När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: När är det kö?

Inlägg av DanneLKPG »

Holve skrev:
Det blir bra att du inte besöker SuC, fler ej läskunniga borde följa ditt beslut.

Förhoppningsvis så styr Tesla upp det här.
Jag har tagit rätt många kort på förvånande ID ägare när de tar upp 2 laddplatser och skickat vidare.
Hoppas fler gör så.
Lycka till. Det bryter inte mot reglerna att stå på "fel" (enligt dig) sida av laddaren som flera av oss påtalat.
Det är knappast en nyhet för Tesla att högerladdade bilar behöver ställa sig tvärtom. Hade Tesla brytt sig om det så hade det funnits tydliga regler om det.

Sluta hitta på egna regler som ska passa bara dig.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
Dafro skrev:
Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
För långsam men har öndå skrivit.

Nu vart det ju inte hårklyveri alls. Om dom dom menade fysisk plats som bilen står på så skulle rutorna var märkta men nu ör det stolparna som har märkningen och det står i appen. Du hittar laddplatsens nummer på den Supercharger som du har parkerat vid. Inte att du måste se nr från där du har parkerat, vilket dom såklart kunde lägga till om dom vill. Med sådana här inlägg känner man ju mer och mer att mitt beslut att inte använda SuC är rätt beslut. Snart skrivs det väl om baseballträ igen. :shock:
Det blir bra att du inte besöker SuC, fler ej läskunniga borde följa ditt beslut.

Jag har tagit rätt många kort på förvånande ID ägare när de tar upp 2 laddplatser och skickat vidare.
Hoppas fler gör så.
Tycker du har onödigt tråkig attityd, är skapligt läskunnig om jag får säga det själv.

Jag som är ödmjuk får väl erkänna att du inte har helt fel. Det står ju faktiskt att laddplatsens nummer står på den supercharger som du har parkerat vid. jag som är lite påläst, eller förlåt har hört saker om elbilar för läsa kan jag ju inte, förstår ju innebörden. Men Tesla borde tänkt ett varv till innan dom öppnade upp, tex längre kablar eller skriva numret på marken vid stolpen om det är så dom avser.

Och ett tillägg är att infon om laddplats som är mörkt på stolpe får man bara upp om man trycker på det lilla iet, det går bra att starta laddningen utan att se den infon och det är ju knappast de stackars ID4 ägarnas fel att det blev lite fel i deras App.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 6 gång.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Frågan är ju om SuC över huvudtaget kan anses vara ett nät mer till för Teslor nu. Att det står Tesla på laddaren betyder iaf inte att laddarna i första hand är avsedda för Teslor längre. Är det publikt och Tesla får de bidrag som andra nätverk får så är det publikt. Man kan inte begära att kreti o pleti ska förstå hur man ska stå på ett optimalt sätt på SuC.
Irriterande, men nåt man måste leva med…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Holve skrev:
Dafro skrev:
Holve skrev:
chaffis75 skrev:
slugger75 skrev:
Synd att en del icke-Teslaförare tar upp två platser när de laddar. Det stör mig verkligen.

Om du inte kan ladda din bil genom att ta upp bara en plats, ja då har du kommit fel. Du har inget på SuC att göra. Du får ladda någon annan stans. Du skulle tänkt på detta innan du skaffade din bil. Hej då.
Tesla är ju nöjda man står inom linjerna, man tar inte upp två platser däremot kanake inte en Tesla kan ladda bredvid..
Nej. Du bokar en laddplats i appen. Inte en laddare. Det står tydligt att Laddplatsen är numrerad.
Folk är så korkade att de inte läser vad det står.

Kan man inte stå på laddplatsen du bokar i appen borde du naturligtvis aldrig bokat den!
För långsam men har öndå skrivit.

Nu vart det ju inte hårklyveri alls. Om dom dom menade fysisk plats som bilen står på så skulle rutorna var märkta men nu ör det stolparna som har märkningen och det står i appen. Du hittar laddplatsens nummer på den Supercharger som du har parkerat vid. Inte att du måste se nr från där du har parkerat, vilket dom såklart kunde lägga till om dom vill. Med sådana här inlägg känner man ju mer och mer att mitt beslut att inte använda SuC är rätt beslut. Snart skrivs det väl om baseballträ igen. :shock:

Hoppas fler gör så.
Peka gärna på var denne regel finns.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Gustafsson skrev:
Frågan är ju om SuC över huvudtaget kan anses vara ett nät mer till för Teslor nu. Att det står Tesla på laddaren betyder iaf inte att laddarna i första hand är avsedda för Teslor längre. Är det publikt och Tesla får de bidrag som andra nätverk får så är det publikt. Man kan inte begära att kreti o pleti ska förstå hur man ska stå på ett optimalt sätt på SuC.
Irriterande, men nåt man måste leva med…
Tack någon som förstått. Jag kan förstå tesla ägare att de inte är så nöjda med vad tesla gjort, men nu är de öppet och då ska tesla ägare inte vara sura på vw ägare som laddar där om de följer reglerna, dvs innanför linjerna.. Man får ställa sig både höger och vänster om laddstolpen.
Men ja gå gärna på och klaga direkt mot Tesla, de är ju de som kan ändra reglerna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Men vid hög belastning på en SuC så är det väl jättesvårt att få en plats som icke -Tesla? Iaf om det är en sån som kräver blockering?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Men vid hög belastning på en SuC så är det väl jättesvårt att få en plats som icke -Tesla? Iaf om det är en sån som kräver blockering?
Du menar alla teslor blockerar vw bilar för tesla står på fel sida?

(obs ironi)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Sillekrog 13:15, en person i kö. Samt en fossilare som blockerar en laddare och närmar sig samt spänner upp sig som en ballong när jag tar fotot.
20220721_133003.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Curik skrev:
Sillekrog 13:15, en person i kö. Samt en fossilare som blockerar en laddare och närmar sig samt spänner upp sig som en ballong när jag tar fotot.
Ser ut som man hade kunnat ställa sig bakom personen och fortfarande plugga in, så kan de stå och vänta på att man är klar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det är kanske inte helt uppenbart att det där är en laddplats om man är fossilbilaägare.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Curik skrev:
Ser jag fel eller står det "P 4 timmar" på skylten där fossilaren står?
Inte så konstigt om någon parkerar där i så fall..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev:
”P 45 min” står det nog, det brukar kunna stå det på SuC här och var.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Maw skrev:

/fth
Ok. Men det kan nog tyvärr också lätt missförstås om man inte är insatt i hur en SuC fungerar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

fth skrev:
Maw skrev:

/fth

Då gör han ju inget fel över huvudtaget, skylten måste ju bort om man ska kunna hävda sin rätt att ladda. Tyvärr.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ok. Men det kan nog tyvärr också lätt missförstås om man inte är insatt i hur en SuC fungerar.
Absolut, det vore ju bra med skyltar som tydligt berättar
de att platsen endast är för elbilar under laddning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

slugger75 skrev:

10 icke-teslor med laddporten höger bak tar som mest upp 11 platser för Teslor om de planerar var de ställer sig, precis som 10 teslor tar upp som mest 11 platser för bilar med med laddporten höger bak om de planerar var de ställer sig.

Vissa SuC är nu öppna för alla, oavsett var laddporten är placerad. Man har all rätt att tycka det är för jävligt och jag har viss förståelse för det. Särskilt om det blir kö. Men ta ut den frustrationen på Tesla, inte på de som laddar där.
Screenshot_20220721-202148_Chrome.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Pstb
Teslaägare

Inlägg av Pstb »

Tycker det är jävligt mycket bilar i Bohuslän nu.
Kom hem från 530 mils resa (20 laddstop) i Danmark, Tyskland, Österrike, Italien och Frankrike utan en enda kö. Men nu verkar norrmännen invaderat västkusten. Kö och kaos varje gång jag är ute.
signal-2022-07-23-00-53-39-716.jpg
signal-2022-07-22-15-22-07-128.jpg
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Pstb skrev:
Kom hem från 530 mils resa (20 laddstop) i Danmark, Tyskland, Österrike, Italien och Frankrike utan en enda kö. Men nu verkar norrmännen invaderat västkusten. Kö och kaos varje gång jag är ute.
Kul att se dessa kreativa parkeringar gjorda pga Id3:an. Dom har ju löst problemet faktiskt, det får man ge dom.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MrRun skrev:
Pstb skrev:
Kul att se dessa kreativa parkeringar gjorda pga Id3:an. Dom har ju löst problemet faktiskt, det får man ge dom.
Ja där funkar det ju men alla SuC är inte utlagda sådär.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

MrRun skrev:
Pstb skrev:
Någon lösning är det ju inte, problemet kvarstår ju. Men det är en fin workaround.. :D
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jönköping just nu, 4 trasiga laddare och 3 M3 som står på tvären och laddar. 2 Teslor i kö.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
Jönköping just nu, 4 trasiga laddare och 3 M3 som står på tvären och laddar. 2 Teslor i kö.
Då hade vi tur som åkte igår vid samma tid. 5-6 lediga var det då.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev:
Varför står M3 på tvären för att ladda, något annat i vägen?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Låter som det är betydligt fler trasiga laddare sedsn det öppnats upp eller?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

MangeT skrev:
Låter som det är betydligt fler trasiga laddare sedsn det öppnats upp eller?
Fler trasiga, men framförallt mycket mer strul med att hela SuC står som full eller otillgänglig. Är den otillgänglig går det inte heller att navigera (förvärma) dit.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar