vid automatiska helljuset på Model X men också för att halvljuset på BMW:n nästan lyste lika mycket/bra som helljuset på Model X... Tesla skulle kanske kuna tjäna lite pengar på att ta fram extrabelysning till sina bilar?
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 11:52
av Bjelke
Ja lyset är nog det sämsta jag haft någonsin, minns när vi hade en Merca som loaner och lyset i den var obeskrivligt mkt bättre, även automatiken var sjukt bra på den...
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 11:54
av Jerker
Samma med Zoen. Jag har aldrig haft ett så dåligt ljus på en bil, och det senaste jag hade att jämföra med var en Volvo från 1988. Eller hustruns billiga Kia som dessutom har kurvljus.
Är det nåt med elbilar, att man försöker spara in på energi där?
Edit: Fast Zoen har H4-lampor precis som Volvon. Måste alltså ha med reflektorerna att göra. Det är väl designen på lyktorna som ställer till det.
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 12:13
av Bjelke
Jo design ställer ju till det oxo såklart...
Men så uselt som Teslan har det är inte riktigt försvarbart (spec i den prisklassen)...
Tror dom sparar på allt som går på just elbilar, finns hejdlöst många exempel på det tyvärr
Att man sparar in på superduperbilliga bilar är ju lite mer förståeligt lixom...
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 19:35
av jonasl
Just 740 har ju riktigt bra ljus också. Stora lampor där bilens design inte fått styra.
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 19:46
av e5m1r
jonasl skrev:
Just 740 har ju riktigt bra ljus också. Stora lampor där bilens design inte fått styra.
tycker du ?
Hela bilen har samma design som lamporna
( fyrkantig )
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 20:10
av jonasl
e5m1r skrev:
jonasl skrev:
Just 740 har ju riktigt bra ljus också. Stora lampor där bilens design inte fått styra.
tycker du ?
Hela bilen har samma design som lamporna
( fyrkantig )
Ok, de utgick från lamporna då istället för att låta dem begränsa..
Vilken elbil är bäst för miljön – Tesla eller Toyota Mirai?
Den som drivs med batterier eller med vätgas?
Di har granskat forskning, studier och analyser för att få svar på frågan.
Både batteribilar och vätgasbilar är elbilar. De drivs av en eller flera elmotorer, som hämtar energin antingen från batterier som laddats med el eller från tankar som fyllts med vätgas – som i sin tur producerar el med hjälp av en bränslecell.
Varken elen till batterierna eller vätgasen till tankarna skapar någon energi, utan fungerar enbart som energibärare.
El och vätgas måste produceras.
Hur detta görs är egentligen svaret på den inledande frågan.
Det är inte bilen som avgör, utan hur bränslet tillverkas.
I dag produceras över 90 procent av världens vätgas från fossil naturgas. Det ger förvisso en klimatvinst jämfört med att köra på bensin eller diesel, men fördelarna är begränsade.
Teslas grundare Elon Musk tycker att vätgasen är en korkad omväg och har kallat de vätgasdrivna bränslecellbilarna ”fool cells” i stället för ”fuel cells”. Han har beskrivit saken så här:
”Om du tar en solcell och använder den energin för att ladda batteriet direkt i stället för att först försöka spjälka vattnet, utvinna vätgasen, göra dig av med syret, komprimera vätgasen och sedan tanka den i bilen för att driva en bränslecell så får du fördubblad effektivitet.”
Mot det resonemanget står tiden det tar att fylla på med energi.
En vätgasbil tar tre–fyra minuter att tanka. En batteribil tar minst en halvtimme att ladda. Det kan låta acceptabelt, men hur upplever bilisten det om det redan står en bil för laddning vid laddstolpen? Och ännu en i kö? Försök att minnas känslan i kön till biltvätten, där tar varje tvätt ändå tar betydligt kortare tid än en halvtimme.
Å andra sidan är det enklare och framför allt billigare att bygga ut laddinfrastruktur än ett nät med vätgasstationer, som var och en kostar minst 10–12 miljoner kronor.
Så svaret på den inledande frågan – vilken elbil som är bäst för miljön – blir tyvärr urtrist: det beror på.
Håller ni med om Håkans slutsats?
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 23:09
av TiborBlomhall
Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Och hur ofta har nån med Tesla fått vänta en halvtimme på laddning på en Supercharger? Eller ens tio minuter?
Och åter igen tar han upp de där tre minuterna men glömmer nämna timmen det tar åka fram och tillbaka Arlanda.
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 23:12
av Swede1
TiborBlomhall skrev:
Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Och hur ofta har nån med Tesla fått vänta en halvtimme på laddning på en Supercharger? Eller ens tio minuter?
Och åter igen tar han upp de där tre minuterna men glömmer nämna timmen det tar åka fram och tillbaka Arlanda.
Ja, Håkan har inte fattat eller kan inte ladda elbilen hemma på natten tydligen. Nån borde hjälpa han att förstå hur det fungerar. Maila?
Re: Artikel i media
Postat: 01 feb 2017 23:40
av bullen
Ljus? Man har väl AP
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 00:05
av Torkel
TiborBlomhall skrev:
Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Relevant fråga. Han kanske menar att det är till elbilens fördel? När man väntar i kö påverkar man ju klimatet minimalt.
Jag är lite besviken på att han inte nämnde hur elbilarnas disharmoniska em-fält stör djurlivet och ger faster Agda värk i knäna.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 06:17
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:
Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Och hur ofta har nån med Tesla fått vänta en halvtimme på laddning på en Supercharger? Eller ens tio minuter?
Och åter igen tar han upp de där tre minuterna men glömmer nämna timmen det tar åka fram och tillbaka Arlanda.
Det går bara inte att hitta en logik i allt han skriver, efter en någorlunda bra sammanfattande artikel så avslutar han smått sinnestrött, man blir ju illamående liksom...
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 06:25
av LarsL
Låter mer som att han accepterat att elbilen och bränslecellsbilen är ganska lika men att den senare går att tanka fortare. Fast som alla vi vet så går det i 90% av falken fortare att ladda en elbil, för den laddas när den ändå står still. Men det är klart kör man som Taxi och endel andra som bor i innerstaden och inte vill eller kan skaffa nattladdning, ja då blir det ett problem.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 06:37
av Laban
TiborBlomhall skrev:
Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Man upphör aldrig att förvåna sig. Samtidigt kanske man ska vara glad att det är på denna nivå diskussionerna måste ligga om det ska finnas något försvar för vätgasbilen.
Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..