Sida 20 av 23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 09 feb 2022 23:49
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
OKQ8 har åtta laddpunkter där, plus en 50 kW E.ON laddare. De skriver att laddeffekten delas på två vid varje laddare, dock inte hur mycket max effekten kan bli med två bilar.

Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Två Skoda Enayq taxibilar med stora batteriet stod och laddade när jag kom. De var inte nöjda med laddeffekten på 44 kW de fick. Frågade om de hade kallt batteri, men de hade kört hela förmiddagen.

Det var 6 plusgrader och jag hade kallt batteri, hade endast kört en mil och hade 70% SoC. Fick 80 kW laddeffekt, vilket kändes normalt.
Gällande att du fick ca 80 kW och taxibilarna fick ca 40 kW var, det kan inte vara så att de delade på laddare och därmed fick halva effekten?

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 00:18
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
OKQ8 har åtta laddpunkter där, plus en 50 kW E.ON laddare. De skriver att laddeffekten delas på två vid varje laddare, dock inte hur mycket max effekten kan bli med två bilar.

Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Två Skoda Enayq taxibilar med stora batteriet stod och laddade när jag kom. De var inte nöjda med laddeffekten på 44 kW de fick. Frågade om de hade kallt batteri, men de hade kört hela förmiddagen.

Det var 6 plusgrader och jag hade kallt batteri, hade endast kört en mil och hade 70% SoC. Fick 80 kW laddeffekt, vilket kändes normalt.
Gällande att du fick ca 80 kW och taxibilarna fick ca 40 kW var, det kan inte vara så att de delade på laddare och därmed fick halva effekten?
Nej, vi stod utspridda på var sin laddare. Den ena taxibilen avbröt sin laddning och åkte innan jag började laddda, han tog Incharge 50 kW laddaren på andra sidan gatan där det kostar 2:90 istället.....

Fick ta en bild på hans app innan han avslutade laddningen, kanske något som var tok i den bilen:
20220209_125030.jpg

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 06:01
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:
Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in. Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.

Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Man kan spara login och lösenord i telefonen så kommer den ihåg åt dig om du har ett konto i en app.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 09:24
av jonasl
Skapar man konto på OKQ8.se så kan man koppla valfritt annat rfid-kort också - då slipper man appen.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 11:20
av Off Grid Byggaren
Ja, det får väl klassas som att kunden gjort fel.

Jag brukar spara lösenord i appen med det verkar fallit bort.

Ska testa att knyta annat RFID kort och prova en gång till.

På E.on och Ionity har det funkat, fast jag har alltid laddkort med mig för säkerhets.

Det heter ju Glädjens trafikplats i Upplands Väsby, och som icke Tesla ägare är det ju fantastiskt med 8 laddpunkter + 4 hos Statoil samt 2 med 50 kW laddare.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 14:27
av Hoppsan_84
Jag gillar Kempowers funktion med att det står i displayen om det är bilen som begränsar hastigheten. Då behöver man inte fundera.

En taxi som puttrat runt en förmiddag ger med största sannolikhet inte speciellt varmt batteri.

Den absolut viktigaste frågan jag får om dagarna är varför det inte går snabbare att ladda.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 18:49
av martinot
Hoppsan_84 skrev:
Jag gillar Kempowers funktion med att det står i displayen om det är bilen som begränsar hastigheten. Då behöver man inte fundera.

En taxi som puttrat runt en förmiddag ger med största sannolikhet inte speciellt varmt batteri.

Den absolut viktigaste frågan jag får om dagarna är varför det inte går snabbare att ladda.
Förvärmer MEB-bilarna som ID4 innan man kör till snabbladdare?

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 19:16
av R_Edvinsson
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag gillar Kempowers funktion med att det står i displayen om det är bilen som begränsar hastigheten. Då behöver man inte fundera.

En taxi som puttrat runt en förmiddag ger med största sannolikhet inte speciellt varmt batteri.

Den absolut viktigaste frågan jag får om dagarna är varför det inte går snabbare att ladda.
Förvärmer MEB-bilarna som ID4 innan man kör till snabbladdare?
Inte just nu, utlovat till 3.0 som skall släppas inom kort.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 19:29
av martinot
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag gillar Kempowers funktion med att det står i displayen om det är bilen som begränsar hastigheten. Då behöver man inte fundera.

En taxi som puttrat runt en förmiddag ger med största sannolikhet inte speciellt varmt batteri.

Den absolut viktigaste frågan jag får om dagarna är varför det inte går snabbare att ladda.
Förvärmer MEB-bilarna som ID4 innan man kör till snabbladdare?
Inte just nu, utlovat till 3.0 som skall släppas inom kort.
Då tror jag att vi har iaf. en del av svaret där gällande mystiken med den svaga laddeffekten på vintern. Kommer nog bli en stor förbättring när den uppdateringen är ute misstänker jag.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 19:32
av R_Edvinsson
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag gillar Kempowers funktion med att det står i displayen om det är bilen som begränsar hastigheten. Då behöver man inte fundera.

En taxi som puttrat runt en förmiddag ger med största sannolikhet inte speciellt varmt batteri.

Den absolut viktigaste frågan jag får om dagarna är varför det inte går snabbare att ladda.
Förvärmer MEB-bilarna som ID4 innan man kör till snabbladdare?
Inte just nu, utlovat till 3.0 som skall släppas inom kort.
Då tror jag att vi har iaf. en del av svaret där gällande mystiken med den svaga laddeffekten på vintern. Kommer nog bli en stor förbättring när den uppdateringen är ute misstänker jag.
Ja det har helt klart varit blandande resultat nu under vintern.
Och skall man ha lite speed krävdes det 4-8% i SoC för att kunna trampa upp över 110-115.

På mina långresor i november/december planerade jag helt efter att det skulle ladda ganska sakta, då blir det inte hela världen.

Men att kunna ha förkonditionering av batteriet när man sätter en laddstation som destination borde vara en självklarhet när man designar en elbil.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 20:23
av Lacho
Hur mycket krävs för att värma batteriet egentligen? Om man inte kan förkonditionera

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 20:53
av Nect
Lacho skrev:
Hur mycket krävs för att värma batteriet egentligen? Om man inte kan förkonditionera
För mig räcker det med lite jojo-körning nån km innan laddaren.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 feb 2022 22:39
av [JM]
Lacho skrev:
Hur mycket krävs för att värma batteriet egentligen? Om man inte kan förkonditionera
Vi gjorde en teoretisk beräkning i denna tråd:
viewtopic.php?f=57&t=19962&p=404112&hil ... um#p404112


Batteriet vill ha ca rumstemp för att må bra dvs mellan 20C och 30C. Räknar på 20C i detta exempel.
Om bilen stått ute i länge i kylan och batterier är exempelvis -10C så behöver man alltså värma det 30C. (från -10C till +20C).
Batteriet blir varmt när man drar ström och har man rangemode aktiverad så värmer inte bilen något extra. Dvs det är bara förlusterna som ger värme.
Kalkylen i länken visar att tempen ökar med ca 1-2 grader per minut.
Det tar alltså mellan 15 och 30 minuter att värma batteriet 30 grader genom bara att köra i motorvägsfart.
Personligen så har jag sett uppåt 45-60min för att bli av med de gula strecken som visar begränsad batteriprestanda. Då startade vi i -25C och kunde bara köra ca 80-90 km/h pga halka + dålig sikt. Med range mode aktiv.


Vill man skynda på så att det går fortare så kan man göra som TB i denna film.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 11 feb 2022 09:52
av Lacho
Tackar för förklaringen!

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 25 mar 2022 18:40
av Blipblop
Verkar som att OKQ8 precis när man svängt av e4 vid Gävle (5km ifrån) får 3 eller 6st på 150kW om ett par veckor. Precis vid Valbo köpcentrum.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 25 mar 2022 19:24
av Nect
Blipblop skrev:
Verkar som att OKQ8 precis när man svängt av e4 vid Gävle (5km ifrån) får 3 eller 6st på 150kW om ett par veckor. Precis vid Valbo köpcentrum.
Stämmer bra.
På denna sida kan man se plats för alla stationer man planerar sätta upp under 2022.
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... bladdning/

Scrolla längre ner på sidan till ” Var kan jag hitta närmaste supersnabbladdare på OKQ8?” Och klicka på ”se alla stationer. Så listas öppna stationer och planerade under 2022.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 06 apr 2022 13:50
av Robertrimmevik
Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.

Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.

Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 06 apr 2022 16:28
av MrRun
Nect skrev:
Blipblop skrev:
Verkar som att OKQ8 precis när man svängt av e4 vid Gävle (5km ifrån) får 3 eller 6st på 150kW om ett par veckor. Precis vid Valbo köpcentrum.
Stämmer bra.
På denna sida kan man se plats för alla stationer man planerar sätta upp under 2022.
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... bladdning/

Scrolla längre ner på sidan till ” Var kan jag hitta närmaste supersnabbladdare på OKQ8?” Och klicka på ”se alla stationer. Så listas öppna stationer och planerade under 2022.
Grymt! Mycket bättre uppdaterad än Skekrafts sida. :)
Sundsvall är på gång också, sett foto från för en månad sen med förberedda platser.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 10 apr 2022 09:07
av dfa
Nu har dom tillslut börjat gräva vid Hisings Backa / Bäckebol ( E6 Norr om Göteborg ) ser det ut som.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 24 apr 2022 15:55
av chaffis75
Lite lustigt med idag när vi kör hem från allingsås och ville ha lite fler laddare i Halmstad (vågar inte chansa på de få som finns där) så dyker de upp 6 st nya okq8 laddare i just Halmstad. Igår syntes de inte i samma app (chargfinder) Så kul.
Dock en varning de står som otillgängliga så de är kanake inte i drift än.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 24 apr 2022 18:44
av Skabb1
chaffis75 skrev:
Lite lustigt med idag när vi kör hem från allingsås och ville ha lite fler laddare i Halmstad (vågar inte chansa på de få som finns där) så dyker de upp 6 st nya okq8 laddare i just Halmstad. Igår syntes de inte i samma app (chargfinder) Så kul.
Dock en varning de står som otillgängliga så de är kanake inte i drift än.
Kul att det går framåt för Okq8. Halmstad känns som ett vettigt läge.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 24 apr 2022 22:03
av lloydfabege
Ödeshög verkar vara igång med 6 st laddare även om de står som offline i Chargefinder.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 24 apr 2022 22:53
av Skabb1
Såg på hemsidan att de även ska öppna på "hamburger hill" i Värnamo. Vilket vattenhål med laddare det stället håller på att bli! :D

Sen känns ju även Växjö klokt. Inre Småland har känts klent länge.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 26 apr 2022 09:25
av BrooklynS
Robertrimmevik skrev:
Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.

Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.

Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Köp då en Tesla och slipp just detta problem... :)

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 26 apr 2022 10:07
av chaffis75
BrooklynS skrev:
Robertrimmevik skrev:
Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.

Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.

Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Köp då en Tesla och slipp just detta problem... :)
Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.