Sida 20 av 64
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 12:11
av Alfred
Pontus skrev:Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?
Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.
Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.
Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.
Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.
Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 12:12
av Alfred
Leo skrev:Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.
Ah, låter rimligt. Kanske ska ha lite tålamod med Bilsweden då. Det är ju trots allt de två största märkena.
Leo skrev:
Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.
Hmm? Ökningen jämfört med förra året för jan-juli är: 9443-2752=6691. Så förändringen går på bredare front än Model 3.
Leo skrev:
Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.
1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.
2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.
3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.
Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 12:18
av David D
Man blir lite hemmablind när man hänger mycket på ett Teslaforum, men det normala jag stöter på nu är att majoriteten av dem jag pratar bil med vill ha en elbil. Så var det verkligen inte för två år sedan. Många tycker de är för dyra än och vill ha kombi med dragkrok. Grannen köpte en dieselvolvo för några månader sedan och ursäktade sig med att de fick ett så sanslöst bra erbjudande på den. Då är jag ändå ingen elbilsfascist som säger till andra att de inte ska köra fossilt.
Fanns Model Y tror jag den skulle äga Sveriges tjänstebilsmarknad.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 12:19
av dd88
Alfred skrev:Leo skrev:Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.
Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.
Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.
1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.
2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.
3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.
Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
Finns ju en del laddbara bilar med väldigt lång väntetid, men samtidigt finns det en del fossildrivna bilar som även de har lång väntetid och därför ligger utanför försäljningsstatistiken.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur mycket man vill men i slutändan är det nog ändå bäst att ta det för vad det är.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 15:22
av Pontus
Alfred skrev:Pontus skrev:Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?
Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.
Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.
Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.
Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.
Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
Du kan ha rätt att om man i efterhand ser över längre tid så är det lättare att se det. Men bara rent teoretiskt om man första året ökar beståndet av elbilar till 5% och nästa år ökar till 9,5% sedan 13,55% osv då blir det en avtagande ökning men kanske ser man starten som tipping point då?
(Tänk på att jag har feber idag också

)
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 15:48
av LarsL
Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Alla teknikomställningar har skett enligt S-kurvan.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 aug 2019 15:49
av Zalman3
60-70% av tjänstebilsfolket frågar idag efter en laddbar bil.
Tyvärr är det idag brist på laddbara bilar.
Hade inte bristen på tillgången varit så stor, så hade vi sett att +60% av nya tjänstebilar var laddbara.
Detta är en mycket snabb förändring eftersom 2016 var Volvos försäljning, 85% dieselbilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 aug 2019 00:58
av joel80
Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 aug 2019 06:39
av Jerker
joel80 skrev:Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Ja, det har jag också tänkt. Branschen försöker förklara bort det på olika sätt, men när man hör hur folk omkring en resonerar så tror jag att det är många som ligger lågt nu och inte vill köpa en ny fossil utan vill hellre väna in en elbil de har råd med/passar deras behov.
Samma med flygbranschen. De har flera olika kreativa förklaringar på minskat flygande, men nämner aldrig att folk avstår med hänsyn till klimatet.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 aug 2019 10:57
av Leo
Alfred:
Har bara hört från trovärdiga källor att tex VW och även Volvo har haft närmare 1års ”orderstock” på sina PHEV. Dvs sen ungefär ett år har ny kunder i regel bara fått en ”köplats” på bilar som faktiskt ännu knappt börjat byggas = Uppdaterad GTE och tex V60 PHEV. Visst det har levererats såna bilar under tiden ändå. Men de beställdes tidigare eller är avhopp. Därav BilSwedens kommentar skulle jag tro. De har tillgång till/tar fram siffror, bedömningar och undersökningar som bilbranschen själva gör.
Såg fel på siffrorna! 2018 var helårssiffror. Så därav Model3 feltänket.
I övrigt kan man ju se självklart de långa leveranstiderna på rena elbilar som ett bevis på högre efterfrågan än vad registreringssiffrorna antyder.
Men som jag skrev. Tror mååååånga TÄNKER eller har för AVSIKT att köpa elbil framöver (1-5år) men det syns inte i några konkreta lättolkade siffror som bilbranschen är van att jobba med (Orderböcker®istreringar) Annat än i relativt osäkra ”undersökningar” där man ofta kan ifrågasätta både metodik och urval.
Vi ska komma ihåg att ”1-3år bort” innebär för väldigt många ”nästa bilbyte”. Även om deras önskemål inte syns i de bilar som REGISTRERAS idag. De som registreras idag är ju ofta beställda för ett tag sen. Typiskt 1-6mån skulle jag säga.
En annan faktor som påverkar tex tjänstebilsförare och företag är nog kunders/företags otålighet eller ”ovana” att behöva vara ute i god tid.
När man nu lite yrvaket säger ”-öhh vi kanske ska titta på en PHEV/BEV”. Då möts man av:
1: ingen kan leverera ”kombi/50mils räckvidd/500”kr” som man är van.
2: ändå relativt hög prislapp för mindre/annorlunda bil än man tänkt. e-Niro/Kona/Leaf, sedan-kaross på M3 osv,
3: mycket nytt att ta ställning till, laddning, ny tillverkare som kunden/företaget inte köpt bil av tidigare. Färre serviceverkstäder än tidigare (jmf med tex VW och Volvo) IHOP med konstiga vinklade tidningsartiklar, bensinuppror, kobolt-diskussioner osv
4: dom ihärdiga/villiga möts till slut av nådastöten. ”Leveranstid?....”. Där heller ingen riktigt visste för 1år sen när man kunde räkna med att få en M3. Även om M3 NUMERA har superkort leveranstid se då även punkt 2&3.
5: handlaren/säljaren behöver ju ändå överleva. Så därför flyttas fokuset gärna över mot en traditionell fossilbil som känns både BEKANT för kunden och som man faktiskt kan få LEVERERAD. För många kan/vill inte vänta 1-3år utan ska byta bil nu.
=1+2+3+4+5 ihop med det jag skrev tidigare innebär i min värld att registreringssiffrorna helt klart är ett ganska ”trubbigt instrument” som underskattar den omsvängning som finns avseende INTRESSE/VILJA/EFTERFRÅGAN på elbilar OCH även laddhybrider.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 aug 2019 23:29
av Fredrik j
Väldigt, väldigt många förmånsbilförare jag känner tar ut en dieselbil till och räknar med att det om 2-3år finns ett alternativ som man vill ha.
Vad tesla gjort är att visa att det går att leva med en elbil.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 01:13
av GreenMachine
Jerker skrev:joel80 skrev:Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Ja, det har jag också tänkt. Branschen försöker förklara bort det på olika sätt, men när man hör hur folk omkring en resonerar så tror jag att det är många som ligger lågt nu och inte vill köpa en ny fossil utan vill hellre väna in en elbil de har råd med/passar deras behov.
Samma med flygbranschen. De har flera olika kreativa förklaringar på minskat flygande, men nämner aldrig att folk avstår med hänsyn till klimatet.
Till skillnad från flyget så är ju ”elbil” idag ett (nästan 1-1) reellt alternativ till fossil-bil, men det gäller ju inte för flyget på samma sätt.
Visst du kan ta tåget till Rom, men om man jämför skillnaden mellan flyga vs att ta tåget till ex. Barcelona kontra skillnaden att bila dig med en elbil vs bensinare så är ju skillnaden rätt stor.
Betvivlar dock inte att nedgången för flyget inte också beror på den pågående debatten omkring flyg och miljön.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 01:46
av Alfred
Leo skrev:Alfred:
Har bara hört från trovärdiga källor att tex VW och även Volvo har haft närmare 1års ”orderstock” på sina PHEV. Dvs sen ungefär ett år har ny kunder i regel bara fått en ”köplats” på bilar som faktiskt ännu knappt börjat byggas = Uppdaterad GTE och tex V60 PHEV. Visst det har levererats såna bilar under tiden ändå. Men de beställdes tidigare eller är avhopp. Därav BilSwedens kommentar skulle jag tro. De har tillgång till/tar fram siffror, bedömningar och undersökningar som bilbranschen själva gör.
Såg fel på siffrorna! 2018 var helårssiffror. Så därav Model3 feltänket.
I övrigt kan man ju se självklart de långa leveranstiderna på rena elbilar som ett bevis på högre efterfrågan än vad registreringssiffrorna antyder.
Men som jag skrev. Tror mååååånga TÄNKER eller har för AVSIKT att köpa elbil framöver (1-5år) men det syns inte i några konkreta lättolkade siffror som bilbranschen är van att jobba med (Orderböcker®istreringar) Annat än i relativt osäkra ”undersökningar” där man ofta kan ifrågasätta både metodik och urval.
Vi ska komma ihåg att ”1-3år bort” innebär för väldigt många ”nästa bilbyte”. Även om deras önskemål inte syns i de bilar som REGISTRERAS idag. De som registreras idag är ju ofta beställda för ett tag sen. Typiskt 1-6mån skulle jag säga.
En annan faktor som påverkar tex tjänstebilsförare och företag är nog kunders/företags otålighet eller ”ovana” att behöva vara ute i god tid.
När man nu lite yrvaket säger ”-öhh vi kanske ska titta på en PHEV/BEV”. Då möts man av:
1: ingen kan leverera ”kombi/50mils räckvidd/500”kr” som man är van.
2: ändå relativt hög prislapp för mindre/annorlunda bil än man tänkt. e-Niro/Kona/Leaf, sedan-kaross på M3 osv,
3: mycket nytt att ta ställning till, laddning, ny tillverkare som kunden/företaget inte köpt bil av tidigare. Färre serviceverkstäder än tidigare (jmf med tex VW och Volvo) IHOP med konstiga vinklade tidningsartiklar, bensinuppror, kobolt-diskussioner osv
4: dom ihärdiga/villiga möts till slut av nådastöten. ”Leveranstid?....”. Där heller ingen riktigt visste för 1år sen när man kunde räkna med att få en M3. Även om M3 NUMERA har superkort leveranstid se då även punkt 2&3.
5: handlaren/säljaren behöver ju ändå överleva. Så därför flyttas fokuset gärna över mot en traditionell fossilbil som känns både BEKANT för kunden och som man faktiskt kan få LEVERERAD. För många kan/vill inte vänta 1-3år utan ska byta bil nu.
=1+2+3+4+5 ihop med det jag skrev tidigare innebär i min värld att registreringssiffrorna helt klart är ett ganska ”trubbigt instrument” som underskattar den omsvängning som finns avseende INTRESSE/VILJA/EFTERFRÅGAN på elbilar OCH även laddhybrider.
Köper helt resonemanget, tror du är rätt ute. Men skulle vara grymt om det avspeglades i någon attitydundersökning så att man kunde veta detta snarare än tro det.
De attitydundersökningar jag sett (mest amerikanska eftersom fler sådana görs) antyder visserligen att andelen som säger att nästa bil blir elbil ligger långt över nuvarande marknadsandel för elbilar vilket antyder att vi är rätt ute och att försäljningen kommer fortsätta öka väsentligt. Men med andra glasögon kan man också läsa samma undersökning och säga att de flesta tänker fortsätta köpa bensinbilar ett bra tag till.
Vore intressant att se motsvarande attitydundersökningar för svenska och norska marknaderna eftersom våra befintliga marknadsandelar är så mycket högre än den amerikanska nivån. Skulle vara spännande att se om det blir en ketchupeffekt eller snarare en långsammare gradvis övergång. Så därför jag frågade om du kände till någon sådan.
När jag pratar runt med folk verkar det ju som om alla ska köpa el nästa gång, men antagligen rör man sig ju i en bubbla så svårt att dra slutsatser från egen krets.
Den som lever får se!

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 09:19
av Fredrik j
Jag tror vi ska tolka attitydundersökningarna som , "nästa bil blir en elbil om det finns någon jag vill ha".
Man väntar på favoritmärket/biltypen ska finnas som eldriven.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 09:30
av LarsL
Grejen är ju att om avgasbilstillverkarna inte klarar av en nedgång på 1-2% så kommer de ju få en total chock om marknaden minskar med 10-20%. För att överleva en sådan minskning kommer de behöva göra stora ändringar, stänga fabriker, varsla personal osv.
Vad händer då med priset på bilen? De kommer först försöka sänka priset, vilket påskyndar spiralen neråt med ännu lägre intäkter som följd.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 09:33
av JonasH
Fredrik j skrev:Väldigt, väldigt många förmånsbilförare jag känner tar ut en dieselbil till och räknar med att det om 2-3år finns ett alternativ som man vill ha.
Vad tesla gjort är att visa att det går att leva med en elbil.
Kollade härom dagen i mitt företags lista på föreslagna förmånsbilar. Vi kan i princip ta vilken bil som helst som hamnar inom vissa kostnadsgränser men företaget styr ju ändå lite med de förslag de har.
Nu är det bara PHEV/BEV-bilar i listan som toppas av Tesla M3.
Trevlig utveckling måste man säga.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 aug 2019 09:46
av Fredrik j
Man får dock akta sig så man inte får förare som inte får köra den bil dom vill ha. Det ger sura kunder som gnäller på allt. Saab hade det problemet (inga andra liknelser med tesla) när man satsade på etanol. Plötsligt var många tvungen att välja miljöbil och fick finna sig med att köra saab. Smaken är olika även om man ibland har svårt att förstå varför inte alla tycker som en själv.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 aug 2019 08:29
av HerrNilsson
Inte illa...
Tesla Model 3 = 10th Best Selling Vehicle In Sweden … In July!
https://cleantechnica.com/2019/08/07/te ... n-in-july/
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 aug 2019 08:41
av Mickep
Att model3 var den 10 mest sålda bilen i juli var förvånande. Självklart är ju volvo kungen på täppan. Men prismässigt skulle man vilja se medelpriset på de som är på toplistan. (min hypotes är att de är inga billiga bilar)
Får se hur länge det håller i sig. Jag tror att vi kommer se samma sak nästa månad. 500 st sålda är ingen omjölighet att klara av. går det att hitta samma lista för föregående månad?)
Var är de andra ev märkena. (och när *** kommer volvo xc40 som ev?)?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 aug 2019 08:51
av LarsL
Corolla, Niro och Ceéd är väl billigare än Model 3, totalt sett, de övriga är lika dyra eller dyrare.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 aug 2019 09:17
av Fredrik j
Mickep skrev:Att model3 var den 10 mest sålda bilen i juli var förvånande. Självklart är ju volvo kungen på täppan. Men prismässigt skulle man vilja se medelpriset på de som är på toplistan. (min hypotes är att de är inga billiga bilar)
Får se hur länge det håller i sig. Jag tror att vi kommer se samma sak nästa månad. 500 st sålda är ingen omjölighet att klara av. går det att hitta samma lista för föregående månad?)
Var är de andra ev märkena. (och när *** kommer volvo xc40 som ev?)?
Bilsweden.se har statistik.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 sep 2019 00:11
av Zalman3
Såg följande på Carinfo för Tesla 3:
3 juli 2718st
1 september 2914st
Kan det verkligen stämma?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 sep 2019 09:21
av Fredrik j
Nej. Bilsweden uppger ju 453 registrerade bilar under juli.
På måndag kommer siffran för augusti. Eftersom månadsskiftet är på helgen kan det släpa lite.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 01 sep 2019 21:14
av Pontus
Och nästa månad är en sådan där var tredje månad då Tesla sliter häcken av sig...
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2019 11:56
av Credde
Fredrik j skrev:Nej. Bilsweden uppger ju 453 registrerade bilar under juli.
På måndag kommer siffran för augusti. Eftersom månadsskiftet är på helgen kan det släpa lite.
Redan ute:
148 styck Model 3 (Jan-Aug 2019: 2774 styck)
117 styck Model S (Jan-Aug 2019: 751 styck)
59 styck Model X (Jan-Aug 2019: 321 styck)
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -i-augusti