Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Model 3

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Förvånad av att vi inte har sett någon photoshop ännu där man ser båda bilarna i "samma" bild.. Host, herr x.. Eller ska jag måste starta Gimp på Mac'en :-)
Det fanns fler bilder i länken jag postade. Host, Laban.. Eller måste jag berätta hur man trycker på länkar i Safari på Mac'en :-)

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Njae, men jag tänkte så att de överlappade, Model 3 framför S, så att man eventuellt kunde räkna ut längd osv :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Snygg Kia Soul i förgrunden ivf
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Laban skrev:
_TonyV skrev:
Faktum är:
Bilarna som presenterades och åktes i är långt ifrån 35000$ versioner
Är dom ? Enligt Tibor så var accelerationen en bra bit ifrån Model S prestandaversioner. Instrumentpanelen lär knappast kunna bli enklare, tygklädsel kanske. Men det kostar 15800 SEK på en Audi A4, kan inte se varför det skulle kosta så mycket mer på en Model 3.

Det som kommer att kosta på Model 3 är väl sakerna man inte ser, dvs, större batteri, bättre prestanda, autopilot, audiopaket.

Jag känner mig hyfsat säker på att grundversionen av Model 3 kommer att bli en mycket bra bil, även om jag själv med stor sannolikhet kommer att välja lite större batteri och annat smått och gott.
Hur redo är Gigafactory?
Nu måste det börja tjänas penga på Model ­­≡, vilket kanske gör att de kommer länge endast leverera 50-60 000$+ versioner
Vad säger Elon med sitt tweet eg. : Definitely going to need to rethink production planning...

Hoppas bara att de verkligen har räknat på och tänkt igenom detta nu ordentligt, och inte bara höll presentationen för att det var tvunget, likså reservationer.
Här kan jag hålla med om att det finns stora utmaningar för Tesla. Men jag är faktiskt inte så orolig, främst för att man nu faktiskt har hållit nere "galenskaperna" på Model 3. Man kan klaga lite på den enkla instrumenteringen, bagageluckan osv men samtidigt borde dessa göra bilen väldigt lättproducerad.
Bilarna som visades är absolut långt från $35k snarare $300k+ då de är prototyper :)

Men i alla fall en av de som körde var en D, dvs 4-hjulsdriven, de sa en av testförarna. Sen är de alla är tidiga prototyper så vi ska nog inte gräva ned oss för mycket i vad som visats för mycket kan ändras, ungefär 6 sekunder 1-100 är väl vad vi kan förvänta oss.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Eximos skrev:
Bilarna som visades är absolut långt från $35k snarare $300k+ då de är prototyper :)
Exakt min poäng där. :-)
Nu har jag inte kunskap i bilbyggande, men om man kan få till karosser, rutor, nipplar och don till ett antal bilar redan nu.
Innebär det inte att man redan har maskiner pressar etc. för eg produktion? Ja saker måste justeras och fixxas men i det stora hela?
För inte handknackar man till ex. kaross ens till 10 talet bilar.
Sen skall det skalas upp och dupliceras för mängd. Men i princip kan man börja spotta ur sig bilar, inte idag men kanske i 'övermorgon' när
man är tillräckligt nöjd med kvalitén.

Och för varje ny bild på trean så blir jag mer och mer nöjd med utseendet. :P
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

_TonyV skrev:
Eximos skrev:
Exakt min poäng där. :-)
Nu har jag inte kunskap i bilbyggande, men om man kan få till karosser, rutor, nipplar och don till ett antal bilar redan nu.
Innebär det inte att man redan har maskiner pressar etc. för eg produktion? Ja saker måste justeras och fixxas men i det stora hela?
För inte handknackar man till ex. kaross ens till 10 talet bilar.
Sen skall det skalas upp och dupliceras för mängd. Men i princip kan man börja spotta ur sig bilar, inte idag men kanske i 'övermorgon' när
man är tillräckligt nöjd med kvalitén.

Och för varje ny bild på trean så blir jag mer och mer nöjd med utseendet. :P
Prototypbygge vs. serieproduktion är två vitt skilda världar. Den vanliga produktionslinjen är förmodligen inte ens på plats. Dessa prototyper är nog till stor del handbyggda. Få robotar med i spelet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

De kan inte börja leverera, förrän gigafactory kan leverera batteri. That's the issue! De måste ha fram de billiga batterierna i antal först.

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Min tanke vara annars, med lite idéer från frun, som var övertygad om att de redan hade linen igång.
Släpp den nu, med ett krympt batteri, som framöver kan bytas mot ett nytt med rätt spec.

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Herr X skrev:
Massor av nya bilder på Model 3 utomhus. Bredvid Model S. De ser ungefär lika stora ut..

Bild
Sidovyn är lite likt en ferrari från A-stolpen och fram eller ser jag fel.

/Tesladrömmare
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

peken skrev:
Hur dyrt kommer det bli att byta ruta på en Model 3 om man får strnskott och det uppkommer en spricka. Ingen ruta dom lär ha på lager.
Om reservationerna är en indikation av hur många bilar som kommer vara i trafik kommer de nog finnas på lager. Kanske inte hos varenda bilglasmästare, men åtminstone lokalt hos Tesla. Sedan är den väl delad, så man måste inte byta från frunkhuv till bakände.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Framrutan inte större skillnad mot model S...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Strandnet skrev:
Herr X skrev:
Massor av nya bilder på Model 3 utomhus. Bredvid Model S. De ser ungefär lika stora ut..

Bild

/Tesladrömmare
+1
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Gillar den där silvriga skarpt! Hoppas den kommer som produktionskulör!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Strandnet skrev:
Herr X skrev:

Bild

/Tesladrömmare
Du ser inte fel. Den är skitsnygg! Den lilla bagageöppningen kan jag leva med när jag har en Ferrari stående på garageuppfarten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Den blir snyggare för varje bild man ser känns det som. Riktigt imponerad av just den biten. Och man måste väl vara lite realist när gäller bagageluckan, den är ju inte sämre än S90, Audi A4 Sedan osv osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
Strandnet skrev:
Herr X skrev:

Bild

/Tesladrömmare
Du ser inte fel. Den är skitsnygg! Den lilla bagageöppningen kan jag leva med när jag har en Ferrari stående på garageuppfarten.
Hallå vi har något snabbare än Ferrari på uppfarten redan... Du menar något som ser ut som en model S?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Den är så jävla läcker, speciellt från sidan 8-). Kan också leva med mindre lasthål om Elon levererar innan 2019.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Någon som har koll på Elons Twitter angående antal reservationer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Hallå vi har något snabbare än Ferrari på uppfarten redan... Du menar något som ser ut som en model S?
Just nu ja, men när vi får vår Model 3 kommer jag dessvärre ha bytt ut vår Model S till en annan bil :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Någon som har koll på Elons Twitter angående antal reservationer?
Du behöver inte ha Twitter för att kolla, bara gå in här https://twitter.com/elonmusk
Som du ser så har han inte lagt upp något nytt sedan inatt när det var 232 000
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Just nu ja, men när vi får vår Model 3 kommer jag dessvärre ha bytt ut vår Model S till en annan bil :(
Ja just ja den som påminner om ett hästarsle från sidan? ;-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Herr X skrev:
hybris skrev:
Gissa om jag skrev min kommentar för att locka fram en trollkommentar? ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Herr X skrev:
hybris skrev:
Jo det är sant att även hästar kan vara snygga :)
Dessutom var den ju mycket snyggare i verkligheten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Herr X skrev:
hybris skrev:
Jo det är sant att även hästar kan vara snygga :)
Dessutom var den ju mycket snyggare i verkligheten.
Jo allt är relativt men ett hästarsle är inte något man vill jämföra med sin bil... Tur att du får en model 3 som du kan finåka i när pundargurkan står i garaget och skäms...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Jo allt är relativt men ett hästarsle är inte något man vill jämföra med sin bil...
Tur att jag inte jämför min bil med något hästarsle då. Jag förstår dock varför du jämför min bil med ett hästarsle - min bils arsle är det enda du ser när mina 700 hästar drar förbi dig. Nu är hon dessutom omskodd för sommarsäsongen!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar