Sida 190 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 08 sep 2021 18:28
av Maw
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP


Re: Polestar 2

Postat: 08 sep 2021 18:43
av taliz
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild

Re: Polestar 2

Postat: 08 sep 2021 21:06
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild
Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.

ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 08:28
av taliz
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild
Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.

ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.
Han gillar ju att köra snabbt. Äger(ägde?) tom en egen bana.
Därför han har en M3P. Dels funkar den bra på bana, dels för roadtrips.
Det stora problemet han påpekade med PS2 är just roadtrips, laddkurvan är alldeles för dålig.
Men den är definitivt rolig att köra, det vet jag av egen erfarenhet.

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 10:08
av Maw
taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild
Ja, han är alltid positiv men jag har sett ganska många av hans reviews och riktigt så här översvallande brukar han inte vara.

ID4 tyckte han var en fantastisk vatdagsbil som även var ganska rolig att köra. Han övertalade väl sin far att köpa en ID4 om jag inte minns fel, så det var nog uppriktigt menat.
Han gillar ju att köra snabbt. Äger(ägde?) tom en egen bana.
Därför han har en M3P. Dels funkar den bra på bana, dels för roadtrips.
Det stora problemet han påpekade med PS2 är just roadtrips, laddkurvan är alldeles för dålig.
Men den är definitivt rolig att köra, det vet jag av egen erfarenhet.
Ja, de får gärna förbättra laddkurvan lite, jag har bara kört 60-70 mil på en dag i min och då är laddningen inte ett problem men ska man köra 100-150 mil och kanske i autobahn-hastighet så kan jag tänka mig att man vill ha snabbare laddning.

Det verkar ifs som att Europeiska tester fått lite bättre laddkurva än vad de fått i USA. Undrar vad det beror på?

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 12:20
av HelectriC
det är ju lite dumt med kombinationen kul bil som ska köras hårt och tråkig laddkurva. Det kände jag av när jag körde själv (utan barn som hade blivit åksjuka) från Sverige till västkusten av Norge, dvs riktigt bra tryck och sportig körning, att det blir lite för långa laddpauser. Kör man riktigt försiktigt och har med barn som behöver det ena och andra stoppet, så är det inte så farligt dock.

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 20:18
av martinot
Jo, hade man kunnat kombinera körglädjen hos PS2 PP med laddkurvan hos Iq5, så hade man haft en fantastiskt trevlig bil (och direkt konkurrent till M3).

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 20:22
av MWall
Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?

Det här börjar bli som de som ska dra husvagn 200 mil i uppförsbacke och snöstorm. :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 20:26
av martinot
MWall skrev:
Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?
Brukar köra fort, men ganska jämt (lite beroende på hur knölig trafik) på långkörningar. Men helt klart att fart och acceleration ökar kraftigt med kvadraten på hastigheten.

För fort? Inte enligt mig. Men polisen skulle nog tycka annorlunda. :D

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 20:39
av Dexter86
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 21:03
av Maw
Dexter86 skrev:
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Förhoppningsvis blir den bra, men den kommer också vara stor och antagligen inte lika körglad som PS2 :)

Esit:
Polestar Precept däremot... :twisted:

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:09
av johanh
MWall skrev:
Hur ofta kör ni "hårt" på långkörning då? För fort?

Det här börjar bli som de som ska dra husvagn 200 mil i uppförsbacke och snöstorm. :lol:
Eller hur :D

Jag kör mycket och gillar att köra såväl inspirerat som fort, har utan att göra några längre turer (dvs några korta turer på ~40mil totalt) laddat uppåt 100kwh på AC-laddare hemma och på jobbet under enskilda dygn.
Polestar eller Tesla kan för mig i det fallet kvitta lika, skall jag verkligen mata mil så är det fortfarande fossilt som gäller, jag pallar ännu inte stå en halvtimme och ladda när jag är ute själv och skall transportera mig. Förhoppningsvis kommer jag vänja mig vid det innan det är dags att byta även nästa bil till el. :)

För mig är elbil i vardagen klockrent, jag har snart haft bilen i tre månader och redan kört ca 1400 mil, snabbladdat två gånger än så länge, all övrig laddning hemma eller på jobbet (eller vid destination). Det är underbart, (här sparas tid på riktigt apropå att inte orka stå och ladda en halvtimme vid enstaka tillfällen) jag kom från en C350 hybrid innan med 50l tank vilket gjorde att jag stod på macken två gånger i veckan. Jag körde den ca 18500 mil och gissar att min snittförbrukning kanske var 0,75 (+ laddade batteriet 6.4kwh 2-3ggr per dag) vilket gör drygt 200k i bensin över fyra år + en del el.

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:13
av martinot
Dexter86 skrev:
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:15
av martinot
johanh skrev:

Jag kör mycket och gillar att köra såväl inspirerat som fort, har utan att göra några längre turer (dvs några korta turer på ~40mil totalt) laddat uppåt 100kwh på AC-laddare hemma och på jobbet under enskilda dygn.
Polestar eller Tesla kan för mig i det fallet kvitta lika, skall jag verkligen mata mil så är det fortfarande fossilt som gäller, jag pallar ännu inte stå en halvtimme och ladda när jag är ute själv och skall transportera mig. Förhoppningsvis kommer jag vänja mig vid det innan det är dags att byta även nästa bil till el. :)

För mig är elbil i vardagen klockrent, jag har snart haft bilen i tre månader och redan kört ca 1400 mil, snabbladdat två gånger än så länge, all övrig laddning hemma eller på jobbet (eller vid destination). Det är underbart, (här sparas tid på riktigt apropå att inte orka stå och ladda en halvtimme vid enstaka tillfällen) jag kom från en C350 hybrid innan med 50l tank vilket gjorde att jag stod på macken två gånger i veckan. Jag körde den ca 18500 mil och gissar att min snittförbrukning kanske var 0,75 (+ laddade batteriet 6.4kwh 2-3ggr per dag) vilket gör drygt 200k i bensin över fyra år + en del el.
Absolut. Skall man endast ha en bil för vardagsärenden och vardagspendlingen så är förbrukningen ointressant. I princip fungerar precis alla elbilar på marknaden utmärkt för det.

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:20
av Maw
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!
Polestar 3 blir väl syskonbil till nya XC90 fast troligtvis 5-sitsig.

Precept kommer om jag förstått det rätt som en egen modell och har väl inget med PS3 att göra?

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:26
av Dexter86
Maw skrev:
martinot skrev:
Dexter86 skrev:
Chillpill, dom löser allt lagom till Polestar 3 som smyger runt hörnet, måtte den bli en succé på alla plan inkl förbrukning och laddkurva!
Det tror jag också. Blir nog en ren elbil från start utan vikt och plats för ICE. Blir den dessutom lika snygga som Precept-bilderna så kan det verkligen bli en potentiellt fantastiskt fin bil!
Polestar 3 blir väl syskonbil till nya XC90 fast troligtvis 5-sitsig.

Precept kommer om jag förstått det rätt som en egen modell och har väl inget med PS3 att göra?
Korrekt

Re: Polestar 2

Postat: 09 sep 2021 22:32
av martinot
Kommer den även få namnet Precept i verkligheten (antog det bara var projektnamn)?

Är iaf. den som jag tror grymt starkt på, och ser verkligen fram emot!

Re: Polestar 2

Postat: 10 sep 2021 08:20
av Jerka
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.

Re: Polestar 2

Postat: 10 sep 2021 08:23
av HelectriC
Jerka skrev:
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
ja, det är inte helt lätt det där. Jag får lite känslan av när H&M lanserade sitt märke COS, som skulle vara lite mer speciellt och med ett annat hållbarhetstänk. Men kläderna var ganska lika ändå.

Re: Polestar 2

Postat: 10 sep 2021 08:50
av Fredrik j
Jerka skrev:
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?

Re: Polestar 2

Postat: 10 sep 2021 19:13
av martinot
Jerka skrev:
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Ja, sedan kan man undra om positionen på Volvo och Polestar vs andra varumärken inom Geely-koncernen som Geely och Lync & Co (som jag börjat att se på svenska vägar, även om hybrider idag, så kan det ju bli elbilar i framtiden). Nu kommer tydligen även elbilsmärket Zeerker. Lite potentiellt rörligt.

Å andra sidan så har ju VAG en massa olika brands/märken som de kör med, och som ofta bygger på samma bilar i grunden. Så inget nytt på det sättet om Volvo anammar samma princip med att använda en massa varumärken.

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2021 19:05
av Eldsig
Fredrik j skrev:
Jerka skrev:
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?
Det låter rätt klokt i mina öron, dvs att ha ett test/utvecklimgs märke där man kan testa tekniken på kunder, när den är stabil så lyfter man in den i trygga, stabila Volvo.

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2021 19:34
av Maw
Eldsig skrev:
Fredrik j skrev:
Jerka skrev:
Är det någon som begriper uppdelningen mellan Volvo och Polestar? Först trodde man att Polestar skulle vara dyrare och sportigare bilar, sen blev XC40 dyrare än Polestar 2 och nu kommer en jätte-SUV i form av Polestar 3? Polestar skulle vara det renodlade elbilsmärket, förutom att Polestar 1 var en hybrid, men nu ska Volvo också bli ett rent elbilsmärke?

Precept känns mer i linje med originaltanken i alla fall. Hoppas den blir verklighet.
Förmodligen transformerar Volvo över till elbilar lite tidigare än vad det ursprungligen var tänkt. Polestar, som elbilsföretag bildades ju för 4 år sedan nu.
Kanske påverkas man också av att konkurrenterna inte skapat speciela elbilsmärken utan säljer elbilar under ursprungligt varumärke?
Det låter rätt klokt i mina öron, dvs att ha ett test/utvecklimgs märke där man kan testa tekniken på kunder, när den är stabil så lyfter man in den i trygga, stabila Volvo.
Ja, det är väl uttalat att det är så det är tänkt; Polestars kunder ska vara "Early adopters" (eller försökskaniner) för ny (omogen) teknik innan den kommer till Volvo.

Jag köper gärna en Polestar nästa bil också :D

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2021 19:41
av Zalman3
Nu kan Polestar ladda Cake under färd.
Screenshot_20210911-193559_YouTube.jpg

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2021 19:48
av HelectriC
Undrar hur man laddar cake under färd? Genom dragkrokskontakten då eller? Kan väl inte vara så mkt effekt i den?