Sida 187 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 08 okt 2018 12:47
av Kevork
Kul att det sprids lite positiva saker i media också.
"Tesla Model 3 är den säkraste bilen som någonsin testats"
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-mo ... ts-6934194
Re: Artikel i media
Postat: 08 okt 2018 18:39
av Pontus
Någon som läst hela denna?
https://www.consumerreports.org/autonom ... s-ranking/
Jag hann bara så långt att läsa att Nissan fick dåligt resultat i grenen att hålla sig i filen och svaret var "det är medvetet konstruerat så för att hålla föraren uppmärksam. Är systemet för bra så kanske föraren litar för mycket på det?"
Re: Artikel i media
Postat: 08 okt 2018 18:57
av Bjelke
Pontus skrev:Någon som läst hela denna?
https://www.consumerreports.org/autonom ... s-ranking/
Jag hann bara så långt att läsa att Nissan fick dåligt resultat i grenen att hålla sig i filen och svaret var "det är medvetet konstruerat så för att hålla föraren uppmärksam. Är systemet för bra så kanske föraren litar för mycket på det?"
Tanken kanske är lite rätt men konstig formulering kan man tycka...
Vi kunde gjort det bättre men struntade i det.... Nja...
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 08:25
av TeslaTissel
Det hårda uppvaknandet kan faktiskt ge nya jobb
Sveriges Radio Ekot:
Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7061803
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 08:47
av chaffis75
Såklart tråkigt att omställningen kommer drabba vissa företag men man kan inte stoppa utvecklingen. Jag hoppas att de kan anpassa sig och hitta andra produkter att tillverka som kanske passar elbilar. Hybrider ser jag som en parentes i historien så de lär inte hjälpa dem på lång sikt tror jag.
Sen får man inte glömma att många produkter faktiskt finns både i elbilar och fossil bilar, ja bensin tank behövs inte men man behöver fortfarande en tank för spolarvätska och kylare som man nämner i slutet behövs ju faktiskt i elbilar också även om de säkert är en betydligt mindre kylare.
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 08:50
av Svenssons
Nya delar behövs ju också. Kan tänka mig att ABB har fått ökad omsättning tack vare omställning mot elbilar bara för att ta ett exempel.
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 09:00
av Niklas Z
Totalt sett tror jag inte det är så stor skillnad. Dels för att, som redan nämnts ovan, betydande delar av bilen innehåller samma typer av komponenter, som kaross, bromsar, glasrutor, stolar, hjulupphängningar, strålkastare, m m. Dessutom innehåller redan nu fossilmotorerna stora mängder elektronik och det är en kompetens som det kommer att finnas fortsatt behov av. Givetvis finns det skillnader också, men det som jag tror är den största utmaningen är att europeiska tillverkare riskerar att hamna på efterkälken. Dels har vi Tesla, men framför allt tänker jag på tillverkare i Kina. Svenska (och andra europeiska underleverantörer) har antagligen sin största avsättning till biltillverkare i Europa. Det är ingen djärv gissning att det kommer att växa upp en underleverantörsindustri i Kina parallellt med att elbilstillverkningen där växer. Om europeiska bilföretag är för långsamma ur startgroparna kommer underleverantörerna att dras med i fallet.
Så även om det totalt sett (i bemärkelsen den samlade bilmarknaden) inte är så stor skillnad kan det ändå bli allvarliga konsekvenser för europeiska underleverantörer.
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 12:04
av LarsL
Satsar 100 miljoner på bränsletankar till hybrider och tror det är framtiden. På något sätt är det ändå medias fel att folk är så felinformerade.
”Företaget Techroi Fuel Systems tillverkar bränsletankar i Bengtsfors och har nu valt att enbart fokuserat på hybridbilar, säger delägaren Tommy Christensen.
– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger han till Ekot.”
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2018 14:05
av Teslaspolen
Länge? Vad ska vi ge dom? 5 år? 10? Innan hybrider verkar hopplöst gammalmodigt även för icke-insatta.

Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 09:52
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Satsar 100 miljoner på bränsletankar till hybrider och tror det är framtiden. På något sätt är det ändå medias fel att folk är så felinformerade.
”Företaget Techroi Fuel Systems tillverkar bränsletankar i Bengtsfors och har nu valt att enbart fokuserat på hybridbilar, säger delägaren Tommy Christensen.
– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger han till Ekot.”
Jag
uppfattade det i intervjun (om man lyssnade) som att han menar
ett alternativ till elbil innan det finns fler modeller i olika prisklasser för den stora massan?
Nog inte hans avsikt att hylla hybrider?
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 09:55
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:Länge? Vad ska vi ge dom? 5 år? 10? Innan hybrider verkar hopplöst gammalmodigt även för icke-insatta.

På sätt och vis är de väl redan ute?
Bilindustrin ser en chans att
inte slänga ut allt av alla komponenter och kunnande de är beroende av i sina produktionslinjer?
Mer ”smörja” åt folket?
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 09:58
av TeslaTissel
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag:
http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/
Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion
I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?
EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.
Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…
”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.
Originalartikeln finns här
https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 10:13
av lator
TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag:
http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/
Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion
I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?
EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.
Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…
”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.
Originalartikeln finns här
https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 10:17
av chaffis75
TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag:
http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/
Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion
I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?
EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.
Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…
”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.
Originalartikeln finns här
https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Som jag förstått de så är de väl beslutat att utsläppen ska ner 35% eller missuppfattade jag det? Detta låter väl bra med 35% ner men samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad gör våra politiker för att de ska bli verklighet? Att ta beslutet är kanske lätt men att verkligen få de att hände är nog inte lika lätt, jag tror ju inte på att bara låta marknaden sköt de när de är denna typ av omställningar.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 12:06
av icreate
EU-parlamentet föreslog en minskning med 40% medan EU-kommissionen ville ha 30 % minskning. På ett möte med EUs miljöministrar igår beslutades om kompromissen 35%.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 13:20
av TeslaTissel
USCH! I Dagens Nyheter idag
Henrik Brandão Jönsson: Om Bolsonaro får makten blir konsekvenserna för klimatet ödesdigra
Tyvärr låst artikel, men nu har vi (minst)
två farliga och tunga så kallade klimathot-förnekare!
Bolsonaro’s Brasilien har 145 miljoner människor som han uppenbarligen tänker desinformera?
Trump är redan en av dessa.
Länk:
https://www.dn.se/kultur-noje/henrik-br ... odesdigra/
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 19:53
av nek0
Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 20:17
av danni
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 20:20
av mati
danni skrev:... Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Jag fick läsa det högt för mig själv för att fatta vitsen. Det är ju inget namnbyte egentligen.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 21:05
av nek0
danni skrev:
Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 21:09
av mati
nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 21:09
av ovelundkvist
lator skrev:TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag:
http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/
Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion
I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?
EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.
Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…
”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.
Originalartikeln finns här
https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 21:11
av LarsL
Det är väl ingen butik som har en Supercharger, åtminstone inte en aktiv. Vad är det du vill se genom att de laddar bilen? Tror du inte på Superchargers eller?
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 21:15
av nek0
mati skrev:nek0 skrev:
Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till full batteri.
De kommer nog sätta upp en Wall Connector kanske? Eller ladda med UMC:n via ett trefasuttag. Då tar det inte 20 timmar att ladda fullt och det är ju en sådan de flesta använder till vardags. Det finns ingen Supercharger i Göteborg heller. Ändå så har de en riktig butik och ett Service Center där.
ok.
Hade varit kul att se några Supercharger på A6

Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2018 23:21
av TeslaTissel
ovelundkvist skrev:lator skrev:TeslaTissel skrev:Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag:
http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/
Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion
I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?
EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.
Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…
”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.
Originalartikeln finns här
https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Jag tycker det är skamligt att ett företag som bygger mycket av sitt varumärke och sin marknadsföring på Sverige och svensk miljö är så uppenbart ointresserade av att agera miljöansvarigt. Gick det skulle jag rösta på ett parti som förbjöd dem att åka snålskjuts på Sveriges varumärke framöver!
Ja det skadar faktiskt varumärket!
Erkännande-värde? Det här är så typiskt ett stort världsomspännande företag.
De kan marknadsföra sina produkter på otroligt skickliga sätt, men de knepen ser kunderna igenom.
När de dessutom gör sådana uttalanden visar det ännu mer hur lite substans det är i deras miljö-deklarationer på sista sidorna i årsredovisningarna.