Sida 186 av 421

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 18:37
av Pontus
JonasH skrev:
Nej de är inte glada.

Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde. :evil:
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 20:08
av Jerker
Pontus skrev:
JonasH skrev:
Nej de är inte glada.

Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde. :evil:
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.
Jag vet ett par liknande incidenter, och från nära vänner som jag vet inte hittar på, där man i princip har pekat ut förövaren och presenterat bevis men polisen har ändå omedelbart lagt ned ärendet "i brist på spaningsuppslag". Det verkar som vissa enklare brott alltid rutinmässigt avskrivs. Leif GW Persson har ju också ondgjort sig över detta. Resonemanget från polisens sida verkar vara att även om det bara är för dem att åka och plocka in buset så tar det resurser från allvarligare brott och därför prioriteras det ned.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 20:24
av Fredrik j
Man skriver väl av enligt allvarlighet. Försummelsebrott utan personskador ses väl som ett försäkringsärende?
Tråkigt för det drabbar förtroendet för polisen.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 20:29
av bylund
Jag kan väl förstå om det inte prioriteras, även om jag tycker att det borde göras. Men då kan man ju åtminstone bemöda sig med att skriva det, och inte det uppenbart felaktiga att uppslag saknas. Det hade nog varit lättare att svälja om man inte blir ljugen rakt upp i ansiktet.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 20:36
av BrooklynS
Kanske en egen tråd om detta?

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 29 nov 2020 21:07
av Jerker
BrooklynS skrev:
Kanske en egen tråd om detta?
Varför bryta med en av TCS:s forums allra äldsta traditioner? :D

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 01 dec 2020 06:47
av Remuz
48

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 01 dec 2020 07:51
av Hertsh
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 01 dec 2020 08:09
av fth
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 01 dec 2020 08:14
av Hertsh
fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Nej, ingen aning faktiskt. Synd att jag lärde mig det samtidigt som jag nu inte behöver det. Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 01 dec 2020 21:10
av bylund
fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 02:59
av martinot
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Mycket smidigt, och något som Audi och Mercedes haft länge (och tror även Polestar).

Just en sådan knapp och möjlighet som saknas på M3. Klar miss av Tesla.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 06:53
av BrooklynS
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 07:02
av Pontus
bylund skrev:
fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.
Kom det så tidigt? Jag har ett svagt minne av att jag inte heller hade det från början, dvs mitten 2015.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 07:02
av themax
BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 07:51
av Jerker
themax skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Ja, det är det sämsta kring laddrutinerna att man måste låsa upp laddporten på nåt annat sätt. Snabbast är som regel att öppna dörren och öppna från skärmen. Att ta upp telefonen och låsa upp den vägen är krångligare. Så om jag ska byta ut min portabla laddare nån gång så blir det en med teslaknapp på. Å andra sidan tycker jag att det är helt obegripligt att Tesla valde bort 3-fas i den medföljande laddaren; då hade man annars haft en laddare med knapp där.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 07:54
av frippan
Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln :)

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 08:03
av fth
frippan skrev:
Jag sveper min klocka med NFC på laddboxen, då krashar laddboxen och låser upp kabeln :)
Lifehack! :D

/fth

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 09:34
av Svenssons
themax skrev:
BrooklynS skrev:
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Tesla Wall Connector är ju knappast någon inlåsning, funkar ju på alla bilar som kan ladda med Typ2. Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp. Den bryter kommunikation mellan box och bil vilket gör att laddningen bryts. När laddningen bryts så kan man ta ut kontakten. Inget av detta är egentligen Tesla-specifikt.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 09:44
av Jerker
Svenssons skrev:
Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp.
Ja, sedan en tid så finns det sådana boxar och laddsladdar att köpa. När jag köpte min, dessutom innan jag köpte Tesla, så fanns det inte det.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 11:09
av martinot
Hade varit billigt och smidigt och Tesla kunde sätta en enkel knapp brevid Typ2-intaget. Finns gott om plats i området under luckan.

Inte ens de egna kablarna som Tesla skickar med i bilarna för publik AC-laddning har ju ens någon Teslaknapp. Jag fick beställa en sådan kabel ifrån Slovenien för att få den funktionen.

Om inte ens Tesla själva bryr sig om att sätta en knapp på alla de egna kablar de skickar med som original tillbehör och Tesladelar till bilen, så kan man knappast begära eller förvänta sig att alla andra på marknaden skall införa denna proprietära standard.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 11:24
av LarsL
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 11:53
av kenjon
Nyare Leaf har Type 2, där måste man avbryta laddningen manuellt (finns på fob'en).

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 12:00
av martinot
LarsL skrev:
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 02 dec 2020 13:40
av kenjon
Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?