Sida 20 av 29
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:02
av Tessi19
Jag är nyfiken på skillnaden i taktik/utförande av planen mellan de två Model 3 LR (finns det skillnad mellan bilarna?)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:12
av OfarligTesla
Tessi19 skrev:Jag är nyfiken på skillnaden i taktik/utförande av planen mellan de två Model 3 LR (finns det skillnad mellan bilarna?)
Var tre olika Model 3 LR med i år och alla har lite olika batterier och förbättringar som skett som påverkar laddhastighet och förbrukning.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:33
av Niklas Z
Här kommer lite kommentarer till Ystad-Haparanda körningen.
Bilen drog inte mycket ström inledningsvis. Under de inledande 46 milen fram till första laddstoppet låg förbrukningen på 149 Wh/km. Denna etapp innehåller en hel del motorväg med 120 km/h som hastighetsgräns. Först körde vi 14 mil på skånska landsvägar, men resterande 32 mil var motorväg.
Märkligt nog drog bilen mer ström (157 Wh/km) mellan första laddstoppet (Norrköping) och andra (Sollentuna), trots en hel del långsam motorväg (70/80/90/100) mellan Södertälje och Stockholm nordliga delar. Jag pratade med Jojje på SuC Sollentuna och han hade samma förbrukning på första och andra etappen.
När det blev kallare ökade förbrukningen påtagligt. Jag har kört en hel del på kontinentens motorvägar och bilen drar mindre i 130 km/h på dessa vägar (ofta i temperaturer 20-30 grader eller mer) än i 110 km/h på norrländska vägar i 5-6 grader. Tyvärr visade sig bilens beräkning av hur mycket ström den skulle komma att dra vara missvisande.
Laddstopp 1:
När vi närmade oss Linköping såg vi att bara 2 av 12 SuC-stolpar var lediga. Med andra ord risk för kö. Däremot var 4 av 4 Eon 300 kW-laddare utanför Norrköping lediga, så vi satte kurs dit. När vi hade en mil kvar var fortfarande 3 av 4 lediga, men precis före oss anlände en bil till. Trist, eftersom man då får dela på 300 kW (150+150). När vi försökte köra in på laddplatsen visade det sig att bilen framför stod så att vi inte kom tillräckligt långt in för att kabeln skulle nå till bilens laddport. Det var bara att backa ut och backa in i stället. Då nådde kabeln nätt och jämnt, men det var svårt att få kontakt, eftersom den blev sträckt. Efter en del pulande fick vi i alla fall igång laddning och vi fick våra 150 kW, som den höll i stort sett hela vägen upp till 50 %.
En fördel med denna laddplats är att den ligger i stort sett direkt vid motorvägen. Det tar minimalt med tid att köra av och på motorvägen för att ladda.
Laddstopp 2:
En tanke med att ladda strax väster om Norrköping var att vi då kunde ladda i t ex Uppsala, eftersom SuC i Sollentuna ofta är full. Enligt bilen var fem platser lediga i Sollentuna, så vi stannade där. Inledningsvis skuttade laddeffekten upp till 250 kW, men den var lägre än vanligt i intervallet 45-65 %. Det har tidigare sagts att denna station har begränsad totaleffekt och det var många bilar som laddade, vilket kanske ledde till att vi fick lägre effekt.
Laddstopp 3:
Vår plan var att ladda i Hudiksvall. När vi lämnade Sollentuna hade vi marginal för att ta oss dit, enligt bilen. Den visade sig ha räknat för optimistiskt och mellan Gävle och Söderhamn blev vi osäkra. Först sänkte vi farten något, men sen bestämde vi oss för att ladda i Söderhamn. Dessvärre ligger inte denna SuC riktigt lika nära E4 som SuC i Hudik.
Den här gången tänkte vi att vi skulle ladda så att vi hade marginal för att ta oss till Ö-vik. Det skulle visa sig att bilen återigen räknade optimistiskt.
Laddstopp 4:
Den marginal bilen räknat med åts snabbt upp. Vi blev tvungna att sänka farten för att komma fram till Ö-vik och dit kom vi med 0 % kvar i batteriet. Då gick det inte att förvärma, vilket antagligen var förklaringen till att vi bara fick 126 kW laddeffekt. Till nästa laddstopp såg vi till att ha en större marginal, 11 %.
Laddstopp 5:
Bilen var återigen alltför optimistisk i sin beräkning, men i och med att vi nu hade större marginal så kunde den ändå förvärma och vi kunde starta laddning i Skellefteå med 5 % i batteriet. Det var sista laddstoppet. Vi tyckte vi startade från Skellefteå med god marginal. Lustigt nog tyckte inte bilen det denna gång. Nästan omgående varnade den för att vi inte skulle komma fram till Haparanda om vi inte begränsade hastigheten till 100 km/h. Vi gjorde lite överslagsberäkningar och konstaterade att denna gång hade bilen fel åt andra hållet, så vi skruvade upp farten efter en stund och kom fram med 10 % kvar i batteriet.
Riktigt kul tävling och förhoppningsvis har vi fått lite lärdomar som kan komma till pass framöver.
Edit: Bilen (M3LR, tillverkad augusti 2020) har gått 4700 mil och fick nya Goodyear Eagle F1 Assymetric i standarddimensionen 235/45-18 tidigare i sommar. Bilen hade aerokåpor. Degraderingen är liten. Jag har 74-75 kWh enligt energidiagrammet och senast jag kollade hade bilen 492 eller 493 i "range" vid 100 % laddning.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:48
av TiborBlomhall
iAkita körde en 2022 års Kia EV6.
Niklas körde en 2020 års Tesla Model 3 LR.
Skriv gärna alltid några rader om bilen också, modell, däck, batteridegradering etc.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:52
av Bjelke
Någon som tryckte i lite extra i däcken för det här rejset?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 13:54
av Niklas Z
Bjelke skrev:Någon som tryckte i lite extra i däcken för det här rejset?

Ja, jag hade 3,1 bar fram och 3,2 bar bak. Det låg en himla massa böcker i bakluckan, som tyngde ner bakänden, vilket motiverade lite extra tryck där

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 15:09
av Jojje167
Sammanfattning av min resa
Första laddstoppet, Linköping
Jag hade haft Niklas framför mig i 4tim från Ystad (tillsammans med iAkita och även Robin) och en efter en vek av. För mig fanns det två alternativ, antingen 250kW SuC i Linköping med stor risk för kö då den konstant var full, eller 150kW SuC med delad effekt i Norrköping, men med några lediga platser.
Jag valde det första alternativet och hoppades på att kön i Linköping skulle gå fortare än en laddning med låg effekt i Norrköping. Och väl i Linköping så fanns det ett par platser lediga, så kunde koppla in mig direkt med 17% till godo. Rullade sedan vidare mot Stockholm redan efter 8min laddning.
Andra laddstoppet, Sollentuna
Anlände med 5%, vilket var ungefär vad jag hade räknat med. Inga krusiduller, utan laddade i 17min och for vidare. Niklas anlände strax innan skulle fara och vi kom fram till att min bil hade lägre förbrukning än hans. Runt 10Wh/km lägre eller så och då är bilarna nästan identiska med fälgar, stänkskydd osv. Förutom att han hade lite mer packning plus passagerare med sig.
Tredje laddstoppet, Hudiksvall
Siktade på att komma fram med 4%, men temperaturen sjönk och insåg tidigt att det inte skulle räcka. Sänkte farten med någon enstaka km/h ett tag för att det skulle räcka hela vägen fram. Undvek snabba omkörningar och låg hellre bakom en stund för att spara lite energi innan jag fortsatte i lugnt tempo.
Med ett par km kvar sjönk laddnivån till 0%, men jag höll fortfarande motorvägsfart. Hade runt 0,4% kvar enligt scan my tesla när jag rullade in på SuC. Bufferten under 0% fick vara för den gången.
Fjärde laddstoppet, Örnsköldsvik
Temperaturen sjönk ytterligare och var nu nere på 10 grader efter att ha varit uppe på runt 26 tidigare under dagen. Siktade på att anlända med lite mer marginal den här gången, men då temperaturen sjunkit ytterligare så var det svårt att beräkna exakt och anlände med 1%, vilket kändes bättre än vid den tidigare laddningen.
Fick dock bara 119kW av 150kW, provade därför tre olika stolpar och tappade därför ett par minuter.
Femte laddstoppet, Skellefteå
Lade till ytterligare lite marginal för att ta mig hit och anlände med 2%. Kom upp i 125kW av 130kW vilket får anses vara okej. Laddade ytterligare lite extra här för att slippa sänka farten de sista timmarna. Det gjorde dock att jag anlände Haparanda med 8%, vilket var lite väl mycket för min smak, men skönt att slippa fundera på om det räcker hela vägen fram.
Sammanfattningsvis så gick det ändå väldigt smidigt och blev imponerad av hur bra alla presterade då bland annat EV6 var och nosade inte långt bakom mig några gånger. Alla höll ändå ihop som en klunga (förutom Sofia då, vad hände?) hela vägen mot slutet. Båda model 3:orna hade jag räknat med skulle ligga tätt där fram och Niklas höll bra tempo trots laddstrulet.
Är tyvärr inte med på middagen ikväll, men kör med ner till Ystad imorgon igen, så har man resan hem till Sundsvall på tisdag att se fram emot.
Tesla Model 3 Long range 2021 18" aero, 3,2 bar vid körning.
4200mil och 1,6% degradering.
Original stänkskydd fram, inga bak.
Ledramp som inte tycks påverka förbrukning öht.
Inga övriga modifieringar
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 15:30
av Segelflygaren
Kul att se att fler fabrikat börjar få upp farten, och grattis till er alla, men framförallt Jojje som putsade min tid med nästan 30 min från förra året! En snabb reflektion är att han hade klart mer ström kvar i Linköping än vad jag hade förra året. Har Tesla förbättrat mjukvaran så att bilarna drar mindre, eller var det medvind, eller bara skit bakom ratten förra året? Jag trasslade lite men har svårt att se att jag hade klarat av att förbättra tiden med mer än ca 15 min, dock kan såklart medvind m.m. göra stor skillnad.
Nu verkar dock Tesla vara på gång med Model S Plaid leveranser, så nästa år ser jag fram mot revansch. (Och några hastighetsbegränsningar kan ju inte komma i fråga om man kör en röd Plaid).
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 16:09
av Jojje167
Segelflygaren skrev:Kul att se att fler fabrikat börjar få upp farten, och grattis till er alla, men framförallt Jojje som putsade min tid med nästan 30 min från förra året! En snabb reflektion är att han hade klart mer ström kvar i Linköping än vad jag hade förra året. Har Tesla förbättrat mjukvaran så att bilarna drar mindre, eller var det medvind, eller bara skit bakom ratten förra året? Jag trasslade lite men har svårt att se att jag hade klarat av att förbättra tiden med mer än ca 15 min, dock kan såklart medvind m.m. göra stor skillnad.
Nu verkar dock Tesla vara på gång med Model S Plaid leveranser, så nästa år ser jag fram mot revansch. (Och några hastighetsbegränsningar kan ju inte komma i fråga om man kör en röd Plaid).
Skulle tro att det gynnsamma vädret spelade in en del, men även att vi låg i en klunga länge. Jag hade Niklas 3:a framför mig hela vägen från Ystad till Linköping och framför honom låg iAkita med EV6, men han vek av strax efter Jönköping. Robin med sin MS hängde även han på bakom oss ett tag på E4 efter att vi valt olika vägar ut från Ystad. Det enda jag hade önskat mig var varmare temp under natten i norr och att Övik hade givit mer effekt så jag slapp prova flera stolpar.
Plaid mot Model 3 hade varit intressant! De kan nog utmana varandra rätt bra
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 16:31
av Dafro
Segelflygaren skrev:Kul att se att fler fabrikat börjar få upp farten, och grattis till er alla, men framförallt Jojje som putsade min tid med nästan 30 min från förra året! En snabb reflektion är att han hade klart mer ström kvar i Linköping än vad jag hade förra året. Har Tesla förbättrat mjukvaran så att bilarna drar mindre, eller var det medvind, eller bara skit bakom ratten förra året? Jag trasslade lite men har svårt att se att jag hade klarat av att förbättra tiden med mer än ca 15 min, dock kan såklart medvind m.m. göra stor skillnad.
Nu verkar dock Tesla vara på gång med Model S Plaid leveranser, så nästa år ser jag fram mot revansch. (Och några hastighetsbegränsningar kan ju inte komma i fråga om man kör en röd Plaid).
Vad gäller en röd IX då ang hastighetsbegränsning?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 16:43
av Segelflygaren
Dafro skrev:Segelflygaren skrev:Kul att se att fler fabrikat börjar få upp farten, och grattis till er alla, men framförallt Jojje som putsade min tid med nästan 30 min från förra året! En snabb reflektion är att han hade klart mer ström kvar i Linköping än vad jag hade förra året. Har Tesla förbättrat mjukvaran så att bilarna drar mindre, eller var det medvind, eller bara skit bakom ratten förra året? Jag trasslade lite men har svårt att se att jag hade klarat av att förbättra tiden med mer än ca 15 min, dock kan såklart medvind m.m. göra stor skillnad.
Nu verkar dock Tesla vara på gång med Model S Plaid leveranser, så nästa år ser jag fram mot revansch. (Och några hastighetsbegränsningar kan ju inte komma i fråga om man kör en röd Plaid).
Vad gäller en röd IX då ang hastighetsbegränsning?

Om den gör 0-100 på max 2,1 sekund och över 340 km/tim så är svaret ja.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 16:53
av Zalman3
Exempel.
Avstängt på E4 efter olycka: ”Tok-köer”
Trafiken på E4 mellan Järna och Södertälje syd har stängts av i båda riktningar efter en olycka.
Hoppas resan tillbaka går smidigt utan störningar.
Vore coolt att få en rekordtid även på återresan.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:06
av Skaunepaugen
iAkita skrev:Etapp 5 avklarad. Premiärladdning vid SuC nu. Det tog 3 försök innan jag fick igång en laddare, men nu laddar den iallafall. Men bara med 96 kW, jag hade räknat med 150 kW. Hade jag vetat det hade jag stannat i Ö-vik istället. Men kul att prova på iallafall!
20220731_025803.jpg
Du får inte högre hastighet på SuC tyvärr. De jag har sett testat med e-GMP kommer inte högre. Och på V3 250kW funkar det inte alls. Kör på annan leverantör på hemvägen där det går.
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:15
av Dafro
Segelflygaren skrev:Dafro skrev:Segelflygaren skrev:Kul att se att fler fabrikat börjar få upp farten, och grattis till er alla, men framförallt Jojje som putsade min tid med nästan 30 min från förra året! En snabb reflektion är att han hade klart mer ström kvar i Linköping än vad jag hade förra året. Har Tesla förbättrat mjukvaran så att bilarna drar mindre, eller var det medvind, eller bara skit bakom ratten förra året? Jag trasslade lite men har svårt att se att jag hade klarat av att förbättra tiden med mer än ca 15 min, dock kan såklart medvind m.m. göra stor skillnad.
Nu verkar dock Tesla vara på gång med Model S Plaid leveranser, så nästa år ser jag fram mot revansch. (Och några hastighetsbegränsningar kan ju inte komma i fråga om man kör en röd Plaid).
Vad gäller en röd IX då ang hastighetsbegränsning?

Om den gör 0-100 på max 2,1 sekund och över 340 km/tim så är svaret ja.

Hmm. Då håller jag väl hastigheten då. Trodde det var färgen det hängde på.
Fast den gör ”bara” 322 enligt tesla när jag byggde en…
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:35
av Niklas Z
Mitt laddprotokoll.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:45
av Jojje167
Här är mitt. Ingen kostnad då jag har fri laddning kvar från referrals
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:53
av Niklas Z
Inte nog med att du kom först, du slapp betala också

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 17:54
av mikaELbil
Grattis till er alla och skönt att alla kom fram utan missöden.
För mig är den stora segraren Sofie!! Flest laddningar och längst tid på laddstationerna. Det var väl det tävlingen gick ut på? Jag pratade med team Sofie vid starten i Ystad, precis när hon fick startsignal. Berättade för mig om "egenskaperna" som bilen har. Team Sofie har kämpat hårdast till Haparanda!
Hoppas jag kan infinna mig vid målgången i Ystad.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 18:45
av unumlapis
@Robin och @Sofie vad är max laddning på de gamla SuC vs CCS SuC'arna? Lite intresserad hur mycket de har skruvat ner laddkurvorna för era bilar med 85kWh batteri.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 19:23
av fmm1000
85pakkerne kan peake rundt 130 kw. Men de fallar fort.
Addere man SoC med ladehastighed i kw t.ex. 50%+55kw får man tallet 105. De fleste 85-pakker her ligger mellem 105 og 115 ved dette tal. En 90pakke vil ofte ligge med tallet 150.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 21:45
av Generalbogge
Startordningen inför imorgon.
10.00 Sofie (Anders + My) (kör inte hela sträckan)
11.06 Robin
11.10 Henric
11.31 Lophornis (Tomas)
11.37 Datzun (Fredrik och Fredrik)
11.38 Joel
11.38 Generalbogge (Jens)
11.39 iAkita (Per)
11.42 Wilson (Leo)
12.50 Jojje
(Ekipage Niklas ska vidare på andra äventyr och kommer inte till start)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 22:07
av Generalbogge
Här kommer min laddstatistik för första etappen.
Mina laddstopp blev :
SuC Ödeshög - 16min - 20%(76km) - 135kW max
SuC Sillekrog - 16min - 9%(37km) - 133kW max
SuC Fullerö - 17min - 10%(38km) - 130kW max
SuC Söderhamn - 19min - 1%(3km) - 134kW max
SuC Sundsvall (gamla) - 12min - 9%(36km) - 141kW max
SuC Ö-vik - 14min - 3%(11km) - 113kW max
SuC Umeå - 15min - 4%(14km) - 132kW max
SuC Skellefteå - 24min - 3%(11km) - 118kW max
SuC Töre - 10min - 5%(18km) - 134kW max
Total laddtid 2 tim och 23 minuter
Kostnad 0 kronor, då jag har fri supercharging.
Landade på en medelförbrukning på 178Wh/km för hela etappen.
Kan konstatera att jag ska undvika att komma in med SOC under 7-8 procent, eftersom jag då får vänta ett par minuter innan laddningen kör igång för fullt. Får runt 50kW första minuterna, och då är det bättre att ladda vidare med 60-90kW, så jag får lite högre SOC vid ankomst.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 22:09
av joel80
Bjelke skrev:Någon som tryckte i lite extra i däcken för det här rejset?

Kärde upp det till 3.4 fram och 3.5 bak.
Rekommenderat med last är änd 3.2 så inte nått extremt övertryck, och när det blev 4-5c ute under natten (!) så sjönk det säkert när man stod stilla och laddade!
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 22:25
av TiborBlomhall
Åkte på utflykt till Trosa idag. Fastnade i världens kö hemåt som bara kröp fram på motorvägen, ofta till och med helt stillastående. Tog tre timmar att komma tillbaka till Stockholm igen. Tänkte på er, tänk om ni skulle åkt en dag senare och fastnat i det här!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 22:29
av iAkita
Och här är mitt protokoll. Hyfsad laddtid trots allt strul i norr, men längre overhead/körtid än de bästa. Sammantaget är jag imponerad av att laddtiden bara blev 30 minuter längre än den snabbaste Model 3:an, trots mycket högre förbrukning, slöa laddare i norr och att jag ofta kom till laddarna med 10-20% eller mer. Där har EV6 verkligen ett starkt kort.