Sida 186 av 231

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:37
av Bruno
OT
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens? :shock:
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?

Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer :)

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:40
av chaffis75
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Ja denna regen är mycket bra.. Jag kör alltid i D lägen på min id3.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:41
av Fredrik j
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:

När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)
:) men ändå billigare än en elbil :roll:
Men inte lika billigt som en ”miljödiesel”...
Den kostar 0kr.
Har de inte admavgift ens? :shock:
Hade för mig att registreringsavgiften alltid måste betalas?

Och en veteran behöver du inte besikta... där sparar du ännu mer :)
Nej. 0kr på miljödiesel i 5år var det. Kostar ingenting.
Till och med registreringsavgiften vill man bjuda på som tack för att jag valde rätt bil. Efter dom 5 åren blir även skatten ganska låg.
Bara 1259kr.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:52
av Bruno
OT

Det är bara att gratulera :)

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:53
av iAkita
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 14:58
av markuswesterberg
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls :) Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar? :)

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 15:07
av iAkita
markuswesterberg skrev:
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Jo, det är precis som du beskriver tror jag på de allra flesta. Att såfort man släpper lite på gasen så börjar den regenrerera, mer eller mindre. Det jag önskar är att den i första läget inte ska regenerera alls :) Tänker att det borde vara optimalt förbrukningsmässigt. Att frirullningsläget/spannet är större så att säga. Inte enbart i läget halv gas, typ. Förstår du vad jag menar? :)
Ok, så du menar att mappingen av gaspedalen skulle vara annorlunda, och det fanns ett lite större spann där den varken accelererar eller regenererar? Det kan kanske vara en idé. Men jag tycker att man när man lärt sig bilen blir ganska bra på att balansera på gasen så att bilen i princip frirullar om man så önskar.

Det ska bli spännande att testa VW's system när jag får min ID4. e-Niro har också ett automatiskt läge där bilen väljer graden av regenerering utifrån förutsättningarna. Tycker det fungerar sådär faktisk, hoppas VW's system är bättre. Men jag föredrar nog att reglera graden av regenerering själv, med hjälp av gaspedalen.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 15:23
av BrooklynS
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 15:27
av MrRun
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Det verkar stämma, 399 900kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/93928969

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 15:28
av markuswesterberg
BrooklynS skrev:
iAkita skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad kan jag tala om att ID.3 är mest effektiv i D-mode. Alltså D istället för B. B regenererar så for man släpper gasen. D frirullar normalt men regenererar om man exempelvis är påväg in i en skarp sväng, på väg ikapp framförvarande bil, etc. Jag har hittills kört med B för det mest liknar Tesla som jag gillar skarpt. ID.3 regenererar dock inte lika kraftigt i B och går ej riktigt att köra som "one pedal drive". Nu har jag dock funderat på detta ett tag och kommit fram till att D nog borde vara effektivare. Och mycket riktigt, det är det.

Får mig också att fundera på Teslas approach. Detta har säkert diskuterats men borde inte det mest optimala vara typ något i stil med:

- Om man lättar bara lite grann på gasen så frirullar bilen
- Om man lättar lite mer så regenererar den kraftigare
- Om man släpper gasen helt så regenererar den kraftigt
Fungerar inte Teslor (och ID3 i B-läget) så redan nu? Förvånande, min e-Niro genererar gradvis mer ju mer man släpper på gasen. Jag var övertygad om att det var likadant med alla elbilar.
Tesla funkar då på det sättet... hur skulle det annars fungera tänker jag.
Som jag skrev i inlägget ovan så regenererar den direkt. Spannet med frirullning borde vara större.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 15:33
av Mickep
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 16:25
av iAkita
Mickep skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 16:30
av Zalman3
MrRun skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Det verkar stämma, 399 900kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/93928969
Spännande att en ID3 45kWh kostar
3 988 kr/mån hos Volkswagen Financial Services.

Och att en ID3 58kWh kostar
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
3 145 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 16:34
av Revoltra
iAkita skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 17:30
av Dodde
Revoltra skrev:
iAkita skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.
ID.4 skulle varit helt överlägsen. Varför kommer det inte några fler reportage från de testerdagarna, måste varit fler journalister som testade eller? Väntar även på tester från t ex Norge.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 17:45
av Revoltra
Dodde skrev:
Revoltra skrev:
iAkita skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att bilen är smart och känner av hur mycket den skall bromsa/regenerera.
svag lutning, då tror jag det är bättre att frirulla än att förlora energi att omvandla till lagrad el. kraftig lutning där man har foten på bromsen = regenerering, ganska kraftig. (hillassist)
panikbromsning = där skall bromsarna gå in. Såg att id4 hade n bilängd längre bromssträcka än volvos (hjärna och hjärta eller vad den heter). dock är det som med abs det skall ske ryckigt.
Sen hade ID4 europeiska vinterdäck i det testet, medan V90 hade nordiska friktionsdäck. Lite slarvigt av dem att de inte kollade upp det ordentligt. ID4 hade varit än mer överlägsen om den kört på riktiga däck.
Extremt slarvigt måste jag säga. Och i accelerationstestet där de inte gjorde om testet trots att ena herren tryckte på bromsen samtidigt.
Muppigt test. Inte minst pga av den där grabb-gubben med komplex som hela tiden ska svära och skoj-gnälla som en ängslig 15-åring som vill verka tuff.
Ser fram emot riktiga tester.
ID.4 skulle varit helt överlägsen. Varför kommer det inte några fler reportage från de testerdagarna, måste varit fler journalister som testade eller? Väntar även på tester från t ex Norge.

Håller med.


Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.

(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 17:54
av topgun12
topgun12 skrev:
Är det nån som vet om ID3 kommer ha batterivärmare? Går den att starta före laddningen börjar?
Har nyligen fått hem en Eniro som ska kunna ladda 77kW men det blir i praktiken bara 25kW då man startar ladda för batteriet är för kallt. Den har batterivärmare (2Kw mot Teslas 6kW) men den slås på först när man börjar ladda, inte smart. Tesla bättre, där värmaren slås på i förväg om man sätter supercharger som destination.
Samma fråga men nu ID.4 ingen har svarat tidigare, så ID.3 har nog ingen batterivärmare, dvs gansak dålig i nordiskt klimat med halva året långsam snabbladdning pga kyla. Man ska nog behålla sina gamla Teslor i alla fall.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 18:21
av nx00
topgun12 skrev:
topgun12 skrev:
Är det nån som vet om ID3 kommer ha batterivärmare? Går den att starta före laddningen börjar?
Har nyligen fått hem en Eniro som ska kunna ladda 77kW men det blir i praktiken bara 25kW då man startar ladda för batteriet är för kallt. Den har batterivärmare (2Kw mot Teslas 6kW) men den slås på först när man börjar ladda, inte smart. Tesla bättre, där värmaren slås på i förväg om man sätter supercharger som destination.
Samma fråga men nu ID.4 ingen har svarat tidigare, så ID.3 har nog ingen batterivärmare, dvs gansak dålig i nordiskt klimat med halva året långsam snabbladdning pga kyla. Man ska nog behålla sina gamla Teslor i alla fall.
Finns visst aktiv värmning/kylning utav batteripaketet i ID bilarna, alla MEB bilar.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 18:24
av Yeahman82
Revoltra skrev:

Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.

(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Snubben i den andra videon är rätt så nöjd med ID.4. Jag tror att jag ska sätta den på repeat fram till att bilen levereras :lol:

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 18:33
av Revoltra
Yeahman82 skrev:
Revoltra skrev:

Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.

(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Snubben i den andra videon är rätt så nöjd med ID.4. Jag tror att jag ska sätta den på repeat fram till att bilen levereras :lol:
Irländaren i första videon är annu nöjdare - verkar helt lyrisk. Säger att det är den bästa elbilen på marknaden. Plus att den är otroligt tyst. Tystaste bilen han kört. klipp:

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 18:36
av Yeahman82
Revoltra skrev:
Yeahman82 skrev:
Revoltra skrev:

Senaste 24h har det iallafall dykt upp några nya genomgångar på Youtube.

(engelsk review)
(engelsk review)
(engelsk snabbgenomgång)
(tyskt test)
(Tyskt test med släp )
(tyskt test)
Snubben i den andra videon är rätt så nöjd med ID.4. Jag tror att jag ska sätta den på repeat fram till att bilen levereras :lol:
Irländaren i första videon är annu nöjdare - verkar helt lyrisk. Säger att det är den bästa elbilen på marknaden. Plus att den är otroligt tyst. Tystaste bilen han kört. klipp:
Haha, ser nu att det var den videon jag syftade på. Men ja. Han är galet nöjd. Jag nöjer mig med den recensionen och går nu in i radioskugga till leverans.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 18:51
av Leo
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.

Re: VW I.D

Postat: 27 jan 2021 19:12
av Revoltra
Leo skrev:
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.

Plus att det kommer komma uppdatering som möjliggör förvämning av batteriet direkt från laddbox och förvärmning under färd vid navigation till snabbladdare.

Re: VW I.D

Postat: 28 jan 2021 16:58
av Dodde
Revoltra skrev:
Leo skrev:
Både ID:3, ID:4 och Enyaq har batterivärme på ca 6kW.

Plus att det kommer komma uppdatering som möjliggör förvämning av batteriet direkt från laddbox och förvärmning under färd vid navigation till snabbladdare.
Frågan är när den uppdateringen kommer. Luktar försening.

Re: VW I.D

Postat: 28 jan 2021 19:08
av vigge50
Zalman3 skrev:
MrRun skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Hur kommer det sig att man inte kan beställa en ID3 48kWh än i Sverige, då man kan det i Tyskland och Norge?
När jag var hos bilhandlaren i fredags så visade han priset på id3 pure city så om den inte går att beställa redan så är det nog inte långt borta. Jag vill minnas att priset var 399,000kr.
Det verkar stämma, 399 900kr.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/93928969
Spännande att en ID3 45kWh kostar
3 988 kr/mån hos Volkswagen Financial Services.

Och att en ID3 58kWh kostar
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
3 145 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Hur många mil är det?
Hur stor är kontantinsatsen?
Hur lång tid är det?
Är det garanterat eller inte garanterat restvärde?

Om månadskostnaden är det ända man kollar på när man jämför privatleasing av bilar så lär man knappast hitta det bästa alternativet och det är inte alls säkert att du hittar det billigaste.