Sida 189 av 421
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 01:23
av martinot
Svenssons skrev:martinot skrev:Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).
En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea.
Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).
Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 01:25
av martinot
BrooklynS skrev:Om man trycker på laddluckans nederkant på Model 3 så öppnas den också (förutsatt upplåst bil). Dvs samma funktion...
Jo, tack, det vet jag.
Men nu var det snack om en knapp för att
avbryta laddningen och låsa upp spärrhaken till laddsladden. Precis som Mercedes och Polestar har, och som nu även MS och MX har.
Men som M3 tyvärr fortfarande kasst nog är utan...

Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 06:49
av BrooklynS
Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 07:02
av themax
BrooklynS skrev:Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Mad ”man” gissar jag att du menar du? Det finns tusentals laddplatser med kabel vid svenska parkeringar och hem som inte har en knapp. Inte ens den Mennekeskabel som jag fick med vid köpet av bilen har knapp. Så välkommen nyhet för alla (utom möjligen Model-3-ägare då).
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 07:25
av Svenssons
martinot skrev:Svenssons skrev:martinot skrev:Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).
En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea.
Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).
Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Jo men Model 3. T R E. Trea. har väl varken knapp i laddluckan eller FOB? Det är garanterat billigare och enklare att skaffa en FOB än att installera en knapp i luckan. Visst går det att skaffa laddkabel med knapp men det är en annan sak och hjälper inte när det är fast kabel på laddaren, dvs i princip alla CCS-laddare.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 11:07
av John Galt
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 14:46
av Hertsh
John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 16:32
av BrooklynS
themax skrev:BrooklynS skrev:Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Mad ”man” gissar jag att du menar du? Det finns tusentals laddplatser med kabel vid svenska parkeringar och hem som inte har en knapp. Inte ens den Mennekeskabel som jag fick med vid köpet av bilen har knapp. Så välkommen nyhet för alla (utom möjligen Model-3-ägare då).
Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju. SuC, WC eller den medföljande laddsladden vilka alla har knappar. Varför betala mer för att ladda långsammare någon annanstans? Det var det jag menade. Den blå Typ2-sladden använder man ju bara vid absoluta nödfall och då kan man nog trycka på knappen på displayen när man avslutar laddningen...
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 16:47
av themax
BrooklynS skrev:
Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju.
Och det var det *jag* menade. Om man har Tesla är det inte alls säkert att man har Teslas laddare. Skulle tro att hundratals medlemmar bara här på forumet har en annan laddbox än Tesla. Av val eller att parkeringen där man ställer sin bil har en ladddbox av annat märke.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 17:48
av Jerker
themax skrev:BrooklynS skrev:
Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju.
Och det var det *jag* menade. Om man har Tesla är det inte alls säkert att man har Teslas laddare. Skulle tro att hundratals medlemmar bara här på forumet har en annan laddbox än Tesla. Av val eller att parkeringen där man ställer sin bil har en ladddbox av annat märke.
Precis. De få ggr som jag kan använda knappen på handtaget är då jag laddar på SuC. De övriga 98-99% laddtillfällena är hemma, hos min särbo osv. och då har jag en bättre och mer flexibel laddsladd än både Tesla WC och den medföljande UMC:n att använda. Och den inköptes innan det fanns tredjepartsprodukter med teslaknapp på.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 18:28
av Kilowatt
2020.48.10
Nu spökbromsas det frekvent igen

Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 19:32
av Magnus71
På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 20:53
av martinot
BrooklynS skrev:Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Fast problemet är att de Typ2-sladdar som ingår i Tesla (extremt konstigt nog) inte har någon Tesla-knapp!
Fick beställa en tredjepartskabel från Slovenien för att få löst detta på ett bra sätt.
Tror inte det hade varit
så enormt dyrt med en knapp. Polestar, Mercedes, och många andra verkar ha råd med det.
Har man råd att sätta en knapp på vissa av kablarna, så har man råd att sätta en vid intaget. Blir snarare billigare, då behövs bara 1 knapp per bil, istället för 1 knapp i varenda kabel man skeppar med. Totalt sätt färre knappar, och lägre kostnad, men alltid full funktionalitet (vilket vi M3-ägare inte har idag, men som "alla" andra har).
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 20:59
av martinot
Svenssons skrev:martinot skrev:Svenssons skrev:martinot skrev:Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).
En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea.
Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).
Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Jo men Model 3. T R E. Trea. har väl varken knapp i laddluckan [ klipp ]
Det är ju precis det jag saknar och klagar på. Avsaknaden av en sådan knapp vid laddluckan (läsa gärna inläggen nogrannare nästa gång, tack). Idiotiskt!
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 21:00
av martinot
John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Exakt. Detta är ju en grymt smidig sak (för MS och MX)!
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 21:15
av Hellplant
Om man har knapp på handtaget och en Model 3 behöver bilen vara upplåst eller räcker det med att telefonen är nära när man trycker på knappen?
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 10 dec 2020 22:44
av renes
Hellplant skrev:Om man har knapp på handtaget och en Model 3 behöver bilen vara upplåst eller räcker det med att telefonen är nära när man trycker på knappen?
Oftast räcker det med att vara nära, men ibland får man öppna en dörr, kan vara bakdörr, för att kicka igång det.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 15:23
av John Galt
Hertsh skrev:John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 15:54
av Hertsh
John Galt skrev:Hertsh skrev:John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 16:00
av John Galt
Hertsh skrev:John Galt skrev:Hertsh skrev:John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Högst upp på min 48.10 står om förbättrade textmeddelanden?
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 16:02
av gellerstam
Magnus71 skrev:På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
Mina vart nog lite lägre, för nu blinkar inte lika många .... :-O Mao har jag och bilen troligen hittat den optimala vinkeln nu.

Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 16:53
av SALVETA
gellerstam skrev:Magnus71 skrev:På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
Mina vart nog lite lägre, för nu blinkar inte lika många .... :-O Mao har jag och bilen troligen hittat den optimala vinkeln nu.

Mina var också högt ställda och en del blinkade på mig även om jag inte fått 48.10 ännu. Men det justerades automatiskt när jag gick in i den inställningen under service. Olyckligtvis stod bilen inte helt plant just då så jag får nog göra om det om jag kan hitta en plan yta med lämplig vägg framför.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 11 dec 2020 18:31
av martinot
John Galt skrev:Hertsh skrev:John Galt skrev:Hertsh skrev:John Galt skrev:Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.
Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Högst upp på min 48.10 står om förbättrade textmeddelanden?
Japp. Fick 48.10 idag, och den finessen som verkade mest intressant var trådningen av SMS-konversationer (sedan var det mindre intressanta saker om Trax och något mer). Ser fram emot att testa SMS, men hade inga nya SMS. Så kunde inte se än hur väl detta fungerar i praktiken. Någon som testat?
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 12 dec 2020 07:06
av LasseTM
Fick också 2020.48.10 idag ska ut och testa lite senare, har ett ställe där bilen alltid spökbromsar just nu så det ska bli intressant om detta beteende har försvunnit.
Det kommer och går lite mellan varje uppdatering som det är just nu.
Re: Senaste version 2020.48
Postat: 12 dec 2020 14:55
av SALVETA
Fick också 48.10 i natt, trevligt att baklampor lyser ett tag nu också när man går från bilen men verkar som bluetooth kopplas upp snabbare mot bilen igen vilket är mindre bra om man pratar i telefon eller lyssnar på musik och bara ska lägga in något bak t.ex.