Sida 20 av 21

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:16
av MWall
Fredrik j skrev:
Om inte SoC hade funnits kan jag förstå att det blivit ett avbräck.
Förlåt en liten invändning men SoC = State of Charge. SuC = SuperCharger. Spelar ingen roll egentligen för jag förstår vad du menar men det blev till slut för mycket för mig. ;)

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:20
av MWall
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?

Det som är bra för Tesla är inte nödvändigtvis bra för mig.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:21
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:24
av Svenssons
point1 skrev:
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?
Ja men risken är att Tesla tappar försäljning till FCA, Honda etc och då inte kan öka antalet SuC.[/quote]
FCA och Honda lär naturligtvis få betala för sig och ju fler bilar de säljer, desto mer pengar går till Tesla. Om Tesla sedan också börjar gå plus på SuperCharger-nätverket oavsett vad Elon sagt tidigare så ökar bara vinsten. Tesla kommer inte behålla dagens andel av elbilmarknaden men vad gör det om marknadsandelen på bilmarknaden ökar? Vad tror du Tesla skulle välja? Ha 18% av elbilsmarknaden som står för 5% av totala bilmarknaden eller ha 15% av 100% av totala bilmarknaden?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:27
av Svenssons
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:30
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
Håller med, trängsel oroar mig betydligt mindre än att släppa in ”värsting”-bilar...

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:34
av mikebike
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:39
av Fredrik j
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 16:44
av MWall
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:00
av Svenssons
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:05
av fth
mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:12
av Fredrik j
fth skrev:
mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:21
av martinot
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
Det jag menar är att tillgången till SuC är ett argument för många att välja en Tesla före en annan elbil av ett annat märke. Att SuC är helt överlägsen alla andra laddnätverk är ingen hemlighet. Den som någon gång har stått och slöladdat vid en ensam 50kW-laddare, kanske till och med stått i kö och väntat, medan det fanns 20 stycken mest lediga SuC-stalls bredvid, vet vad jag pratar om.
Med en Tesla vet du att du kommer få laddning, du vet att det finns lediga laddare, du vet att det kommer garanterat fungera. Och du kan ta dig nästan överallt i Europa utan att behöva fundera på var du ska ladda. Framförallt i norra Sverige och Norge är SuC det enda som finns. Allt annat är inte praktikabelt.
Det är en klar fördel för Tesla och en nackdel för alla andra. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att på långfärd är fossilbilar den enda verkliga konkurrensen för Tesla. Säg att du ska åka på semester och du får välja mellan en valfri dieselbil, en Tesla och en e-tron eller Polestar 2. Vilken bil skulle du välja?
I denna ordningen för oss gällande semesterresor (även om vi helst flyger längre sträckor och hyr bil, men räknar med hyrbilar här):

1. Diesel. Överlägsen frihet att åka över allt där det finns vägar.
2. Tesla. Det överlägset bästa laddnätverket i Europa och världen. Inte lika stor frihet som diesel, men så stor frihet man kan ha som elbilist.
3. E-tron. Bil med medlemskap hos Ionity. Inte så väl utbyggt som jag först sett planer på och hoppats på, men under de första tre åren så har man iaf. tillgång till rimliga medlemspriser, och fungerar kanske någorlunda om man undviker norra hälften av Sverige, Norge och Finland.
4. Polestar 2. Jättefin pendlarbil, och jag gillar Volvo och byggkvaliteten. Dock (till min besvikelse) inte med i Ionity, och därmed skulle det bli det absolut sista valet för oss som semesterbil (även om säker utmärkt som lokal pendlarbil).

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:26
av fth
Fredrik j skrev:
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?
Under de resor jag har gjort så skulle det definitivt ha funnits gott om plats för andra bilar.

Vid mina laddtillfällen i Europa har jag faktiskt oftast varit helt ensam på SuC.

Jag har iof inte gjort någon längre Europa-resa de senaste två åren (covid och andra anledningar), så det är möjligt att Model 3-utrullningen har ökat på trängseln, men det är iaf inget jag har upplevt ännu.

I Ödeshög kan det vara rätt fullt hyfsat ofta eftersom i princip alla som reser längs E4 stanna måste stanna där, men jag har hittills aldrig behövt vänta ens där, i övrigt har jag aldrig ens delat stolpe i Sverige.

Sen kanske jag inte tycker det vore en bra idé för Tesla att öppna för andra märken i dagsläget, men jag tror absolut det finns kapacitet över.

/fth

Edit: rätt ska vara rätt, jag brukar aldrig ladda i Bredden, men jag har testat det ett par gånger, då har jag fått dela stolpe med taxibilar som brukade slå läger där.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:27
av MWall
Fredrik j skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?

Det finns ingen plats. Redan idag är det ofta fullt under peak hours på stora trafikdagar. Dvs då jag vill utnyttja SuC. Jag har köat 2 ggr i Ödeshög, 1 gång i Löddeköpinge och varit nära fullt flera ggr till. Genom Danmark är också en trång passage. Senast jag körde där var sommaren 2019. Man satt i bilen och det växlade mellan 0 lediga platser och 1... Nu har de pumpat ut Model 3 i 2 år till. Och då ska vi komma ihåg att jag bara laddat 46 ggr på SuC (30 olika locations) i hela mitt liv.

De som sitter och kör i tjänsten och laddar t ex en tisdag i februari kommer dock aldrig behöva köa. Möjligen att man skulle låta andra ladda på SuC mån-tors. Men det blir också orent och svårt att hålla reda på för folk.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:29
av BrooklynS
Det är ju lite lustigt att tro att SuC-nätverket skulle framstå som SÄMRE än konkurrenterna även om det plötsligt skulle sluta växa.

Sanningen är ju att det är ÄNNU värre för alla andra, angående trängsel vid laddarna. Och skillnaden ökar till Teslas fördel hela tiden.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:33
av martinot
mikebike skrev:
Det intressanta är ju om OKQ8 bygger ett väl täckande laddnätverk med vettiga priser. Då "behöver" man inte köpa en Tesla. Då kan man köpa en elbil med rails, fönsterkarmar, avbländning, torkarautomatik, skyltavläsning mm. ;)
Det är just detta jag önskar!

Hoppades tidigare på att Ionity skulle bygga ut enligt plan och komma ikapp SuC. Nu står mitt hopp till OKQ8 och CK. Men det kommer ta år (och så gäller det att de inte tappar "sugen" och ambitionen, som Ionity gjort i Norden).

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:43
av martinot
Fredrik j skrev:
point1 skrev:

I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.
Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?
Ja, gäller oss iaf.

När vi skulle skaffa en andrabil till i familjen så stod det främst mellan BMW M3 och Tesla M3. Utan SuC så hade det helt klart blivit BMW.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 17:44
av holden
De kanske fem gånger per år (post-Corona) vi kommer att behöva använda SUC kanske vi får köa en kvart och betala fem spänn/kw - inget jag ligger sömnlös om nätterna för.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 18:39
av mati
martinot skrev:
1. Diesel. Överlägsen frihet att åka över allt där det finns vägar.
2. Tesla. Det överlägset bästa laddnätverket i Europa och världen. Inte lika stor frihet som diesel, men så stor frihet man kan ha som elbilist.
3. E-tron. Bil med medlemskap hos Ionity. Inte så väl utbyggt som jag först sett planer på och hoppats på, men under de första tre åren så har man iaf. tillgång till rimliga medlemspriser, och fungerar kanske någorlunda om man undviker norra hälften av Sverige, Norge och Finland.
4. Polestar 2. Jättefin pendlarbil, och jag gillar Volvo och byggkvaliteten. Dock (till min besvikelse) inte med i Ionity, och därmed skulle det bli det absolut sista valet för oss som semesterbil (även om säker utmärkt som lokal pendlarbil).
Exakt samma ordning och samma motivering för mig. Men hur skulle den ordningen förändras om både e-tron och PS2 hade fått ladda på SuC? I mitt fall hade Tesla hamnat efter Polestar. Oklart var dieseln hade hamnat.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 02 feb 2021 18:48
av mikebike
Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?
Bredden är ganska ofta full, främst på söndagar, och den är nyligen utbyggd.
I helgen var det fullt i Gävle och även Borlänge är visst ofta full?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 03 feb 2021 01:33
av martinot
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?
Bredden är ganska ofta full, främst på söndagar, och den är nyligen utbyggd.
I helgen var det fullt i Gävle och även Borlänge är visst ofta full?
Herregud vad mycket du (ni) laddar på SuC jämt! Är du (ni) ute och reser precis hela tiden? :D

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 03 feb 2021 09:26
av mikebike
martinot skrev:
Herregud vad mycket du (ni) laddar på SuC jämt! Är du (ni) ute och reser precis hela tiden? :D
"Vi" saknar möjlighet att ladda hemma. Jag har min släkt 38 mil norrut och min fru har sin släkt 46 mil söderut. Historiskt har vi gjort i snitt 8 långresor per år (800 mil av 1100 mil/år). Vi planerar att köpa fritidshus i min frus hemtrakter och då ökar antalet långresor. Om jag räknar med att ladda för 1000 mil per år på SuC så har kostnaden för detta ökat med knappt 2000 kr sedan jag beställde bilen. Ingen katastrof, men helt klart en smula irriterande.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 03 feb 2021 10:14
av NiklasTesla
tor-ake skrev:
Var ut och klickade lite i bilen, för att se vad de nya priserna faktiskt är, verkar vara 3:50-3:70 som vanligast. Några avstickare dock:

Hudiksvall 3:45
Ödeshög 3:05 (!)
Jokkmokk 4:20

Kan det vara en lite specifik anpassning till att priserna f.n. har höga peakar på Nordpool, och att det kommer en sänkning framåt våren när elpriset blir lägre?
Hoppas på det.

Mvh

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 03 feb 2021 10:34
av NiklasTesla
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH