Sida 186 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 22:53
av iAkita
Zalman3 skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.
Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.
Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.
Fast nu var det Ionity jag syftade på. Det är helt obegripligt att varken de eller någon annan byggt ut med riktiga laddare i Ö-vik eller Umeå ännu. Är det politikerna som är besvärliga i Umeå, eller vad beror det på?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 23:00
av Zalman3
iAkita skrev:Zalman3 skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.
Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.
Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.
Fast nu var det Ionity jag syftade på. Det är helt obegripligt att varken de eller någon annan byggt ut med riktiga laddare i Ö-vik eller Umeå ännu. Är det politikerna som är besvärliga i Umeå, eller vad beror det på?
Du har gjort en korrekt analys...

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 23:57
av Fredrik j
iAkita skrev:Bjelke skrev:Nect skrev:Dodde skrev:Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
Har du missat att majoriteten av svenskarna även denna sommar semestrar hemma? Sommaren 2021 är inget normalt år att anpassa sig till.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 00:25
av iAkita
Fredrik j skrev:iAkita skrev:Bjelke skrev:Nect skrev:Dodde skrev:Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
Har du missat att majoriteten av svenskarna även denna sommar semestrar hemma? Sommaren 2021 är inget normalt år att anpassa sig till.
Och likväl anser jag att det är exakt vad de borde göra om de menar allvar med sin laddverksamhet. Elbilarna kommer inte bli färre och ingen vet hur semestervanorna kommer se ut nästa år. Hellre bygga ut för tidigt än för sent.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 07:38
av HelectriC
Jag har laddat senaste veckorna på nästan alla Ionity längs västkusten och även i Norge dagtid olika dagar både helg och veckodagar och det har inte varit kö någon gång. Ibland har det varit helt tomt, ibland 1-3 bilar, men aldrig fullt.
Edit, Ionity Gol har varit fullt eftersom 3 av 6 stalls är ur funktion och har varit det en stund.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 11:04
av Nect
Styrande i Ionity sitter väl i Tyskland? Så det är inte så konstigt att merparten av deras laddare hamnar där. Övriga marknader har man en ansvarig för, t ex har Norden en Ionity-ansvarig. Som säkert får väldigt lite medel att kunna göra något med, eftersom merparten av pengarna hamnar runt Tyskland... I Sverige kan inte ens Ionity laga de laddarna som är trasiga och har man bara 4st stall där oftast en är trasig så hjälper det föga...
Så problemet är nog även att de personer som styr ser till sin hemmamarknad mer än på helheten tyvärr...
Sedan är det säkerligen helt fel folk som sitter och bestämmer. De har en flådig examen men vet knappt hur en elbil fungerar och vart samt hur laddare ska placeras... Det sista gäller nog alla aktörer förutom Tesla... Med rätt folk på rätt plats som har förståelse för mer än pengar så skulle nog utbyggnaden fungera bra.
Snabbladdare i storstäder är ju bra för dem som inte kan ladda hemma t ex. Men ska man kunna resa så är det verkliga behovet på placering 20-30 mils och utåt från varje storstad. Inte så svårt egentligen...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 11:09
av martinot
Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Märkligt att Ionity och Porsche inte har några rutiner för kompensation av kostnader som uppstår för sina kunder i sådana här lägen när de gjort fel (inte servat sin utrustning). Speciellt som Porsche är delägare i Ionity via VAG.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 17:05
av Nect
Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity spekeröd idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 17:13
av iAkita
Nect skrev:Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 17:14
av Nect
iAkita skrev:Nect skrev:Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
Ursäkta det var utanför Gbg, spekeröd

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 17:17
av iAkita
Nect skrev:iAkita skrev:Nect skrev:Såg precis ett inlägg i e-tron gruppen på FB. Kö på 10st bilar på Ionity i Göteborg idag... samma sak i Örebro igår. Men i Örebro var bara två av fyra laddare fungerande.
Finns det Ionity-laddare i Göteborg?
Ursäkta det var utanför Gbg, spekeröd

Ah, då förstår jag! Lite jobbigt för där finns det inga alternativ om man inte kan ta sig hela vägen till Göteborg.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 19:23
av Gargamel
Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.
Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 19:55
av josve
Ganska tydligt nu att Ionity har kapacitetsbrist. Men samtidigt kul att se hur otroligt många fler laddbara bilar som är ute och åker.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 jul 2021 20:23
av MWall
Gargamel skrev:Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.
Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Är tråkigt att höra. Man blir ju lite låst vad gäller bilval.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 09:00
av David_H
Gargamel skrev:Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.
Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade

. Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år

Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 09:17
av Niklas Z
Lördagen den 18 juli laddade jag vid rasta i Värnamo. Då var alla fyra lediga när jag kom fram. I och med att jag laddat i Köge medan jag slängde i mig en hamburgare skulle det ha varit möjligt att köra till Jönköping om det varit fullt i Värnamo, men det kändes lugnast att ladda i Värnamo. Jag tänkte ändå att det vore bra om Tesla fixar Supercharger i Jönköping, som tydligen är planerad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 10:47
av Gargamel
David_H skrev:Gargamel skrev:Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.
Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade

. Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år

Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Fick en plats av en vit PS2:a, den längst in mot rasta.
Såg en svart e-tron, en kvinna och en flicka hade den, annars ionic och en id3:a tror jag det var som laddade när jag kom
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 11:14
av David_H
Gargamel skrev:David_H skrev:Gargamel skrev:Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.
Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade

. Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år

Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Fick en plats av en vit PS2:a, den längst in mot rasta.
Såg en svart e-tron, en kvinna och en flicka hade den, annars ionic och en id3:a tror jag det var som laddade när jag kom
Måste nog ha varit mitt gäng. Jag var och pinkade med sonen. Nu ser jag i appen att Ionity Värnamo är fullt igen 11:09

Man får väl glädja sig åt att vi kom hem och håller oss inom destinationsladdningsavstånd från Stockholm resten av sommaren... Essingeleden var till råga på allt avstängd när vi skulle hem till Solna. Shoot me please. Kanske läge att "rasa" i någon kvällstidning och hoppas att nått händer (mest avseende laddningen men Essingeleden var inte kul det heller).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 17:38
av Xeik
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 20:26
av Nilp
Måste vara mycket trafik ute nu. Laddade på Ionity Gränna och Värnamo förra söndagen och fick vänta 15 min Gränna men då var en laddare ur funktion och i Värnamo var vi 2 som laddade på 4 platser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 21:47
av mati
Xeik skrev:Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 22:00
av Segelflygaren
mati skrev:Xeik skrev:Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 22:07
av Aida
Segelflygaren skrev:mati skrev:Xeik skrev:Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…
Jag hatar också såna gnekanden… Gör mig tokig. Det lät som tusan om min porsche förra sommaren. Så glad jag blev när jag upptäckte att det var nyckelringen på reservnyckeln som jag använde just då och inte ngt oljud från bilen…
Ilandsproblem. Men ändock…
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 jul 2021 22:51
av Erik1904
Stannade också i Värnamo i söndags. Såg till min förskräckelse hur Ionity vid 13-tiden gick från 4/4 till 0/4 lediga en stund före vi kom fram. Som tur var hann jag sedan knipa sista platsen på EONs laddare. Funkade bra, men såklart lite surt när man investerat i VW We Charge abonnemanget på Ionity med högsta rabatten.
När vi var klara hade en bil precis ställt sig i kö som tog platsen jag lämnade, sedan tillkom ytterligare två innan vi lämnade och det verkar ju blivit klart värre senare under eftermiddagen.
Får se om man kan planera nästa del av resan så man undviker värsta tiderna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 jul 2021 08:10
av Gargamel
Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....
Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.