Re: Aktien TSLA
Postat: 21 aug 2020 10:59
Den drar iväg i förhandeln, nu över 2040. Man blir fartblind, förut var en ökning med 40 dollar nåt man blev upphetsad över, nu tar man det med en gäspning... 

Ja, för en 5-6 år sedan, innan de gjorde sin split. Men minnet är suddigt så långt tillbaka i tiden....Bod skrev:Någon sa till mig att Apple var det första företag som passerade 2000$/aktie. Är Tesla det andra eller var det inte korrekt?
Kul med en liten tillbaka blick.TiborBlomhall skrev:Siktet är väl på $2100 så att kursen efter aktiesplit blir $420
(Ack gamla goda tiderna när folk tyckte att Elons tweet om $420 var alldeles för högt pris för aktien)
Men deras aktievärde har väl justerats för det? Eller värderas GMs aktie efter vad marknaden tror dom kommer prestera om 5-10 år?Svenssons skrev:Ford minskade sin försäljning med 1,2 miljoner mellan 2016 till 2019 och GM minskade sin försäljning med 2,3 miljoner bilar per år under samma period. 2016 var ett topår för både Ford och GM men efter det har det gått utför år efter år och det går rätt fort också.
Misstaget alla de här analytikerna liknande Dagel gör är att de analyserar Tesla som om det vore en biltillverkare, men det är det inte. Tesla är ett IT och energibolag som råkar ha produkter som går på hjul. T.ex., vilka andra biltillverkare säljer softwarelicenser för 7-8 tusen USD till bilarna?+46 skrev:Kul med en liten tillbaka blick.
Nu är Magnus Dagel på DI Inte den enda som rekommenderat folk att sälja sina teslaaktier, år ut och år in...
Den här skrev han i april 2017:
Ganska övertygad om att GMs och Fords värde inte värderas till vad de producerar idag utan vad de kan tänkas producera i framtiden, gissningar på hur deras utveckling är i framtiden.Fredrik j skrev:Men deras aktievärde har väl justerats för det? Eller värderas GMs aktie efter vad marknaden tror dom kommer prestera om 5-10 år?Svenssons skrev:Ford minskade sin försäljning med 1,2 miljoner mellan 2016 till 2019 och GM minskade sin försäljning med 2,3 miljoner bilar per år under samma period. 2016 var ett topår för både Ford och GM men efter det har det gått utför år efter år och det går rätt fort också.
Men visst är det väl fair och säga att GM/Fords värdering mer har att göra med företagens prestationer i nutid och/eller i nära framtid medans Teslas mer handlar mer om framtid. Kanske även framtid på lite längre sikt.Svenssons skrev:Ganska övertygad om att GMs och Fords värde inte värderas till vad de producerar idag utan vad de kan tänkas producera i framtiden, gissningar på hur deras utveckling är i framtiden.Fredrik j skrev:Men deras aktievärde har väl justerats för det? Eller värderas GMs aktie efter vad marknaden tror dom kommer prestera om 5-10 år?Svenssons skrev:Ford minskade sin försäljning med 1,2 miljoner mellan 2016 till 2019 och GM minskade sin försäljning med 2,3 miljoner bilar per år under samma period. 2016 var ett topår för både Ford och GM men efter det har det gått utför år efter år och det går rätt fort också.
GM och Ford visar att de på tre år tappat ca 20 % av antalet sålda bilar och har en stor omställning att göra för att klara framtidens utmaningar.
Tesla har istället visat att de kan gå med vinst samtidigt som de kraftigt ökar sin produktionskapacitet, tar fram nya modeller och går in på nya marknader. Teslas framtid ser alltså just nu ut att kunna bli rätt ljus.
Värderingen är dock något som ändå kan diskuteras. Själv förstår jag inte Teslas värde men jag förstår riktningen som Teslas, GMs och Fords aktier har.
Snarare tillgångar, både fysiska och värdet som ligger i patent och trademarks plus utveckling och antaganden om framtida utveckling. Dagens prestationer kommer in i utvecklingen precis som för Tesla. Utvecklingen kan dock både dra ner och upp kursen.Fredrik j skrev:Men visst är det väl fair och säga att GM/Fords värdering mer har att göra med företagens prestationer i nutid och/eller i nära framtid medans Teslas mer handlar mer om framtid. Kanske även framtid på lite längre sikt.Svenssons skrev:Ganska övertygad om att GMs och Fords värde inte värderas till vad de producerar idag utan vad de kan tänkas producera i framtiden, gissningar på hur deras utveckling är i framtiden.Fredrik j skrev:Men deras aktievärde har väl justerats för det? Eller värderas GMs aktie efter vad marknaden tror dom kommer prestera om 5-10 år?Svenssons skrev:Ford minskade sin försäljning med 1,2 miljoner mellan 2016 till 2019 och GM minskade sin försäljning med 2,3 miljoner bilar per år under samma period. 2016 var ett topår för både Ford och GM men efter det har det gått utför år efter år och det går rätt fort också.
GM och Ford visar att de på tre år tappat ca 20 % av antalet sålda bilar och har en stor omställning att göra för att klara framtidens utmaningar.
Tesla har istället visat att de kan gå med vinst samtidigt som de kraftigt ökar sin produktionskapacitet, tar fram nya modeller och går in på nya marknader. Teslas framtid ser alltså just nu ut att kunna bli rätt ljus.
Värderingen är dock något som ändå kan diskuteras. Själv förstår jag inte Teslas värde men jag förstår riktningen som Teslas, GMs och Fords aktier har.
Hur många aktier har du?Zalman3 skrev:2081 dollar!!!
Jag såg någon amerikansk analytiker beskriva GM och Ford som i huvudsak pensionsfonder med tillverkning av bilar som bisyssla. Vilket bidrar till de mörka framtidsutsikterna.Fredrik j skrev:Men visst är det väl fair och säga att GM/Fords värdering mer har att göra med företagens prestationer i nutid och/eller i nära framtid medans Teslas mer handlar mer om framtid. Kanske även framtid på lite längre sikt.
Spliten är 31 augusti så det är en vecka med handel till. SpännandeZalman3 skrev:Så det är kursen 2 049,98 dollar som ska splittas?
Jo alla som äger aktien efter stängning nästa fredag får ytterligare aktier oavsett när de köpt dom.TiborBlomhall skrev:Men de som köper nästa vecka får ingen split?
https://ir.tesla.com/news-releases/news ... tock-split
Så vad har pratet om den 20/8 för betydelse?Sabbe skrev:Jo alla som äger aktien efter stängning nästa fredag får ytterligare aktier oavsett när de köpt dom.TiborBlomhall skrev:Men de som köper nästa vecka får ingen split?
https://ir.tesla.com/news-releases/news ... tock-split
Gissar att det kan ha att göra med detta:Teslaspolen skrev:Arbetsrättsliga regler? Vad syftas det på där?
Verkligen märkligt.Jerker skrev:Så vad har pratet om den 20/8 för betydelse?Sabbe skrev:Jo alla som äger aktien efter stängning nästa fredag får ytterligare aktier oavsett när de köpt dom.TiborBlomhall skrev:Men de som köper nästa vecka får ingen split?
https://ir.tesla.com/news-releases/news ... tock-split
Haha, jappRemuz skrev:Om det var bryt 20e så borde man köpa rejält med bearcert nu då