Sida 20 av 26

Re: Mercedes EQC

Postat: 05 dec 2020 11:44
av Off Grid Byggaren
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.

Re: Mercedes EQC

Postat: 05 dec 2020 12:31
av MrEarp
Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.

Re: Mercedes EQC

Postat: 05 dec 2020 15:30
av Off Grid Byggaren
MrEarp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.

Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.

IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 dec 2020 22:21
av MrEarp
Off Grid Byggaren skrev:
MrEarp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.

Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.

IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.
Yes, du hade rätt, fick ut 6,9kw med kabel från Nissan Leaf, kabeln saknar stift för L2 och L3, således laddade den endast 1-fas L1.

Re: Mercedes EQC

Postat: 18 jan 2021 23:05
av Pontus
Någon som vet vilken förbrukning bilen räknar med? Hyrbilen jag fick hade dom glömt ladda så när jag kom hem så var det 23 km kvar. Jag har bara ett värmaruttag att ladda ifrån men nu ser jag att den laddat 11 km på nästan 2 timmar. Kan bli tajt de 40 km a om jag behöver åka imorgon :?
Den laddar med 2,2 kW så bilen borde räkna med nästan 3 kW per mil. Jag har kört 33 km idag och snittat 5,28 kWh per mil. Känns lite väl extremt då det bara varit någon minusgrad idag.
Någon annan som känner igen detta med en EQC?

Re: Mercedes EQC

Postat: 19 jan 2021 10:10
av Pontus
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Re: Mercedes EQC

Postat: 19 jan 2021 10:12
av MWall
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).

Re: Mercedes EQC

Postat: 19 jan 2021 11:26
av taliz
MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.

Re: Mercedes EQC

Postat: 19 jan 2021 11:32
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
Överraskande att du tycker Tesla har rätt... :roll:

Re: Mercedes EQC

Postat: 19 jan 2021 11:34
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
Överraskande att du tycker Tesla har rätt... :roll:
Överraskande att Verdi inte tycker det. :roll:

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 16:50
av Pontus
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 16:56
av HelectriC
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 17:28
av MrEarp
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 18:08
av taliz
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 20:49
av Pontus
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 20:55
av Pontus
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 21:04
av HelectriC
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 21:06
av MrEarp
Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 21:16
av Pontus
MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.
Nej alla funktioner är inte aktiverade och försöker jag göra det så vill den ha ett amerikanskt körkort som ID. Kanske ska prova med mitt gamla US körkort :?
Kan inte riktigt se varför man ska kunna stänga av ändringen av temperatur men samtidigt kunna starta värmen.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 21:28
av Pontus
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 22:29
av MrEarp
Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.

Re: Mercedes EQC

Postat: 20 jan 2021 22:50
av benke_berguv
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.

//Benke

Re: Mercedes EQC

Postat: 21 jan 2021 06:28
av Pontus
MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
Ruskigt irriterande, det är som att värmen alltid skulle starta på 18 grader eller att stolen alltid ställer sig längst bak :evil:

Re: Mercedes EQC

Postat: 21 jan 2021 07:16
av Pontus
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren

Re: Mercedes EQC

Postat: 21 jan 2021 07:21
av MWall
Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?