Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Är servern på Hyundai långsam eller ligger det hos mig att jag inte får snabbare nedladdning än 10-15Mb/s?
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
26MB/s tankar jag ner deras uppdateringar i.Tessi19 skrev:Är servern på Hyundai långsam eller ligger det hos mig att jag inte får snabbare nedladdning än 10-15Mb/s?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Hihi, jag har inte snabbare uppkoppling än så.Tessi19 skrev:Är servern på Hyundai långsam eller ligger det hos mig att jag inte får snabbare nedladdning än 10-15Mb/s?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bjelke skrev:Aida skrev:Tack så mycket!icreate skrev:Grattis Aida!
När det gäller regen så tycker jag att auto-läget funkar bra. Sen så är det ju så att bilen bromsar med hjälp av ökad regen istället för skivbroms även när du trycker på bromspedalen.![]()
Första långresan idag. Lund-Simrishamn tur och retur. 18 mil. Det får jag verkligen hoppas att den klarar på en laddning. Annars blir jag lika arg som finnen på sin Model S![]()
![]()
Det borde gå enkelt
vi får väl rapport här senare också hoppas jag?
Nu är vi hemma igen. Jodå det gick hur bra som helst. Jag laddade inatt till 90 % (jaaa jag fegade ur och vågade inte 80 %) och nu när vi kom hem så står den på 40 %. Men då körde jag också sjukt långsamt och försiktigt på ECO-läget… Så den drog 19,9 kwh/100 km. Körde strax under 20 mil; ca 1/3 110/100 väg, ca 2/3 med 50/70/80 väg. Samma sträcka kunde jag få ned min bensin V90 till 5,5 l/100 km så är en snål väg att köra… (den låg normalt på 7,2-8,0)
Hade det varit motorvägskörning så hade den dragit väldigt mkt mer känns det som. Å andra sidan endast +2 grader, blöt vägbana och vinterdäck…
Varför inte bara ladda 100%? Det gör jag så fort jag ska köra lite längre. Bilen går inte sönder av det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Så, nu är LED-rampen inkopplad. Det blev typ något bättre helljus nu. Från att man knappt såg om helljuset var på så är det nu som att det blir plötsligt dagsljus. Ungefär så.
OBD2 dongeln funkar hur bra som helst. Inga problem såhär långt. Det var bara byta originalreläet mot XBB-reläet. Och rycka bort den gula tråden såklart.
OBD2 dongeln funkar hur bra som helst. Inga problem såhär långt. Det var bara byta originalreläet mot XBB-reläet. Och rycka bort den gula tråden såklart.

Bilen har fått update; ingen aning vad som ändrades.
Tog 1,5 för att få det på USB och sedan en knapp timme att uppdatera bilen.
Behöver lite planering eller semester:)
Härligt! Bild på fronten?mati skrev:Så, nu är LED-rampen inkopplad. Det blev typ något bättre helljus nu. Från att man knappt såg om helljuset var på så är det nu som att det blir plötsligt dagsljus. Ungefär så.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Har också fått min på plats med samma resultat. Jag tjyvade dock styrströmmen från den röda kabeln i belysningsenheten.mati skrev:Så, nu är LED-rampen inkopplad. Det blev typ något bättre helljus nu. Från att man knappt såg om helljuset var på så är det nu som att det blir plötsligt dagsljus. Ungefär så.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Samma metod och tid som när jag uppdaterar min Volvo 2019.Tessi19 skrev:Bilen har fått update; ingen aning vad som ändrades.
USB/Hårddisk på minst 64GB sen uppdatering i bilen 1 timme.
Vissa updates måste man köra till ÅF och ev ta ledigt från jobbet för att lämna och hämta den.
Lite omständigt enligt min uppfattning när det lätt löses med On Air update.
DanneLKPG skrev:Härligt! Bild på fronten?mati skrev:Så, nu är LED-rampen inkopplad. Det blev typ något bättre helljus nu. Från att man knappt såg om helljuset var på så är det nu som att det blir plötsligt dagsljus. Ungefär så.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Att placera ledrampen under registreringsskylten som du gjort ser bättre ut än de som monterat den ovanför. Snåla inte med bilder, vi vill se närbilder på monteringen!
Verkligen! Dessutom om man monterar ovanför skylten så syns den i frontkameran. Höja regplåten och få plats med den under är det optimala!Fuji skrev:Att placera ledrampen under registreringsskylten som du gjort ser bättre ut än de som monterat den ovanför. Snåla inte med bilder, vi vill se närbilder på monteringen!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Två lite längre resor idag. Blev inte de -20 som prognosen visade.
Bilen lastad med 2 vuxna och 3 barn, väldigt lite packning.
-6-8 grader på den första turen inåt landet på 12 mil, snittfart 73 km/h, 21kWh/100km. Temp i bilen inställd på 19 grader för det mesta.
Andra turen samma väg hem mot kusten, "utförsbacke".
-10-15 grader, snittfart 74km/h, 23,7kWh/100km. Temp i bilen inställd på 20 grader för att få det lika behagligt som tidigare resa.
Tydligt som vi vet att temperaturen har stor inverkan på förbrukningen. Körde med eco-läge och auto.
Får nog bli en ledramp för mig också. Var nästan ok belysning genom snötäckta skogar men kan tänka mig att i mörker utan snö är det katastrof.
Bilen lastad med 2 vuxna och 3 barn, väldigt lite packning.
-6-8 grader på den första turen inåt landet på 12 mil, snittfart 73 km/h, 21kWh/100km. Temp i bilen inställd på 19 grader för det mesta.
Andra turen samma väg hem mot kusten, "utförsbacke".

-10-15 grader, snittfart 74km/h, 23,7kWh/100km. Temp i bilen inställd på 20 grader för att få det lika behagligt som tidigare resa.
Tydligt som vi vet att temperaturen har stor inverkan på förbrukningen. Körde med eco-läge och auto.
Får nog bli en ledramp för mig också. Var nästan ok belysning genom snötäckta skogar men kan tänka mig att i mörker utan snö är det katastrof.
Ioniq 5 FE AWD
Får avrapportera.Skabb1 skrev:Ikväll blir det sista långturen hem efter jul.
Kör Motala till Södra Skåne. Hoppas klara mig på ett laddstopp i Värnamo. Men ev spelar jag säkert och tar lite i Gränna.
Landade in hemma precis. Som tidigare fullpackad bil samt två vuxna och två barn. 22 grader i bilen. 0-gradigt i inledningen och sen nån plusgrad. Våt vägbana och regn stundtals.
Lite 80-väg i början sen E4/E6 hela vägen. Fler 120-partier nu känns det som.
Förbrukning under dessa nästan 42 mil blev 25,2 per 100 km. Drog iväg mycket på de snabba partierna. Höll hastighetsgränser.
Avseende laddningen körde jag ett kortare stopp i Gränna utan att nå över 100 kw. Inför Värnamo körde jag i sportläget ett tag, mest som chansning. I intervallet 60-80 % låg jag faktiskt och toppade i ungefär 122 kw. Så lite bättre än tidigare försök.
Jag tar fler bilder idag. Men igår blev det mörkt och jag var ju tvungen att köra och upplysa samhället.Fuji skrev:Att placera ledrampen under registreringsskylten som du gjort ser bättre ut än de som monterat den ovanför. Snåla inte med bilder, vi vill se närbilder på monteringen!

Visa/berätta gärna hur du drog kabelgenomföringen. Det ser jäkligt bra ut Mati, bra jobbat! En kul sak jag märkt med att sätta rampen lågt är att djur som går upp på vägen kastar enorma skuggor som syns bättre än djuret. Räckvidden på ljuset blir förstås kortare än om rampen sitter högt men det viktigaste är ju att man får bra ljus nära bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Låter ju bra! Hur var det med laddköer/beläggning? Konstigt att den laddar så långsamt men Magnus hade hört att det snart släpps en fix för det genom att den värmer batteriet om man lägger in snabbladdaren i navigatorn (då blir det slut på Apple Carplay och Google Maps). Varför inte bara en digital knapp för att slå på batterivärmning/kylning??Skabb1 skrev:Får avrapportera.Skabb1 skrev:Ikväll blir det sista långturen hem efter jul.
Kör Motala till Södra Skåne. Hoppas klara mig på ett laddstopp i Värnamo. Men ev spelar jag säkert och tar lite i Gränna.
Landade in hemma precis. Som tidigare fullpackad bil samt två vuxna och två barn. 22 grader i bilen. 0-gradigt i inledningen och sen nån plusgrad. Våt vägbana och regn stundtals.
Förbrukning under dessa nästan 42 mil blev 25,2 per 100 km. Drog iväg mycket på de snabba partierna. Höll hastighetsgränser.
Avseende laddningen körde jag ett kortare stopp i Gränna utan att nå över 100 kw. Inför Värnamo körde jag i sportläget ett tag, mest som chansning. I intervallet 60-80 % låg jag faktiskt och toppade i ungefär 122 kw. Så lite bättre än tidigare försök.
Alltså förbrukningen är förvånansvärt hög för I5…
En fråga om hemmaladdning när jag ändå är inne i tråden.
Inatt var det lågt pris kl 02-06 varför jag satte schemat till de timmarna. Den hann ladda exakt 40-70 % på de fyra timmarna = 21,69 kwh (0,3x72,3).
Men Tibber påstår att den laddade 25,4 kwh. Det är fan rätt mkt förluster… (3,71 kwh upp i rök - är ju ~15 %). Det är ju inte snabbladdning vi pratar om… Är detta normalt? Eller räknar jag fel? Räknar Tibber fel? Behöver bilen värma batteriet under tiden. Lite skumt är att så fort jag laddar så öppnas ventilationsluckorna i fronten - även i denna 0 gradiga kyla.
Jag har ställt ned Easee till 12 Ampere (har 20 A som max). Jag vågar inte riktigt till fullo lita på Pulse nu när värmepannan och luftvärmepumpen går om nätterna. Kanske skulle höja till 16 A??
25,4 kwh / 4 h = 6,35 kw / h.
Inatt var det lågt pris kl 02-06 varför jag satte schemat till de timmarna. Den hann ladda exakt 40-70 % på de fyra timmarna = 21,69 kwh (0,3x72,3).
Men Tibber påstår att den laddade 25,4 kwh. Det är fan rätt mkt förluster… (3,71 kwh upp i rök - är ju ~15 %). Det är ju inte snabbladdning vi pratar om… Är detta normalt? Eller räknar jag fel? Räknar Tibber fel? Behöver bilen värma batteriet under tiden. Lite skumt är att så fort jag laddar så öppnas ventilationsluckorna i fronten - även i denna 0 gradiga kyla.
Jag har ställt ned Easee till 12 Ampere (har 20 A som max). Jag vågar inte riktigt till fullo lita på Pulse nu när värmepannan och luftvärmepumpen går om nätterna. Kanske skulle höja till 16 A??
25,4 kwh / 4 h = 6,35 kw / h.
En kompis som har en Ioniq brukar mäta den förlusten och kommer vintertid på en 10%. Så låter väl rimlig att Ioniq5 har 15%.
Sommartid går det neråt förstås.
Sommartid går det neråt förstås.
Har funkat bra på alla Ionity jag varit på. Generellt låg beläggning och inga köer. Men har ju också kört i lågtrafik. I Gränna var den första laddaren jag backade till mot trasig. Annars problemfritt.Aida skrev:Låter ju bra! Hur var det med laddköer/beläggning? Konstigt att den laddar så långsamt men Magnus hade hört att det snart släpps en fix för det genom att den värmer batteriet om man lägger in snabbladdaren i navigatorn (då blir det slut på Apple Carplay och Google Maps). Varför inte bara en digital knapp för att slå på batterivärmning/kylning??Skabb1 skrev:Får avrapportera.Skabb1 skrev:Ikväll blir det sista långturen hem efter jul.
Alltså förbrukningen är förvånansvärt hög för I5…
Vi hoppas sannerligen på förvärmning.
Håller med att förbrukningen ligger lite i överkant mot vad jag kanske förväntade mig.
Ja,
Tack. Ja, det blev rätt bra faktiskt.PapaD skrev:Visa/berätta gärna hur du drog kabelgenomföringen. Det ser jäkligt bra ut Mati, bra jobbat! En kul sak jag märkt med att sätta rampen lågt är att djur som går upp på vägen kastar enorma skuggor som syns bättre än djuret. Räckvidden på ljuset blir förstås kortare än om rampen sitter högt men det viktigaste är ju att man får bra ljus nära bilen.
Det finns ett fyrkantigt hål, ca 2x2.5cm precis under nummerskylten. Med lite lagom våld och tålamod går det att pilla kabeln igenom där. Man behöver inte borra eller förstöra nånting.
Jag gjorde såhär:
Jag körde ner en kabel av mjukare sort uppifrån genom hålet där låset för huven sitter. Samtidigt lös jag med en stark lampa genom det fyrkantiga hålet där nere så man ser vart man ska sikta. Utifrån, genom samma fyrkantiga hål, körde jag in en såndär grön tråd som man brukar använda för stängsel osv. Den är lagom stel och plastad så att det inte blir repor. Med denna tråd fiskade jag ut kabeln som kom uppifrån. Det är en konstig dum vinkel där. Man måste liksom köra från två håll och mötas bakom hålet, annars blir det svårt att träffa rätt.
Nu hade jag alltså en kabel hela vägen uppifrån och ut genom hålet. Check.
(Jag gjorde detta i kolsvart mörker med pannlampa och i -10 grader. Det kändes väldigt jobbigt. Förmodligen är det lättare när man gör det med rätt förutsättningar.)
Sen plockade jag ut frunken. Den är fastskruvad med ett gäng skruvar runtom och två skruvar under gummimattan. Dessutom sitter det en kabel på sidan för belysningen. Plocka bort kabeln och lyft ut hela frunken. Det är mindre dramatiskt än vad det låter. Check.
Nu har man fri tillgång till typ allt. Det finns en vajer som är till för att öppna huven. Hålet där vajern går igenom plasten är tillräckligt stort för kablaget. Kör in en stel tråd och fiska upp kabeln som vi dragit in nerifrån. Nu har vi alltså en tunn kabel att dra med hela vägen fram till 12V-batteriet.
Check.
Nu ska det feta kablaget till ljusrampen in samma väg som den indragna tunna kabeln, fast åt andra hållet. Man börjar på insidan och drar ut kablaget genom det fyrkantiga hålet.
Tejpa ihop ändarna så att det är starkt och inte går av halva vägen, för då får man göra om allting. Tejpa inte för tjockt, annars går kalaset inte genom det fyrkantiga hålet där nere.
Dra i den tunna kabeländan som sticker ut genom det fyrkantiga hålet under nummerskylten. Skjut in den tjocka feta kabeln uppifrån. Det går hyfsat enkelt fram tills skarven med tejpen hamnar längst nere där den konstiga vinkeln finns. Dra med lagom våld, skjut på uppifrån. Det känns som att det inte går. Men det går.

Till sist kommer den feta kabeln ut genom hålet. Det värsta är gjort. Ta en kaffepaus. Check.
Koppla ihop ljusrampen med kabeln som nu kommer genom hålet. Jag har förseglat kontakten med vulktejp. Vet inte om det behövs. Göm den sedan bakom/under nummerplåten. Check.
På insidan finns det nu en massa lång fet kabel som behöver gömmas. Batteriet är inte så långt bort nämligen. Jag snurrade ihop allting med buntband och gömde "knölen" på ett lagom ställe. Det syns inte sen, frunkens plastkåpa täcker det. Check.
Ta ut säkringen från LED-rampens kablage. Anslut minus-sidan. Det finns några skruvar nedanför batteriet. Jag använde en av dem som minus. Anslut plus-sidan på batteriets plus-pol. Det går att köra in kabeln underifrån från sidan av plastkåpan till batteriets plus-pol så att den inte syns sedan. Check.
Om man använder sig av ODB2 dongeln kan man ta bort den gula kabeln från original-reläet. Sätt i XBB-reläet istället. Sätt fast reälet med buntband t.ex. vid foten av 12V-battteriet. Tryck tillbaka säkringen. Sätt tillbaka frunken.
Klart.
Programmera ODB2 dongeln och njut av helljuset.

Fortsätter på matis inlägg.
Om man står varmt öppnar bilen ventilluckorna nertill och då är det lättare att se/pilla med fingrarna för att få igenom kablaget.
Jag klippte av kabeln till lagom längd och skarvade ihop den med kontakten (som är vattentät och inte behöver vulktejp) med krympslang för att få det tätt. Kopplade på pluspolen i säkringsboxen (på den kabeln som hämtar ström från batteriet) och satte relähållaren i det bakre fästet på säkringsboxen. Jord tog jag från jordpunkten på torpedväggen ca 10 cm från där jag fäste relähållaren.
Kände att det inte är någon större risk att bygla styrströmmen eftersom det inte är några stora strömmar där, inget som kan ”bränna”. Skulle det bli något problem är det enkelt att pilla bort den. Det sparade jag nästan 1800.- på.
Om man står varmt öppnar bilen ventilluckorna nertill och då är det lättare att se/pilla med fingrarna för att få igenom kablaget.
Jag klippte av kabeln till lagom längd och skarvade ihop den med kontakten (som är vattentät och inte behöver vulktejp) med krympslang för att få det tätt. Kopplade på pluspolen i säkringsboxen (på den kabeln som hämtar ström från batteriet) och satte relähållaren i det bakre fästet på säkringsboxen. Jord tog jag från jordpunkten på torpedväggen ca 10 cm från där jag fäste relähållaren.
Kände att det inte är någon större risk att bygla styrströmmen eftersom det inte är några stora strömmar där, inget som kan ”bränna”. Skulle det bli något problem är det enkelt att pilla bort den. Det sparade jag nästan 1800.- på.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Varför blir det slut med CarPlay? I min kan jag ha bilens egna navigation igång samtidigt som CarPlay? Så skillnaden blir att i CarPlay kommer jag sätta navigering direkt till slutdestination och i bilen blir det navigering endast till laddaren. Tyckte dock det fungerade bra med endast bilens navigering senast. Så smidigt med guidning i HUD. (Jag kör standard HUD och ej augmented)Aida skrev:Konstigt att den laddar så långsamt men Magnus hade hört att det snart släpps en fix för det genom att den värmer batteriet om man lägger in snabbladdaren i navigatorn (då blir det slut på Apple Carplay och Google Maps). Varför inte bara en digital knapp för att slå på batterivärmning/kylning??
Håller med om att det bör vara en knapp så att man kan aktivera/avaktivera när man vill. Detsamma gäller för alla bilar. Att den ska förvärma endast beroende på navigering är sådär. Varför inte båda?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19