Sida 20 av 68

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 15:47
av bonath
Jerker skrev:
Och dragvikt! ;)

+1 på den!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 16:10
av mati
Jerker skrev:
markuswesterberg skrev:
Anonymous FTW skrev:
Kanske varit uppe tidigare i tråden då det är en gammal video men här är i alla fall en snubbe som tycker bättre om sin egna Model 3 än den Model Y han får provköra.

https://insideevs.com/features/427781/v ... QFKAGwASA=
Inte sett videon men enda anledningen att köpa en Y istället för 3 är ju utrymme. Men det är väldigt viktigt för många.
Och dragvikt! ;)
Ja tack. :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 16:34
av BrooklynS
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 17:18
av Svenssons
anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 18:53
av mikebike
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 19:14
av slugger75
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 19:30
av markuswesterberg
slugger75 skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.
Ja, det vore extremt skönt om de kunde fixa en elektrisk och välfungerande dragkrokslösning. Och håller med alla om att jag missade några fler viktiga grejer :D

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 19:37
av mati
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 20:58
av Bjelke
mati skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....
Och snyggare design :lol: :lol: :lol:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 21:06
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....
Och snyggare design :lol: :lol: :lol:
Man får inte vara kräsen, det är ju bara optiskt, och vi har ju lärt oss att optiska fel inte spelar någon roll på en Tesla. ;)
Men visst hade den kunnat vara snyggare. Typ inte bara en stor rund klump. Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 22:51
av lav1
Svenssons skrev:
anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.
Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 14 mar 2021 23:08
av Svenssons
anting1 skrev:
Svenssons skrev:
anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.
Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?
Eller bibehåller priset och levererar en bil som går 505 km WLTP vilket är det som idag står på beställningssidan?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 09:49
av Laban
mati skrev:
Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 12:02
av mati
Laban skrev:
mati skrev:
Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...
Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.
Sen har jag inte sagt att jag anser att e-tron är ett mästerverk när det kommer till design eller effektivitet. Jag kör e-tron eftersom den är praktisk, inte för att den är snygg. För det är den inte. Och jag hade gärna bytt ut dess kantiga front mot Model Y:s flodhästform om jag på det viset hade fått en lägre förbrukning. Men man kan ju inte ha allt.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 16:09
av DanneLKPG
mati skrev:
Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.
Sen har jag inte sagt att jag anser att e-tron är ett mästerverk när det kommer till design eller effektivitet. Jag kör e-tron eftersom den är praktisk, inte för att den är snygg. För det är den inte. Och jag hade gärna bytt ut dess kantiga front mot Model Y:s flodhästform om jag på det viset hade fått en lägre förbrukning. Men man kan ju inte ha allt.
Det klassiska smaken är som baken, då jag tycker att M3 och MY är mycket snyggare än MS. :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 16:39
av RagWal
Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 16:45
av markuswesterberg
RagWal skrev:
Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för info :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 18:42
av Svenssons
markuswesterberg skrev:
RagWal skrev:
Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för info :)
Så har det varit på övriga nya modeller som Tesla lanserat men inte Model Y. Där verkar det inte vara en reservation som man gör utan en beställning med ett pris. Tidigare modeller (Model 3, Model X och Model S) har inte haft pris vid reservation. För Model Y så trycker man på "Beställ nu" istället för "Reservera". Man fick för de tidigare bilarna ett reservationskontrakt men man får med Model Y och Cybertruck ett förbeställningskontrakt. Små skillnader kanske men är rätt säker på att priset vid förbeställning av Model Y kommer gälla men frågan är om man är intresserad av det? Gör man några ändringar i beställningen så lär priset uppdateras. Kommer Tesla med fler val för t.ex. dragkrok, lack och annat så kanske man vill uppdatera sin beställning.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 19:22
av RagWal
Sen har vi ju detta som många med tidig beställning/reservation hoppas kommer att stämma viewtopic.php?f=53&t=20961&p=425641&hil ... ra#p425641

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 19:56
av micke_r
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 19:58
av taliz
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild
Model Y är en större bil än ID4 helt enkelt. Det är inte för inte som det finns 7-sits.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 20:17
av Zalman3
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild
Grymt bra!
Inte många som slår Tesla MY I bagageutrymme!

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 20:48
av Kubi
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild

Rätta mig gärna om jag har fel. Men dom sa väl "including frunk"?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 21:08
av micke_r
Kubi skrev:
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild

Rätta mig gärna om jag har fel. Men dom sa väl "including frunk"?
Han säger "in the boot" men siffran kan mycket väl inkludera frunken.

Skaplig dragvikt också 1700 kg enligt dem, 1600 kg på teslas svenska sida.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 15 mar 2021 21:15
av mati
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
Haha, jag har också letat efter den siffran de senaste dagarna efter att ha sett bagaget i ID4. Men för MY anges bagaget bara med sätena nedfallna, vilket är tämligen ointressant.
702 liter låter extremt stort, det måste fortfarande inkludera mer än det "klassiska" bagageutrymmet.
Hursomhelst så är det betydligt mer än ID4 som jag inte tyckte var sådär överdrivet stort. Q4 e-tron får ännu mindre bagage.
Det är rätt intressant. De skryter nåt så in i bänken med att det blir generöst med plats i kupén, ID3 skulle vara som en Passat, Q4 ska bli som en Q7 osv. Men bagageutrymmet blir futtigt som i en gammal Polo, typ. Varför kan man inte offra någon decimeter från den väl tilltagna kupén till förmån för ett lite större bagageutrymme?