Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av [JM] »

NiklasTesla skrev:

Vattenkraft sedan +100år tillbaka i tiden och ca 50% av Sveriges elproduktion.

Fortum hade en bra undervisningfilm för ca 10år sedan. När vinden inte blåser går vattenkraften in. Dock är den förlegad för nu är det snarare så att när vindkraften och solelen (mycket snart på stor % av Sveriges elproduktion då vi leker med expontiell tillväxt) inte producerar kan vattenkraften gå in. Men det är också snart förlegat för vi har i nästa steg också vågkraft, tidvattenkraftverk, geotermi, batterier mm mm.

Det är återigen inte en förnyelsebar energikälla det handlar om utan samverkan av så många olika förnyelsebara energikällor som möjligt.

MVH
Du ska på en uppgift.
Ta reda på två följande siffror.
Vattenkraften maximala installerade effekt
Samt
Sveriges maximala effektbehov.

Sen kan du komma tillbaka ocj förklara hur den första siffran dom är mkt mindre än den andra siffran ska räcka till.

Edit: nu pratar vi effekt. Inte energi. GW inte GWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det intressanta med elledningar från SE4 till utlandet är att elen kan gå åt båda håll.

I Tyskland kostar elen mellan ca minus 70 öre och 6kr per kWh.

Så när elen kostar minus 70 öre och strömmar in i SE4, då kommer elproducenterna i SE4 att klaga.

Hur dyr kommer då elen bli i vinter?
I England har elen kostat upp mot 30kr per kWh.
UK day-ahead power hits new record GBP 2,500/MWh
https://www.montelnews.com/news/1253923 ... bp-2500mwh

Solceller och ett hemmabatteri kan snabbt bli mycket lönsamt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

i Söder kan solceller snabbt bli lönsam ( i förhållande till andra utgifter). Möjlighet att sälja el kan också ge intäkter som gör att investeringen avskrivs fortare (bättre lönsamhet).
Jag tror att det kommer ske en boom i SE4.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Zalman3 skrev:

Mina solceller gav 29 kWh i december och 130 kWh i januari. Hur stort batteri kan vara lämpligt med en dygnsförbrukning runt 80 kWh?
Elbilist sedan 2014
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Man skulle använda energieffektivisering sades det tidigare i tråden så på med filttofflorna och dubbla tröjor så ska du se att du kan få ner dygnsförbrukningen sen passar du på o laga mat o dammsuga efter 02.00 så blir det inte så dyrt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Klintan skrev:
Zalman3 skrev:

Mina solceller gav 29 kWh i december och 130 kWh i januari. Hur stort batteri kan vara lämpligt med en dygnsförbrukning runt 80 kWh?
Bor du i SE4 och har ett hemmabatteri skulle du kunna köpa el ner mot 5 öre per kWh och sälja för upp mot 453 öre per kWh.
Screenshot_20220712-104932_Chrome.jpg
Visst ger dina solceller inte så mycket el i december, men även i december så är hemmabatteriet mycket lönsamt.

Hur stor huvudsäkring har du?
Låt säga att du har en huvudsäkring på 25A, det ger 17,2kW.
Då skulle jag köpa ett batteri som kan ge momentant 17kW.
För ersättningen för Frekvensreglering kanske är en ännu bättre affär än att handla med kWh.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

https://greenice.com/sv/batterier/40734 ... I0QAvD_BwE

Det räcker att du köper 3 för knappt 200.000kr undrar hur lång tid det tar att räkna hem den investeringen?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jag tror tyvärr inte att vi kommer se några fem öre/kWh i december.
Elbilist sedan 2014
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Nu har vi äntligen hittat lösningen.
Vi nedmonterar all planerbar elproduktion i södra Sverige vilket kommer ge enorma prisfluktuationer.
Detta ger incitament för privatpersoner att göra stora investeringar i hemmabatterier för att kunna effektbalansera elnätet.

Staten klarar sig och vi privatpersoner får stå för hela kalaset, och de som inte har råd att investera i batterier får väl ta på filttofflorna
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
https://greenice.com/sv/batterier/40734 ... I0QAvD_BwE

Det räcker att du köper 3 för knappt 200.000kr undrar hur lång tid det tar att räkna hem den investeringen?
Du får 50% i bidrag.
Den ger 12kW, vilket ger 6.000kr per år från Vårgårda Energi för frekvensreglering. Betalningsförmågan ska tydligen vara upp mot 2.000kr per kW och år. Gissar att andra aktörer än Vårgårda Energi kommer med bättre priser för frekvensreglering.

Dessutom kan du ladda hem billig el på natten och använda på dan. Låt säga att det är värt 1.000kr i månaden.
Totalt 18.000kr per år.
På 6 år har du tjänat igen batteriet.

Du kan som mest få 50.000 kr i skatteavdrag av investeringsstödet för solceller.

Om du är gift/sambo går det att dela avdraget på två personer eftersom att maxgränsen är 50 000 kr per person och år.

Du kan sprida ut utgifterna över två kalenderår genom att köpa in ett solcellspaket år 1 och installera batterilagringssytemet vid ett senare tillfälle.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Vi nedmonterar all planerbar elproduktion i södra Sverige vilket kommer ge enorma prisfluktuationer.
Detta ger incitament för privatpersoner att göra stora investeringar i hemmabatterier för att kunna effektbalansera elnätet.

Staten klarar sig och vi privatpersoner får stå för hela kalaset, och de som inte har råd att investera i batterier får väl ta på filttofflorna
Då får vi bara hoppas att det inte är människor som bor som Zalmans syrra som ska stå för reservkraften när det kniper. Avbrott på ledningen...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:

Så blir det!
Staten tjänar ju MILJARDER på höga elpriser.
Vattenfall 2021.
Statliga kraftbolaget Vattenfall redovisar en vinst på 48 miljarder kronor för helåret.
SVK 2021
Under förra året uppgick inflödet av kapacitetsavgifter till 21,5 miljarder kronor.
Och Northvolt lobbar för att sälja Voltpack till villaägare för miljarder.

Så staten har råd att höja stödet till 75% för investeringen av hemmabatterier och ändå tjäna miljarder på upplägget.

ROPEN SKALLA, VOLTPACK ÅT ALLA! :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur skaffar jag batteri om jag bor i hyresrätt?

Varför ska jag skaffa batteri till hemmet om jag bor i villa? Laddar elbil billigt på natten och säljer solel på sommarhalvåret för skyhöga priser.

Hur många batterier finns det idag till hemmen? Säljer t.ex Tesla ens Powerwall i Norden, eller är det fortsatt papperslansering?

Finns ens mjukvaran som tillåter att batteriet köper och dessutom säljer lagad el? Utan solceller?

Tänk även på elnätskostnaden. Du kan inte köpa elen för 5 öre, så vida inte elpriset ligger på -1 krona eller mindre.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Intressant hur man ska sälja in denna lösningen till folk.
Först behöver man investera i en solcellsanläggning för 150-200k sen behöver man år2 investera i batterilagring för 200k
Detta ska sedan lånas pengar till på ett i många fall redan toppbelånat boende där nu priserna börjar vika.

Det låter som ett förslag MP skulle driva
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Faktum kvarstår med en tillräckligt hög produktion av planerbar el i södra Sverige hade detta varit en icke fråga.
Med en hög andel väderberoende kraftslag kommer vi starta oljekraftverket i Karlshamn så snart det inte blåser
Det är helt orimligt att SE4 ska så hög elproduktion så att man kan försörja Litauen, Polen, Tyskland och Danmark.

Visst ska vi ha en elhandel över gränserna. Men ett land måste ju någorlunda stor egenproduktion av el.
Dagens situation är extrem på grund av Putins krig.

Det normala den 12 juli 2021 var ett elpris på 95 öre per kWh.

Och det byggs dramatiskt mycket ny elproduktion I Sverige nu. Vindkraften fördubblas från 2020 till 2025 och går med råge om kärnkraften vad gäller producerade TWh per år.
Dessutom ligger solcellsproduktionen redan idag och toppar på ca 10% av hela Sveriges elproduktion.
Gissar att det kan öka till upp mot 20% inom 2 år.

Så om inte Putin förklarar krig mot Nato så tror jag att elpriserna minskar om 2-3 år.

Och elpriserna kommer att fortsätta att minska, trots ökad förbrukning, eftersom priset på vind och sol stadigt sjunker.

Gissar att år 2035 ökar inte elförbrukningen längre.
Då byggs ny elproduktion så länge det är lönsamt, för att konkurrera ut nästan all traditionell elproduktion.
Det blir alltså priskrig.
Men då lobbar väl elbolagen och ser till att det blir en straffskatt på solceller!!!

Politikerna och elbolagen anser väl att det är anarki att folk kör offgrid med solceller och batterier.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:

Varför ska jag skaffa batteri till hemmet om jag bor i villa? Laddar elbil billigt på natten och säljer solel på sommarhalvåret för skyhöga priser.

Hur många batterier finns det idag till hemmen? Säljer t.ex Tesla ens Powerwall i Norden, eller är det fortsatt papperslansering?

Finns ens mjukvaran som tillåter att batteriet köper och dessutom säljer lagad el? Utan solceller?

Tänk även på elnätskostnaden. Du kan inte köpa elen för 5 öre, så vida inte elpriset ligger på -1 krona eller mindre.
Jag bor i bostadsrätt, vi tittar på att skaffa solceller och batterier.

Det tråkiga med hyresrätter är att hyresvärder inte är intresserad av smarta energilösningar.
Har pratat med en hyreshus ägare och han var noll intresserad av att sänka energiförbrukningen.
Höjs elpriset, då höjer jag bara hyran menar han på.
Gissar att man skulle kunna ha ett avdrag där man halverade fastighetsskatten om man gjorde en smart energibesparing.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Och det byggs dramatiskt mycket ny elproduktion I Sverige nu.

Vart byggs det dramatiskt mycket ny elproduktion just nu ?

Det finns fortfarande inga svar på hur man löser lagringen i södra Sverige.

Och det är endast delvis pga Putin vi sitter i denna situation hade man tagit ansvar och säkerställt egen planerbar elproduktion i södra Sverige hade denna diskussionen inte funnits.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Intressant hur man ska sälja in denna lösningen till folk.
Först behöver man investera i en solcellsanläggning för 150-200k sen behöver man år2 investera i batterilagring för 200k
Detta ska sedan lånas pengar till på ett i många fall redan toppbelånat boende där nu priserna börjar vika.

Det låter som ett förslag MP skulle driva
Maxar elpriset på 30kr per kWh som i England i vinter.
Då har förvånansvärt många helt plötsligt råd att investera I smarta energilösningar.

Jag tror inte att det blir svart eller kallt i hemmen i vinter.
Men hyfsat höga elpriser kan det bli.
Om det nu inte blir en snabb fred i Ukraina.
För då kan elpriset snabbt normaliseras.

Vet att S åker land och rike runt och frågar kommuner/elbolag hur mycket ny billig el de kan ordna.
Inte primärt för att fixa en elbrist.
Utan retoriken är, för varje sol och vind kWh som kan skapas, ger nya gröna jobb.
Kravet är också att priset måste ligga på 20-30 öre per kWh, annars hamnar de gröna jobben i andra länder.

Läste en artikel i Nyteknik att Sverige skulle exportera sol och vindel för 100 miljarder per år.

Men ännu bättre är att bygga exempelvis en batterifabrik som Northvolt.
Som nu har en orderstock på 55 miljarder dollar.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok så det finns alltså inga bra svar på hur elen ska lagras i södra Sverige.

Och ska man uppföra och driva en elintensiv batterifabrik behövs det mer planerbar elproduktion.
https://cornucopia.se/2021/09/laholm-tv ... -net-till/

Mer flummande kring alla fantastiska nya vindkraftsparker som producerar el nästan gratis (förutom alla dolda kostnader vi skattebetalare får stå för)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

17.6 kWh (brutto) batterier för knappt 200', sen tillkommer inverters för att styra dem. Kan deras inverter ladda batterierna från nät och inte enbart från solceller? Vad behövs och vad kostar de?
Kan kanske kapa någon topp men jag tror tyvärr inte att det räcker i vinter om elpriset går upp mot 30 kr/kWh längre tider.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:

Jag bor i bostadsrätt, vi tittar på att skaffa solceller och batterier.

Det tråkiga med hyresrätter är att hyresvärder inte är intresserad av smarta energilösningar.
Har pratat med en hyreshus ägare och han var noll intresserad av att sänka energiförbrukningen.
Höjs elpriset, då höjer jag bara hyran menar han på.
Gissar att man skulle kunna ha ett avdrag där man halverade fastighetsskatten om man gjorde en smart energibesparing.
Jag bor i hyresrätt, egen värmepump som jag själv får stå för elavtal till. Hyresvärden har absolut inget intresse alls av att sätta några solceller här.

Kan inte skaffa batteri, kan inte installera vedkamin. Vad ska jag göra då, flytta när elräkningen blir på flera tusen i månaden?

Men slutpratat om just mig. Det är ganska irrelevant för diskussionen.

Men Zalman, visst har invasionen av Ukraina gjort priserna än värre. Men du är väl medveten om att det var illa redan förra året, förra sommaren t.om?

Eller för den delen, vem kommer ihåg sommaren 2018 med sinande vattendammar, ingen vindkraft, ingen utbyggd solkraft, kärnkraften fick sänkt effekt pga varma vatten. Hur stor är risken att en sådan sommar inträffar igen? Kanske t.om ökar den risken per år?

Värt att ha i åtanke att Norden borde kanske ändå ha plats för fler energislag.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Klintan skrev:
17.6 kWh (brutto) batterier för knappt 200', sen tillkommer inverters för att styra dem. Kan deras inverter ladda batterierna från nät och inte enbart från solceller? Vad behövs och vad kostar de?
Kan kanske kapa någon topp men jag tror tyvärr inte att det räcker i vinter om elpriset går upp mot 30 kr/kWh längre tider.
Vi vet ju inte alls vad elpriset blir i vinter.
Men att det kommer vara skillnad mellan dag och nattpris vet vi.
Om du tjänar 1,50kr per kWh i snitt på att ladda batteriet på natten och har ett 20kWh batteri. Då blir det 30kr per dag och ca 900kr i månaden.

Exempelvis så var deltat 182 öre per kWh den 10 januari i SE4 i år.
Screenshot_20220712-133943_Chrome.jpg
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Så om vi använder zalmans extremt optimistiska beräkning och bortsett alla överföringsförluster för i och urladdning av batterierna så är ju investeringen avbetald redan efter 19år under förutsättning att skillnad mellan natt o dag alltid är minst 150öre/kWh
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att elpriset skulle gå upp till 30kr/kWh under "längre tider" i vinter är ju absurt. Långt innan vi når den nivån har samhället helt avstannat och ekonomin skulle hamna i fritt fall. En eluppvärmd villa skulle dra på sig en räkning på strax under 100' kr/månad och en elbil skulle ju kosta 60kr/mil att köra.
Det kommer eldas fossila bränslen i elproduktion som aldrig förr om vintern blir kall. Miljöarbetet kommer ju få stå tillbaka och klimatavtalen kommer hamna långt ner på prioriteringslistan.

Får jag gissa tror jag det blir ett mer anpassat statligt stöd likt det man sett i andra länder där man begränsar elkostnader till hushåll över en bestämd nivå. T.ex. 10 000kr/månad för villor. Det uppmuntrar fortfarande till att spara el men det förstör inte samhället.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
Så om vi använder zalmans extremt optimistiska beräkning och bortsett alla överföringsförluster för i och urladdning av batterierna så är ju investeringen avbetald redan efter 19år under förutsättning att skillnad mellan natt o dag alltid är minst 150öre/kWh
Ännu bättre, vi tar dina SMR och har el så det räcker till hela jordklotet. Allt fixat på några veckor. Hur många gånger har du frågat om lagringen? Du har fått svaret det finns inte. Varför frågar du om och om igen? Bättre att svara när vi ska se dina SMR i drift.
Skriv svar