Sida 20 av 32

Re: VW ID.7

Postat: 30 mar 2024 06:26
av taliz
Sportbilsentusiasten skrev: 29 mar 2024 17:20
Earplugged skrev: 25 mar 2024 20:21
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2024 19:32
Nya Passat lanserades i princip samtidigt som ID.7 Tourer. Tycker Passaten har snyggare instrumentering än ID.7. Ratten har dessutom riktiga knappar.

Vad är poängen med att ha olika interiörer i Passat och ID.7? Det hade väl blivit betydligt billigare för VW om de istället använt samma interiör – eller?

Och så undrar folk varför elbilar inte säljer... Jag tror ju inte direkt det hjälper när det är B-laget som har fått ta hand om elversionens formgivning...

Bild
Bild
Ja Passaten känns klart mycket snyggare och mer premium både på in och utsidan, märkligt tänkt.
Ja det tycker jag med.
Gillade heller inte hur ID.7 var att köra.
Samma problem med nya Tiguan vs ID4. Bättre bil för 200k lägre pris.

Re: VW ID.7

Postat: 28 apr 2024 17:46
av caan
Jag behöver hjälp att välja, pengarna räcker inte till allt :) Ska jag välja exteriörpaket med DCC och akustik-rutor (hur stor skillnad gör de rutorna) eller interiörpaket med HarmanKardon stereo, ventilerade säten och värme/sidoairbag i baksätet (två barn åker där)?

Re: VW ID.7

Postat: 28 apr 2024 17:52
av taliz
caan skrev: 28 apr 2024 17:46
Jag behöver hjälp att välja, pengarna räcker inte till allt :) Ska jag välja exteriörpaket med DCC och akustik-rutor (hur stor skillnad gör de rutorna) eller interiörpaket med HarmanKardon stereo, ventilerade säten och värme/sidoairbag i baksätet (två barn åker där)?
Hur mkt har du prutat?

Re: VW ID.7

Postat: 28 apr 2024 18:01
av caan
taliz skrev: 28 apr 2024 17:52


Hur mkt har du prutat?
Det verkar ju vara helt omöjligt att pruta numera… annars borde det ju gått att få med ett av paketen på köpet.

Re: VW ID.7

Postat: 28 apr 2024 18:14
av SwedishAdvocate
caan skrev: 28 apr 2024 17:46
Jag behöver hjälp att välja, pengarna räcker inte till allt :) Ska jag välja exteriörpaket med DCC och akustik-rutor (hur stor skillnad gör de rutorna) eller interiörpaket med HarmanKardon stereo, ventilerade säten och värme/sidoairbag i baksätet (två barn åker där)?
Går väl att bygga ett rätt bra 'case' för sidoairbagsen bak tänker jag.

Re: VW ID.7

Postat: 29 apr 2024 00:31
av Sportbilsentusiasten
caan skrev: 28 apr 2024 17:46
Jag behöver hjälp att välja, pengarna räcker inte till allt :) Ska jag välja exteriörpaket med DCC och akustik-rutor (hur stor skillnad gör de rutorna) eller interiörpaket med HarmanKardon stereo, ventilerade säten och värme/sidoairbag i baksätet (två barn åker där)?
Baserat på de jämförelser jag gjorde då jag köpte min E-klass för 4år sedan; akustik-rutor och största stereon.
Men jag har inte jämfört på VW, bara på E-klass.
Ljud är viktigt för mig, så testa själv så du vet vad du prioriterar

Re: VW ID.7

Postat: 29 apr 2024 06:24
av taliz
caan skrev: 28 apr 2024 18:01
taliz skrev: 28 apr 2024 17:52


Hur mkt har du prutat?
Det verkar ju vara helt omöjligt att pruta numera… annars borde det ju gått att få med ett av paketen på köpet.
Bara maila något dussin handlare och se vem som ger bäst bud.
Från sida 17 i denna tråd(detta är alltså "edition" som har en del paket):
Bild

Re: VW ID.7

Postat: 05 jun 2024 06:35
av taliz
Nu säljstartar versionerna med 86kwh.
IMG_0626.png

Re: VW ID.7

Postat: 05 jun 2024 07:16
av Electron
taliz skrev: 05 jun 2024 06:35
Nu säljstartar versionerna med 86kwh.

IMG_0626.png
Mmm men ska man åka långt så kostar det en rejäl slant.

Re: VW ID.7

Postat: 05 jun 2024 19:16
av toppo
Svenskt pris på ID7 GTX Tourer Edition är 699 900kr. Då ingår både Interör Plus och Exteirör Plus. Således billigare än samma utrustning utan GTX. Denna lär sälja.

Re: VW ID.7

Postat: 05 jun 2024 19:20
av Maw
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.

Re: VW ID.7

Postat: 05 jun 2024 19:49
av Sportbilsentusiasten
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Börjar bli behagligare priser på dessa stora, välutrustade bilar som kommer långt. Trevligt!

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 07:59
av taliz
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 08:53
av Electron
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
700’ för en bil idag? Njaa inte bra pris.

Fin bil i övrigt men att ta den på firman blir inte för mej, tyvärr.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 09:30
av R_Edvinsson
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en. 🤷‍♂️

Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 09:58
av taliz
R_Edvinsson skrev: 07 jun 2024 09:30
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en. 🤷‍♂️

Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.
Jo, jag var själv nära att köpa en. Det ingick Matrix och allt övrig man behövde. Det som inte ingick var fluff som panoramatak, obekvämare stolar och fula designgrejer etc.
Några månader senare höjde de priset rejält och tog bort massa utrusning, så plötsligt kostade samma bil närmare 700.

Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 10:32
av toppo
taliz skrev: 07 jun 2024 09:58
R_Edvinsson skrev: 07 jun 2024 09:30
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
ID4 GTX var inte mer eller mindre fullutrustad för 565’ när den lanserades.
Visst ingick det vissa paket som vanliga PRO inte hade men fullustrustad tickade GTX in på typ 680’
Iaf om man vad om en offert på en. 🤷‍♂️

Motsvarande Tesla kostar 1.2mille.
Lite snabbare kanske men för 500’ kanske man kan leva med det.
Jo, jag var själv nära att köpa en. Det ingick Matrix och allt övrig man behövde. Det som inte ingick var fluff som panoramatak, obekvämare stolar och fula designgrejer etc.
Några månader senare höjde de priset rejält och tog bort massa utrusning, så plötsligt kostade samma bil närmare 700.

Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Matrix har alltid ingått på GTX men det är ungefär det som ingått också, inte ens elbaklucka var standard. Det ingår mycket mer utrustning i en ID7 GTX mot vad som ingick i en ID4 GTX tidigare. Fram tills för ungefär ett år sedan kostade ID4 GTX 659 900kr basutrustad. Med tanke på uppdateringarna och all utrustning tycker då jag att ID7 GTX är prisvärd.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 10:50
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 11:14
av toppo
SwedishAdvocate skrev: 07 jun 2024 10:50
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...
Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 12:18
av taliz
toppo skrev: 07 jun 2024 11:14
SwedishAdvocate skrev: 07 jun 2024 10:50
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...
Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.
Vad väger högst? Restvärde(som oavsett mest beror på efterfrågan) eller någon nybilsförsäljning värd namnet?
Väldigt många har sänkt sina priser rejält på sistone. Tex Mercedes har pressat ner sina modeller med hundratusentals kronor.
VW har också sänkt om än inte i samma grad.

Väldigt väldigt få är okänsliga för pris, och de väljer primärt annat än VW. Att Mercedes, som traditionellt räknats som ett av dessa märken, ändå känt sig tvungna att dumpa priserna visar väl att ingen går säker på dagens marknad.
VW kan knappast vara nöjda när det säljs 10 ggr fler Y än deras ID4/5/7.
Som de själva sa för nått halvår sen, “the roof is on fire”.

Förövrigt, förklara varför jag kunde köpa en ID4 för under 500k för 3 år sen, samt att jag idag kan köpa en Model 3 för det.
Har VWs kostnader ökat så mkt mer än Teslas? I så fall är de ju katastrofalt usla förhandlare.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 12:32
av Freez
Den som vilja sälja volymer av elbilar måste hitta rätt prisnivå dvs mellan 4-650 KSEK. Blir ganska tydligt om man tittar på nybilsförsäljningen och vilka modeller som säljer mest.

VW har stora problem, ID4:an har tappat 54% i nyförsäljning mot 2023 (Sverige). ID.7 kan blir räddningen men då måste priset ner.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 12:58
av toppo
Freez skrev: 07 jun 2024 12:32
Den som vilja sälja volymer av elbilar måste hitta rätt prisnivå dvs mellan 4-650 KSEK. Blir ganska tydligt om man tittar på nybilsförsäljningen och vilka modeller som säljer mest.

VW har stora problem, ID4:an har tappat 54% i nyförsäljning mot 2023 (Sverige). ID.7 kan blir räddningen men då måste priset ner.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Volkswagen ligger ju precis i det spannet för företag som har ramavtal. ID3: 400 och uppåt, ID4 500 och uppåt, ID7 600 och uppåt. Att det registrerats färre ID4 i år beror ju på att det inte gick att beställa ID4 under en lång period i höstas utan var hänvisad till lagerbilar, sen har leveransarna av den uppdaterade versionen kommit igång för bara någon dryg månad sedan.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 13:42
av Electron
toppo skrev: 07 jun 2024 11:14
SwedishAdvocate skrev: 07 jun 2024 10:50
taliz skrev: 07 jun 2024 07:59
Maw skrev: 05 jun 2024 19:20
Fick offert på id7 gtx idag. Oväntat bra listpris, 699 900 med all utrustning utom panoramatak. Det får bli en sån som personalbil. Ända tilläget blir dragkrok. Metalliclack ingår och den har det stora batteriet med 91 kWh brutto. Bra ramavtalsrabatt dessutom.
Är det så bra egentligen? ID4 GTX hade listpris på 565 när den kom, också mer eller mindre fullutrustad. Dessutom fick man 70k bonus.
Att pynta nästan 50% mer idag känns det inte värt IMO.
Elbilar borde bli billigare med åren(Tesla visar att det går att göra), inte dyrare.
En ID7 Tourer borde kosta jämförbart med en Passat idag, dvs från ca 450k.
Jag tycker så klart också att det hade varit trevligt ifall en ID.7 kostat från ca 450K idag. Men å andra sidan verkar ju en mer eller mindre fullutrustad ID.4 GTX inte kosta 565K längre...
Det är såklart jättetrevligt med sänkta priser för konsumenten men man måste vara medveten om att VW Finans sitter och garanterar restvärden på tusentals bilar i Sverige, både via leasing och lån med garanterat restvärde. Vanligtvis ligger dessa restvärden på runt 350 000kr efter 3 år, dvs ett försäljningspris runt 400 000kr. Att tro att de kommer sänka priset på nya bilar till 500 000 kr är helt enkelt inte görbart. Om man som taliz enbart är intresserad av pris kan man köpa en Tesla, Volkswagen kommer inte sänka sina priser särskilt mycket.
Vad erbjuder VW Finans för ränta? Kanske går på ett ut om de kan garantera restvärdet.

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 16:19
av Maw
taliz skrev: 07 jun 2024 09:58
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Det du påstår stämmer faktiskt inte…

Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.

ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y

Och så vidare

Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4… :)

Re: VW ID.7

Postat: 07 jun 2024 17:05
av Holve
Id7 fick ju ganska medioker räckvidd i El Prix.
https://www.naf.no/elbil/elprix

Är det trasiga batterimoduler igen?