Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Endast småsaker som jag önskar hade varit bättre. Till exempel så är jag van vid mina tidigare VAG/BMW att kunna låsa bilen med en passagerardörr öppen, men i IONIQ 5 går det ej. Så nu måste jag vänta tills sambo/passagerare bak har stängt sin dörr innan jag kan låsa. Är väl kanske en typiskt asiatisk grej att det ej ska gå. Lyckligtvis går det att låsa med öppet bagage.
Saknar även belysning vid dörrhandtagen. Lite svåra att se i mörker.
Saknar även belysning vid dörrhandtagen. Lite svåra att se i mörker.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Elbilsambivalent skrev:Nu när ni är ett gäng som haft Ioniq 5 ett tag (och den mest intensiva "smekmånaden" är över) så vore det intressant att läsa det ni har att säga om bilen.
Kan ni på ett uppriktigt och ärligt sätt lista dom nackdelar med modellen som ni upplever? Utan att ni nödvändigtvis behöver se det som ett nederlag.
Jag har stundvis hängt med i tråden men med över 500 sidor, och även andra trådar i forumet om andra modeller, så blir det lätt rörigt.
Vilka är dom främsta nackdelarna med bilen - både dom ni visste fanns men också dom som kom som en överraskning.
-Ingen torkararm på bakrutan?
-Inga strålkastarspolare?
-Krångel med att vissa bilar inte startat pga vajsing med appen (?)
Nackdelar jag visste:
- Bakre vindrutetorkare hade inte varit fel.
- Ej rails för takräcke.
- Ej elektriskt utfällbar dragkrok
Nackdelar jag upptäckt:
- Ratten går inte att dra ut så långt så man får anpassa stolen som lång förare.
- Helljuset är inte fantastiskt
- Långt att sträcka sig till displayen och man kan inte manövrera de flesta funktioner från ratten eller ett styrson i mittkonsolen.
- Hade varit trevligt att öppna motorhuven elektriskt. Är bökigt att öppna den likt en fossilbil.
Positivt är att den har stora utrymmen i kupe och bagage. Den är tyst och komfortabel att köra.
Det vore toppen om du kunde kolla vid tillfälle! Vilken storlek på VarioBarrier kör du med?HelectriC skrev:Är du säker på att det inte går? Min variobarrier fäster jag i pinnarna till nackstöden i baksätet. Det borde inte vara problem att välja pinnen från ena sidonackstödet och pinne från mittenplatsens nackstöd och så fäller man ryggen som är kvar. Men jag har inte provat själv, så kan bara någon annan faktor som gör att det inte funkarmati skrev:Jag har en Mimsafe liggandes från min e-tron, men inte installerat i I5 än. Har lite samma tanke, jag vill fälla ned halva baksätet, och det går inte med gallret. Jag tror jag kör tills vidare utan lastgaller.icreate skrev:Jag funderar på lastgaller... Jag har sett att några av er kör med MimSafe VarioBarrier och några med Hyundai original. Det jag egentligen vill kunna göra är att ha lastgaller och samtidigt kunna fälla ena sidan av ryggstödet för att kunna ha skidor i bilen. Finns det någon lösning på det?
Som tur är finns det bra lastöglor i bagageutrymmet så ett alternativ är ju att spänna fast saker.
Nu har vi haft en ID.4 1st bas sen i april och en Ioniq 5 FE RWD sen i november. Nu under julen har jag fått tillfälle att köra båda och kan nog sammanfatta det som att jag skulle vilja kombinera deras goda egenskaper och göra mig av med de dåliga.
Båda är tysta men ID4 är något bättre där. Å andra sidan har IQ5 en mjukare gång. Båda är bra.
Båda går fantastiskt fint i snömodd och halka. Antar att det är en elbilsgrej då min gamla XC60 med fyrhjulsdrift kändes klart sämre under sådana förhållanden.
Förbrukningen är snarlik och Strängnäs till Kalmar med 0-10 över skyltarna med IQ5 låg på 22,6. Vardagspendling Strängnäs - Sth ligger mellan 24-26 sen i november.
IQ5 har en klart bättre app och kommandon och destinationer kommer fram nästan direkt. ID4 kan ta ett tag och ibland funkar det inte alls.
Jag retar mig på hur omständligt det är att växla mellan olika vyer på skärmen i IQ5 jämfört med ID4. Varför inte dela upp skärmen så att jag kan ha radio, navigation och förbrukning framme samtidigt?
Trådlös carplay i ID4 fungerar utmärkt och ljudet från föraren under mobilsamtal låter utmärkt. Trådad carplay i IQ5 fungerar men ljudet vid samtal har ett sus som klagats på flera gånger från motparten. Samtal över blåtand har inte samma nackdel.
Farthållaren i IQ5 fungerar jättebra och möjligheten att ställa hastigheten 5 eller 10 över skyltarna gillar jag. Önskar bara att pilen för att ändra hastighet dök upp innan skyltarna och inte 2 sekunder efter man passerat. Samma funktion i ID4 har jag stängt av då den nitade i tid och otid och prioriterar kartan över vad den sett på skyltarna.
B-läget i ID.4 ger en avslappnad körning men att kunna ställa retardationen som i IQ5 hade varit ännu bättre.
Halvljuset i IQ5 är riktigt bra medan helljuset är med tvekan godkänt. I ID4 är helljuset riktigt bra men jag känner mig blind när jag slår över till halvljuset. Strålkastarspolare saknas i bägge.
I IQ5 kan jag ha bakljusen tända genom att alltid ha halvljuset aktivt via vredet. I ID4 måste jag välja halvljus varje gång jag startar. Och är det mörkt när jag startar kan jag inte välja halvljus manuellt så då kan bakljusen ha släckts när det ljusnar.
Bakrutan i IQ5 är helt oanvändbar om det är blött (det är svårare att identifiera ev polisbilar i sidospeglarna….). Men bakåtsiken är å andra sidan väldigt liten i ID.4 när det är fint väder.
Jag har svårt att hitta en bra sittställning i bägge. I IQ5 kan jag ställa in stolen så att jag sitter riktigt bra men då kan jag varken använda innerbackspegeln eller se HUD i rutan. Nu har jag hittat en inställning som är ok men inte mer. Stolen är också lite för smal för min rygg men det går an.
ID4ans stolar är omöjliga ställa in bra då de är manuella men om de varit elektriska så kanske de varit riktigt bra.
Slutligen har allt fungerat på ID.4 även om OTA uppdateringen var lite knepig att få igenom.
IQ5 har fått frusen växelväljare en gång och knappen för tanklocket och dioderna där har slutat lysa.
Men vi är nöjda med bägge bilarna och kan inte avråda någon från att köpa någon av dem.
Båda är tysta men ID4 är något bättre där. Å andra sidan har IQ5 en mjukare gång. Båda är bra.
Båda går fantastiskt fint i snömodd och halka. Antar att det är en elbilsgrej då min gamla XC60 med fyrhjulsdrift kändes klart sämre under sådana förhållanden.
Förbrukningen är snarlik och Strängnäs till Kalmar med 0-10 över skyltarna med IQ5 låg på 22,6. Vardagspendling Strängnäs - Sth ligger mellan 24-26 sen i november.
IQ5 har en klart bättre app och kommandon och destinationer kommer fram nästan direkt. ID4 kan ta ett tag och ibland funkar det inte alls.
Jag retar mig på hur omständligt det är att växla mellan olika vyer på skärmen i IQ5 jämfört med ID4. Varför inte dela upp skärmen så att jag kan ha radio, navigation och förbrukning framme samtidigt?
Trådlös carplay i ID4 fungerar utmärkt och ljudet från föraren under mobilsamtal låter utmärkt. Trådad carplay i IQ5 fungerar men ljudet vid samtal har ett sus som klagats på flera gånger från motparten. Samtal över blåtand har inte samma nackdel.
Farthållaren i IQ5 fungerar jättebra och möjligheten att ställa hastigheten 5 eller 10 över skyltarna gillar jag. Önskar bara att pilen för att ändra hastighet dök upp innan skyltarna och inte 2 sekunder efter man passerat. Samma funktion i ID4 har jag stängt av då den nitade i tid och otid och prioriterar kartan över vad den sett på skyltarna.
B-läget i ID.4 ger en avslappnad körning men att kunna ställa retardationen som i IQ5 hade varit ännu bättre.
Halvljuset i IQ5 är riktigt bra medan helljuset är med tvekan godkänt. I ID4 är helljuset riktigt bra men jag känner mig blind när jag slår över till halvljuset. Strålkastarspolare saknas i bägge.
I IQ5 kan jag ha bakljusen tända genom att alltid ha halvljuset aktivt via vredet. I ID4 måste jag välja halvljus varje gång jag startar. Och är det mörkt när jag startar kan jag inte välja halvljus manuellt så då kan bakljusen ha släckts när det ljusnar.
Bakrutan i IQ5 är helt oanvändbar om det är blött (det är svårare att identifiera ev polisbilar i sidospeglarna….). Men bakåtsiken är å andra sidan väldigt liten i ID.4 när det är fint väder.
Jag har svårt att hitta en bra sittställning i bägge. I IQ5 kan jag ställa in stolen så att jag sitter riktigt bra men då kan jag varken använda innerbackspegeln eller se HUD i rutan. Nu har jag hittat en inställning som är ok men inte mer. Stolen är också lite för smal för min rygg men det går an.
ID4ans stolar är omöjliga ställa in bra då de är manuella men om de varit elektriska så kanske de varit riktigt bra.
Slutligen har allt fungerat på ID.4 även om OTA uppdateringen var lite knepig att få igenom.
IQ5 har fått frusen växelväljare en gång och knappen för tanklocket och dioderna där har slutat lysa.
Men vi är nöjda med bägge bilarna och kan inte avråda någon från att köpa någon av dem.
- Avsaknaden av bakre torkare är en idiotisk designmiss som inte går att diskutera bort.
- Strålkastarna har ju diskuterats rätt ingående. De är ovärdiga en bil som är byggd 2021. Visserligen kan en LED-ramp sprida ljus i mörkret och lösa problemet, men jag kan inte låta bli att tänka att detta inte borde vara nödvändigt på en modern bil. Avsaknaden av strålkastarspolning, matrix-LED och automatisk nivåreglering gör saken inte bättre. Det är bara dåligt.
- Vändradien är kass, trots bakhjulsdriften. Det är ingen smidig stadsbil direkt.
- Bilen förvärmer inte batteriet vilket resulterar i seg snabbladdning. Något som egentligen skulle vara bilens största styrka. Detta stör inte mig, det finns en god chans att min bil aldrig kommer snabbladdas. Men hade jag varit i behov av regelbunden snabbladdning hade jag blivit skogstokig. Jag hade i det fallet troligen avbeställt den, i och med att detta blev känt redan under hösten.
- Mjukvaran buggar en hel del. Allt från att bilen inte börjar ladda till att den inte ens går att köra. Man får hoppas på framtida uppdateringar som löser detta.
Med det sagt har bilen också en hel del fördelar.
+ hög dragvikt
+ luftig kupé som ger en känsla av stor bil
+ mycket tyst
+ bekväma och sköna stolar
+ massa finesser
+ V2L
+ långa garantier
+ mycket bil för relativt liten peng
Allt om allt är jag glad att jag bestämde mig för att ta ut bilen. Den är inte perfekt, men jag tror faktiskt att Ioniq 5 är i nuläget enda elbilen på marknaden som passar mina behov och min plånbok. Hade den inte funnits så hade jag idag inte längre kört elbil.
- Strålkastarna har ju diskuterats rätt ingående. De är ovärdiga en bil som är byggd 2021. Visserligen kan en LED-ramp sprida ljus i mörkret och lösa problemet, men jag kan inte låta bli att tänka att detta inte borde vara nödvändigt på en modern bil. Avsaknaden av strålkastarspolning, matrix-LED och automatisk nivåreglering gör saken inte bättre. Det är bara dåligt.
- Vändradien är kass, trots bakhjulsdriften. Det är ingen smidig stadsbil direkt.
- Bilen förvärmer inte batteriet vilket resulterar i seg snabbladdning. Något som egentligen skulle vara bilens största styrka. Detta stör inte mig, det finns en god chans att min bil aldrig kommer snabbladdas. Men hade jag varit i behov av regelbunden snabbladdning hade jag blivit skogstokig. Jag hade i det fallet troligen avbeställt den, i och med att detta blev känt redan under hösten.
- Mjukvaran buggar en hel del. Allt från att bilen inte börjar ladda till att den inte ens går att köra. Man får hoppas på framtida uppdateringar som löser detta.
Med det sagt har bilen också en hel del fördelar.
+ hög dragvikt
+ luftig kupé som ger en känsla av stor bil
+ mycket tyst
+ bekväma och sköna stolar
+ massa finesser
+ V2L
+ långa garantier
+ mycket bil för relativt liten peng
Allt om allt är jag glad att jag bestämde mig för att ta ut bilen. Den är inte perfekt, men jag tror faktiskt att Ioniq 5 är i nuläget enda elbilen på marknaden som passar mina behov och min plånbok. Hade den inte funnits så hade jag idag inte längre kört elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men visst saknar du E-tron 55, om vi bortser från kostnaden. 

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Nej, det gör jag faktiskt inte. Det är bara spekulation hur det hade varit om en e-tron 55 hade kostat lika mycket (eller lite) som en Ioniq 5. Men det finns ju andra fördelar med Ioniq, inte bara kostnaden. Mer räckvidd och lägre förbrukning t.ex. Men även V2L funktionen kommer jag ha nytta av.Dafro skrev:Men visst saknar du E-tron 55, om vi bortser från kostnaden.
Det finns dock en annan fördel, största fördelen för mig, som är svårare att förklara. Och den är jante-relaterad. Alla vet att en Audi, och i synnerhet e-tron, är en riktigt dyr bil. Den som känner mig vet att jag har väldigt svårt för detta med dyra prylar som kan uppfattas som statussymboler. Det var skitjobbigt när jag körde Tesla, för alla trodde att jag var wannabe-rik på något sätt och att jag körde Tesla av prestigeskäl. Det var så fel. Jag köpte den av nördiga skäl. Hade jag begripit att folk skulle tro nånting helt annat hade jag kanske aldrig köpt den. E-tron är lika dyr, men den kan lätt förväxlas med en Q5. Den som inte är insatt ser inte skillnaden. Men även en Q5 är en dyr bil, och grundproblemet finns kvar. Folk får helt fel intryck av mig. Jag har alltid haft ett visst obehag i dessa dyra bilar. Det kändes alltid som att jag inte hörde hemma där. Jag kastade mig på e-Golfen samma dag vi köpte den. Den är så underbart normal och sticker inte ut alls. Jag älskar det.
Ioniq 5 sticker visserligen ut på grund av den något udda designen. Men det är en Hyundai. En "billig" bil. Det känns såååå rätt att köra den. Och jag är så glad att slippa rikemansstämpeln.
Aha, den aspekten är tråkig att behöva beakta, men förstår dig och kul att I5 passar dig bättre. Men lärorikt för mig att du haft E55, lär komma fler frågor.mati skrev:Nej, det gör jag faktiskt inte. Det är bara spekulation hur det hade varit om en e-tron 55 hade kostat lika mycket (eller lite) som en Ioniq 5. Men det finns ju andra fördelar med Ioniq, inte bara kostnaden. Mer räckvidd och lägre förbrukning t.ex. Men även V2L funktionen kommer jag ha nytta av.Dafro skrev:Men visst saknar du E-tron 55, om vi bortser från kostnaden.
Det finns dock en annan fördel, största fördelen för mig, som är svårare att förklara. Och den är jante-relaterad. Alla vet att en Audi, och i synnerhet e-tron, är en riktigt dyr bil. Den som känner mig vet att jag har väldigt svårt för detta med dyra prylar som kan uppfattas som statussymboler. Det var skitjobbigt när jag körde Tesla, för alla trodde att jag var wannabe-rik på något sätt och att jag körde Tesla av prestigeskäl. Det var så fel. Jag köpte den av nördiga skäl. Hade jag begripit att folk skulle tro nånting helt annat hade jag kanske aldrig köpt den. E-tron är lika dyr, men den kan lätt förväxlas med en Q5. Den som inte är insatt ser inte skillnaden. Men även en Q5 är en dyr bil, och grundproblemet finns kvar. Folk får helt fel intryck av mig. Jag har alltid haft ett visst obehag i dessa dyra bilar. Det kändes alltid som att jag inte hörde hemma där. Jag kastade mig på e-Golfen samma dag vi köpte den. Den är så underbart normal och sticker inte ut alls. Jag älskar det.
Ioniq 5 sticker visserligen ut på grund av den något udda designen. Men det är en Hyundai. En "billig" bil. Det känns såååå rätt att köra den. Och jag är så glad att slippa rikemansstämpeln.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag bidrar jättegärna med mina erfarenheter. Det är bara roligt när man kan vara behjälplig. Det är ju delvis därför man hänger här.Dafro skrev:Aha, den aspekten är tråkig att behöva beakta, men förstår dig och kul att I5 passar dig bättre. Men lärorikt för mig att du haft E55, lär komma fler frågor.

Men jo, problemet jag har med dyra bilar är att de för många personer symboliserar saker som överhuvudtaget inte överensstämmer med mig som person. Status och skryt. Enda anledningen till att jag har kört så pass dyra bilar de senaste åren var att jag till varje pris ville ha en elbil, och det fanns helt enkelt inga billigare elbilar. I synnerhet inga som uppfyllde mina rätt så basala krav på en bil, dvs dragkrok och plats för två stora hundar.
Det jobbiga var att även personer i min omedelbara närhet under en ganska lång tid trodde att jag hade skaffat dessa bilar av statusskäl. Och då tycker man ju att de borde känna mig bättre än så. Det var ganska jobbigt. Men å andra sidan förstår jag såklart varför folk tänker så. Varför skulle en fattig knegare som jag annars köra omkring i så dyra bilar, om inte för att försöka höja sin status? Tyvärr är det ju så de flesta människor fungerar.
Nåväl, nog om det. Men jag saknar inte Audin. Och det var ju den ursprungliga frågan.

Har sambon vant sig? Hon verkade ju vara lite tvärt om gällande dig när det handlar om prestige?mati skrev:Jag bidrar jättegärna med mina erfarenheter. Det är bara roligt när man kan vara behjälplig. Det är ju delvis därför man hänger här.![]()
Men jo, problemet jag har med dyra bilar är att de för många personer symboliserar saker som överhuvudtaget inte överensstämmer med mig som person. Status och skryt. Enda anledningen till att jag har kört så pass dyra bilar de senaste åren var att jag till varje pris ville ha en elbil, och det fanns helt enkelt inga billigare elbilar. I synnerhet inga som uppfyllde mina rätt så basala krav på en bil, dvs dragkrok och plats för två stora hundar.
Det jobbiga var att även personer i min omedelbara närhet under en ganska lång tid trodde att jag hade skaffat dessa bilar av statusskäl. Och då tycker man ju att de borde känna mig bättre än så. Det var ganska jobbigt. Men å andra sidan förstår jag såklart varför folk tänker så. Varför skulle en fattig knegare som jag annars köra omkring i så dyra bilar, om inte för att försöka höja sin status? Tyvärr är det ju så de flesta människor fungerar.
Nåväl, nog om det. Men jag saknar inte Audin. Och det var ju den ursprungliga frågan.
Själv skiter jag 100% i vad grannarna tycker om vilken bil jag har parkerad utanför.
Har haft allt ifrån exklusivare Porcshe till buckliga gamla rostiga Volvo ståendes på uppfarten. Har inte skämts för varken det ena eller andra. Mig bekommer det inte det minsta åt något håll. De kan få vara fördomsfulla och tro att jag är fattig som kyrkråtta eller superrik. Jag skiter helt i vilket. Det är deras problem om de skulle se det så.
Men nu har jag tur att ha jättetrevliga grannar, så ur den aspekten så är inget av det något problem. Om andra förbipasserande har andra åsikter, så struntar jag helt i vad de tycker och tänker.
Jag bestämmer 100% själv vilka bilar jag vill köra och ha ståendes på min uppfart.

Är för mig allt för svenskt att man hela tiden skall vara orolig för att passa in, vara rädd för att sticka ut och att inte bryta mot jantelagen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, hon har faktiskt erkänt att det är en riktigt bra bil. Det är tre saker hon föll för: De fina stolarna, den luftiga och tysta kupén, och Bose-anläggningen.martinot skrev:Har sambon vant sig? Hon verkade ju vara lite tvärt om gällande dig när det handlar om prestige?.
Hon sa faktiskt i en svag stund att den är bättre än Audin. Oväntat, men gud vad glad jag blev. Tänk vilken tur att jag inte har låtit mig påverkas av alla tidigare diskrediteringsförsök.

Det är inte så mycket grannarna jag tänker på när jag inte vill framstå som skrytaktig. De skiter jag ärligt talat i. Nej, det är snarare kunderna jag tänker på. Och det är där jag hört de flesta kommentarer. Det är inte nödvändigtvis en fördel när den där "konsulten" är den med den dyraste bilen på parkeringen. Det kan bli väldigt fel.
Men även utan detta hade det inte känts bra. Jag växte upp med grundinställningen att vi hade det sämre ställt än alla andra och att jag absolut aldrig på något sätt fick skryta eller framstå som bättre än någon annan. Helst sämre, för det var så det var. Inga dyra kläder eller prylar. Och det tänket ligger i ett flash-ROM i mitt huvud och gör sig påmind alltför ofta, om du förstår vad jag menar. Sannerligen ett ganska ovanligt sätt att tänka i skrytsamma Tyskland där jantelagen är helt okänd. Men samtidigt har detta gjort mig extremt svenne-kompatibel, vilket ju inte är en nackdel med tanke på var jag lever idag.

Så även om jag egentligen tycker att jantelagen är helt idiotisk så är jag ändå dess största anhängare. Logiskt eller?
Jag känner igen mig i resonemangen (tyvärr). En del är ju direkt kopplat till priset på elbilar som är högt. Dvs, totalkalkylen kan vara helt ok då driftkostnaden är låg och diverse subventioner av tex förmånsvärde, men priset på bilarna är onekligen högt. Jag kan ha samma känsla relaterat primärt till vad kunder ska tycka. Om man inte är insatt i totalkalkylen men däremot snappt upp prislappen på dessa bilar så kanske det skaver lite. Men jag är inte så ofta ute och kör i jobb och bilintresset är stort. Så jag fortsätter lura på vad nästa bil kan bli om sisådär 10 mån och försöker att endast se till vad jag vill ha och tycker jag vill betala för.
Det är en träningssak tror jag. Man är marinerad i att inte sticka ut i detta landet. Men det bör man bekämpa snarare än anamma.

Det är en träningssak tror jag. Man är marinerad i att inte sticka ut i detta landet. Men det bör man bekämpa snarare än anamma.
Ja det är inte lätt att vara konsult…. Upplever samma sak att det kan sticka i ögonen på vissa kunder om man åker runt i en dyr bil. Frågan brukar alltid komma hur dyr den är, men svarar bara att det handlar om prioriteringar, jag gillar att åka i fina bilar medans andra har sommarstugor. Nu har jag iofs fjällstuga men det säger jag intemati skrev:Ja, hon har faktiskt erkänt att det är en riktigt bra bil. Det är tre saker hon föll för: De fina stolarna, den luftiga och tysta kupén, och Bose-anläggningen.martinot skrev:Har sambon vant sig? Hon verkade ju vara lite tvärt om gällande dig när det handlar om prestige?.
Hon sa faktiskt i en svag stund att den är bättre än Audin. Oväntat, men gud vad glad jag blev. Tänk vilken tur att jag inte har låtit mig påverkas av alla tidigare diskrediteringsförsök.![]()
Det är inte så mycket grannarna jag tänker på när jag inte vill framstå som skrytaktig. De skiter jag ärligt talat i. Nej, det är snarare kunderna jag tänker på. Och det är där jag hört de flesta kommentarer. Det är inte nödvändigtvis en fördel när den där "konsulten" är den med den dyraste bilen på parkeringen. Det kan bli väldigt fel.
Men även utan detta hade det inte känts bra. Jag växte upp med grundinställningen att vi hade det sämre ställt än alla andra och att jag absolut aldrig på något sätt fick skryta eller framstå som bättre än någon annan. Helst sämre, för det var så det var. Inga dyra kläder eller prylar. Och det tänket ligger i ett flash-ROM i mitt huvud och gör sig påmind alltför ofta, om du förstår vad jag menar. Sannerligen ett ganska ovanligt sätt att tänka i skrytsamma Tyskland där jantelagen är helt okänd. Men samtidigt har detta gjort mig extremt svenne-kompatibel, vilket ju inte är en nackdel med tanke på var jag lever idag.![]()
Så även om jag egentligen tycker att jantelagen är helt idiotisk så är jag ändå dess största anhängare. Logiskt eller?

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Du är kul för du är en så komplex, och ibland lite motsägelsefull person, och det tycker jag är intressant (menar det på 100% positivt sätt).mati skrev:Ja, hon har faktiskt erkänt att det är en riktigt bra bil. Det är tre saker hon föll för: De fina stolarna, den luftiga och tysta kupén, och Bose-anläggningen.martinot skrev:Har sambon vant sig? Hon verkade ju vara lite tvärt om gällande dig när det handlar om prestige?.
Hon sa faktiskt i en svag stund att den är bättre än Audin. Oväntat, men gud vad glad jag blev. Tänk vilken tur att jag inte har låtit mig påverkas av alla tidigare diskrediteringsförsök.![]()
Men även utan detta hade det inte känts bra. Jag växte upp med grundinställningen att vi hade det sämre ställt än alla andra och att jag absolut aldrig på något sätt fick skryta eller framstå som bättre än någon annan. Helst sämre, för det var så det var. Inga dyra kläder eller prylar. Och det tänket ligger i ett flash-ROM i mitt huvud och gör sig påmind alltför ofta, om du förstår vad jag menar. Sannerligen ett ganska ovanligt sätt att tänka i skrytsamma Tyskland där jantelagen är helt okänd. Men samtidigt har detta gjort mig extremt svenne-kompatibel, vilket ju inte är en nackdel med tanke på var jag lever idag.![]()

Kul även att din sambo tagit till sig Hyundaien med tiden!
Roligt att hon också tycker bättre om den än e-tronen (då jag förstått att hon är svag för Audi). Bådar mycket gott för att den kan fungera länge och väl för er bägge.

Det sagt; alla mina kunder vet om att jag kör Tesla, och har aldrig upplevt något minsta negativt av det. Tvärt om; har fått superfin hjälp hos alla tre kunder att kunna ladda gratis. Alla har haft 3-fas 11kW ordnat som jag fått tillgång till utan kostnad. Känns som de tycker man är framåt med tech när man väljer en Tesla (jobbar inom IT/tech-branschen, och en sådan image är viktig där), och positivt att man satsar på miljö/klimat med att köra en ren elbil (också viktigt för mina kunder som oftast är större börsbolag med det högt på agendan). Så för mig känns det som en 100% klockren vinst PR-mässigt med en Tesla i jobbet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det förstår jag absolut. Man ser ju många företag även häromkring som har installerat laddstolpar för sina anställda och inte sällan står det flera stycken Teslor där. Och alla är inte tech-bolag ens. Jag jobbar ju som it-konsult själv, men mina kunder är i regel inga tech-bolag på något sätt. De är inte lika moderna om man får säga så. Ingen klarar sig utan mjukvara idag, och därför är de mer eller mindre tvugnga att anlita nån som kan det där med data, alltså mig då. Men det är många som inte riktigt tycker om det, och det märker jag såklart. Kommentaren "nu kommer konsulten igen och kostar bara en massa pengar" har jag tyvärr hört alldeles för ofta. Då vill man helst inte komma i en flådig bil. Andra elbilar än min finns det inte på dessa parkeringar.martinot skrev:Det sagt; alla mina kunder vet om att jag kör Tesla, och har aldrig upplevt något minsta negativt av det. Tvärt om; har fått superfin hjälp hos alla tre kunder att kunna ladda gratis. Alla har haft 3-fas 11kW ordnat som jag fått tillgång till utan kostnad. Känns som de tycker man är framåt med tech när man väljer en Tesla (jobbar inom IT/tech-branschen, och en sådan image är viktig där), och positivt att man satsar på miljö/klimat med att köra en ren elbil (också viktigt för mina kunder som oftast är större börsbolag med det högt på agendan). Så för mig känns det som en 100% klockren vinst PR-mässigt med en Tesla i jobbet.
Hade det varit så som du beskriver hade jag högst troligen också tänkt annorlunda.
Det där kan jag relatera tillgå senare tid. Folk fattar inte varför man köper Tesla, de tror att man gör det av prestige. Jag antar att det är för att det är så de ser på sitt bilägande? Jag har alltid köpt bilar, hus och kläder för min egen del och aldrig lagt en tanke på vad andra tycker om det. Men med Tesla har det blivit ganska extremt och jag har fått lägga orimligt mycket tid på att förklara att det faktiskt är rätt försvarbart ekonomiskt. Fast jag måste erkänna att senare tid har jag mer och mer börjat sluta och förklara utan bara skita idet och låta dem tro vad de vill. Penis avund är en svår sak att hantera.mati skrev:Men jo, problemet jag har med dyra bilar är att de för många personer symboliserar saker som överhuvudtaget inte överensstämmer med mig som person. Status och skryt. Enda anledningen till att jag har kört så pass dyra bilar de senaste åren var att jag till varje pris ville ha en elbil, och det fanns helt enkelt inga billigare elbilar. I synnerhet inga som uppfyllde mina rätt så basala krav på en bil, dvs dragkrok och plats för två stora hundar.
Min morfar brukade säga "är ditt rykte ruinerat kan du börja leva ogenerat". Och lite så är det faktiskt. I början har man försökt att övertyga folk om elbilarnas ekonomiska egenheter. Högt anskaffningspris, nästan gratis i drift, osv. Men det sjunker ju inte in. Folk ser bara en dyr bil och sen stänger de av hjärnan och man får sin stämpel. Det bästa är ju om man har förmågan att skita i det, så som du säger (och min morfar).LarsL skrev:Det där kan jag relatera tillgå senare tid. Folk fattar inte varför man köper Tesla, de tror att man gör det av prestige. Jag antar att det är för att det är så de ser på sitt bilägande? Jag har alltid köpt bilar, hus och kläder för min egen del och aldrig lagt en tanke på vad andra tycker om det. Men med Tesla har det blivit ganska extremt och jag har fått lägga orimligt mycket tid på att förklara att det faktiskt är rätt försvarbart ekonomiskt. Fast jag måste erkänna att senare tid har jag mer och mer börjat sluta och förklara utan bara skita idet och låta dem tro vad de vill. Penis avund är en svår sak att hantera.mati skrev:Men jo, problemet jag har med dyra bilar är att de för många personer symboliserar saker som överhuvudtaget inte överensstämmer med mig som person. Status och skryt. Enda anledningen till att jag har kört så pass dyra bilar de senaste åren var att jag till varje pris ville ha en elbil, och det fanns helt enkelt inga billigare elbilar. I synnerhet inga som uppfyllde mina rätt så basala krav på en bil, dvs dragkrok och plats för två stora hundar.
Av en händelse skulle jag och familjen fickparkera igår. Kom på det automatiska parkeringssystemet och testade.
Blev faktiskt imponerad. Den löste det själv snabbt och lätt. Möjligen lite hetsig i rörelserna, så blev nervös, men femåringen bredvid mig där fram var märkbart road av alla rattutslag.
Avståndet till trottoarkanten var lite för långt men annars väldigt användbart!
Blev faktiskt imponerad. Den löste det själv snabbt och lätt. Möjligen lite hetsig i rörelserna, så blev nervös, men femåringen bredvid mig där fram var märkbart road av alla rattutslag.
Avståndet till trottoarkanten bestämmer billarna som redan är parkerade där.Skabb1 skrev:Av en händelse skulle jag och familjen fickparkera igår. Kom på det automatiska parkeringssystemet och testade.
Hur menar du? Att vår bil noterar deras avstånd och tar ett motsvarande avstånd?nek0 skrev:Avståndet till trottoarkanten bestämmer billarna som redan är parkerade där.Skabb1 skrev:Av en händelse skulle jag och familjen fickparkera igår. Kom på det automatiska parkeringssystemet och testade.
jag har faktiskt aldrig testat den funktionen trots att jag haft bilen i ett halvår. Hur gör man?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I stort så står du redo att parkera och trycker sedan in P-knappen, den till vänster om knappen för p-sensorerna.HelectriC skrev:jag har faktiskt aldrig testat den funktionen trots att jag haft bilen i ett halvår. Hur gör man?
Därefter bekräftar du varningen på skärmen och börjar köra framåt eller bakåt. När du passerat "luckan" stannar du helt med bromsen och skärmen visar då de p-luckor bilen har identifierat. Du bekräftar sedan valet av en lucka och valet av "väg in i luckan" och kan välja att parkera på distans med nyckeln eller sittandes i bilen och då ska du hålla nämnda p-knapp intryckt under hela processen. Efter detta val trycker du in knappen och släpper bromsen och bilen utför sedan parkeringen. Så fort du släpper p-knappen pausas manövern.
Känns mer komplext i ord tycker jag - ganska smidigt när du väl lärt dig hyfsat.
Under min fickparkering igår kom det mötande trafik och eftersom gatan var ganska smal valde jag att släppa p-knappen eftersom jag var osäker på om bilen skulle registrera trafiken. Men kändes bra iaf.
Nu återstår bara att testa den andra typen av parkering som är mer vanlig på större parkeringar.
Precis så.Skabb1 skrev:Hur menar du? Att vår bil noterar deras avstånd och tar ett motsvarande avstånd?nek0 skrev:Avståndet till trottoarkanten bestämmer billarna som redan är parkerade där.Skabb1 skrev:Av en händelse skulle jag och familjen fickparkera igår. Kom på det automatiska parkeringssystemet och testade.
Vår bil ställde sig på markant längre avstånd från kanten än bilarna både bakom och framför. Så det kändes inte alls så i praktiken.nek0 skrev:Precis så.Skabb1 skrev:Hur menar du? Att vår bil noterar deras avstånd och tar ett motsvarande avstånd?nek0 skrev:Avståndet till trottoarkanten bestämmer billarna som redan är parkerade där.Skabb1 skrev:Av en händelse skulle jag och familjen fickparkera igår. Kom på det automatiska parkeringssystemet och testade.
Men jag får testa igen vid tillfälle.
Sedan måsta man ha tålamod, går snabbare att göra själv
Fickparkering har jag aldrig testat pga att det var väntande bilar bakom så då parkerade jag snabbt själv.

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green