Sida 186 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 20:42
av Legato
Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Mmm, samma reaktion hos min däckkille. "Här har det hänt grejer, det ser mycket bättre ut!".

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 21:14
av eloon
Undrar om vad var lägsta priset för en Model S Long Range innan de tog bort den?
Min beställdes i Juli 2021 för 974.990kr (utan tillval) men jag tror att det finns lägre

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 21:24
av danni
NEO skrev: 14 jan 2023 18:35
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det kanske inte är just fjädringen som ändrats, men X Plaid har galet mycket mer komfort och bättre väghållning än Raven, så något har de ändrat i alla fall och det rejält. Vore konstigt om inte S också fick samma förbättringar.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 21:29
av LarsaR
Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Texten försvann. Vet inte hur jag ska beskriva känslan; 2 tons gokart med isdubb? Ungefär så där jag körde, åtminstone stor nöjesfaktor 🤪

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 21:44
av jpetters
LarsaR skrev:
Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Torque vectoring borde ju kunna påverka en del på Plaid, även om fjädringen är liknande.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 23:11
av Frippanecci
Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 14 jan 2023 23:12
av Hertsh
Frippanecci skrev:
Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?
En vecka eller så.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 15 jan 2023 13:54
av Bjelke
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 20:23
Legato skrev: 13 jan 2023 19:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: 13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.

Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbag
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 15 jan 2023 14:09
av Fredrik j
Bjelke skrev: 15 jan 2023 13:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 20:23
Legato skrev: 13 jan 2023 19:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: 13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.

Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbag
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…
Jag tror intentionen med lagkravet är dels att airbagen automatiskt ska stängas av om det sitter en branstol framför men också automatiskt slås på om det inte gör det. Finns manuell avstängning finns det ju risk att den förblir avstängd permanent. Dessutom skulle den ju i så fall säkert vara elektroniskt avstängd vilket ju i sig utgör en osäkerhetsfaktor.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 15 jan 2023 18:52
av bjornnilsson
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 15 jan 2023 19:02
av LarsOJ
bjornnilsson skrev: 15 jan 2023 18:52
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 16 jan 2023 20:31
av NEO
OK nu har jag forskat och kommit fram till vilka pins som ger information från BMS till SMT. Man kan köpa en helt vanlig Model S 2015-> adapter och stifta om den enligt följande för att få den att funka med SMT. Pin 1 är 12V den kan sitta kvar där den satt. Pin 20 är jord, den kan också sitta kvar. Kruxet är att flytta pin till 9 som är CAN2+ Body och pin 10 som är CAN2- Body. När man har gjort det behöver man också ändra i SMT Settings till 3/Y istället för S/X (fråga inte varför)

Min Plaid har alltså 96,4kWh i NFP och det bekräftar ryktena från USA att de kommer med mellan 95-97kWH. BMS försöker dock luras och ge information att batteriet faktiskt hade 99,4kWh vilket inte stämmer. Min visar 637km vid 100% och då har alltså Tesla använt konstanten 151Wh/km eftersom 96,4/63,7:1,51. Genom att följa hur många km man har på 100% kan man alltså få reda på sin degradering. Säg att din plaid visar 628km vid 100%, ja då tar du 62,8x1,51 och får fram: 94,8kWh NFP. Detta för er som inte har SMT eller liknande, typ som gamla "energigrafen".
IMG_2505.PNG
image1 2.JPEG
image0 2.JPEG

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 16 jan 2023 20:38
av NEO
Före:
IMG_2509.JPG
Ut med pins
IMG_2510.JPG
In på 9-10
IMG_2514.JPG

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 16 jan 2023 20:39
av spacecoin
Väldigt pedagogiskt NEO! Tack för bra info.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 16 jan 2023 20:46
av NEO
spacecoin skrev: 16 jan 2023 20:39
Väldigt pedagogiskt NEO! Tack för bra info.
Slipper man googla hela Internet och grotta ner sig i Teslas wiring diagram :lol:

Det jag gillar med Palladium facelift är att nu kan man förvara OBD adaptern under hela QI laddaren. Det kan man inte på Y/3 eller S/X före 2021, där hänger den och dinglar som en kamelpung.
IMG_2358.jpg

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 08:15
av Bjelke
LarsOJ skrev: 15 jan 2023 19:02
bjornnilsson skrev: 15 jan 2023 18:52
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.
Troligt ja, dom vill ju inte göra samma förlust som alla deras egna kunder just nu :lol: :evil:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 11:02
av kallekula
Någon som hittat ett 12v cigguttag (Model X)? Jag behöver koppla in min Dometic-kyl i bagaget...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 12:11
av Tellus
I displayen ovan ratten, finns det några möjliga val på vad som ska visas?
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 12:12
av NEO
Tellus skrev: 17 jan 2023 12:11
I displayen ovan ratten, finns det några möjliga val på vad som ska visas?
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.
Nix, till vänster bara navigation när det är igång. Saknar möjligheten till att själv välja från Raven. Tycker också autopilot/TACC tar onödigt lång tid på sig att "engagea" när man har tryckt på scrollhjulet. Och jag vet inte hur många gånger jag blinkar när jag ska byta låt trots att jag försökt svetsa in i min hjärna att pilarna är för blinkers.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 12:42
av danni
kallekula skrev: 17 jan 2023 11:02
Någon som hittat ett 12v cigguttag (Model X)? Jag behöver koppla in min Dometic-kyl i bagaget...
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 13:09
av fth
danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 13:59
av bjornnilsson
fth skrev: 17 jan 2023 13:09

Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 14:39
av fth
bjornnilsson skrev: 17 jan 2023 13:59
Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.
Jag har själv kopplat in mig på permanent 12V i min "gamla" X90 för att driva min dash-cam, så det finns säkert ställen att "hacka" även på nya.

Lite trist bara att man tar bort dom "riktiga" uttagen, särskilt när det ju nu finns enkla sätt (som camp mode) att få permanent 12V för att driva kylboxar o dyl.

/fth

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 14:59
av kallekula
Finns det kanske någon sådan här variant man kan använda?

https://www.fruugo.se/usb-c-pd-typ-c-ti ... hhEALw_wcB

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 17 jan 2023 15:08
av fth
kallekula skrev: 17 jan 2023 14:59
Finns det kanske någon sådan här variant man kan använda?

https://www.fruugo.se/usb-c-pd-typ-c-ti ... hhEALw_wcB
USB-portarna kan enligt manualen max ge 27W, så det är nog ingen bra ersättare för cigg-uttagen för dom flesta.

/fth