Sida 20 av 109
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 03 jun 2021 16:32
av themax
I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Tesla bygger laddstation i Söderhamn – invigs innan året är slut: "Är en viktig knutpunkt"
E-center kommer att få en laddstation för bilar. Det är Tesla som nu väljer att etablera sig i Söderhamn.
– Söderhamn är en viktig knutpunkt … och förhoppningsvis kunna öppna stationen före årets slut, meddelar Maria Lantz, pressansvarig hos Tesla, i ett mejl till redaktionen.
Hon förklarar varför de har valt att etablera sig i Söderhamn:
– Söderhamn är en viktig knutpunkt och Teslas planerade Supercharger-station kommer att underlätta resande såväl längst kusten som inåt landet. E-Center ligger strategiskt beläget nära E4 och erbjuder ett trevligt och varierat serviceutbud till våra kunder, skriver Maria Lantz.
De tolv laddstolparna kommer att finnas nära den stora huvudbyggnaden på E-center på parkeringen mot grönområdet som vetter mot E4. Tesla meddelar att på sikt kan stationen komma att utvidgas med upp till 20 laddare.
Stationen kommer att ha den tredje generationens laddare, så kallade V3-Superchargers, som har en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Det går att ladda 12 mils räckvidd på fem minuter.
Det är det kommunala bolaget Söderhamn Nära som är elnätsägare och kommer ta hand om den här anslutningen på E-center. Och på bolaget märker man en trend med större anslutningsärenden och att det pågår ett omställningsarbete som en följd av ökad elektrifiering.
– Vår närhet till E4 sätter oss i position att ta ansvar för transportsektorns ökade elektrifiering. Att skapa rätt förutsättningar för framtida företagsetableringar där de, för ökad konkurrenskraft, kan beställa stora elanslutningar så de i sin verksamhet kan erbjuda marknaden stark, snabb laddinfrastruktur kommer vara en viktig attraktionsfaktor för Söderhamn och dess näringsliv, skriver Tomas Zetterström, elnätschef hos Söderhamn Elnät AB, i ett mejl.
För bolaget innebär det ingen extra investering för att klara av den här anslutningen.
– Vi är redan etablerade i området med ett starkt elnät. När vi etablerade oss ute på E-Center tog vi höjd för detta scenario och den extra investeringen vi gjorde då får vi nu tillbaka i anslutningsavgiften, skriver Tomas Zetterström.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 03 jun 2021 20:05
av Bjelke
Lite coolt för oss i Bollnäs iaf

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 03 jun 2021 22:04
av fth
themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 03 jun 2021 22:53
av martinot
themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Tesla bygger laddstation i Söderhamn – invigs innan året är slut: "Är en viktig knutpunkt"
E-center kommer att få en laddstation för bilar. Det är Tesla som nu väljer att etablera sig i Söderhamn.
– Söderhamn är en viktig knutpunkt … och förhoppningsvis kunna öppna stationen före årets slut, meddelar Maria Lantz, pressansvarig hos Tesla, i ett mejl till redaktionen.
Hon förklarar varför de har valt att etablera sig i Söderhamn:
– Söderhamn är en viktig knutpunkt och Teslas planerade Supercharger-station kommer att underlätta resande såväl längst kusten som inåt landet. E-Center ligger strategiskt beläget nära E4 och erbjuder ett trevligt och varierat serviceutbud till våra kunder, skriver Maria Lantz.
De tolv laddstolparna kommer att finnas nära den stora huvudbyggnaden på E-center på parkeringen mot grönområdet som vetter mot E4. Tesla meddelar att på sikt kan stationen komma att utvidgas med upp till 20 laddare.
Stationen kommer att ha den tredje generationens laddare, så kallade V3-Superchargers, som har en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Det går att ladda 12 mils räckvidd på fem minuter.
Det är det kommunala bolaget Söderhamn Nära som är elnätsägare och kommer ta hand om den här anslutningen på E-center. Och på bolaget märker man en trend med större anslutningsärenden och att det pågår ett omställningsarbete som en följd av ökad elektrifiering.
– Vår närhet till E4 sätter oss i position att ta ansvar för transportsektorns ökade elektrifiering. Att skapa rätt förutsättningar för framtida företagsetableringar där de, för ökad konkurrenskraft, kan beställa stora elanslutningar så de i sin verksamhet kan erbjuda marknaden stark, snabb laddinfrastruktur kommer vara en viktig attraktionsfaktor för Söderhamn och dess näringsliv, skriver Tomas Zetterström, elnätschef hos Söderhamn Elnät AB, i ett mejl.
För bolaget innebär det ingen extra investering för att klara av den här anslutningen.
– Vi är redan etablerade i området med ett starkt elnät. När vi etablerade oss ute på E-Center tog vi höjd för detta scenario och den extra investeringen vi gjorde då får vi nu tillbaka i anslutningsavgiften, skriver Tomas Zetterström.
Härligt! Grattis!

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 07:09
av frippe
fth skrev:themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Helt klart en bra utveckling.
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 07:25
av chaffis75
frippe skrev:fth skrev:themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Helt klart en bra utveckling.
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
Ja måste ju vara bättre för användarna, då kan man komma fram med lägre soc vilket ju är en fördel.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 07:28
av Monark1954
frippe skrev:fth skrev:themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Helt klart en bra utveckling.
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
Glöm inte att Sverige mellan Stockholm och Happaranda inte bara består av kuststräcka kring E4.
för resor väster om E4 är tätheten längs E4 toppen.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 07:36
av LarsL
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 08:45
av themax
LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 09:01
av MWall
themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Man kan ju åka via Hudiksvall också iofs. Är bara 166 km mellan Hudik SuC och Sveg SuC. Men det är ju alltid bra med alternativ. Rastplatsen vid Ljusnan där RV83 och RV84 korsas vore ju klockren. Eller varför inte på ödetomten där macken låg mitt emot Rio-pizzerian? Blir ju lite bökigare men då har man ju mer service nära. Flera restauranger, affärer, Coop osv. Eller så där den andra laddaren står borta vid OK.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 09:20
av JONI
themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 09:25
av MWall
JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 10:09
av Wallan
Jag skulle ju föredra en i Bollnäs där Riksväg 50 och Riksväg 83 korsar varandra. Vid Max i Bollnäs borde det finnas bra med plats. Gång avstånd till McDonalds, Bollnäs stugan och centrum.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 04 jun 2021 16:18
av themax
MWall skrev:
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Precis. Bollnäs blir för nära Söderhamn (och drygt 16 mil till Sveg). Ljusdal är 6 mil till Hudik, 10 mil till Söderhamn och 11 till Sveg. Alltså avståndsmässigt perfekt för långresor även med litet batteri i bilen och takbox på taket (eller släpvagn). Ett annat alternativ är Färila. Där hade de planer för 50 kW-laddare för några år sedan.
Faktum är att Ljusdal Energi vet om Teslas program för SuC och de har gott om el på många platser (väl utbyggt distributionsnät för de effekter som krävs). Jag får hoppas att kommunen ser nyttan av att vara ”på”. När det gäller Ljusdals politiker är jag tyvärr inte övertygad om det …
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jun 2021 07:27
av Bjelke
Wallan skrev:Jag skulle ju föredra en i Bollnäs där Riksväg 50 och Riksväg 83 korsar varandra. Vid Max i Bollnäs borde det finnas bra med plats. Gång avstånd till McDonalds, Bollnäs stugan och centrum.
Jag trodde faktiskt att Bollnäs låg nära till i tiden, det är ju en hel del som viker av mot Edsbyn/Dalarna mm förutom
alla som åker norrut mot Järvsö mm...
Ljusdal vore också ganska strategisk som andra påpekat också...

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jun 2021 08:31
av Jontez
MWall skrev:JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i Järvsö
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jun 2021 08:39
av olarsson
Jontez skrev:MWall skrev:JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i Järvsö
Har varit i Järvsö många gånger och både cyklat och åkt skidor. Har aldrig varit problem att få plats att ladda uppe på parkeringen mellan bergshotellet och zoo. Men fler är naturligtvis alltid = bättre.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jun 2021 12:43
av Jontez
Ska erkänna att jag snabbt kollade på PlugShare och där fanns de bara 2st vid Järvzoo.. på ChargeFinder såg jag att de fanns 12st vid bergshotellet vilket är superbra
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 10 jun 2021 05:27
av Zalman3
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 10 jun 2021 23:17
av martinot
Zalman3 skrev:Screenshot_20210610-052259_Chrome.jpg
Härligt!

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 jun 2021 19:02
av Kronberg
V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 jun 2021 19:57
av Mats79
JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 jun 2021 20:24
av Gustafsson
Mats79 skrev:JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 jun 2021 21:20
av martinot
Kronberg skrev:V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
Snyggt att de uppgraderar gamla V2 till V3!

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 jun 2021 21:49
av Mats79
Gustafsson skrev:Mats79 skrev:JONI skrev:themax skrev:LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…